Strypt GSXR750 -96

Pejo skrev:
Men herregud, du ser ju hur strypningarna ser ut i insuget, både monterade och o-monterade. Vad mer vill du?

Jag ville se hur hålen i trottlarna ska se ut om den är strypt eller inte.
Jag har redan kollat insuget så att det inte finns några strypbrickor som på bilden. Nu fick jag tipset av Mattias att den kanske är strypt genom att man gjort hål i trottlarna så att de släpper lite vacuum när man gasar och då inte öppnar för fullt.

Bilden visar inga som helst detaljer av trottlarna...bara av förgasarna och insuget.

Alltså en bild på BARA en trottel i känt tillstånd (strypt eller ostrypt) så att jag kan jämföra med de som sitter i min hoj.

Edit: Äh...you beat me to it!

Isengrim skrev:

Throttlar, just ja, sorry. Tänkte mig inte riktigt för där. Jag har ju 4 spjäll bara. (insprut från 98).

Ett litet tips, fast det kanske är för sent på året... Kolla toppfarten, där ser man nog rätt fort om den är strypt eller inte.

Pejo skrev:
Ett litet tips, fast det kanske är för sent på året... Kolla toppfarten, där ser man nog rätt fort om den är strypt eller inte.

Hmm...ja hojen är avställd och står i vinterförvaring nu...
Har testat att gasa ordentligt på en flygraka, men fick känslan av att den mattades en hel del efter ca 240 km/h...

Isengrim skrev:
Hmm...ja hojen är avställd och står i vinterförvaring nu...
Har testat att gasa ordentligt på en flygraka, men fick känslan av att den mattades en hel del efter ca 240 km/h...

Enligt min Haynesmanual,som hämtat siffrorna från motorcyclenews.com, alltså uppmätta, inte uppskattade siffror, så ska 96an göra 270km/h.

Kanske det är något annat för strypning ? På 98 vet jag att det kan finnas en elektronisk strypning till 98kw, men det kanske inte gäller 96:an, då det är en annan ECU.

Pejo skrev:
Enligt min Haynesmanual,som hämtat siffrorna från motorcyclenews.com, alltså uppmätta, inte uppskattade siffror, så ska 96an göra 270km/h.

Kanske det är något annat för strypning ? På 98 vet jag att det kan finnas en elektronisk strypning till 98kw, men det kanske inte gäller 96:an, då det är en annan ECU.

mmm...men eftersom det är förgasare så är det väl bara en varvtalsbegränsning som är möjlig??(om ens det..)
Annars är det väl bara insprutningshojar som kan strypas på elektronisk väg?

Vad som är märkligt är att det i reg. bevis står 72 kW...är det någon systematisk strypning för tyska hojar?

Mina GSXR-ar (en 96 och en 97) gick som besatta och gjorde 280+ på mätarn.

Isengrim skrev:
Vad som är märkligt är att det i reg. bevis står 72 kW...är det någon systematisk strypning för tyska hojar?

Ja, det är det. Dom hade nåt för sig där med max 100 kusar förut, dom gamla germanerna...

Ja, det borde inte gå att strypa en förknasarhoj med elektronik, det har du rätt i... Sa jag att jag var på fest igår? :rolleyes:

Du kan kolla så gasreglagets rörelse inte är begränsad... har hört man kan strypa så också, så man inte får ut hela utslaget.

Pejo skrev:
Ja, det är det. Dom hade nåt för sig där med max 100 kusar förut, dom gamla germanerna...

Ja, det borde inte gå att strypa en förknasarhoj med elektronik, det har du rätt i... Sa jag att jag var på fest igår? :rolleyes:

Du kan kolla så gasreglagets rörelse inte är begränsad... har hört man kan strypa så också, så man inte får ut hela utslaget.

Nä gasreglaget känns helt normalt...har jämfört med andra gixxers
Annars har jag också hört nåt sånt...

Min 96a lyfter gärna på framhjulet på 1an & 2ans växel om man håller i och låter varvet passera 10-11000rpm. Det är också en tyskimport med 72kw i regbeviset, ursprungseffekt 94kw. Den bör ju vara urstrypt, känns som det iallafall. Har aldrig kört fortare än 240 mätarfart, men det var uppför & den ökade fortfarande. :hihi

Julle74 skrev:
Min 96a lyfter gärna på framhjulet på 1an & 2ans växel om man håller i och låter varvet passera 10-11000rpm. Det är också en tyskimport med 72kw i regbeviset, ursprungseffekt 94kw. Den bör ju vara urstrypt, känns som det iallafall. Har aldrig kört fortare än 240 mätarfart, men det var uppför & den ökade fortfarande. :hihi

Så tycker jag min också borde vara...OK jag kan visst trycka upp den på bakhjulet på 1:an, men det krävs en hel del engagemang...på 2:an är det bara å glömma....

Hade varit guld värt att få tips på hur trottlarna ska se ut i ostrypt skick

Om någon har tänkt att plocka ner förgasarna i vinter och vet att ni har ostrypta trottlar, snälla ta en bild (eller två)! :Bugar
Om ni kan beksriva för mig vilka hål som ska vara där och inte, såvore jag väldans tacksam. :Bugar

Pejo skrev:
98an har väl ändå 135 kusar?
Ojojoj... vilken värld lever ni i? Tidningen BiKE's??? 94 kW = 127 hk och detta på vevaxeln då. Bänkade orginal-98'or ligger mellan 115-120 bakhjulshästar. Min med Yoshi helsystem, KN, PCII, TRE-mod har strax över 125 bakhjulshästar. Dyno-protokoll finns här i forumet.
Vill du veta säkert så är en bänkning det som gäller. Görs gärna på vintern!

Kan ju ha lite med teknik att göra oxå när man drar mot andra hojar. En kompis på en GSXR1000 '04 lyckades inte dra mig på sex försök från rullande i 50 på ettan. ( :7peta Groove)
Min e något neddrevad (15 kugg fram) och jag växlar utan koppling. Drevningen ger ju ytterligare lite felvisning men jag har sett ca 295 km/h på mätaren i lite medlut och sval kvällsluft.

Oroa dig inte så mycket över prestanda. Lär dig utnyttja det du har och byt upp dig eller trimma därefter! Pengar spenderade på däck och fjädring ger mycket mer än på trim på en 750 som trivs bättre i kurvor än på raksträckor!!!

K-Man skrev:
Ojojoj... vilken värld lever ni i? Tidningen BiKE's??? 94 kW = 127 hk och detta på vevaxeln då. Bänkade orginal-98'or ligger mellan 115-120 bakhjulshästar. Min med Yoshi helsystem, KN, PCII, TRE-mod har strax över 125 bakhjulshästar. Dyno-protokoll finns här i forumet.

Jag lever i en värld där jag upprepade vad jag själv läst, som skall vara siffror uppgivna av tillverkaren.

Däremot, Motorcyclenews.com's siffror i Haynesmanualen är som följer:
R750 1996-1997 : 116 bhp @ 11,500 rpm
R750 1998-1999 : 118 bhp @ 12,000 rpm

Angående din dynorepa - vad förklarar nästan 5nm's dipp kring 7200 rpm ?

Last edited:
K-Man skrev:

Kan ju ha lite med teknik att göra oxå när man drar mot andra hojar. En kompis på en GSXR1000 '04 lyckades inte dra mig på sex försök från rullande i 50 på ettan. ( :7peta Groove)
Min e något neddrevad (15 kugg fram) och jag växlar utan koppling. Drevningen ger ju ytterligare lite felvisning men jag har sett ca 295 km/h på mätaren i lite medlut och sval kvällsluft.

Oroa dig inte så mycket över prestanda. Lär dig utnyttja det du har och byt upp dig eller trimma därefter! Pengar spenderade på däck och fjädring ger mycket mer än på trim på en 750 som trivs bättre i kurvor än på raksträckor!!!

Japp, antalet hästkrafter omräknat till kW med faktorn 1,35962 ger 127.80hk
Jag är medveten om att tekniken spelar in, men de förarna jag körde mot är väldigt lika mig i körstil och teknik så jag tror inte att "förlusten" ligger där...

Nä du har helt rätt, man ska inte hänga upp sig på prestanda, hojen går ju sjysst iallafall...jag vill dock ändå veta VAD det är för strypning och VAR den sitter. Högsta budet är alltså hål i trottlarna, men för att kunna bestämma det, måste jag ha någon slags referens...

Isengrim skrev:
Jag är medveten om att tekniken spelar in, men de förarna jag körde mot är väldigt lika mig i körstil och teknik så jag tror inte att "förlusten" ligger där...

hehe...lika körstil o teknik....enda skillnaden var att för oss gick det undan :banana

Ett sista försök!

Jag försöker igen....för sista gången...någon som vet något om detta?

GSXR 750 -96

Jag har redan kollat insuget så att det inte finns några strypbrickor som på bilden. Nu fick jag tipset av Mattias att den kanske är strypt genom att man gjort hål i trottlarna så att de släpper lite vacuum när man gasar och då inte öppnar för fullt.

Alltså en bild på en trottel i känt tillstånd (strypt eller ostrypt) så att jag kan jämföra med de som sitter i min hoj.

Om någon har tänkt att plocka ner förgasarna i vinter och vet att ni har ostrypta trottlar, snälla ta en bild (eller två)!
Om ni kan beksriva för mig vilka hål som ska vara där och inte, såvore jag väldans tacksam.

:confused: :confused: :confused: :confused:

Strypt gixxer?

Känner igen ditt problem,240 sen mattas den ut markannt.Förr-förra ägaren påstod han hade kört 270-280 enl mätarn i svagt uppförslut.Motsvarar kanske 260 verklig fart.Hade den på 2400mila service och där fanns ingen strypning i insuget iallafall.Min är också tysk imp med 72kw i papperna.Vet i fan vad det är för ngt skummt med den?Får du ngt vettigt svar så kan du väl pm:a mej!
(skall be Johan,påarps mc servic,att kolla dom vid 3000mila servicen,om ca 200mil)

Last edited:
Bild!

Om jag hinner så ska jag fixa ett kort åt dej till i kväll!

//Fredric

walleskydive skrev:
Känner igen ditt problem,240 sen mattas den ut markannt.Förr-förra ägaren påstod han hade kört 270-280 enl mätarn i svagt uppförslut.Motsvarar kanske 260 verklig fart.Hade den på 2400mila service och där fanns ingen strypning i insuget iallafall.Min är också tysk imp med 72kw i papperna.Vet i fan vad det är för ngt skummt med den?Får du ngt vettigt svar så kan du väl pm:a mej!
(skall be Johan,påarps mc servic,att kolla dom vid 3000mila servicen,om ca 200mil)

Absolut! Om inte på annat sätt så får jag själv plocka ur en trottel och köra med den till en verkstad så dom får kolla på den...de borde ju veta hur det ska va, eller så har dom en annan att jämföra med.

fredric skrev:
Om jag hinner så ska jag fixa ett kort åt dej till i kväll!

Jäkligt sjysst! Ta gärna så att man ser fram och baksidan och gärna undersidan också, då räddar du min annars så tråkiga dag!

:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Back