Strypning/avgasport gixxer1000 -02

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Har en polare som köpte sig en gixxer1000 -02 igår.
Han som sålde hojen sa att han tagit bort nån avgasport eller nåt liknande :va i avgassystemet, vilket skulle göra att hojen gick bättre.

Det jag undrar är om detta stämmer och isåfall, finns det en likadan på min 750 -00 och är det bra/dåligt/svårt att ta bort den?

Hojen på bilden är en 750 -00 ingen 1000 -02.

EDIT: säljaren påstod att avgasporten??? satt där pilen pekar :)

Bifogat

• P1010042.jpg
    P1010042.jpg
    111.4 KB · Visningar: 280
Finns ingen avgasport på 750n.
På 1000 finns avgasporten där av bara en anledning att dämpa ljudet så att de klarar bullerkraven...

Pinky skrev:
Har en polare som köpte sig en gixxer1000 -02 igår.
Han som sålde hojen sa att han tagit bort nån avgasport eller nåt liknande :va i avgassystemet, vilket skulle göra att hojen gick bättre.

Det jag undrar är om detta stämmer och isåfall, finns det en likadan på min 750 -00 och är det bra/dåligt/svårt att ta bort den?

Hojen på bilden är en 750 -00 ingen 1000 -02.

EDIT: säljaren påstod att avgasporten??? satt där pilen pekar :)

Superbike Roger skrev:
På 1000 finns avgasporten där av bara en anledning att dämpa ljudet så att de klarar bullerkraven...

Blir det nån skillnad om man plockar bort den då eller ??

Superbike Roger skrev:

Om man plockar bort avgasporten på en r1 -03 vad händer? :rolleyes:
Den är ju styrd av en mojäng som i sin tur är kopplad i boxen.....kommer det dyka upp felkoder eller annat skit???? någon som vet eller har provat..........

Makke skrev:
Blir det nån skillnad om man plockar bort den då eller ??
Rent teoretiskt efter att ha läst föregående inlägg, borde väl kanske ljudet bli något högre...?? :hihi
Skämt och sido, gjorde samma med min gamla -02a, och hade detta på tråden förut och fick veta att gixxern har en svacka vid 3500varv och den svackar mer utan ventilen just där, men vinner lite på toppen istället pga bättre flöde!

Noll-Koll skrev:
Rent teoretiskt efter att ha läst föregående inlägg, borde väl kanske ljudet bli något högre...?? :hihi
Skämt och sido, gjorde samma med min gamla -02a, och hade detta på tråden förut och fick veta att gixxern har en svacka vid 3500varv och den svackar mer utan ventilen just där, men vinner lite på toppen istället pga bättre flöde!

Och hur ofta kör man på dom varvtalen ?? :hihi

Det är ju givet att skräp (läs ventil) i avgassystemet stör flödet på högre varv och borde därmed sänka toppeffekten något.
Frågan är bara hur mycket...

När man sätter på helsystem så försvinner ventilen automatiskt så det ska nog inte vara några större bekymmer att koppla ur den.
Om det är likadant som på Fireblade så styrs ventilen av en servomotor med vajeröverföring.
Koppla bort vajern och låt servot jobba som det brukar så kommer inte hojen fatta att den saknar delar!

Tack för svaren :tummenupp
Synd att jag inte har nån ventil på min 750 som jag kan ta bort och få mera kräm :D

M:et skrev:
Det är ju givet att skräp (läs ventil) i avgassystemet stör flödet på högre varv och borde därmed sänka toppeffekten något.
Frågan är bara hur mycket...

När man sätter på helsystem så försvinner ventilen automatiskt så det ska nog inte vara några större bekymmer att koppla ur den.
Om det är likadant som på Fireblade så styrs ventilen av en servomotor med vajeröverföring.
Koppla bort vajern och låt servot jobba som det brukar så kommer inte hojen fatta att den saknar delar!
Stämmer inte riktigt tyvärr, på Gixxer1000 kan man få felkoder på grund av feljusterade vajrar

Makke skrev:
Har du nån koll på vilken kabel ???
Glömt vilken kabel det är... Alternativ nr1 är att kapa alla kablar en efter en :hihi
Alternativ nr2 är att jag kollar i garaget efter en beskrivning som man får med Yoshimuras helsystem. Kan kolla efter den imorgon... :)

Makke skrev:
Har du nån koll på vilken kabel ???

Lite längre ner på denna sida har du instruktioner. Gäller 01, 02 inte 03,04
Har du originalljudämpare ska du absolut inte göra detta. Hojen kommer gå sämre än original!

http://81x.com/Authors/bugman/gixxerprojects_3.aspx

blackbrownwireinfocus.jpg

Noll-Koll skrev:

Du verkar ha noll koll ;)
Denna dipp vid 3500varv hur stor är den? Jag skiter fullständigt i 3 hk extra toppeffekt utan vill ha jämn och fin effekt. Ska man låta den vara orörd? Kommer ha ett kortat slipon och TRE. Resten original.

WestW skrev:
Du verkar ha noll koll ;)
Denna dipp vid 3500varv hur stor är den? Jag skiter fullständigt i 3 hk extra toppeffekt utan vill ha jämn och fin effekt. Ska man låta den vara orörd? Kommer ha ett kortat slipon och TRE. Resten original.
Vet inte exakt hur mycket mer den dippar, beror väl från hoj till hoj... Det var någon gammal tråd typ för ett år sen som jag såg detta, tror den hette "Gixxer snöret" eller något.. Där visade någon vänlig upp div bromspapper med kurvor med och utan ventil. Tet var inget märkvärdig dipp, men den fanns iallafall. Jag körde utan ventil, då jag monterade ett halvsystem Nikko extreme hipipe på min 02a, och kännde ingen försämring iallafall! Snacka med Jonny eller Knudde, ingen har ventilkraffset kvar! :tummenupp

Vissa highpipe halvsystem system med extremt krökt rördragning ger inte mer effekt änn med orginal ljuddämpare.
Varför inte satsa på ett riktigt bra helsystem när man är ute efter mera effekt. :tummenupp

Jag testade med exupen spärrad på fullt öppet och tyckte mig känna en försämring i låg/mellan registret...ganska märkbar, jag kommer aldrig att köpa ett helsystem jag har mycket hellre ett fint register och någon kuse mindre på topp...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D