Streetrace på 30 väg = 15 åring död

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jovisst är det mänskligt att göra misstag...men om man håller 120 på en 70-väg är det inte ett misstag, utan en medveten handling.
Vad hände med regeln "Du skall kunna stanna inom det överblickbara området på vägen"?

I min enfaldiga värld bär jag ansvar för mitt eget handlande...det blir inte föräldrarnas fel att jag körde så fort att jag inte hann stanna för barnet.

Visst bär föräldrarna ansvar...men ni som har barn vet också hur OTROLIGT snabba ungar är på att slinka iväg såfort man vänder bort blicken...

SFB skrev:
Hade det varit min flickvän som blev påkörd framför ögonen på mig själv så hade jag slagit ihjäl killen på plats eller iaf försökt... och då menar jag allvar

Jag skiter i hur killen mår, lås in idioten på heltid, då kanske hans polare tänker sig för också...
Lite intressant resonemang, som jag ser det så borde du i så fall vara inlåst!
Om jag har förstått inlägget rätt så är det alltså så att om någon, oavsiktligt om än ansvarslöst, dödar någon så är det legitimt att slå ihjäl personen. Du skriver det itne rätt ut men det är lätt att få det intrycket. Straffet för det första är, som jag uppfattar det livstid. Vad är då straffet för den medvetna handlingen att döda? Dessutom skulle det få hans kompisar att tänka... Tja, om dem tänker som du kan dem i så fall tänka på att det borde vara ok för dem att i sin tur döda dig, du handlade ju trots allt med uppsåt att döda.
Nu tror/hoppas jag att du trots allt inte menar allvar med det du skriver men som en prarantes är det just impulsivitet och brist på empati som utmärker den grupp som normalt kallas psykopater.

SFB skrev:
Hade det varit min flickvän som blev påkörd framför ögonen på mig själv så hade jag slagit ihjäl killen på plats eller iaf försökt... och då menar jag allvar
Själv så skulle jag nog ha fallit ihop gråtandes i den situationen.

Det viktigaste angående straffet tycker jag inte är att han får sitta inne så länge som möjligt, utan att han ska få inse hur felaktigt hans handlande var. Låt honom träffa flickans familj över en kopp kaffe och låt honom se en videofilm från hennes begravning. Det är nog något som kan komma att vara mer i smärtsamt för honom än några år i fängelse.

Fan vilken planta!

Tänk om det hade varit ens egna lillasyrra...
Hade satt pris på idiotens huvud.

Va när att smälla med en 18 åring för 2 månader sen, han kom i minst 80-90 knyck på en 50 väg och sket helt i högerregeln, va centimetrar från min bil, körde efter snubben och bokstavligen slet ut han ur sin jävla Polo och sa det ena med det andra och skakade om han rejält. Lovar att han kör lugnare framöver...

Man måste fan respektera folk i trafiken. Det e en sak om nån har dödslängtan, men att ta med oskyldiga in i döden, d e fan vidrigt...

/t

Mavve skrev:
Killen kommer nog känna det i resten av sitt liv - det är straff nog. Han har pajjat sitt eget liv oxå.

Man kan inte bara gå rätt ut bara för att det är 30sträcka.

Vid just det övergångsstället som de cyklade över, så ser man inte om det kommer en bil i hög fart, för det är en bro inte så långt därifrån. Det är inte säkert att de hann se bilen om han kom körande i 100km/h, det gör att han har en lång bromssträcka, innan han hinner upptäcka att det är någon på väg över övergångsstället. En tanke bara.....

2ono skrev:
Jag blir oerhört förb..... när ser den svarta Honda CVR bilen med svarta bromssträck på minst 20m på en mindre 30 väg.
Känner igen killen i denna bil då han kört som en galning förut.

