Strypt hoj på pappret.

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
jaja ännu en tråd säger ni nu :)
Men denna är inte så vanlig....

sitter och funderar lite på min försäkring som jag har på hojen.
När jag ringde och teckna den för ett par år sen så fråga försäkringsbolaget om den är strypt.

Jag vet att den inte är det men det står att den är det när man kollar på transportstyrelsen.

Så jag svara inte en aning, det kan jag inte veta men jag tror den är det. Ok sa försäkringsbolaget jag ska kolla i datorn så får vi se, så han knappa lite och sa nej tyvärr den är inte strypt så du får betala för full effekt alltså 50kw. Grejen är den att den ligger på 105 kw (är inte hundra på siffrorna)

Grejen är den att det står inget om det i försäkringspapperna att den är försäkrad på 50kw brukar det göra det om den är strypt ?

kan dom vara nitiska om det skulle hända något ? Jag anser att det är dom som klantat till det inte jag..
Och jag har A kort så det spelar ingen roll..

Sen kan vi väl ta en grej till som är lite mysko...

Jag flytta för ett bra tag sen och i samma veva påpeka jag det för försäkringsbolaget via telefonkontakt, och då skulle tydligen premien bli dyrare och dom skulle skicka ut en ny faktura på resten av summan..
Dock så kom det aldrig nån och nu ett år senare när jag fick nya fakturan så står det fortfarande den gammla adressen men på kuväret som det låg i står den rätta adressen handskrivet, så dom måste ju veta om att jag har flyttat...
Dock har jag fortfarande hojen står på den gammla adressen.

Ska inte sånt där gå automatiskt när man flyttar har för mig att det gjorde det på bilen.

/R

:huvetidag går dom inte efter om de är stypta eller ej dom går efter orignal utförandet så sa dom till mig på if när jag skulle försäkra min honda cbr 900 rr och den kostade 8000kr halv/helåret inte billgt för att märkes försäkra.:huvet

:huvetidag går dom inte efter om de är stypta eller ej dom går efter orignal utförandet så sa dom till mig på if när jag skulle försäkra min honda cbr 900 rr och den kostade 8000kr halv/helåret inte billgt för att märkes försäkra.:huvet

Knepigt att jag får betala 3800 kr halv/helår då övriga vill ha över 12lax och uppåt...

/R

Facit får du reda på när du klotar.

Och ja, försäkringsbolag kan vara nitiska. Det rör sig inte om välgörenhet.

De flesta försäkringsbolagen tar betalt för orginal effekten. Alltså som den är från fabrik. Just för att dom vet att folk för det mesta bara har på dom när den ska besiktigas eller liknande. Även om den är reggad för 25kw så att säga.

Ok sa försäkringsbolaget jag ska kolla i datorn så får vi se, så han knappa lite och sa nej tyvärr den är inte strypt så du får betala för full effekt alltså 50kw. Grejen är den att den ligger på 105 kw (är inte hundra på siffrorna)
Kanske är så enkelt att personen på försäkringsbolaget tänkte att strypt innebär 25kw som det i de flesta fall brukar vara och inte 50kw som i ditt fall och därmed missade noteringen om originaleffekt? För jag antar att det står 50kw samt originaleffekt på Transportstyrelsens sida?

Grejen är den att det står inget om det i försäkringspapperna att den är försäkrad på 50kw brukar det göra det om den är strypt ?
Om de tror att den är på 50kw original så är den ju enligt försäkrningsbolaget försäkrad som full effekt, inte strypt. Men det är ju fel effekt så händer något och de upptäcker det så kan de säkerligen sätta sig på tvären.

Last edited:
Kanske är så enkelt att personen på försäkringsbolaget tänkte att strypt innebär 25kw som det i de flesta fall brukar vara och inte 50kw som i ditt fall och därmed missade noteringen om originaleffekt? För jag antar att det står 50kw samt originaleffekt på Transportstyrelsens sida?

Om de tror att den är på 50kw original så är den ju enligt försäkrningsbolaget försäkrad som full effekt, inte strypt. Men det är ju fel effekt så händer något och de upptäcker det så kan de säkerligen sätta sig på tvären.

Motoreffekt, kw: 55,0
Så står det på transportstyrelsen.

Sen kan man gå in under en annan flik och där står det följande:
MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 105 KW SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I FÖRGASARE...

Ja han verka ju inte så kunnig han som fixa försäkringen :)
Men ni som haft eller har strypta hojar på försäkringen står det nått om det i försäkringsbrevet ?.

Svårt för mig att veta vad dom har försäkrat på för effekt när det inte står nått om det i pappret från dem när dom säger att jag får betala för full effekt... Svårt för mig att veta om den är strypt eller ej :D när det är den första hojen jag ägt samt att jag aldrig har kört nån annan hoj och har nått att jämföra med heller :rolleyes:

Men det är klart det är väl mitt ansvar att ta reda på skulle jag gissa.
dock så är det ju jävligt najs med skyst med skyst premie.

/R

Facit får du reda på när du klotar.

Och ja, försäkringsbolag kan vara nitiska. Det rör sig inte om välgörenhet.

Då får jag ge fan i att klota då :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey