Strypt GSXR750 -96

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
Hej!
Har nyligen blivit stolt ägare till en gixxer 750 -96.
Får lite huvudbry:
1.Läser på många ställen att originaleffekten ska var ca. 95kW (130 pållar) stämmer detta?
2.Det är rätt bra drag i den, men jag har efter lite "tester" upptäckt att den drar jämnt (eller t.om. sämre) än mina kompisars 600:or (ninja-97 & gixxer-98)
3.Vad som styrker mina misstankar (ovan) är att i senaste reg. beviset står det 72kW....


Jag undrar om det finns någon här som vet hur den är strypt (OM den är strypt). Har läst mycket här på forumet om att man ska klippa någon brun tråd, men jag antar att detta bara gäller på hojar med insprutning?

Tacksam för tips!
 
Isengrim skrev:
Hej!
Har nyligen blivit stolt ägare till en gixxer 750 -96.
Får lite huvudbry:
1.Läser på många ställen att originaleffekten ska var ca. 95kW (130 pållar) stämmer detta?
2.Det är rätt bra drag i den, men jag har efter lite "tester" upptäckt att den drar jämnt (eller t.om. sämre) än mina kompisars 600:or (ninja-97 & gixxer-98)
3.Vad som styrker mina misstankar (ovan) är att i senaste reg. beviset står det 72kW....


Jag undrar om det finns någon här som vet hur den är strypt (OM den är strypt). Har läst mycket här på forumet om att man ska klippa någon brun tråd, men jag antar att detta bara gäller på hojar med insprutning?

Tacksam för tips!

Min 750 har 72kW i regbeviset den med, tyskimport. Är din möjligtvis det också? Nu är min visserligen inte strypt (går lätt att kolla genom att lyfta på luftburken och kika ned i förgasarna, är det bara ett litet hål så är den strypt, är det stort hål rakt ned är det :tummenupp )

Apropå inget så tittade fb i tabell när dom skulle försäkra min hoj, och enligt dom var den 84kW, fast den är ju 94kW. Jag försökte hävda 72, men icke :)

Lite billigare blev det i varje fall.
 
xfader skrev:
Min 750 har 72kW i regbeviset den med, tyskimport. Är din möjligtvis det också? Nu är min visserligen inte strypt (går lätt att kolla genom att lyfta på luftburken och kika ned i förgasarna, är det bara ett litet hål så är den strypt, är det stort hål rakt ned är det :tummenupp )

Apropå inget så tittade fb i tabell när dom skulle försäkra min hoj, och enligt dom var den 84kW, fast den är ju 94kW. Jag försökte hävda 72, men icke :)

Lite billigare blev det i varje fall.

Mitt i prick! Min är också tysk-import!
Alltså sitter strypningen i insuget? (mellan förgasarna och toppen...)
I mina försäkringspapper står det 94 kW (de flesta bolag går alltid efter ursprungseffekt)
 
Last edited:
verkar som du kanske kommer få liv i bettan till slut....

hahaha...frånkörd av en 600..... :hihi
 
Jaha...nu har jag kollat upp så att trottlarna går ända upp och att den inte är strypt i insugen. Finns det några fler ställen man kan kolla??
Är den kanske inte strypt? Som jag skrivit i mitt första inlägg, så verkar det skumt???
 
Klipp kabeln i boxen om det inte är gjort

Edit: För fan.. det var ju en förgasarmodell.. nevermind :)
 
varvar den ur som den skall, så den inet är elektroniskt strypt på nåt sätt?
Tänk dessutom på att din modell är väldig spetsig i effekten och påminner väldigt om en 600a i karraktären.
 
Silwer skrev:
varvar den ur som den skall, så den inet är elektroniskt strypt på nåt sätt?
Tänk dessutom på att din modell är väldig spetsig i effekten och påminner väldigt om en 600a i karraktären.

Den varvar ur som den ska, så den är nog inte elektronist strypt...
Jag har förstått att att 600 och 750 är väldigt lika, men faktum kvarstår...
Enligt "uppgifter" borde jag ha ca. 30 hk mer än den 600 jag testade mot, nog borde detta betyda att han skulle hamna bakom mig?
Min hoj har bara gått ca. 2500 mil så den kan ju inte ha tappat så många pållar redan...?

OK, så 600:an var en 98:a och min är en 96:a, det lär ju inte göra nån skillnad? (min har desutom gått nästan 1000 mil mindre...)
Tilläggas bör att jag tycker att min hoj låter bra på alla varv och inga missljud nånstans....

Har jag fel? Eller tror ni att allt är som det ska?
 
Isengrim skrev:
Den varvar ur som den ska, så den är nog inte elektronist strypt...
Jag har förstått att att 600 och 750 är väldigt lika, men faktum kvarstår...
Enligt "uppgifter" borde jag ha ca. 30 hk mer än den 600 jag testade mot, nog borde detta betyda att han skulle hamna bakom mig?
Min hoj har bara gått ca. 2500 mil så den kan ju inte ha tappat så många pållar redan...?

OK, så 600:an var en 98:a och min är en 96:a, det lär ju inte göra nån skillnad? (min har desutom gått nästan 1000 mil mindre...)
Tilläggas bör att jag tycker att min hoj låter bra på alla varv och inga missljud nånstans....

Har jag fel? Eller tror ni att allt är som det ska?

det tror jag inte att allt är som den ska... JAg har gsxr 98 750..(insprutning 142hk på papret) och det går mycket bättre än 600r (jag menar jamfört med r6 år 2000) Men jag vet inte hur din går... Hos mig kan jag även göra whellie från bounde i tvåa..
 
GSXR750-96 var väl ändå strypt med hål i trottlarna? Det har jag nog för mig iaf. Då är det inte solklart att den är ostrypt bara för att man kan kolla ner i insuget. Den ska gå som en jävla raket i motorn om den är ostrypt, absolut inte som en GSXR600 iaf.
 
vygandas skrev:
det tror jag inte att allt är som den ska... JAg har gsxr 98 750..(insprutning 142hk på papret) och det går mycket bättre än 600r (jag menar jamfört med r6 år 2000) Men jag vet inte hur din går... Hos mig kan jag även göra whellie från bounde i tvåa..

bounce menade jag...
 
Mattias skrev:
GSXR750-96 var väl ändå strypt med hål i trottlarna? Det har jag nog för mig iaf. Då är det inte solklart att den är ostrypt bara för att man kan kolla ner i insuget. Den ska gå som en jävla raket i motorn om den är ostrypt, absolut inte som en GSXR600 iaf.

Nåt sånt har jag också funderat på, så jag hade loss en trottel och kollade. Jo det fanns hål...men som jag har förstått det så ska det finnas några hål på insugssidan och inga på luftfiltersidan? Isåfall var den inte strypt där iallafall...
Nån som har bilder på hur trottel med eller utan "stryp-hål" ser ut??
 
Menasså... det är hål i själva trottlarna som gör att de inte går ända upp. Som hissen hos en del, hajarni?
 
Back
Top