Idioten plockar bort reg plåten tar tid vem som kör snabbast genom stan :kocko en tjej på 15 år blir påkörd på sin cykel flyger 25-30 m dör ögonblickligen. :död

Jag tycker att såna här killar ska aldrig ha körkort någonsin och man saknar ord vad jag känner mot såna här svin. :huvet

http://www.ekuriren.se/

var det ingen CRX lr har ja missförståt allt?:S :3freak

Vilka har med handen på hjärtat inte kört för fort med bil inne i stan när ni va 18? Alla andra skulle kunna hamnat i e-tuna killens situation. Killen stannade och va chockad, han lär nog inte sätta sig i en bil en enda gång till utan att må illa. Att en 18-åring kör för fort med bil är så jävla oskyldigt det kan bli, utgången blev ju väldigt tragiskt denna gång dock.

/ Hannes

bonny skrev:
Lite intressant resonemang, som jag ser det så borde du i så fall vara inlåst!
Om jag har förstått inlägget rätt så är det alltså så att om någon, oavsiktligt om än ansvarslöst, dödar någon så är det legitimt att slå ihjäl personen. Du skriver det itne rätt ut men det är lätt att få det intrycket. Straffet för det första är, som jag uppfattar det livstid. Vad är då straffet för den medvetna handlingen att döda? Dessutom skulle det få hans kompisar att tänka... Tja, om dem tänker som du kan dem i så fall tänka på att det borde vara ok för dem att i sin tur döda dig, du handlade ju trots allt med uppsåt att döda.
Nu tror/hoppas jag att du trots allt inte menar allvar med det du skriver men som en prarantes är det just impulsivitet och brist på empati som utmärker den grupp som normalt kallas psykopater.

Säga vad du vill men om något så onödigt skulle hända skulle jag aldrig förlåta den killen.

Låt oss säga att det sprang in ett gäng killar i ditt hus och våldtog din dotter + fru framför dina ögon varefter dom slår ihjäl dom även det framför dina ögon... skulle du då föreläsa för dom hur fel dom har gjort och bjuda dom på en kopp kaffe för att mildra chocken dom kanske får efter den olyckliga situationen?? Jag tror nog även att du skulle bli oxtokig och klappa dom mothårs. Vem fan tänker förnuftigt i en sån situation?

Esquire skrev:
Själv så skulle jag nog ha fallit ihop gråtandes i den situationen..

Vem hade inte det, men att samtidigt se fjunet som orsakade kalaset kan nog få blodet att koka.

Jag menar verkligen allvar. Självklart skulle man bli ledsen, gråta mängder, kanske försöka rädda den som blev överkörd men satan vad arg man skulle vara samtidigt. Är det så konsigt???

Kitties skrev:
Vid just det övergångsstället som de cyklade över, så ser man inte om det kommer en bil i hög fart, för det är en bro inte så långt därifrån. Det är inte säkert att de hann se bilen om han kom körande i 100km/h, det gör att han har en lång bromssträcka, innan han hinner upptäcka att det är någon på väg över övergångsstället. En tanke bara.....

Det var ju det som hände mig. Bilen såg inte mig o jag såg inte bilen - PANG!

Sjukhus ett par dagar och nån liter blod fattigare.... 45 stygn senare så var jag på benen igen :banana

Man dödar inte andra människor. Gör man det är man ju lika sjuk som de, eller?

Har de ihjäl ens anhöriga framför ögonen på en så kan man göra det värre för dem än att döda dem - om man nu är så pass funkat att man kan göra sådana saker.....

SFB skrev:
Säga vad du vill men om något så onödigt skulle hända skulle jag aldrig förlåta den killen.

Låt oss säga att det sprang in ett gäng killar i ditt hus och våldtog din dotter + fru framför dina ögon varefter dom slår ihjäl dom även det framför dina ögon... skulle du då föreläsa för dom hur fel dom har gjort och bjuda dom på en kopp kaffe för att mildra chocken dom kanske får efter den olyckliga situationen?? Jag tror nog även att du skulle bli oxtokig och klappa dom mothårs. Vem fan tänker förnuftigt i en sån situation?
Jag vet inte om det du beskriver skulle kunna kallas för en olycka fast vi har kanske olika definitioner på det???
Sedan har jag varit med om något likanande (ok, "bara" en våldtäkt av flickvän men i alla fall) utan att slå ihjäl förövaren...
Med det menar jag inte att jag saknar förståelse för reaktionen du beskriver men det är väl upp till oss själva om vi vill acceptera ett rättssamhälle eller inte. Vi kan knappast kritisera andra för att handla illegalt eller i affekt om vi själv ger oss rätten till det.

