Strypning Xr600

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Nu ska hojjen strypas, till lagliga 22kw :gnissla

Så frågan är hur ska detta utföras. Trottelstopp borde väl vara enklare att montera och slippa byta munstycken, medans bricka i insuget kanske ger mer åkkänsla?

Hur har ni gjort på era xr600? Någon som har mått på strypningsbricka eller hur jag ska bygga trottelstopp för att få 22kw?

Sedan så måste hojjen bänkas och vart gör jag det billigast i Örebro- Ludvika- Lindesberg trakten?

Alla tips mottages! :tummenupp

Mvh Bosse
 

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Bomanrd skrev:
Nu ska hojjen strypas, till lagliga 22kw :gnissla

Så frågan är hur ska detta utföras. Trottelstopp borde väl vara enklare att montera och slippa byta munstycken, medans bricka i insuget kanske ger mer åkkänsla?

Hur har ni gjort på era xr600? Någon som har mått på strypningsbricka eller hur jag ska bygga trottelstopp för att få 22kw?

Sedan så måste hojjen bänkas och vart gör jag det billigast i Örebro- Ludvika- Lindesberg trakten?

Alla tips mottages! :tummenupp

Mvh Bosse


Det som först bör kollas, om du inte gjort det än, är om du tjänar på att strypa den själv och allt krångel med papper och bänkningar runt det eller om det blir billigare att lämna in den för strypning så verkstaden garanterar det inför regbesiktning.
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Humm, ok någon som vet någon billig och bra verkstad som kan fixa detta? Om jag plockar i strypningen själv så borde det bli billigare då dom bara behöver bänka och skriva ett papper?

Hojjen är importerad från tyskland så jag har ett Fahrzeugbrief som det på ena sidan står 13kw/5500 120kg lite överstruket och på nästa sida 33kw/6500 130kg. Så jag antar att den från början varit på 13kw, humm kanske man skulle ta och sudda ut sträcket över 13kw :D. Eller tror ni att besiktningsmannen kan vara snäll och skriva 13kw i dom nya svenska papperena om jag har strypt ner den till det?

Hur funkar egentligen detta med registreringsbesiktning, kan jag bara beställa en tid sen brassar jag ner utan reg skylt eller hur gör jag? Vad kollar dom på reg-besiktningen?

Mvh Bosse
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
www.mc-kompaniet.se

billiga strypningssatser å du behöver inte bänka utan får papper på att strypningen är godkänd. Strypningen monterar du själv.

33kw ostrypt? Låter ovanligt mkt eller minns jag helt fel?
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Det blir billigare att göra egna strypningar och köra den i en bänk och det går mycke fortare!!

Ska du beställa från mc-kompaniet kan du lika gärna sälja hojen för det tar ju några månader för dom att få skiten och dom är dyra!!

Vad är det får års model på din?? Jag har strypning till en 89 så jag skulle kunna mäta hålet åt dig!!

Edit: Jag är visst blind och trött.. Hade inte till din men till xt trodde det stog de.. :gnissla Men försök att göra egna det är lika lätt!!
 
Last edited:

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Har mailat mc-kompaniet och dom har inga strypningar till xren :3freak Så det får bli att göra en egen. Tror jag skippar att göra trottelstopp, visst enklare att sätta dit ta bort, men jag tror att det är roligare när man kan vrida rullen fullt och plåga ur hojjen :)

Min xr är årsmodell -86.

Tips på bra firmor, som bänkar skulle heller inte vara fel, kring Örebro ludvika.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bomanrd skrev:
Har mailat mc-kompaniet och dom har inga strypningar till xren :3freak Så det får bli att göra en egen. Tror jag skippar att göra trottelstopp, visst enklare att sätta dit ta bort, men jag tror att det är roligare när man kan vrida rullen fullt och plåga ur hojjen :)

Min xr är årsmodell -86.

Tips på bra firmor, som bänkar skulle heller inte vara fel, kring Örebro ludvika.

annars e de ju just på lågvarv som den e starkast :yoparty

de e där den reser sig :rolleyes:
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Bomanrd skrev:
Har mailat mc-kompaniet och dom har inga strypningar till xren :3freak Så det får bli att göra en egen. Tror jag skippar att göra trottelstopp, visst enklare att sätta dit ta bort, men jag tror att det är roligare när man kan vrida rullen fullt och plåga ur hojjen :)

Min xr är årsmodell -86.

Tips på bra firmor, som bänkar skulle heller inte vara fel, kring Örebro ludvika.

Det räcker väl att du sätter en bricka i insuget!! Det är ju super lätt.. :lol
Jag satte i så små brickor i min gpz så att jag fick 15kw.. :3freak
Men det är ju bättre att ha för lite än att ha för mycke... :tummenupp
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
ozeo skrev:
annars e de ju just på lågvarv som den e starkast :yoparty

de e där den reser sig :rolleyes:

Men eftersom den ändå bara får vara på 22kw så får jag en gas som går att vrida till strax över tomgång :)

Har tittat runt lite på soe.se och där hittar jag några trådar. I en så är det en xr600 -90 som är strypt till 22kw. Där står det att den är en bricka med måtten 1.6 och 4cm. Antar att -90 är enkelförgasare eller ska det sitta två brickor (en efter varje fugge) med dessa måtten? Iofs så kan jag göra en aluminiumplatta och sätta mellan insugsgummi och cylle med ett hål på, 4cm?

