Strul av If...

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Västerås
Hoj
CBR Lax -08
Tänkte ställa frågan här då jag hoppas att det finns någon som jobbar på IF och kanske kan svara lite mer "ärligt" på frågan.

Historian bakom problemet:

Jag köpte hoj i Juli och ringde If och försäkrade den samma dag som jag hämtade den.
Först fick jag hem en räkning på hela årsbeloppet trots att jag sagt tydligt att jag vill ha månadsbetalning. Ringer If och dom säger till mig att strunta i den räkningen, dom skickar ut autogiropapperen istället.
Det tar ett tag, och sen får jag hem en räkning på halvåret istället...
Ringer upp dom igen och påpekar återigen att jag vill betala månadsvis. Dom ber mig att ignorera räkningen jag fått sist.
Får hem papperen om autogiro när jag är bortrest, men när jag kommer hem så skickar jag in dom till If. Efter ett tag så får jag en påminnelse på halvårsräkningen. Jag ignorerar denna då jag skickat in autogirouppgifterna och antar bara att dom inte hunnit registrera detta.
Kommer hem på kvällen efter att tagit körkortet (9/9) och hittar ett brev ifrån trafikförsäkringsföreningen om att jag inte haft någon försäkring på hojen sedan Juli... Och ni som vet hur duktiga trafikförsäkringsföreningen är på att ta betalt så kan ni ju tänka er att den räkningen inte var på så lite..

Ringer upp If samma kväll. Efter att hon kontrollerat allt jag sagt, och hittar ett godkännande på autogiro, men att inget har dragits där, så erkänner dom att dom har gjort fel och säger att jag ska ringa trafikförsäkringsföreningen och be dom kolla upp mitt reg. nr, för nu ska allt vara i sin ordning.
If säger att dom kommer att dra som vanligt nästa månad. Jag frågar hur mycket som dom kommer att dra då och får till svar: Vi drar då för Juli, Augusti, September och Oktober.
Jag frågar om jag kan få dela upp betalningen då det kommer att bli en hel del pengar för mig. Men det går absolut inte. Så kan dom inte göra...

Jag får till svar att jag har skyldighet att kolla att pengar dras ifrån mitt konto. Det kan jag förstå. Men jag anser även att dom har en skyldighet att sköta det som vi har en överenskommelse om. Men det kan dom tydligen strunta helt i. Det är tydligen bara mitt ansvar.

Har ringt If en gång till efter detta samtal och frågat om jag inte åtminstonde kan få flytta över 1 betalning tills nästa månad. Men fick återigen till svar att detta går faktiskt inte.
Jag anser att då dom erkänner att dom har gjort fel så borde man kunna hjälpa till litegrann för att hjälpa sin kund, men det tycker inte dom. Efter detta bemötande så är jag verkligen tveksam till att någonsin använda If igen. Jag betalar hellre lite mer i försäkring och har ett företag som vill hjälpa sina kunder om något går fel, som det ibland kan göra av olika anledningar.

Önskan jag har är inte att slippa betala för försäkringen, bara att få chansen att dela upp den lite så att jag kan få njuta lite av slutet på säsongen. Tack vare detta så kommer det med största sannolikhet att bli väldigt lite hojåkandes för min del resten av denna säsongen. Nu när jag äntligen tagit körkortet också. Det gör mig riktigt förbannad faktiskt.

Så frågan är egentligen: Finns det ingen chans i h*lv*t*t att få dela upp betalningen hos If? Jag kan förstå att dom "vanliga" säljarna kanske inte kan göra något, men jag tycker att en chef borde kunna tänja lite på reglerna.
 

Hudik

Guest
Nu kommer jag som en jä*la moralkärring med ett litet och kanske dumt svar, men ändå...

Jag kan garantera att du inte är den första som haft det strulet med din första betalning och garanterat inte den sista..

Vad jag minns så gör väl försäkringsbolag oftast så när dom teknar en försäkring att dom skickar ut en faktura på hela beloppet när man ska ha autogiro, det bara för att få ut försäkringshandlingarna och sedan så kommer autogiropapperna..

Nu till min moralpredikan :D
Du skulle ju självklart lagt undan den månatliga summan som du normalt skulle ha betalat in för du visste ju att det skulle in till FB förr eller senare, lite småaktigt av dom att inte kunna dela upp det, men jag har lite förståelse för det....
 