Citat:
19-åringen är nu misstänkt för grovt vållande till annans död, grovt
vållande till annans kroppsskada samt grov vårdslöshet i trafiken. Den
som döms för grovt vållande till annans död riskerar fängelse i upp till
fyra år.

Är det inte lite väl lindrigt att få 4 års fängelse för grovt vållande till annans död? Vållande till annans död är ju samma sak som mord men omskrivet med fina ord. Jag tycker att det är sjuk att man får ett så lågt straff :kocko
Om man kör ihjäl en barnfamilj på fyllan åker man inte heller fast för mord. Fyllan var en förmildrande omständighet?

Jag borde bli politiker...

Ogre skrev:
Citat:

Är det inte lite väl lindrigt att få 4 års fängelse för grovt vållande till annans död? Vållande till annans död är ju samma sak som mord men omskrivet med fina ord.

Jag borde bli politiker...

Nej, det är rätt stor skillnad på mord och vållande..
Mord - Med avsikt och berått mod ta livet av någon annan.
Dråp - Att med avsikt skada någon så denne avlider. Samma sak men med den skillnaden att uppsåtet inte varit att döda.
Vållande- Att genom oaktsamhet orsaka att någon mister livet...

...skillnaden är alltså rätt stor då det är uppsåtet som avgör påföljden även om det i alla tre fallen inneburit att offret avlidit.

.....vad det sedan gäller påföljderna för respektive brott kan ju självfallet disskuteras. Och att bli politiker är ju ett bra sätt att dra ditt strå till stacken för att vara med och påverka.

Ogre skrev:
Är det inte lite väl lindrigt att få 4 års fängelse för grovt vållande till annans död? Vållande till annans död är ju samma sak som mord men omskrivet med fina ord. Jag tycker att det är sjuk att man får ett så lågt straff

Som sagt, mord är en helt annan sak, menar du på fullt allvar att du inte visste det?

Du tycker förstås att du själv också skulle fått betydligt mer än 4 år i fängelse om du tex tappade en takpanna i huvudet på någon så att denne någon avled?

Asså de är så J**LA sjukt. En kille utan sunt förnuft kör ihjäl en oskyldig 15åring, åker in i finkan i två år å kan sen köra ihjäl ännu mer människor förr eller senare :va , eller så blir dom frisläppda direkt, man blir så arg så de finns inte ord! :huvet :huvet :huvet :kocko

Hårdare straff mot sånt! :tummenupp

_Gabbe_ skrev:
Hårdare straff mot sånt! :tummenupp

Jag skulle kunna rada upp 10 personer som jag känner och som vid något tillfälle vridit på rullen alldeless för mycket vid fel tillfälle....
Skulle jag tycka att de gjort fel om en olycka inträffat och förtjänade en påföljd? - Definitivt
Skulle jag kalla dem mördare om en olycka inträffat och vilja lyncha dem och se dem spendera resten av livet i fängelse? - Nej, därför att det är skillnad på dumhet/övermod och att med berått mod ta livet av någon...

Känner inte du någon polare som bränt gummi på sin trimmade volvo 142:a där uppe i boden? Vet inte du någon som bränt på alldess för snabbt när du suttit bredvid. Om något inträffat vid de tillfällena.. Skulle du då vilja att han satt inne i 20 år för sin dumhet?... Eller skulle du kanske fundera på att trots den hemska olyckan så kan det vara straff nog att sitta bakom galler under de år som ni övriga gör lumpen, reser, studerar och upplever era första år som vuxna och självständiga?!

Edit1: Stämmer din profil så får du inte ens köra moppe ännu... Då är frågan vad du gör på SH? ...Eller du kanske kör ändå? Olovligt?

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Av 7 artiklar där är det två som var "getrejs", det tredje fallet med dödlig utgång var ett självmord. De fyra andra artiklarna handlar ju om lagliga raktfram-rejs.

"Getrejs", är det sånt här?

Bifogat

• get.jpg
    get.jpg
    2.4 KB · Visningar: 48
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...