Strul av If...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inget som säger att jag inte har täckning heller.
Jag har pengar som jag kan lägga ut. Men jag hade hoppats att jag skulle få åka lite hoj också i slutet på säsongen. Nu kanske inte pengarna räcker till nöjen.
Vi har ju redan konstaterat att jag visste vad det kostar, men felet av mig var att jag antog att If hade koll och att jag kunde slappna av. Det är ju enligt mig en av anledningarna till att jag skaffade autogiro.

Men om jag förstår det rätt så anser ni att If gör rätt i denna sak? Båda har gjort "fel", men det är bara en som vill försöka lösa det på ett smidigt sätt. Tycker ni inte att ett företag borde vara mån om sina kunder och försöka att hjälpa dom så gott det går?

Jag kan ta att det inte funkar p.g.a att deras system inte kan hantera sådan saker eller liknande. Men hittills har ingen på If (med undantag av en som inte skrivit här) visat sig förstående för mitt dilemma eller ens gjort ansträngningar för att lösa det på ett smidigt sätt.


Vad jag inte fattar är hur du skulle ha haft mer pengar nu, om summan dragits varje månad i 4 måndader istället för att allt ska in nu?

Det kan ju knappast vara en hemlighet för dig att pengarna ska in. Om du när de inte dras väljer att lägga dem på annat istället för att ha pengar på kontot så jo, jag tycker (och det här är från mig, inte IF) att får skylla dig sjäv. Det gäller inte bara IF, utan i det här fallet alla bolag.

Och min "attityd" i det här fallet är som ett av alla andra moppefukcon som yttrar sig, har inget med min yrkesroll att göra.. Bara för att jag vet hur det funkar!
 

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Västerås
Hoj
CBR Lax -08
Nu står det väl än mer klart att du inte hade koll?

Utveckla gärna.

Hund: Då jag ofta har pengar undanstoppade på ett annat konto så spelar det roll. På mitt "vanliga" konto betalar jag alla förväntade räkningar ifrån + alla nöjen. På ett "sparkonto" så lägger jag undan pengar för oväntade utgifter. Detta sparkonto kom väl till pass denna månad då det var lite mycket saker som skulle betalas.
Nu vet jag inte hur du är med att handskas med pengar, men jag är på det sättet att har jag pengar kvar i slutet på månaden (när allt borde vara betalt för längesedan) så brukar jag unna mig lite roligt. I vilken form är olika.

Sen fattar jag inte vad det har att göra med ett problem som uppstod mellan ett företag och en kund, där företaget har erkänt att dom har gjort fel. Återigen så har inget konstruktivt hänt med problemet som uppstod. Oavsett vem som har gjort fel. Båda eller ena parten.

Nej efter denna säsongen så blir det förmodligen aldrig mera If. Inte för att jag anser att jag inte ska betala, utan för att jag anser att man borde vara mer mån om sina kunder än så här. Japp, även om vi kan göra så som ni vill få det till verkar det som, att säga att hela felet är mitt. Alla kan göra misstag. Det är hur man rättar till dom som spelar roll.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Utveckla gärna.

Hund: Då jag ofta har pengar undanstoppade på ett annat konto så spelar det roll. På mitt "vanliga" konto betalar jag alla förväntade räkningar ifrån + alla nöjen. På ett "sparkonto" så lägger jag undan pengar för oväntade utgifter. Detta sparkonto kom väl till pass denna månad då det var lite mycket saker som skulle betalas.
Nu vet jag inte hur du är med att handskas med pengar, men jag är på det sättet att har jag pengar kvar i slutet på månaden (när allt borde vara betalt för längesedan) så brukar jag unna mig lite roligt. I vilken form är olika.

Sen fattar jag inte vad det har att göra med ett problem som uppstod mellan ett företag och en kund, där företaget har erkänt att dom har gjort fel. Återigen så har inget konstruktivt hänt med problemet som uppstod. Oavsett vem som har gjort fel. Båda eller ena parten.

