Stryper en originaldämpare 50% eller??

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Provkörde min hoj för första gången för några dagar sen.
Drog ut på rv 45 och vred så mycket som det gick på gasen.

MEN!!! Vart är dom okontrollerade framhjulslyften? när är tidpunkten jag ska skita på mig? Trodde det skulle vara ett jävla drag i en suzuki gsxr 750-99.
Kan det vara så att cykeln e "mappad" för effektsystemet? och går alltså inte alls nåt bra alls med originalsystemet.
Pressade hojen ganska bra och var aldrig över 200km/h :huvet
Men snart åker ju effektsystemet på iaf.
Hoppas dom där 135 hästarna e kvar då!!

Nån som haft nån liknande upplevelse med avgassystem?

/Besviken som bare fan

Johnsen skrev:

MEN!!! Vart är dom okontrollerade framhjulslyften? när är tidpunkten jag ska skita på mig? Trodde det skulle vara ett jävla drag i en suzuki gsxr 750-99.
Kan det vara så att cykeln e "mappad" för effektsystemet? och går alltså inte alls nåt bra alls med originalsystemet.

/Besviken som bare fan

Definera drag.

Menar du bottendrag eller effektopp?

Skulle gissa på att en Sukka 750 känns lite tam i botten och kommer först runt 7-8-9000 varv.

Edit: dom jag känner som kör sukka 750 använder kopplingen om dom skall upp på slangen iaf ovanför ettan.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Definera drag.

Menar du bottendrag eller effektopp?

Skulle gissa på att en Sukka 750 känns lite tam i botten och kommer först runt 7-8-9000 varv.
Effekttoppen finns inte ens!
Kan jämföra med min nrs125 (jaja grovt jämfört=))
så provade jag och strypa 125:an, (brickan mellan cyllen och kröken)
Då försvann den sk ketchupeffekten totalt.
Ska väl vara ganska ordentlig sådan på en gixxer 750.
Men icke..

Johnsen skrev:
Effekttoppen finns inte ens!
Kan jämföra med min nrs125 (jaja grovt jämfört=))
så provade jag och strypa 125:an, (brickan mellan cyllen och kröken)
Då försvann den sk ketchupeffekten totalt.
Ska väl vara ganska ordentlig sådan på en gixxer 750.
Men icke..

Den jag har kört (en -96) var väl ingen gigantisk ketchup effekt i,men det skiljer säkert mellan årsmodellerna.

Sen beror det ju på vad man är van vid också.

Själv kör jag en 600 med strax över 100 hk och på 1:ans växel så är det nästan så att framhjulet lyfter om man drar den lungt. Jag har ingen direkt ketchupeffekt som man pratar om utan därimot kommer den ganska lungt mellan 7000 och 9000 varv (alltså en lugn ketchupeffekt :rolleyes: )

Långa farbron skrev:
Den jag har kört (en -96) var väl ingen gigantisk ketchup effekt i,men det skiljer säkert mellan årsmodellerna.

Sen beror det ju på vad man är van vid också.
Men 200km/h ska väl bli passerat ganska lätt väl?
tyckte jag låg på fullgas 6:an ganska länge.
Fan jag hade ju upp min 112 hästars volvo 244 i 200km/h ju :hihi
Kunde ju gasa allt på ettan och rycka i styret runt 11-12 000 rpm och den stegrade inte..
det kändes lite skumt..

Min går över 200 lätt, tar kanske bara några sekunder från 100 km/h. Har varit uppe i 260 mätarfart med min men då fick jag dra länge (medvind och kissnöding) :rofl

Johnsen skrev:
Fan jag hade ju upp min 112 hästars volvo 244 i 200km/h ju :hihi
Kunde ju gasa allt på ettan och rycka i styret runt 11-12 000 rpm och den stegrade inte..
det kändes lite skumt..

Varför ?

Teknikfel.

Gasa allt innebär inte bakhjulsåka.

Långa farbron skrev:
Varför ?

