Strypning/avgasport gixxer1000 -02

All_to_slow skrev:
Jag testade med exupen spärrad på fullt öppet och tyckte mig känna en försämring i låg/mellan registret...ganska märkbar, jag kommer aldrig att köpa ett helsystem jag har mycket hellre ett fint register och någon kuse mindre på topp...
Stämmer bra det du säger, på R1 med orginal grenrör ja! Men med ett helsystem samt bänkning får du bättre drag genom hela registret! Men som sagt, R1ans orginal grenrör är inte anpassat att gå utan exup!!
Gixxern är det annorlunda med då ventilen är mycket mindre och sitter i mellanröret

Har sett tester ifrån bromsbänk på olika hojar med avgasport urkopplade med orginal ljuddämpare, R1 tappade mycket effekt på låg-mellan tror det var runt 15-20 hk medan GSXR1000 gick något bättre än med porten innkopplad.

All_to_slow skrev:
Jag testade med exupen spärrad på fullt öppet och tyckte mig känna en försämring i låg/mellan registret...ganska märkbar, jag kommer aldrig att köpa ett helsystem jag har mycket hellre ett fint register och någon kuse mindre på topp...

Superbike Roger skrev:
Har sett tester ifrån bromsbänk på olika hojar med avgasport urkopplade med orginal ljuddämpare, R1 tappade mycket effekt på låg-mellan tror det var runt 15-20 hk medan GSXR1000 gick något bättre än med porten innkopplad.

Haha ja var det 15-20hk jag tappade borde jag ju ha känt det... :hihi

Ventilerna är till för att slå ut pulserna som vid låga varv hamnar tokfel. +pulser som trycker avgaser tillbaka in i förbränningsrummet o även ut genom förgasarna, baklänges under gasväxling (avgas o insug öppet samtidigt) . Gaserna går två gånger genom förgasare och får dubbel dos med soppa och tappar naturligtvis massa effekt.

Lite konstigt att man löser det med trottlar i grenrören när andra helsystemstillverkare lyckats utan dessa ventiler. Men de har kanske inte ljudnivå och avgaskrav att behöva ta hänsyn till.

Lite konstigt att man löser det med trottlar i grenrören när andra helsystemstillverkare lyckats utan dessa ventiler. Men de har kanske inte ljudnivå och avgaskrav att behöva ta hänsyn till.[/QUOTE]
Håller fullständigt med!

WestW skrev:
Lite längre ner på denna sida har du instruktioner. Gäller 01, 02 inte 03,04
Har du originalljudämpare ska du absolut inte göra detta. Hojen kommer gå sämre än original![/IMG]

Jag har Yoshimura trioval slipon...

Man får iaf inte mer effekt av att ta bort exupen så varför göra det?

Den är officiellt till för att bättra på vridmomentet under 4000 varv, men givetvis hjälper den även till med att få en genom besiktningen.
När den är öppen är det som att köra utan, så lägg inget jobb på att ta bort den om det inte handlar om att ni byter till helsystem.

Poacher skrev:
Man får iaf inte mer effekt av att ta bort exupen så varför göra det?

Den är officiellt till för att bättra på vridmomentet under 4000 varv, men givetvis hjälper den även till med att få en genom besiktningen.
När den är öppen är det som att köra utan, så lägg inget jobb på att ta bort den om det inte handlar om att ni byter till helsystem.
Ingen som ska ta bort någon exup vad jag vet, men ventilen som sitter på Gixxern i mellanröret

snacka om utsvävad tråd.
killen har rätt om att det sitter en pryl i röret där.
dock är det inte en ventil eller nått sånt, på exakt den plats i orginalröret som pilen pekar på i din bild sitter det en typ av flamdämpare, alltså ett perforerat rör, sitter med ca 2-3 mm spalt från själva rörets innervägg.
Funderade själv på att ta bort den på min -00, men sket i det.
Skruva av ljuddämparen och glo ner i röret får ni se..
de svetspunkter man ser på röret där är för denna del.
ger nog inte så mycket att pilla bort detta.