Nej efter denna säsongen så blir det förmodligen aldrig mera If. Inte för att jag anser att jag inte ska betala, utan för att jag anser att man borde vara mer mån om sina kunder än så här. Japp, även om vi kan göra så som ni vill få det till verkar det som, att säga att hela felet är mitt. Alla kan göra misstag. Det är hur man rättar till dom som spelar roll.


Jag vet inte hur det är, eftersom alla bolag lägger på några % extra om man tar det per månad så betalar jag alltid helår ;)!

"Problemet", som du uttrycker är din likviditet. Varför skulle annars if börja dela upp en redan uppdelad betalning?

Om du då betalar dina 4 månader, vilket du skulle gjort om allt blev rätt från start också, och det leder till att du inte har pengar kvar att tanka för.. Så ser jag inte hur det kan tolkas som att du är en god ekonom..

Men jag släpper dig därhän, orkar inte diskutera John Does privatfinanser på ett forum!
 

Bifogat

  • argueontheinternet.jpg
    argueontheinternet.jpg
    44.8 KB · Visningar: 53

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jag vet inte hur det är, eftersom alla bolag lägger på några % extra om man tar det per månad så betalar jag alltid helår ;)!

"Problemet", som du uttrycker är din likviditet. Varför skulle annars if börja dela upp en redan uppdelad betalning?

Om du då betalar dina 4 månader, vilket du skulle gjort om allt blev rätt från start också, och det leder till att du inte har pengar kvar att tanka för.. Så ser jag inte hur det kan tolkas som att du är en god ekonom..

Men jag släpper dig därhän, orkar inte diskutera John Does privatfinanser på ett forum!

Men hallå jag är faktist på ts sida här.
Man använder sig av AG för att slippa bry sig om inbetalningen annars finns de ju ingen anledning att ha AG om man ändå ska logga in och kolla att de har dragit pengarna.

Och som jag förstår de så har ts trott att pengarna dragits varje månad och då tagit några öl för mycket för att han tyckte att han låg plus i ekonomin så gör väll alla ?!
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Nu vet jag inte hur du är med att handskas med pengar, men jag är på det sättet att har jag pengar kvar i slutet på månaden (när allt borde vara betalt för längesedan) så brukar jag unna mig lite roligt. I vilken form är olika.

Instämmer, kontobalansen bör återställas till noll innan löningen kommer varje månad har man cash kvar i slutskedet äre bara in o jaga prylar på ebay :p
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Men hallå jag är faktist på ts sida här.
Man använder sig av AG för att slippa bry sig om inbetalningen annars finns de ju ingen anledning att ha AG om man ändå ska logga in och kolla att de har dragit pengarna.

Och som jag förstår de så har ts trott att pengarna dragits varje månad och då tagit några öl för mycket för att han tyckte att han låg plus i ekonomin så gör väll alla ?!

Hur står det i avtalet?
Vilka skyldigheter har jag att kontrollera att pengar dragits från mitt konto?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur står det i avtalet?
Vilka skyldigheter har jag att kontrollera att pengar dragits från mitt konto?

Inga, men dras de inte betyder det inte att du får supa upp dem. Om bolaget vill kan de skita i det hela året, och ta klumpsumman efteråt. Är egentligen samma sak. AG /månad är en snäll kompromiss eftersom förs alltid betalas i förskott. alltid alltid alltid. Det är därför det heter försäkring ;)


Att ha en privatekonomi som innebär att man shoppar upp de sista slantarna om man "råkar" ha nåt kvar i slutet på månaden låter rätt destruktivt. Känns för mig som en självklarhet att ha en säkerhetsbudget får sånt som skiter sig..
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Inga, men dras de inte betyder det inte att du får supa upp dem. Om bolaget vill kan de skita i det hela året, och ta klumpsumman efteråt. Är egentligen samma sak. AG /månad är en snäll kompromiss eftersom förs alltid betalas i förskott. alltid alltid alltid. Det är därför det heter försäkring ;)


Att ha en privatekonomi som innebär att man shoppar upp de sista slantarna om man "råkar" ha nåt kvar i slutet på månaden låter rätt destruktivt. Känns för mig som en självklarhet att ha en säkerhetsbudget får sånt som skiter sig..
Så du menar att om jag avtalar med bolaget om autogiro varje månad så får de skita i att ta betalt varje månad för att sedan kräva en klumpsumma för ett helt år, om de nu väntat så länge?

