Strypt = billigt ? - Glöm det.

tjockisbulle skrev:
Jag är inte ute efter att köra strypt endast på pappret. Dock förstår jag att det kan vara svårt att övertyga bolagen om detta.
Men, du är ju 24, då kan du ju ta obegränsat kort och då faller ju hela rimligheten med att inneha en STRYPT sporthoj i fk 7, vad är vitsen? Du kommer åka runt på en hoj som går som skit fast du egentligen inte behöver..

Köp en hoj med mindre effekt orginal istället.

sgtpepper skrev:
Men, du är ju 24, då kan du ju ta obegränsat kort och då faller ju hela rimligheten med att inneha en STRYPT sporthoj i fk 7, vad är vitsen? Du kommer åka runt på en hoj som går som skit fast du egentligen inte behöver..

Köp en hoj med mindre effekt orginal istället.

Tanken var att köra strypt för att effekten skall passa både mig och tjejen för att lära sig köra på. Givetvis kör vi upp på en Tung för att få A kort.
Efterssom vi är ute efter att åka båda så vill vi inte köpa en ny senare.
Istället besiktar man om den som ostrypt.

Har förstått det nu att de flesta tycker att strypta går dåligt jämfört med svagare hojar. Och efterssom bolagen inte tar billigare för strypta så lutar det mot att bli en effektsvagare...

Zilver

Tack för tipset, ska kolla vad bolagen vill ha av mig för en sån...

Gpz´n verkar också bra.

Härligt att man får lite hjälp! :tummenupp

Jag kör klass-7 25 kW tredje året nu och har bytt försäkringsbolag en gång.

Min första premie var 3400kr, sedan 2700, och för i år 3700. Fortfarande en bra bit under 55000kr. Jag tror fortfarande det finns hopp för billiga försäkringar, det känns inte som om det bara varit tur om det hänt tre år i rad. Fortsätt leta...

(priserna gäller halvförsäkring helår)

EDIT: För de intresserade kan jag tala om att jag blev uppgraderad från begränsad A-behörighet till obegränsad innan jag fick min senaste årspremie. Eftersom premien då inte skjöt i höjden så verkar inte körkortet spela ngn roll.

/a

Last edited:
tassen skrev:
man får ingen billig försäkring... MAN FÖRTJÄNAR DEN.....under många år jobbar man upp en bonus som gör att gamla stofiler som jag , robban, mfl har råd att försäkra ultra snabba kryssningsrobbotar för att ha kul......

Ok? Jag fick full bonus från scratch, var tydligen inte så svårt att förtjäna den :D

//@

edit: ska väl tillägga att åldrn inte spelar in så mkt, 22år och körkortet taget i år... :rolleyes:

Last edited:
tassen skrev:
Lurt kan du ge dig fan på att det är, jag gör tvärt om mot svensson i förorterna.....jag jobbar två dagar, ledig 5,,,,de ni ..........
Robban , du gör säkert rätt i ditt liv, men på ett annat sätt..... :lol :rofl :lol ...
Jobba 2, ledig 5? Då får man gratulera minsann. :tummenupp
Efter 3 år av högskolestudier (125%) kombinerat med att driva eget på deltid skulle arbete 2 av 7 kännas rätt behagligt. :)

Köp en Triumph !!

jag betalar 6780 kr/år hel hel ..
har haft kk i 6 mån , 26 år gammal

hojen är en daytona 600 -03 115hk (med bulton och mappad)

ett betydligt bättre alternativ till en gammal cbr från mitten av 90.talet
:tummenupp

Mitt tips är att köpa en lite äldre hoj. Har själv en CBR900 Fireblade från -92 med ca 125hk (92kw) och den får jag betala 6000/år på för halvförsäkring. Jag bor i centrala Malmö och är 33. Haft körkort för MC i nästan ett helt år :)

En äldre hoj har flera fördelar: (a) Billigare att försäkra. (b) Man behöver inte ha helförsäkring eftersom hojen i sig inte är värd jättemycket. (c) Den är inte särskilt dyr i inköp. (d) Inte lika stöldbegärlig som sprillans nya.

Säger inte att du ska köpa en cbr900 som första hoj då den inte är särskilt strypvänlig, om du nu tänker strypa den. Men det som slog mig när jag provkörde den var hur lättkörd den var, sålänge man inte hela tiden känner ett behov av att dra rullen i botten. Kör man bara med insidan av knoppen så är en stor och effektstark hoj inga problem att hantera.

Pär skrev:
bla bla köp Triumph

Nä dom ligger för högt i inköpspris.
:gnissla

Skalman skrev:
Mitt tips är att köpa en lite äldre hoj. Har själv en CBR900 Fireblade från -92 med ca 125hk (92kw) och den får jag betala 6000/år på för halvförsäkring. Jag bor i centrala Malmö och är 33. Haft körkort för MC i nästan ett helt år :)

En äldre hoj har flera fördelar: (a) Billigare att försäkra. (b) Man behöver inte ha helförsäkring eftersom hojen i sig inte är värd jättemycket. (c) Den är inte särskilt dyr i inköp. (d) Inte lika stöldbegärlig som sprillans nya.

