Strypt GSX-R750

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag såg en annons på en GSX-R750 '96 och en sån har jag aldrig haft. När jag sen tittade i registret står det att den har 25kW. Jag har inte pratat med säljaren och vet inte om strypningen sitter kvar.
Om den gör det, brukar det vara en smal sak att ta bort?
Kan man registrera den på rätt effekt utan alltför mycket bök?

En första koll med Bilsport & MC visar att den är så gott som gratis att helförsäkra.

Det var ett tag på slutet av nittiotalet när jag började köra sporthojar. Då gick det försäkra fireblade & gsxr mm med löjligt låg effekt och billig premie som förstörde försäkrings systemen.
Men det var ingen som körde med det. Vet vissa var det bara brickor i insuget. Någon ZX-9R jag hade var det hål i trottlen man limmade.

När jag en gång ringde och kollade om försäkra på en som var strypt. Så sa försäkringsbolaget att det kvittade dom gick ändå på ursprung effekt

Hur lång är du? Just den modellen av gsxr 96-99 har jag för mig var ganska trång och liten när jag var spekulant på att köpa en för länge sedan.

Det var ett tag på slutet av nittiotalet när jag började köra sporthojar. Då gick det försäkra fireblade & gsxr mm med löjligt låg effekt och billig premie som förstörde försäkrings systemen.
Men det var ingen som körde med det. Vet vissa var det bara brickor i insuget. Någon ZX-9R jag hade var det hål i trottlen man limmade.

När jag en gång ringde och kollade om försäkra på en som var strypt. Så sa försäkringsbolaget att det kvittade dom gick ändå på ursprung effekt

Hur lång är du? Just den modellen av gsxr 96-99 har jag för mig var ganska trång och liten när jag var spekulant på att köpa en för länge sedan.
Jag är ganska kort, 1,86...
Pratade precis med en kompis om det och han sa "kolla att du kan sitta på den".

Det står i fordonsregistret "MOTOREFFEKTEN SÄNKT FRÅN 94 KW GENOM MONTERING AV STRYPNINGSSATS I FÖRGASARE"

Jag såg en annons på en GSX-R750 '96 och en sån har jag aldrig haft. När jag sen tittade i registret står det att den har 25kW. Jag har inte pratat med säljaren och vet inte om strypningen sitter kvar.
Om den gör det, brukar det vara en smal sak att ta bort?
Kan man registrera den på rätt effekt utan alltför mycket bök?

En första koll med Bilsport & MC visar att den är så gott som gratis att helförsäkra.
Det är bara att plocka ur strypningarna och skriva ett intyg på att du gjort det.
Skriv med reg/chassinummer och intyga att du avlägsnat strypningarna.
Sen är det bara att boka en regbesiktning.

Jag hade en gsxr 600 av samma generation med 25kW strypning och där var det andra trottellock som hindrade trottlarna från att röra sig nämvärt.
Om nuvarande ägare inte vet om strypningen är monterad eller ej kan han ju omöjligt ha provkört hojen ens...
Krångla med regbesiktning är väl rätt bortkastat då försäkringsbolagen ändå går på ursprungseffekt sedan minst 20år tillbaka.
Körställningen är inte särskilt extrem,jämfört med en vaggramsgixxer är det som en touringhoj att sitta på.

Jag hade en gsxr 600 av samma generation med 25kW strypning och där var det andra trottellock som hindrade trottlarna från att röra sig nämvärt.
Om nuvarande ägare inte vet om strypningen är monterad eller ej kan han ju omöjligt ha provkört hojen ens...
Krångla med regbesiktning är väl rätt bortkastat då försäkringsbolagen ändå går på ursprungseffekt sedan minst 20år tillbaka.
Körställningen är inte särskilt extrem,jämfört med en vaggramsgixxer är det som en touringhoj att sitta på.
Jag har inte pratat med han som har cykeln än utan vill vara påläst innan jag kommer med en massa frågor. Han skulle kunna berätta vad som helst utan att jag kan verifiera det.

Angående regbesiktning så tycker jag om när det är klara papper på saker och ting. Jag är för gammal och bekväm för att orka ha diskussioner med ordningsministrar som har synpunkter längs vägarna.

diskussioner med ordningsministrar som har synpunkter längs vägarna.
Det har nog aldrig hänt att dom skulle kolla upp det i en trafik kontroll längs vägen. Dom börjar inte demontera en motorcykel för att kolla om det finns någon bricka i insuget.
Det gäller även på en vanlig besiktning dom kan inte avgöra om den är strypt eller inte

Det har nog aldrig hänt att dom skulle kolla upp det i en trafik kontroll längs vägen. Dom börjar inte demontera en motorcykel för att kolla om det finns någon bricka i insuget.
Det gäller även på en vanlig besiktning dom kan inte avgöra om den är strypt eller inte
Att de normalt sett inte bryr sig är jag med på, men jag tror de flesta märker skillnad på 25kW och 94kW. Jag vet bilar som blivit anmodade att registreringsbesiktas för att det varit uppenbar skillnad på angiven och upplevd motoreffekt.

Jag tänkte att det borde finnas folk här som genomgått proceduren.

Jag är 193 med massor av ben, och jag satt också bra. Kul hoj, jag saknar mina.

Jag fick med några konstiga stosar till insuget, halva ytan var förtäckt, det kan ha varit någon form av fabriksstrypning.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D