Strypning Xr600

ulf_lundin skrev:
Innehåller även kopplingsschema......

En stånka verkar rycka mycket mer om det finns glapp nånstans; svinglager, dämparlänkage, hjullager,
styrlager (!), ryckutjämnare (inte på just xr600), motorfästena. Känn igenom hojen ordentligt.
/u

Japp, det finns tre olika kopplingscheman och inget stämmer :) Hojjen kommer från början från USA, tror jag. Sedan har säkert alla ägare gjort "förbättringar" på elschemat. Grädden på smeten så har förra ägaren bytt ut generatorn så ingenting stämmer :(

Körde som fasiken idag och hojjen går bra annars. Det är detta slammer som inte låter så mycket men är störande och man känner vibrationer när motorn får jobba. Kör jag på 5 an och segdrar så slamrar det och rycker lite, men när jag sedan gasar på så upphör ljudet och motorn varvar ur. Lät den stå och spinna på 2an på tomgång och precis innan den skulle stanna så uppstår dessa slammer-ryck. Men när jag trycker ner kedjan med en planka så verkar dessa upphöra så kanske är det kedjan som är slut. Ska kolla igenom hojjen efter glapp. Kan det bero på att motorn spikar? Hur märker man om en motor spikar?

Hur fan får man igång xren efter att man har vurpat, det är ju totalt omöjligt när man är trött och knappt når ner? Någon som har något tips?

Körde med hjälmkamera så ska se om jag kan få ut filmen imorgon, så kan ni få höra detta störande ljud.

Tack för svaren! :tummenupp
 
Ok, ska sluta tjata på dig om verkstadshandbok...

Börjar den snurra så sakta att den hinner sakta mellan kolvslagen så finns det spel i alla drev i lådan o
koppling/vevaxel som kan låta. Även balansaxeln.

Lågfartsspikning hör man vanligen, iaf utan hjälm. Brukar vara väldigt beroende av gaspådrag.
Men prova m högre oktan om ljudet skiftar; 98 el oktanbooster. Borde skifta om det är lågfartsspik.

Att få igång den efter vurpa: Tja, man betalar vad som helst för en hoj m startmotor just då....
Spec. om man står så man inte kommer åt att kicka ordentligt.

Lufta ur den m manuell dekomp och full gas, kanske 10 kickar. Och prova igen.
/u
 
Långa farbron skrev:
Ingen ryckutjämnare i kombination med att dom är encylindriga.

Kolvslagen känns specielt under hög belastning då den får kämpa lite,om du kör den på asfalt så är det elakt för lådan med alla sådan slag,dock är XR lådan gjord av pansarplåt (dvs skottsäker) har jag förstått.

Sen kan man dessutom räkna kolvslagen på dom svarta märkena som blir på asfalten.

Johodu, ryckutjämnare finns det på väldigt många stånkor, dock inte på race/cross-versionerna! Jag har två stycken på min, en i kopplingskorgen och en i bakhjulet, fast det känns som om båda två snart är borta...

Bomanrd skrev:
Japp, det finns tre olika kopplingscheman och inget stämmer :) Hojjen kommer från början från USA, tror jag. Sedan har säkert alla ägare gjort "förbättringar" på elschemat. Grädden på smeten så har förra ägaren bytt ut generatorn så ingenting stämmer :(

Körde som fasiken idag och hojjen går bra annars. Det är detta slammer som inte låter så mycket men är störande och man känner vibrationer när motorn får jobba. Kör jag på 5 an och segdrar så slamrar det och rycker lite, men när jag sedan gasar på så upphör ljudet och motorn varvar ur. Lät den stå och spinna på 2an på tomgång och precis innan den skulle stanna så uppstår dessa slammer-ryck. Men när jag trycker ner kedjan med en planka så verkar dessa upphöra så kanske är det kedjan som är slut. Ska kolla igenom hojjen efter glapp. Kan det bero på att motorn spikar? Hur märker man om en motor spikar?

