Strypning/avgasport gixxer1000 -02

mellanregistret blir sämre (runt 6000)

köp ett slip-on och låt ventilen vara, då är effekten nästan lika bra upp till 11000rpm om man jämför med ett exlusivt helsystem! (endast mellan 11-12000det ger det mer) vore rätt konstigt om man fick mer med att enbart ta bort avgasventilen än ett racing system för 15000kr

Jag skulle sagt till kompisen att han sätter tillbaka ventilen igen om han inte vill åka moped :hihi

man kan lura sig på att det går bättre när mellanregistret istället blir sämre!

På en Yamaha R1 blir mellanregisteret betydligt sämre då R1ans system är av 4-1 typen men på en GSXR1000 får du mer effekt över hela registeret då den har ett 4-2-1.
Ventilen sitter där endast för att hojen ska klara ljudkraven....

PD skrev:
mellanregistret blir sämre (runt 6000)

köp ett slip-on och låt ventilen vara, då är effekten nästan lika bra upp till 11000rpm om man jämför med ett exlusivt helsystem! (endast mellan 11-12000det ger det mer) vore rätt konstigt om man fick mer med att enbart ta bort avgasventilen än ett racing system för 15000kr

Jag skulle sagt till kompisen att han sätter tillbaka ventilen igen om han inte vill åka moped :hihi

man kan lura sig på att det går bättre när mellanregistret istället blir sämre!

njaa kollar man på ett Akrapovic till en gsxr 1000 -04

ingen större skillnad hela vägen upp till 11000rpm, lägger man på en ny dämpare blir skillnaden mycket liten, så jag tror inte att ta bort ventilen skulle ge speciellt mer när inte ett akrapovic system gör det, hade dom velat dämpat ljudet skulle dom gjort dämparen effektivare.

akrapovic race titan vs orginal: http://www.akrapovic-ai.si/main/catalog/suzuki/gsxr1000-03/racing&evo/chart.html

Orginal vs slip-on: http://www.akrapovic-ai.si/main/catalog/suzuki/gsxr1000-03/bolt-on/chart.html

Last edited:
Som inehavare av några GSXR1000 med olika avgasalternativ däribland Akrapovic titan EVO och Sato Racing system så har jag provat en del olika kombinationer i bromsbänk.
Det som ger mest effekt på mellanregisteret är Sato systemet, mkt mer än orginal med avgasport.

De är ju därför man monterar TRE-modd för att avgasporten är delvis stängd på de första vxl för att hålla ljudet nere.....
Berätta varför man inte har avgasport på 600/750 de skulle ju behöva det i så fall

PD skrev:
njaa kollar man på ett Akrapovic till en gsxr 1000 -04

ingen större skillnad hela vägen upp till 11000rpm, lägger man på en ny dämpare blir skillnaden mycket liten, så jag tror inte att ta bort ventilen skulle ge speciellt mer när inte ett akrapovic system gör det, hade dom velat dämpat ljudet skulle dom gjort dämparen effektivare.

akrapovic race titan vs orginal: http://www.akrapovic-ai.si/main/catalog/suzuki/gsxr1000-03/racing&evo/chart.html

Orginal vs slip-on: http://www.akrapovic-ai.si/main/catalog/suzuki/gsxr1000-03/bolt-on/chart.html

Last edited:
jag har bara jämfört kurvorna mellan slip-on och vad många anser vara bästa avgassystemet och har svårt att tro att borttagen avgasport skulle ge mycket mer än ett exlusivt akra rör, men det är bara mina teorier! går få ett rör att fungera väldigt bra över ett snävt vartalsområde men över hela registret är värre, det är väl där akra är som bäst.

släng upp lite kurvor om du bromsat så mycket, vore kul att veta vad som fungerar och man får svart på vitt, kunde bli en sticky (nu måste ju motorn förövrigt vara orginal annars blir förutsättningarna helt fel)

"Berätta varför man inte har avgasport på 600/750 de skulle ju behöva det i så fall"