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Västerås
Hoj
CBR Lax -08
Självklart "borde" man ha gjort det. Men i stort sett alla mina räkningar sköts på autogiro och det strular aldrig med någon annan. Jag har inte ens kolla om det dragits på kontot då det varje månad försvinner en ansenlig summa ifrån mitt konto till dom andra räkningarna. Det tillsammans med att tycka om öl gör att runt den 25:e så försvinner det en massa pengar på kontot. :D
Det är bara att detta kom så j*vla olämpligt. Hojkort kostar en lite summa och samtidigt så gick en del sönder på hojen som kostar lite pengar. Jag gick i stort sett från att vara nöjd med allt och att allt var betalt till att behöva lägga ut nästan en halv månadslön till.

Angående din moralpredikan så tycker man ju att ett företag så stort som If borde kunna hålla sin del av överenskommelsen.
 

Hudik

Guest
Har du fått bort allt på Trafikförsäkringsföreningen?

Prova att skicka dom ett mail och förklara din situation, att du vill göra rätt för det och att det blev strul i teknandet av försäkringen, vilken gör att du omöjligt kan betala hela den fakturerade summan vid ett tillfälle..

Kan vara ett förslag?



ps: Var saklig och TREVLIG! i ditt mail....
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eftersom jag jobbar på IF kan jag ta den pucken en snabbis..

Fakturan går ut automatiskt såvida AG-medgivande är registrerat. Den kan bortses om ag-medgivande tros vara på väg, vilket hände dig.

NÄR ag ska dras, så är det naturligtvis för hela perioden. Försäkringar betalas ALLTID i förskott, och du har då fått 4 månaders kredit redan där. Om du vill dra det på ag, men det inte dras. Så tycker jag faktiskt personligen att det är ditt ansvar att lägga undan de pengarna ändå. Det kan ju inte vara en nyhet att pengarna skulle in, eller hur?

Att det förfaller till tff går också per automatik, men kan också lösas manuellt, vilket gjordes om jag läste rätt.

Så ärligt talat, det verkar som allt gått helt rätt till, att den som handlagt det dessutom löst det retroaktivt åt dig TROTS att det tagit dig 4 månader att få in medgivandet. Att då tro att du inte ska betala fr den period du haft försäkringen är bara dumt, ledsen men det är min ärliga privata åsikt!
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är som Hudik säger. Skaffa ett bensinkort med kredit och kör så mycket du hinner.

//Dafe
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har du fått bort allt på Trafikförsäkringsföreningen?

Prova att skicka dom ett mail och förklara din situation, att du vill göra rätt för det och att det blev strul i teknandet av försäkringen, vilken gör att du omöjligt kan betala hela den fakturerade summan vid ett tillfälle..

Kan vara ett förslag?



ps: Var saklig och TREVLIG! i ditt mail....

Hade det blivit rätt från början så skulle ju exakt den summan vara inne ändå.. Hur ska man förklara det? Skillnad hade varit om han bett om ag per månad och fått hela året, men nu är det ju bara den period som försäkringen varit giltig.

Ledsen, men betala eller tff!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Finns nog inte en sportmössa till uppdelning av en redan uppdelad betalning!

Jag har överlag goda erfarenheter av FB men just betalningar är riktigt trassligt!

Jag skrotade min första hoj och fick den inlöst samtidigt hade jag missat autogiropapperet och hade således 3inbetalningar matt göra. Då kunde man tycka att de skulle kunna dra av skulden på inlösningssumman men icke den kom senare på 6kkr...

Lika illa var det när jag flyttade och dom automatiskt höjde min premie från 2200kr till 5000kr i månaden UTAN att meddela mig!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lika illa var det när jag flyttade och dom automatiskt höjde min premie från 2200kr till 5000kr i månaden UTAN att meddela mig!

Det här kan jag hålla med om.. Helt ok att adressen påverkar premien. Men det borde faktiskt gå att bryta försäkringen i samband med det då om premien ändras för mkt.
 

Hudik

Guest
Hade det blivit rätt från början så skulle ju exakt den summan vara inne ändå.. Hur ska man förklara det? Skillnad hade varit om han bett om ag per månad och fått hela året, men nu är det ju bara den period som försäkringen varit giltig.

Ledsen, men betala eller tff!

Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag skriver på samma linje som du..

Detta var ett förslag till TS som han kan prova, det kostar ju inte nå extra att prova :tummenupp
 

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Västerås
Hoj
CBR Lax -08
Helt allvarligt... Har IF ingen som helst skyldighet?
Jag har inte sagt någonstans att jag inte vill betala eller liknande.
Jag har gjort misstaget att lita på att IF har hållt sin del av avtalet.