Skulle fråga på soe men det är ju omöjligt att registrera sig :huvet

edit soe tråden: http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?...trypning&sid=e21485c6ac5350c71a7187388f0dbce8
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Bomanrd skrev:
Men eftersom den ändå bara får vara på 22kw så får jag en gas som går att vrida till strax över tomgång :)

Har tittat runt lite på soe.se och där hittar jag några trådar. I en så är det en xr600 -90 som är strypt till 22kw. Där står det att den är en bricka med måtten 1.6 och 4cm. Antar att -90 är enkelförgasare eller ska det sitta två brickor (en efter varje fugge) med dessa måtten? Iofs så kan jag göra en aluminiumplatta och sätta mellan insugsgummi och cylle med ett hål på, 4cm?

Skulle fråga på soe men det är ju omöjligt att registrera sig :huvet


Jag hade dubbel förgasare på min xt och där skulle man bara ha en bricka..
Sen är det 25kw man får ha inte 22...
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Mögel skrev:
Jag hade dubbel förgasare på min xt och där skulle man bara ha en bricka..
Sen är det 25kw man får ha inte 22...

Har du möjlighet att mäta hålet på din xt? Hur många kw är det från början? Förövrigt borde dom väl vara rätt lika, det är väl Yamahas svar på xr:en?

Hojjen måste ha en effekt/vikt skillnad på högst 0,16kw/kg så eftersom xr:en väger ca 125kg så måste jag strypa ner den till ca 22kw.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Bomanrd skrev:
Har du möjlighet att mäta hålet på din xt? Hur många kw är det från början? Förövrigt borde dom väl vara rätt lika, det är väl Yamahas svar på xr:en?

Hojjen måste ha en effekt/vikt skillnad på högst 0,16kw/kg så eftersom xr:en väger ca 125kg så måste jag strypa ner den till ca 22kw.


Jag har 33kw orginal... Ska gå ner till garaget och mäta.. :tummenupp

15mm är hålet.. Väldigt litet hål.. :3freak
 

Bifogat

  • PICT8739.JPG
    PICT8739.JPG
    41.3 KB · Visningar: 80

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Tackar!

Humm, nu blev det klurigt. Om strypningen på soe är 4 cm och din till xt är 1,5 cm så borde jag kunna lägga mig mittemellan. Vid typ 2-2,5cm utan problem. Sen så får jag helt enkelt känna mig för och jämföra med trafikskolans hojj.

Nu till nästa fråga vilka munstycken ska jag ha? :confused:

River isär den imorrn så får vi se hur det ser ut.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Bomanrd skrev:
Tackar!

Humm, nu blev det klurigt. Om strypningen på soe är 4 cm och din till xt är 1,5 cm så borde jag kunna lägga mig mittemellan. Vid typ 2-2,5cm utan problem. Sen så får jag helt enkelt känna mig för och jämföra med trafikskolans hojj.

Nu till nästa fråga vilka munstycken ska jag ha? :confused:

River isär den imorrn så får vi se hur det ser ut.

Jo men den på 4cm ska nog sitta i båda förgasarna medans jag bara hade i den ena sidan!!
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Mögel skrev:
Jo men den på 4cm ska nog sitta i båda förgasarna medans jag bara hade i den ena sidan!!

Ok, då förstår jag. Hur pass stora är insugen original? Då går det ju ganska lätt att räkna ut hur många % av den totala insugs arean som ska bort.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Bomanrd skrev:
Ok, då förstår jag. Hur pass stora är insugen original? Då går det ju ganska lätt att räkna ut hur många % av den totala insugs arean som ska bort.


Det kan du se på bilden.. Där den har blivigt miss färgad... :lol
4cm va mitt insug på ena sidan tror det är samma på andra!! Men du hade två insug in i motorn eller??
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Plockade isär hojjen idag :)

Japp, det var två insug in i motorn. Klurade ut vart strypningarna skulle kunna sitta och kom fram till att två brickor i insugen skulle sitta perfekt. Nu var det bara att fundera ut vilken innerdiameter brickorna ska ha. Därför har jag räknat lite på hur förhållandet mellan insugsdiameter och effekten är på andra hojjar.

Min rd har 2x brickor med innerdiametern 21mm detta tar bort 44% av totala insugsarean och effekten som ska bort är 30% mot original.

Mögels xt har en bricka (fast 2 förgasare) med innerdiametern 15mm som tar bort 43% av den totala insugsarean och effekten som ska bort är 24%.

Därför har jag kommit fram till att min xr ska ha två strypbrickor med diametern 20mm för att få bort 48% av insugsarean, för att vara på den säkra sidan. Effekten som ska bort är 33% av ursprungseffekten.

Detta tycker jag borde stämma :va Nu behöver jag bara räkna ut storleken på munstyckerna hur fasiken man nu gör det :gnissla
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Ingen mektråd är komplett utan bilder så här kommer några. Ingen som har tips på hur mycket jag ska gå ner i munstycke. Original huvud är 122 och lågfart 45.
 

Bifogat

  • a.jpg
    a.jpg
    47.4 KB · Visningar: 95
  • b.jpg
    b.jpg
    49.8 KB · Visningar: 109
  • c.jpg
    c.jpg
    48.3 KB · Visningar: 84
  • d.jpg
    d.jpg
    61.4 KB · Visningar: 93
  • e.jpg
    e.jpg
    59.4 KB · Visningar: 102
  • f.jpg
    f.jpg
    50.1 KB · Visningar: 98
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top