Jag gör en vild gissning på att det ligger "Endel" tester på fabrik som säger att det inte fungerar lika bra på en liten varvvillig motor, säg att porten inte skulle orka med över 11000 som bänkörningen i länken visade, på en 600 vore det katastrof! dom pillar knappast dit några prylar som inte fungerar då effektkriget mellan märkena är som det är, tar det mer än det ger på en 600 så antar jag att dom proriterar

Man kan sitta och fundera i år. Bara att koppla bort skiten och testa. Med orginal ljuddämp ska den vara inkopplad. Med slip-on/hel-system ska den kopplas bort/tas bort. :tummenupp

Kawas nya 600 har avgasport den lär ju varva en del...
Jag kan hålla med på att porten gör nytta på en R1a med orginal 4-1 system, har själv provat att köra med porten öppen men det blev ett stor svacka i vridet på mellanreg.
Så alternativet på R1an var ett kmpl 4-2-1 system.

PD skrev:
jag har bara jämfört kurvorna mellan slip-on och vad många anser vara bästa avgassystemet och har svårt att tro att borttagen avgasport skulle ge mycket mer än ett exlusivt akra rör, men det är bara mina teorier! går få ett rör att fungera väldigt bra över ett snävt vartalsområde men över hela registret är värre, det är väl där akra är som bäst.

släng upp lite kurvor om du bromsat så mycket, vore kul att veta vad som fungerar och man får svart på vitt, kunde bli en sticky (nu måste ju motorn förövrigt vara orginal annars blir förutsättningarna helt fel)

"Berätta varför man inte har avgasport på 600/750 de skulle ju behöva det i så fall"

Jag gör en vild gissning på att det ligger "Endel" tester på fabrik som säger att det inte fungerar lika bra på en liten varvvillig motor, säg att porten inte skulle orka med över 11000 som bänkörningen i länken visade, på en 600 vore det katastrof! dom pillar knappast dit några prylar som inte fungerar då effektkriget mellan märkena är som det är, tar det mer än det ger på en 600 så antar jag att dom proriterar

WestW skrev:
Beroende på hur händig du är kan du antingen ta ur eller klippa den Svarta och bruna kabeln som finns märkt på bilden nedan. Bästa är att endast ta ur den så du enkelt kan sätta tillbaka den. På denna bild är den inte klippt utan endast urdragen från kontaktstycket.

03%20set%20wire2.jpg

Tryck här för att lossa stiftet

lossa_stift_set_valve_removal.jpg

En bild till. Lilla röda pilen pekar på den svarta/bruna kabeln som ska dras ur eller klippas

03%20SET%20wire.jpg
Tjena min polare har en -o4:a och han har klippt bort den svart bruna kabeln han har hört att man ska knäppa bort kablarna från motorn som styr avgasventilen och bygla ena kontakten. Stämmer detta?

Tack WestW..
om ja fattat detta rätt så ska jag ta ur den svart/bruna kabeln..
e de allt som behövs göra..??
mycket tacksam för din hjälp.. :tummenupp

mvh matthias

Ska skriva ihop något mer sen. Själva motorn som driver vajrarna som går ner till porten som öppnar stänger kan tas bort också. Jag har halvsystem så jag skulle kunna låta motor och vajrar vara kvar men dom ska nog bort.

Återkommer

Superbike Roger skrev:
(...)
De är ju därför man monterar TRE-modd för att avgasporten är delvis stängd på de första vxl för att hålla ljudet nere.....

En TRE förhindrar att motorstyrningen ställer ner tändningen, på så vis har man full effekt även på de lägre växlarna. Så har jag fått det förklarat, men jag vet inte säkert!

Superbike Roger skrev:
Berätta varför man inte har avgasport på 600/750 de skulle ju behöva det i så fall

Jag är inte säker att man kan jämföra mellan olika motorer. Kanske en 600:a lider mindre av det mottryck som pressar tillbaka avgaser i cylindrarna, jämfört med en 1000?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D