Och vart står det att det har tagit mig 4 månader att få in AG medgivandet?
Det tog max 2 månader och då skulle alltså 2 månadsbetalningar dragit. Men även det strulet var p.g.a IF då dom skickade ut fel faktura 2 ggr.

Det enda som jag har bett om ifrån If är att få dela upp betalningen på 2 månader när det är dom som har gjort fel. Enligt mig och dom.
Sen att jag tydligen måste hålla bättre koll på mitt konto när man har och göra med If är helt tydligt nu.

Och Hund: Du representerar If på exakt samma sätt som jag har möts av hittills. Inte en uns av försök till att hjälpa kunden. Kör stenhårt på sina regler. Du antar att jag inte har skickat in mitt AG på fyra månader. Vilket gör mig förbannad att du tror att jag är så korkad att jag inte fattar i så fall att det kommer retroaktivt. Ledsen men det är min ärliga privata åsikt.
Detta handlar om att jag har skickat in mitt AG för ett bra tag sedan. If har registrerat det, men bara missat att dra pengarna. Så jag har fått 4 månaders ofrivillig kredit.
TFF är löst så det slipper jag betala, det sköttes snyggt.

Som jag skrev i första inlägget så har pengarna inte varit ett enda problem tidigare, när det borde ha dragits. Det är just denna månad som det blev strul med oförutsedda kostnader. Pengarna för mer än ett halvårs försäkring har legat undanstoppade. Men då jag antog att If dragit pengar så användes dom nu till att lösa andra problem som uppstod. Mitt misstag, borde har varit mer misstänksam mot If tydligen. Man ska tydligen anta att If inte sköter sitt jobb.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Eftersom jag jobbar på IF kan jag ta den pucken en snabbis..

Fakturan går ut automatiskt såvida AG-medgivande är registrerat. Den kan bortses om ag-medgivande tros vara på väg, vilket hände dig.

NÄR ag ska dras, så är det naturligtvis för hela perioden. Försäkringar betalas ALLTID i förskott, och du har då fått 4 månaders kredit redan där. Om du vill dra det på ag, men det inte dras. Så tycker jag faktiskt personligen att det är ditt ansvar att lägga undan de pengarna ändå. Det kan ju inte vara en nyhet att pengarna skulle in, eller hur?

Att det förfaller till tff går också per automatik, men kan också lösas manuellt, vilket gjordes om jag läste rätt.

Så ärligt talat, det verkar som allt gått helt rätt till, att den som handlagt det dessutom löst det retroaktivt åt dig TROTS att det tagit dig 4 månader att få in medgivandet. Att då tro att du inte ska betala fr den period du haft försäkringen är bara dumt, ledsen men det är min ärliga privata åsikt!

trådtjyveri här..

fråga till dig. jag har ganska mycket på if. nu när jag flyttat till hus långt utanför stan och blitt 30+ så kan man ju tycka premierna ska sänkas.. finns de inte zoner samt billigare för att man blir äldre nå mer?.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
trådtjyveri här..

fråga till dig. jag har ganska mycket på if. nu när jag flyttat till hus långt utanför stan och blitt 30+ så kan man ju tycka premierna ska sänkas.. finns de inte zoner samt billigare för att man blir äldre nå mer?.

Kolla det när nästa förs-.brev kommer ;)
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
trådtjyveri här..

fråga till dig. jag har ganska mycket på if. nu när jag flyttat till hus långt utanför stan och blitt 30+ så kan man ju tycka premierna ska sänkas.. finns de inte zoner samt billigare för att man blir äldre nå mer?.

Folksam sänkte min försäkring till den här månaden då jag fyller 30+5. Inget jag behövde kolla eller säga till om.
Fick även bilförsäkringarna jag har sänkta när jag bytte zon för 2,5 år sen. De hade jag på andra bolag och behövde inte säga till då heller.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Eftersom jag jobbar på IF kan jag ta den pucken en snabbis..

Fakturan går ut automatiskt såvida AG-medgivande är registrerat. Den kan bortses om ag-medgivande tros vara på väg, vilket hände dig.

NÄR ag ska dras, så är det naturligtvis för hela perioden. Försäkringar betalas ALLTID i förskott, och du har då fått 4 månaders kredit redan där. Om du vill dra det på ag, men det inte dras. Så tycker jag faktiskt personligen att det är ditt ansvar att lägga undan de pengarna ändå. Det kan ju inte vara en nyhet att pengarna skulle in, eller hur?