Hur fan får man igång xren efter att man har vurpat, det är ju totalt omöjligt när man är trött och knappt når ner? Någon som har något tips?

Körde med hjälmkamera så ska se om jag kan få ut filmen imorgon, så kan ni få höra detta störande ljud.

Tack för svaren! :tummenupp

Det där med slammer på låga varv i kombination stånka är nästan en självklarhet, speciellt om den är lite äldre. Om det börjar bli jobbigt mycket testa med att byta drivpaket, att kedjan ska vara lagom spänd antar jag att du vet.
 
http://www.diff.ru:8000/Honda_XR600R_Service_Manual.zip

Nexor skrev:
Johodu, ryckutjämnare finns det på väldigt många stånkor, dock inte på race/cross-versionerna! Jag har två stycken på min, en i kopplingskorgen och en i bakhjulet, fast det känns som om båda två snart är borta...

Jag vet,jag har det på min KTM också,men om minnet inte sviker så finns det ingen på XR600.
 
Japp, det var den verkstadshanboken som jag tankade hem, står mycket bra i den :tummenupp

Tankade i 98 oktan idag och skruvade lite på luftskruven, som jag totalt glömt bort. Nu var det som att motorn försvann, den rycker mindre än farsans klr :D och lättstartad blev den också. Berodde alltså rycken på spikningar?

Nu jäklar ska jag gå upp och fixa elen, så jag äntligen kan pina den ute på vägarna. :yoparty

Om ni vet någon som kan bänka den billigt så säg till!
 
Har nu pillat upp den äckliga tejpen som satt runt sladdarna i cdi regionen. Hittade en knepig jordning som jag misstänker är helt fel (bild1), någon som kan bekräfta? Har gjort upp ett litet elshema över hur det ser ut. Det var fel som jag trodde tidigare att den vita (blå på bild1) var jord, det var bara en förbikoppling av voltregulatorn. Så egentligen så borde den gröna fram till styret vara 12v men det är bara 9v om ens det. Så jag misstänker att jordningen kortsluter så att den aldrig når upp till 12v?

Så gå gärna ut och kolla på era gammel xr:ar hur det ser ut! På elshemat så ska det vara tre sladdar ut från generatorn och jag har bara 2 :huvet

Bild 1, Elschema över cdi regionen

Bild 2, knepiga jordningen

Bild 3, Spole och cdi

Bild 4, Voltregulatorn
 

Bifogat

  • El2.JPG
    El2.JPG
    30.4 KB · Visningar: 239
  • Jordning.jpg
    Jordning.jpg
    64 KB · Visningar: 165
  • Spole cdi.jpg
    Spole cdi.jpg
    63.3 KB · Visningar: 176
  • Voltreg.jpg
    Voltreg.jpg
    54.7 KB · Visningar: 274
Det dräller av jordpunkter som inte behövs. Men som troligen inte gör nån skada heller.
Jag gjorde om alltihopa i somras, delade upp härvan i cdi resp lyse. Dom har inget med varandra att göra.

Behöll nog bara jordpunkten vid regulatorn; (möjligen oxå vid motorn. Annars borde alla motorfästskruvar
duga som jord, iaf om dom är dragna ordentligt)

Btw: hur har du mätt spänningarna ? Universalinstrument el. oscilloskop ?
Lindningen till cdi:n lämnar ca 150 V ac i obelastat läge.
/u
 
Last edited:
Mätte med biltemas universalinstrument :)

Men borde det inte bli en kortslutning om man jordar så som dom har gjort på min hojj? Vågar jag plocka bort denna sladd utan att bränna cdi eller någon annan dyr pryl?

Sedan att jag har ström över avstängningsknappen behövs verkligen det? På mina andra hojjar så har sladden bara gått till jord?

Kan det inte vara så att strömmen som flyter till avstängningsknappen ska vara menad för cdi och den andra enbart för lampor osv? Någon som vet hur hög spänning som ska flyta till cdi och tändspole?
 