Säger inte att du ska köpa en cbr900 som första hoj då den inte är särskilt strypvänlig, om du nu tänker strypa den. Men det som slog mig när jag provkörde den var hur lättkörd den var, sålänge man inte hela tiden känner ett behov av att dra rullen i botten. Kör man bara med insidan av knoppen så är en stor och effektstark hoj inga problem att hantera.

Mm men jag fick på en CBR 600 över 50 000:- i helförsäkring. kändes inte lönt att fråga vad halv låg på... :gnissla
Gillar just CBR dock, små och smidiga.

Jobbar på en lista nu där jag antecknar olika modeller med regnr. Ska grilla f-bolagen, någon måste ju passa mig (kostnadsmässigt). :tomten

Pär skrev:
Köp en Triumph !!

jag betalar 6780 kr/år hel hel ..
har haft kk i 6 mån , 26 år gammal

hojen är en daytona 600 -03 115hk (med bulton och mappad)

ett betydligt bättre alternativ till en gammal cbr från mitten av 90.talet
:tummenupp
Han är för ung, man måste vara 25 bast för att teckna If:s särskilda Triumph-försäkring.

En regel som du kan gå efter när du ska försäkra en strypt hoj är att om hojen har ett "r" i modellbeteckningen och är nyare än -88 så går försäkringsbolagen på orginaleffekten. :kocko
Dock så går det att komma undan billigt. :) Jag kör en Gsx-R 750 -89:a och får betala 3170:- för trafik/helår hos Trygg-Hansa. Är 20 år, bor i Halmstad centrum och har haft körkort i 4 år. Den är försäkrad på orignaleffekten 88 kw.

Så om du vill köra en strypt R-hoj med billig försäkring, köp en gsx-r -89, finns för cirka 20000-25000:- och stryp den. Billiga strypningar finns hos
mc-kompaniet.se. Hoppas att du hittar en hoj som passar.

olle.e skrev:
En regel som du kan gå efter när du ska försäkra en strypt hoj är att om hojen har ett "r" i modellbeteckningen och är nyare än -88 så går försäkringsbolagen på orginaleffekten. :kocko
Dock så går det att komma undan billigt. :) Jag kör en Gsx-R 750 -89:a och får betala 3170:- för trafik/helår hos Trygg-Hansa. Är 20 år, bor i Halmstad centrum och har haft körkort i 4 år. Den är försäkrad på orignaleffekten 88 kw.

Så om du vill köra en strypt R-hoj med billig försäkring, köp en gsx-r -89, finns för cirka 20000-25000:- och stryp den. Billiga strypningar finns hos
mc-kompaniet.se. Hoppas att du hittar en hoj som passar.

Tack för tipset. :tummenupp

Dock tror jag nu vi har bestämt oss.
Det blir nog en Gpz 600R -85 eller däromkring som första hoj.

Verkar passa både mig och tjejen bra.

Vad blev det för hoj?

Jag har haft en GPZ600 -85 och den var klart trevlig men kanske inte så lämplig att skjutsa på. Den känns modern trots sin ålder och nästa år kan ni ju classicförsäkra den.
Dock hade den modellen problem med ventilerna och det bör kollas noggrannt före köp.

Jag skulle även kolla på XJ600 -84-85 om jag var i era kläder. Den hade rykte om sig att vara en ypperlig kompromiss på sin tid. Dessutom slipper man ju lite underhåll med luftkylt.
Jag har även haft en FZ600 som har likadan motor som XJ men den är inte komfortabel alls (speciellt för passageraren) så glöm den.

RWD skrev:
Vad blev det för hoj?

Jag har haft en GPZ600 -85 och den var klart trevlig men kanske inte så lämplig att skjutsa på. Den känns modern trots sin ålder och nästa år kan ni ju classicförsäkra den.
Dock hade den modellen problem med ventilerna och det bör kollas noggrannt före köp.

Jag skulle även kolla på XJ600 -84-85 om jag var i era kläder. Den hade rykte om sig att vara en ypperlig kompromiss på sin tid. Dessutom slipper man ju lite underhåll med luftkylt.
Jag har även haft en FZ600 som har likadan motor som XJ men den är inte komfortabel alls (speciellt för passageraren) så glöm den.

Som det känns nu kommer det bli en GPZ 600R men inte förens nästa vår.
Har precis införskaffat mig skinnställ/hjälm/skor vilket kostade lite...
Snåla icke på säkerheten :fakta
Så jag kommer inte ha råd denna sommar med hoj och väntar tålmodigt med att köpa en tills i vår.

Tack för alla tips, det verkar nu som jag har bestämt mig. :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...