Det låter väldigt konstigt.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vad jag inte fattar är hur du skulle ha haft mer pengar nu, om summan dragits varje månad i 4 måndader istället för att allt ska in nu?

Det kan ju knappast vara en hemlighet för dig att pengarna ska in. Om du när de inte dras väljer att lägga dem på annat istället för att ha pengar på kontot så jo, jag tycker (och det här är från mig, inte IF) att får skylla dig sjäv. Det gäller inte bara IF, utan i det här fallet alla bolag.

Och min "attityd" i det här fallet är som ett av alla andra moppefukcon som yttrar sig, har inget med min yrkesroll att göra.. Bara för att jag vet hur det funkar!

Måste hålla med dig här....Hur i helvete kan man tror att man bara ska få betala för månaden man kör och den som kommer och ej för de övriga som har gått innan som man har kört hoj på utan att betala?. Trådskaparen ska givitviss betala för de månader han ej har betalat för och har kört hoj + en månad i förskott.

Skulle jag bara skippa betala hyran i två månader och sen bara betala för de som kommer efter det?!...Idiotiskt!....

Har du inte råd sälj hojen och köp en cykel istället om du vill supa bort hjärn celler för pengarna istället.

/från en surjämte.
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Strul..

Först ett gott råd till HUND, förstår att du bara vill väl i den här tråden och klargöra regler.:krama . Du känns som en sympatisk person..
Men detta leder ingenstans förutom att du blir känd som Fb-killen..

Jag har också viss sympati för trådskaparen som fick en fet räkning..

Summan av kademumman är dock.. Har du koll på din privatekonomi så hamnar du inte i den här sitsen..:död
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Måste hålla med dig här....Hur i helvete kan man tror att man bara ska få betala för månaden man kör och den som kommer och ej för de övriga som har gått innan som man har kört hoj på utan att betala?. Trådskaparen ska givitviss betala för de månader han ej har betalat för och har kört hoj + en månad i förskott.

Skulle jag bara skippa betala hyran i två månader och sen bara betala för de som kommer efter det?!...Idiotiskt!....

Har du inte råd sälj hojen och köp en cykel istället om du vill supa bort hjärn celler för pengarna istället.

/från en surjämte.

Han skriver ju att han självklart skall betala / velat betala men att dem inte dragit pengar, och har man en 5-6 räkningar per autogiro varje månad kan det bli lite rörigt och kolla vilka som har dragit och inte varje månad man litar ju givetvis på att bolaget & banken sköter rullansen det är ju hela grejen med autogiro!

Tycker det är självklart att det borde gå att dela på en större räkning, har fb inte dragit kosingen på 4 månader kan de gott vänta en månad till.
 

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Västerås
Hoj
CBR Lax -08
Tydligen så var det många som tyckte att det är helt ok av If att göra på detta viset utan att försöka kompromissa lite.

Jag får tydligen klargöra litegrann också:
Jag har aldrig sagt att jag inte vill betala allt som jag är skyldig If. Bara att jag skulle vilja dela upp den klumpsumman som blev tack vara att If inte dragit pengar/månad som det var överenskommet. Självklart så måste man betala för det man har fått.
Angående min privat ekonomi så är/har den varit alldeles utmärkt. Jag har alltid haft pengar undanstoppade för eventuella oförutsedda utgifter. Denna månad fick jag sådana, bl.a ifrån If. Om dock lite väl mycket tillsammans med körkort, tjejens födelsedag (ja den kom som en överraskning :)...) och trasig hoj. Jag tycker att när det har blivit på detta viset mellan en kund och ett företag så får man ifrån båda håll sammarbeta för att lösa det på bästa sätt för båda. Egentligen så var min fråga från början om det var så himla orimligt att tycka?!

Detta känns utagerat från min sida. Tydligen så är det som det är och det får lov att lösas. Det kommer inte bli lika mycket nöjen som hoppats helt enkelt.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top