Bomanrd skrev:
Mätte med biltemas universalinstrument :)

Men borde det inte bli en kortslutning om man jordar så som dom har gjort på min hojj? Vågar jag plocka bort denna sladd utan att bränna cdi eller någon annan dyr pryl?

Sedan att jag har ström över avstängningsknappen behövs verkligen det? På mina andra hojjar så har sladden bara gått till jord?

Kan det inte vara så att strömmen som flyter till avstängningsknappen ska vara menad för cdi och den andra enbart för lampor osv? Någon som vet hur hög spänning som ska flyta till cdi och tändspole?
1) både cdi o spole måste ha nån jordning, dels för strömförsörjningen, dels för att strömmen genom
stiftet vid gnista måste kunna komma tillbaka till spolen. Om du kan ta bort just den jordningen beror på vilka andra du har....
2) möjligen spänning över knappen då... jo, den jordar cdi:n
3) spänningen till cdin från strömspolen är väldigt osymmetrisk, mät i ac-läge och kasta om sladdarna till instrumentet
och se om du får olika värden. (Jag har titta på den m oscilloskop, dock inte säker på att min cdi var ok just då)
Spänningen till spolen är oxå meningslös att kolla utan oscilloskop. Det blir bara en strömpuls när det tänder.

Tändning och övrigt är helt separerade (förutom att dom har samma jord).

Mät motståndet i lindningarna (urkopplade). Har för mig att värdena är rätt olika
för cdi resp ljusspolen.

Vad var ditt elproblem egentligen ?
Kan detta (om mitt tändningsproblem) hjälpa ? http://www.bike.se/forum/thread.php?t=41508
/u
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
1)
Vad var ditt elproblem egentligen ?

/u

Humm, det började med att jag skulle koppla in lyse osv för besiktningen. När jag upptäckte att elsystemet är ett ända råttbo. Samt att jag inte hade någon "riktig" ström fram till styret.

Nu har jag bestämt mig för att kolla upp detta, och försöka snygga till det jag kan. Har kopplat klart lampor blinkers osv nu behöver jag bara fixa matningen med ström. Grävde fram cdi boxen och kollade upp hur kablarna går (bild 1). Det som slog mig direkt är att den gröna (från generatorn) går till jord efter volregulatorn detta borde ju medföra att strömmen flyter denna vägen, och mycket av effekten i generatorn går förlorad?

Läste på bike i länken som du skickade, att generatorn har en separat spole för drivning av cdi (så är det inte nu), borde inte det vara den som nu går till dödarknappen? Ska prova att motståndsmäta spolarna och se, högt motstånd mycket effekt eller?

Sedan tar jag den andra spolen och drar genom likriktaren upp till styret. Då borde jag få max effekt till lamporna. Bifogat en till bild som jag har tänkt att koppla. Felet med denna kopplingen är att cdi-strömmen inte går genom någon regulator, eller det kanske sitter en inbyggd i cdi:n?
 

Bifogat

  • El2.JPG
    El2.JPG
    34.3 KB · Visningar: 3,374
  • Elefter.JPG
    Elefter.JPG
    29.5 KB · Visningar: 188
NEJ !!!!! Nästan alla regulatorer för hojar funkar så att dom reglerar genom att lasta ner generatorn
så att dess utspänning sjunker. Den SKA alltså sitta mellan strömkabeln och jord.

Jag får intrycket att du inte är så hemma på el, avråder därför bestämt från att du börjar koppla om tändsystemet.
Men det är din hoj och dina pengar....så beslutet är ditt.
/u
 
Jo, det förstår jag. Men är det inte metallhöljet i volregulatorn som fungerar som jord? Alltså man skickar in en för hög spänning i en av trådarna, sedan så "jordar" den ner strömmen i chassiet och man kan plocka ut ca13v i den andra tråden. Det jag inte förstår är varför man sedan tar denna tråd och jordar igen, utan att varken gå igenom cdi eller något annat först?