Teknikfel.

Gasa allt innebär inte bakhjulsåka.

Om du sätter dig på en suzuki gsxr 750 -99 och ger fullgas på ettan ifrån stillastående.
Reser sig inte hojen på bakhjulet då?

Ingen som kör likadan hoj?

Johnsen skrev:

Min gör nästan 200 på 3:ans växel (bara lite in på 4:an) ligger du på 6:an från början och seg-drar den då tar det förstås lång tid.

Om du är osäker provkör en liknande hoj eller låt någon som kan nått provköra din. Eller bänka den helt enkelt så får du ett bra svar :tummenupp

eV1Te skrev:
Min gör nästan 200 på 3:ans växel (bara lite in på 4:an) ligger du på 6:an från början och seg-drar den då tar det förstås lång tid.

Om du är osäker provkör en liknande hoj eller låt någon som kan nått provköra din. Eller bänka den helt enkelt så får du ett bra svar :tummenupp

Jo jag ska väl göra det.. låta nån annan provköra alltså..
Men fan asså.. om den inte går betydligt bättre med effektsystem så e jag grymt besviken.. men ljuddämparen är kanske från en 600.. om det nu skulle göra så stor skillnad..
jaja det märks.
Tack för alla svar iaf!! kul att man får svar så fort!
hej med er

Jag hade en 98 & den lyfte lätt fram på 1an 2an med org.dämp..Det är ju 135hk orginal, du borde ha ett par till med effekt dämp....

Johnsen skrev:

/Besviken som bare fan

Kan ju säga att första gången jag körde min 600 så tyckte jag kraften var mer än man kunde hantera. jag vågade knappt gå längre än 7000 varv. Om du säger att du är besviken så tror jag något är fel. Men det är klart man har alltid olika uppfrattning om vad snabbt är. Du kanske har kört snabba hojar förr?

Johnsen skrev:

/Besviken som bare fan

Läs här om strypning + diverse annat.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=10373

Och här för mera bra info och strypning.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74304

Mera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=61562

Kolla här, lite intressant att se faktarutan
http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=155

Lycka till

Johnsen skrev:
Om du sätter dig på en suzuki gsxr 750 -99 och ger fullgas på ettan ifrån stillastående.
Reser sig inte hojen på bakhjulet då?

Ingen som kör likadan hoj?

min gör det lite grann o fort går den oxå 0-200 på ett par hundra meter känns det som. 280 har jag sett på mätaren.

edit: jag har orginalsystemet

Last edited:
Johnsen skrev:
Jo jag ska väl göra det.. låta nån annan provköra alltså..
Men fan asså.. om den inte går betydligt bättre med effektsystem så e jag grymt besviken.. men ljuddämparen är kanske från en 600.. om det nu skulle göra så stor skillnad..
jaja det märks.
Tack för alla svar iaf!! kul att man får svar så fort!
hej med er

Skillnaden mellan ett originalsystem och ett effektsystem är inte så stor men dock märkbar. Om du bara har bytt ljuddämpare så är skillnaden ännu mindre. Kommer du inte över tvåhundra så är något definitivt fel. Gör om gör rätt.

.

Gav du verkligen full gas på ettan? Om den inte slog runt baklänges så borde du ha hängt som en vante i styret. Vid vilket varvtal växlade du? Den vaknar efter 9000 varv. Även om den är mappad efter en annan ljuddämpare så ska den inte vara så slö som du beskriver om det inte är något fel på cykeln eller om den är strypt. Sen bör du välja nån annan växel än sexan om du ska ligga och dra länge och väl innan du når 200, för motorn har inte vaknat innan 200 på sexan. Prova på tvåans växel från 100, ge fullt och dra ur tvåan, trean och fyran till rödmarkeringen med full gas så får du se om den går bra eller dåligt. Skulle tippa att det skiljer max 5 hästar mellan original ljuddämpare och nån öppen historia. Hur mycket hojvana har du sen innan?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back