Strypt = billigt ? - Glöm det.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Jag är i början på min mc-karriär,
inte tagit kortet ännu. :tummenupp

Tanken är att jag och min :tuttar skall ta det nästa år.
Är 24år bor i ett radhus med garage i Zon 1 med tjejen, 2 katter och :tomten .

Är det någon som kan förklara varför försäkringsbolagen inte ger mig billig försäkring ? :)

Jag var ute efter en liten sporthoj, typ cbr 600 i strypt format = 25kw.
Då kanske försäkringen blir normal för mig tänkte jag men icke sa nicke, trots 25kw blir försäkringen 55 000:- om året. Om dom ens går att försäkra! Bilsport och MC låter mig inte ens försäkra detta !

Vafn vad har jag missat, varför står det på MC annonser som är strypta att det är billig försäkring ?

Ska jag glömma sporthoj ? är det kört ?
Jag tänker inte skenförsäkra, det är jag emot. Jag är inte ute efter att köra endast "strypt på pappret".

hjälp mig snälla,
annars köper jag en scooter och vinkar till er alla när jag möter er! :tungan

Inget fbolag får neka att trafikförsäkra en knarr. Men de kan givetvis sätta astronomiska premier så att de slipper.
Jag utgår därför från att du har försökt halv/helförsäkra. Kan du inte klara dig med tf? MYCKET billigare!

Kan du inte nöja dig med nåt annat än en sporthoj? Billigare att köpa och mycket billigare att äga.
Du är ju välkommen här på SH i alla fall. Om du inte köper skooter vill säga.

OCH GE FAAN I ATT VINKA TILL OSS FRÅN SKOOTERN! :fatta! :hihi

igen...

man får ingen billig försäkring... MAN FÖRTJÄNAR DEN.....under många år jobbar man upp en bonus som gör att gamla stofiler som jag , robban, mfl har råd att försäkra ultra snabba kryssningsrobbotar för att ha kul......

Varför skall du ha en cbr 600 ifall du skall köra strypt dom ligger ju normalt i fsk 7.... Då blir det dyrt och eftersom att du är 24 år så är det ingen som tror på att du skall ha den strypt därför får du betala för ursprungseffekten...

Tips... en hoj som liggger i 5:an..

tjockisbulle skrev:
Vafn vad har jag missat, varför står det på MC annonser som är strypta att det är billig försäkring ?

För att vissa fattar trögt :kocko

Det är flera år sedan alla försäkringsbolag försäkrade efter den strypta effekten. (undantaget mellanklassreggad i kombination med mellanklasskort)

tassen skrev:
... gamla stofiler som jag , robban ...
Vafan menar du? :fatta!

Just kiddin´!
Och vet ni vad det värsta av allt är:
När man blir gammal nog att ha råd så har man inte tid. :mad:

Hmmm... jag har fyllt gubbe och jag kör en hoj i klass 5. Var gick det fel egentligen? :va Var är min kryssningsmissil?

Sedan går de på även på ursprungseffekten när de räknar fram premien.
Och om jag gissar så är strypningen borta lika fort som löningen när du väl har skaffat den? D.v.s. försäkringsbolagen gör oftast helt rätt.

Och som en veteran skrev tidigare. Man förtjänar en premie.

Kontentan, bli gammal och håll dig i skinnet.

Lycka till!

tjockisbulle skrev:

Är det någon som kan förklara varför försäkringsbolagen inte ger mig billig försäkring ? :)

Då kanske försäkringen blir normal för mig tänkte jag men icke sa nicke, trots 25kw blir försäkringen 55 000:- om året. Om dom ens går att försäkra! Bilsport och MC låter mig inte ens försäkra detta !

Jag tänker inte skenförsäkra, det är jag emot. Jag är inte ute efter att köra endast "strypt på pappret".

hjälp mig snälla,

Stämmer.....