R2 skrev:
snacka om utsvävad tråd.
killen har rätt om att det sitter en pryl i röret där.
dock är det inte en ventil eller nått sånt, på exakt den plats i orginalröret som pilen pekar på i din bild sitter det en typ av flamdämpare, alltså ett perforerat rör, sitter med ca 2-3 mm spalt från själva rörets innervägg.
Funderade själv på att ta bort den på min -00, men sket i det.
Skruva av ljuddämparen och glo ner i röret får ni se..
de svetspunkter man ser på röret där är för denna del.
ger nog inte så mycket att pilla bort detta.
Utsvävad...??? Nu är det allt du som svävar tycker jag! ;) Som du säkert vet så kom Gixxer 1000 -01 så jag tror nog att din -00 var en 750 eller 600 va? Och det stämmer att dom inte har någon ventil ell såkallat spjäll! Men på alla R1000 sitter det ett servomotorstyrt sådant. Tro mig, jag vet.

Noll-Koll skrev:
Utsvävad...??? Nu är det allt du som svävar tycker jag! ;) Som du säkert vet så kom Gixxer 1000 -01 så jag tror nog att din -00 var en 750 eller 600 va? Och det stämmer att dom inte har någon ventil ell såkallat spjäll! Men på alla R1000 sitter det ett servomotorstyrt sådant. Tro mig, jag vet.
ja fan, jag fastnade i att det va en 750 på bilden, och där pilan pekade på den bilden sitter det jag svävar om.

Noll-Koll skrev:
Vet inte exakt hur mycket mer den dippar, beror väl från hoj till hoj... Det var någon gammal tråd typ för ett år sen som jag såg detta, tror den hette "Gixxer snöret" eller något.. Där visade någon vänlig upp div bromspapper med kurvor med och utan ventil. Tet var inget märkvärdig dipp, men den fanns iallafall. Jag körde utan ventil, då jag monterade ett halvsystem Nikko extreme hipipe på min 02a, och kännde ingen försämring iallafall! Snacka med Jonny eller Knudde, ingen har ventilkraffset kvar! :tummenupp

Tack.
Ska bara besiktiga först, sen åker den bort :tummenupp

spjäll

har lite bekymmer efter jag monterat ett helsystem på min
GSX-R 1000 -04..nu lyser den röda lampan å så blinkar det mellan temp..
vad behöver jag göra mer för att bli av med dessa bekymmer??
mycket tacksam för all hjälp å beskrivningar för att lösa detta..

mvh matthias

Matthias skrev:
har lite bekymmer efter jag monterat ett helsystem på min
GSX-R 1000 -04..nu lyser den röda lampan å så blinkar det mellan temp..
vad behöver jag göra mer för att bli av med dessa bekymmer??
mycket tacksam för all hjälp å beskrivningar för att lösa detta..

mvh matthias

Beror säkert på din Set valve

Tänkt på att det ser olika ut på 02an mot din 04. Finns lite extra info om just det http://www.81x.com/Authors/bugman/gixxerprojects_3.aspx

WestW skrev:
Beror säkert på din Set valve

Tänkt på att det ser olika ut på 02an mot din 04. Finns lite extra info om just det http://www.81x.com/Authors/bugman/gixxerprojects_3.aspx

okay..men det är det någon som har gjort detta på sin -04 så man
kan få det förklarat för sig på svenska..är tyvärr inte så bra på engelska å vill gärna inte göra fel..hoppas det är någon som orkar förklara,vill ha det ordnat..
tack på förhand..

mvh matthias..

Matthias skrev:
okay..men det är det någon som har gjort detta på sin -04 så man
kan få det förklarat för sig på svenska..är tyvärr inte så bra på engelska å vill gärna inte göra fel..hoppas det är någon som orkar förklara,vill ha det ordnat..
tack på förhand..

mvh matthias..

Beroende på hur händig du är kan du antingen ta ur eller klippa den Svarta och bruna kabeln som finns märkt på bilden nedan. Bästa är att endast ta ur den så du enkelt kan sätta tillbaka den. På denna bild är den inte klippt utan endast urdragen från kontaktstycket.

03%20set%20wire2.jpg

Tryck här för att lossa stiftet

lossa_stift_set_valve_removal.jpg

En bild till. Lilla röda pilen pekar på den svarta/bruna kabeln som ska dras ur eller klippas

03%20SET%20wire.jpg

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...