Humm, jag köpte den av en kille på samsmotor som tydligen sysslar med cdi boxar till xr, så ifall det ryker till så kanske jag får rabatt. :) Ne, jag ska ta det lungt, tycker bara att detta är knepigt.

Tack för du orkar med mina jobbiga frågor :tummenupp
 
Regulatorn har 2 anslutningar; höljet är inte en av dom.
I ditt läge skulle jag nog lossa svänghjulskåpan och kolla vilka lindningar som finns
och vilka sladdar som hör till vad. Men låta det som har med tändningen att göra vara i fred.
Enl mitt schema är det enbart spolen till cdi:n som är jordad i generatorn, dom andra 'flyter' alltså helt.
/u
 
Ok, lossade svänghjulskåpan och tittade förra veckan och jag tror det var en stor sen flera små spolar. Farsan har ett oscilloskop, kan jag mäta mer exakta världen vad spolarna ger med detta eller? Skiftar spänningen mycket beroende på vilket varvtal man har?
 
Med 'spole' menade jag inte varje enskild lindad spole, utan dom hopkopplade
räknar jag som en och samma spole. För det är det som räknas rent elektriskt.

Spänningen från en olastad spole är väldigt varvtalsberoende. Motståndsmät först, spolarna oanslutna.
Sen vet du vilka anslutningar som hör ihop på något sätt och vilka spolar som
har jordanslutning i generatorn.
Och om motståndsvärdena är ungefär som boken säger. Det borde räcka.

Oscilloskop är överkurs, bl.a. för att det är svårt att hitta info om hur kurvorna ska se ut.

Säger det igen: låt bli tändningen om den funkar !
/u
 
Nu har jag tänkt till och kopplat ihop prylarna!

Cdi:n får ström från den röda kabeln och är avskiljd från den andra spolen :) .

Sedan så stämmer det som du säger att voltregulatorn bara kortsluter strömmen i den gröna sladden, så man kan ta ut rätt voltal på den blåa. Plockade loss voltregulatorn och provade och mata den med ström, den funkade perfekt. Snyggade till sladdar och drog om lite kablar och nu har jag helt plötsligt 13v stabilt fram till styret.

Lödde ihop alla andra kablar när jag ändå var igång och nu funkar elsystemet finfint. Lyser helbra med min 60w halogenlampa.

Felet är bara att ljuset mattas lite på tomgång när jag tänder blinkers + bromsljus samtidigt. Tror ni bilprovningen har något att säga om detta? Kan ju iofs sätta i svagare blinkerslampor eller bromslampa.

:banana
 
Bra !! Det var kul att höra.
Man lär vinna en del eleffekt på std xr600 (o 650) genom att skippa likriktaren. Alla
lindningar ger alltså ström till ac-regulatorn. Men då måste man förmodligen byta blinkrelät till
ett som funkar m växelspänning. Finns iofs billigt på biltema.

Då kan du förstå inte ha nåt batteri.

(Hade varit kul med batteri när jag bromsade stopp inför en oväntat skarp kurva vid mörkerkörning
och allt blev alldeles kolsvart. Var lite spännande innan hojen stannade...iofs både upprätt och på vägen.)
/u
 
Ok, nu var det dags att väcka upp denna tråden igen!

Har ringt runt och kollat priser, bilprovningen skulle ha 2020 inklusive allt. Sen så skulle bänkkörning kosta 2000kr hos Lundgrens motor i Avesta, eller 1000kr hos carlbarks i Kumla. Fottas hade ingen provbänk.

Så blir det carlbarks eller är det någon som har något annat tips i närheten av Örebro eller Ludvika, verkar skilja rätt mycket i priser...

Sen så är det tutan, köpte en sådan man "klämmer på" hos biltema, går hojjen igenom med denna? Den låter högt och bra.

Är det något jag har glömt? Nu borde den vara klar för besiktning. Blev rätt brutal med lyset jag hittade i garaget. :)
 

Bifogat

  • xr.jpg
    xr.jpg
    89.1 KB · Visningar: 182
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top