Streetrace på 30 väg = 15 åring död

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Mavve skrev:
Grejjen är ju att han inte ville döda dem direkt.

19åringar fattar helt enkelt inte trafikregler än som man ska och så är det.

Om det är så vedertaget... ..varför ger vi dem körkort redan vid 18 års ålder?????

Hur fan kan ni försvara killen?? Ni får det o låta som om det var offrens fel.

Mavve skrev:

Du döms till vållande även om du inte haft för avsikt att döda någon... det är det oaktsamma agerandet(100 på 30 sträcka) som gör att man blir skyldig till detta..

Kör du på ett barn som rusar ut i vägen på 70väg och du håller 70 eller mindre så är du ju inte oaktsam... Då kan du ju heller inte dömmas som vållande...
...alltså kan man inte dra några paralleller mellan dessa två fall...

Mavve skrev:

Nej, det finns det ingen anledning att tro. Dock borde han förstått risken. Precis som de som boxas på krogen, de borde fatta risken att någon blir skadad eller dör om än det är ovanligt.

Mavve skrev:
19åringar fattar helt enkelt inte trafikregler än som man ska och så är det.

Om det är som du säger - vilket jag inte tror - så ska i sådana fall inte 19-åringar ha körkort. 9-åringar får inte just eftersom de inte fattar så bra, om inte 19-åringar heller gör det så är lösningen enkel.
Men nu tror ju inte jag att man kan generalisera så.

korvgubbe skrev:
Är det inte? Tyckerdet framgår rätt klart att vissa efterfrågar just så långa straff för denna typ av brott...

Vissa och vissa, än så länge är det bara jag.;) Ska PM:a bmwjohan och fråga vad han tycker.

Zee skrev:
Om det är så vedertaget... ..varför ger vi dem körkort redan vid 18 års ålder?????

Nej, det är det du som får det att låta som.

Jag fattar inte heller varför man ger folk körkort vid 18 års ålder, eller 16 som i vissa fall(A1). Helt sjukt ju. Kolla statistiken så ;)

Detta är så typiskt: Skriver man inte "HA IHJÄL FANSKAPET!!!" så är det genast offrets fel och man tycker synd om gärningsmannen.

Detta är en sak som kan hända dig och tänk dig själv att sitta i 20 år och dessutom tänka på det i princip varje dag - hela tiden.

Silwer skrev:
öh, Chris Ash skrev om 20 års fängelse.
Det bara flög in svar medans jag läste tråden, så jag får väl be om ursäkt till herrn då.

Jaja, testa o läs hela inlägget nästa gång :tungan

Zee skrev:
Du menar att det inte är skillnad på om en unge springer ut ur skogen och blir ihjälkörd jämnfört med att köra i 100+ km/h på 30-sträcka inne i stan? Är inte 30-skyltens uppgift att hålla nere hastigheten för att en större risk förekommer?

Haru sniffat lim eller? :näsblod

Och vad har, låt säga, 70-skyltarna på hojvägen för uppgift? Håller du alltid hastighetsgränserna? Jag gjorde det inte när jag körde gata och 200+ på favoritvägarna är det nog fler än jag härinne som varit uppe i.

Men visst, man kan alltid diskutera vad som är dummast, bara det att i någons ögon är dina 200 på vägen mellan Sköbbarp och Bröstorp illa nog för ett nakcskåt.

Mavve skrev:
Nej, det är det du som får det att låta som.

Jag fattar inte heller varför man ger folk körkort vid 18 års ålder, eller 16 som i vissa fall(A1). Helt sjukt ju. Kolla statistiken så ;)

Detta är så typiskt: Skriver man inte "HA IHJÄL FANSKAPET!!!" så är det genast offrets fel och man tycker synd om gärningsmannen.

Detta är en sak som kan hända dig och tänk dig själv att sitta i 20 år och dessutom tänka på det i princip varje dag - hela tiden.

1) Jag har inte sagt att 19-åringar inte förstår trafikreglerna. Det var du som gjorde det.