Dez skrev:

Det är flera år sedan alla försäkringsbolag försäkrade efter den strypta effekten. (undantaget mellanklassreggad i kombination med mellanklasskort)

...förs.bolagen slutade med detta pga FOLK TOG BORT STRYPNINGARNA.....
sen kollade man upp hojar med skade utfall.....oj vad många som inte alls var strypta längre.......viss skillnad på 25 kw och 98 kw.......

Raul skrev:
Hmmm... jag har fyllt gubbe och jag kör en hoj i klass 5. Var gick det fel egentligen? :va Var är min kryssningsmissil?
Det är ju inget krav med herrejössesknarr bara för att man har ena foten i graven!

tassen skrev:
man får ingen billig försäkring... MAN FÖRTJÄNAR DEN.....under många år jobbar man upp en bonus som gör att gamla stofiler som jag , robban, mfl har råd att försäkra ultra snabba kryssningsrobbotar för att ha kul......

Eller snarare köper den, eftersom man under många år betalar in en jävla massa pengar till bolaget för att så småningom få en billigare premie.

tjockisbulle skrev:

hjälp mig snälla,

Om du kan tänka dig att köpa något äldre så har Bilsport & MC en Classic-försäkring som inte är speciellt dyr. Hojen ska ha fyllt 20 år tror jag, men då kan du få en rimlig premie även på en större hoj, typ 900cc.

Robban_C
Nope, vågar inte endast trafikförsäkra. Allafall inte en sån typ av hoj.
Är lite nojjig.

Dez
Tack!
Det förklarar saken...

Sexpumpen
Jag är inte ute efter att köra strypt endast på pappret. Dock förstår jag att det kan vara svårt att övertyga bolagen om detta.

Att vara ung och hålla sig i skinnet verkar alltså inte räcka....

Pratade me en kille på bilsport & mc, :tummenupp
när jag frågade vad han rekomenderar för hoj för mig sa han att jag kan teckna på farsan utan att det är skenförsäkring!
ehm, antar att det bara gäller för dom som bor på samma adress som föräldrarna ?

Då gav han mig 10 000:- i helförsäkring för en GSXF 600 -98.
Inte riktigt vad jag letar efter ,men men.

PacMan skrev:
Om du kan tänka dig att köpa något äldre så har Bilsport & MC en Classic-försäkring som inte är speciellt dyr. Hojen ska ha fyllt 20 år tror jag, men då kan du få en rimlig premie även på en större hoj, typ 900cc.

Det lutar ju åt det. :rolleyes:
Har kollat in såna hojjar men pga efterfrågan är ju priserna rätt shyssta på dom också!
20.000kr för en 20år gammal hoj ?

Skall tillägga att ingen av oss gillar att mekka, eller har tid med det.

Det är ju roligare att köra en hoj med lägre effekt som går som den ska istället för en hoj som är strypt och går skit. En r4 600 strypt till 25 kw kanske toppar 130-140 och är nog inte speciellt kul att köra.

Finns ju flera som går att få rimlig premie på, tex SV 650 (72 häst) och SZR660 (48 häst)

Dez skrev:

Det är faktiskt inte helt sant, trodde själv att försäkringsbolagen alltid gick på ursprungseffekt. Däremot så finns det hojar som inte har ursprungseffekten i regbeviset, dvs det står inget om att de är strypta. Dessa KAN få en lägre premie, men inte om den som säljer försäkringen vet vad han hon håller på med. Det är lite av en chansning att få genom en strypt hoj. (Pratar av egen erfarenhet), ibland går det ibland inte....

Dez skrev:
Det är ju roligare att köra en hoj med lägre effekt som går som den ska istället för en hoj som är strypt och går skit. En r4 600 strypt till 25 kw kanske toppar 130-140 och är nog inte speciellt kul att köra.

Finns ju flera som går att få rimlig premie på, tex SV 650 (72 häst) och SZR660 (48 häst)
Håller helt med men ingen av dom där är på 25 kw.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!