Att det förfaller till tff går också per automatik, men kan också lösas manuellt, vilket gjordes om jag läste rätt.

Så ärligt talat, det verkar som allt gått helt rätt till, att den som handlagt det dessutom löst det retroaktivt åt dig TROTS att det tagit dig 4 månader att få in medgivandet. Att då tro att du inte ska betala fr den period du haft försäkringen är bara dumt, ledsen men det är min ärliga privata åsikt!
tycker du ÄRLIGT, (även om du är lojal mot företaget) att IF har gjort rätt? om de inte ens kan se till att de blir per månad från början utan tabbar sig gång på gång så nog f*n är det IF som är skylldiga till merparten av problemet.

IF är idioter på andra sätt också.. kommer aldrig ha med IF å Tryghansa igen å göra, Folksam å SalusAnsvar har jag ALDRIG haft några problem med varken med betlaningar, eller utbetlaningar. kanske dyrare men man har fan fått hjälp samt god serivce.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
tycker du ÄRLIGT, (även om du är lojal mot företaget) att IF har gjort rätt? om de inte ens kan se till att de blir per månad från början utan tabbar sig gång på gång så nog f*n är det IF som är skylldiga till merparten av problemet.

IF är idioter på andra sätt också.. kommer aldrig ha med IF å Tryghansa igen å göra, Folksam å SalusAnsvar har jag ALDRIG haft några problem med varken med betlaningar, eller utbetlaningar. kanske dyrare men man har fan fått hjälp samt god serivce.

Fan vad grinig du är :D

Nåväl, inte fanken skulle jag konsumera utan att se till att jag endera hade täckning eller gjorde rätt för mig, för nog visste du vad det skulle kosta per månad?
 

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Västerås
Hoj
CBR Lax -08
Inget som säger att jag inte har täckning heller.
Jag har pengar som jag kan lägga ut. Men jag hade hoppats att jag skulle få åka lite hoj också i slutet på säsongen. Nu kanske inte pengarna räcker till nöjen.
Vi har ju redan konstaterat att jag visste vad det kostar, men felet av mig var att jag antog att If hade koll och att jag kunde slappna av. Det är ju enligt mig en av anledningarna till att jag skaffade autogiro.

Men om jag förstår det rätt så anser ni att If gör rätt i denna sak? Båda har gjort "fel", men det är bara en som vill försöka lösa det på ett smidigt sätt. Tycker ni inte att ett företag borde vara mån om sina kunder och försöka att hjälpa dom så gott det går?

Jag kan ta att det inte funkar p.g.a att deras system inte kan hantera sådan saker eller liknande. Men hittills har ingen på If (med undantag av en som inte skrivit här) visat sig förstående för mitt dilemma eller ens gjort ansträngningar för att lösa det på ett smidigt sätt.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Inget som säger att jag inte har täckning heller.
Jag har pengar som jag kan lägga ut. Men jag hade hoppats att jag skulle få åka lite hoj också i slutet på säsongen. Nu kanske inte pengarna räcker till nöjen.
Vi har ju redan konstaterat att jag visste vad det kostar, men felet av mig var att jag antog att If hade koll och att jag kunde slappna av. Det är ju enligt mig en av anledningarna till att jag skaffade autogiro.

Men om jag förstår det rätt så anser ni att If gör rätt i denna sak? Båda har gjort "fel", men det är bara en som vill försöka lösa det på ett smidigt sätt. Tycker ni inte att ett företag borde vara mån om sina kunder och försöka att hjälpa dom så gott det går?

Jag kan ta att det inte funkar p.g.a att deras system inte kan hantera sådan saker eller liknande. Men hittills har ingen på If (med undantag av en som inte skrivit här) visat sig förstående för mitt dilemma eller ens gjort ansträngningar för att lösa det på ett smidigt sätt.

Nu står det väl än mer klart att du inte hade koll?
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Du är inte ensam om att de klyddar till det med autogiro. Jag bad dem också skicka med autogiropapper när jag tecknade försäkringen men de skickade ändå en räkning på 18k. Sen var det diverse andra saker de rörde ihop det med också men det har det redan gnällts tillräckligt om.

Mitt råd är iaf att skaffa ett annat fbolag, klyddar de i ett såhär tidigt stadie kan man ju tänka sig hur de håller på om man väl är med i en olycka.. (du borde ifos, som någon annan sa, lagt undan pengarna de månaderna du inte betalade försäkringen).

Lycka till..
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top