2) Jag har inte sagt att grabben ska ha 20 år.

Zee skrev:

Jag kan inte se att det är någon som försvarar killen här men man ser kanske det man vill se och det är ju alltid lättare att fördöma än att förstå. Och jag har inte heller, ens med god vilja, sett att någon placerat skuld hos offret. Alla säger ju att det är en tragedi men vi drar lite olika slutsatser om vilka konsekvenser det skall få.
Men det fanns en relevant fråga: Skulle du skrika på lika långt straff om det var du eller någon du känner som hade kört ihjäl någon? Vi tänjer väl alla på hastighetgränserna en del. Fast skillnaden är kanske att vi står över alla oförutsedda händelser och om vi skadar någon så skulle vi ju, till skillnad från denna killen, ha dåligt samvete... Tyvärr folk dör i trafiken och man kan nog hävda att alla dödsfall är en tragedi och inte borde ha inträffat och någon har "alltid" gjort fel.

Hade det varit min flickvän som blev påkörd framför ögonen på mig själv så hade jag slagit ihjäl killen på plats eller iaf försökt... och då menar jag allvar

Jag skiter i hur killen mår, lås in idioten på heltid, då kanske hans polare tänker sig för också...

Mavve skrev:
Killen kommer nog känna det i resten av sitt liv - det är straff nog. Han har pajjat sitt eget liv oxå.

Man kan inte bara gå rätt ut bara för att det är 30sträcka.

Inte för att jag tror att du förstår, men jag förklarar gärna ändå. Att killen kommer att känna det resten av sitt liv är inte straff nog. Vad tror du att vi har lagar till? Brott och straff som bekant.

Vad tycker du att flickans mor och far ska tycka? Att han ändå har fått sitt straff? Det fungerar inte riktigt så, det kanske du förstår om du själv får barn en dag (stackars barn).

Mavve skrev:
Jaja, testa o läs hela inlägget nästa gång :tungan
citat Chris Ash:
"skulle ni vilja ha 20 år i fängelse då? Jag skulle inte, och tycker inte det är rätt att andra ska få det heller."
JAG:
Jag menade bara för att man kanske vill att folk ska få ett straff för sånt här så menade jag inte att de måste sitta i 20 år.

Man får ju ta lite ansvar när man är myndig liksom, vill man tex köra utan bromsar så får man ju stå frö att man valde att göra så om något händer.

Och att han kommer känna det resten av livet, vet jag inte, kanske, kanske inte.

Det är dessutom ointressant om vi har brytit mot hastighetsbegränsningarna eller inte, den dan VI gör så nån annan dör pga det så är det relevant, då får VI stå för det VI med.

Inga konstigheter alls tycker jag, och jag antar att han får ett straff.

Last edited:
Blip skrev:
Vad tycker du att flickans mor och far ska tycka? Att han ändå har fått sitt straff? Det fungerar inte riktigt så, det kanske du förstår om du själv får barn en dag (stackars barn).

Menar du att de ska bestämma strafftiden?

Blip skrev:
Nej det regleras av domstol, jag nämnde lagen i den delen du valde att inte citera :rolleyes:

Det var det jag tyckte var så konstigt, antingen eller liksom. Flickans föräldrar är part i målet och bör inte ha ett skit med saken att göra.

2ono skrev:
Jag blir oerhört förb..... när ser den svarta Honda CVR bilen med svarta bromssträck på minst 20m på en mindre 30 väg.
Känner igen killen i denna bil då han kört som en galning förut.

Idioten plockar bort reg plåten tar tid vem som kör snabbast genom stan :kocko en tjej på 15 år blir påkörd på sin cykel flyger 25-30 m dör ögonblickligen. :död

Jag tycker att såna här killar ska aldrig ha körkort någonsin och man saknar ord vad jag känner mot såna här svin. :huvet

http://www.ekuriren.se/
Ja helt sjuk, inte fan kör man det på en 30 väg!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra