Streetrace på 30 väg = 15 åring död

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
korvgubbe skrev:
..anses farliga för allmänheten
korvgubbe skrev:
Jag har svårt att se att han är...

Host host, ja. Just det, han är helt ofarlig för allmänheten. Uppenbarligen.

EDIT:
Varför skulle fängelse vara "bättre" än häkte? Eftersom det är sämre för fången så är det ju bättre för oss. :banana

Markus skrev:

EDIT:
Varför skulle fängelse vara "bättre" än häkte? Eftersom det är sämre för fången så är det ju bättre för oss. :banana

Nu tror jag jag faktiskt att det som hände inte var hans syfte med det hela från början, och han är nog faktiskt ganska så ofarlig för andra just nu, är nog mera farlig för sig själv...
Men skulle nog må GANSKA dåligt om man "råkade" göra samma sak...

Det hela är bara tragiskt!

//Niklas

campar skrev:
Nu tror jag jag faktiskt att det som hände inte var hans syfte med det hela från början, och han är nog faktiskt ganska så ofarlig för andra just nu, är nog mera farlig för sig själv...
Men skulle nog må GANSKA dåligt om man "råkade" göra samma sak...

Det hela är bara tragiskt!

//Niklas

Om du eller jag hade ihjäl någon medans vi rejsade så skulle vi må piss. Jag vet dock ingenting om vad det här är för tjackis och att säga att han är ofarlig för allmänheten är kanske inte så genomtänkt. Han är ju garanterat över medel på farlighetsskalan i alla fall.

Självklart är det hela tragiskt, tycker dock att samhället någon gång borde sätta ner foten. Men det kan man ju drömma om. Både du och jag vet att om vi känner för att förstöra eller avsluta någons liv genom en trafik"olycka" eller misshandel så kommer våra liv vara i stort sett oförändrade inom ett par år, det tycker i alla fall jag är fel.

Jag är i och för sig ute på hal is här, eftersom man själv kör alldeles för fort alldeles för ofta. Tror inte jag är ensam om det heller...

Markus skrev:

EDIT:

I det här fallet så tror jag nog snarare att han VAR farlig än att han ÄR...

En gammal klasspolare till min bror gjorde just en variant på det som hände i E-tuna, eller rättare sagt satt med i en bil som körde ihjäl en person och jag kan ju säga att han varit allt annat än stöddig sedan dess...

Rent praktiskt är det knappast någon större skillnad på häkte och fängelse utan för mig är det mer en fråga om hur jag skulle reagera själv. För mig får han gärna knalla fri och må piss till rättegången och därefter sitta av hela straffet efter fällande dom istället för att sitta häkte, må piss, dömmas men slippa huvuddelen av straffet därför att han redan suttit av det i häktet....

I mina ögon tror jag straffet känns mer om han får gå och oroa sig på det...

Har du spelat straffpingis eller något sådant som grabb... Att bli träffad av en boll i stridens hetta kan svida till men är inte särskillt plågsamt.. Men att stå och invänta att nån djävel ska skjuta den där bollen på en r desto värre..

Samma sak här. Han kan gott lida sina kval först, i väntan och därefter sitta av sitt straff...

Nåt liknade hände i Uppsala, men då åkte snubben in ett tag, men mest för att det var en gammal bekant i rättsystemet med drogförsäljningar mm bakom sig.

Den gången blåste tokfan i en annan bil bak i så där 120 blås och dödade föraren.

Personligen tycker jag att man får stå för vad man gör, att hävda att man inte menade eller tänkte duger inte.

Nån gång hände det att nån snubbe på hoj spelade allan o körde fram o tillbaka på bakhjulet nära folksammlingar, slutade med en vurpa och nån stackare fick 2 brutna ben och annat skoj.
Så kan det gå, men vill man vara ball så kan man stå för vad man gjort med.

Nu säger jag inte att denna snubbe inte gör det, men det tycks ju vara en åsikt att man inte rår för vad man gör i tråden.
isf så ser jag egentligen inget som man kan vara skylldig till utan att man skriver en redogörelse att man ger sig ut för att köra ihjäl folk innan man gör det.

Last edited:
korvgubbe skrev:
En gammal klasspolare till min bror gjorde just en variant på det som hände i E-tuna, eller rättare sagt satt med i en bil som körde ihjäl en person och jag kan ju säga att han varit allt annat än stöddig sedan dess...

Jag vet också en kille som kört ihjäl en annan, han kör fortfarande full med jämna mellanrum.
Alla är inte skapta lika, på gott och ont.
Jag tycker bar det vore skönt om man någon gång kunde få läsa:
"Gärningsmannen sitter i häkte och har sannolikt 20 års fängelse framför sig. Körkort får han aldrig igen" Istället vet man att att det blir ett straff på maxmimum 2-3 år, två tredjedelar avtjänas, han får sitta på öppen anstalt med fria besök och studera och kolla tv och spela PS2 och han är redo för nytt lämp när han kommer ut.
Gör man en sådan här grej ska man i alla fall aldrig mer få chansen att göra om det. Han kan göra det om 10min om han vill...
PS. Jag spelar inte pingis.

Markus skrev:
Jag vet också en kille som kört ihjäl en annan, han kör fortfarande full med jämna mellanrum.
Alla är inte skapta lika, på gott och ont.
.
Jag håller med, känner till liknade personer, det är alltid DOM (TM) andras fel, han är bara ett offer.
Nä att tänka på folk utifrån sig själv och att de skulle ha samma samvete är bara naivt, en del saknar samvete och skuldkänslor till synes fullständigt.

Alla gör väl misstag eller beter sig dumt? Och just detta är av den typen som en övervägande majoritet av folket på just detta forum skulle kunna göra. Att sedan misstag ibland medför att oskyldiga dör är tragiskt, men vi har ju detta med uppsåt. Dödar man någon på detta sätt tycker jag straffet bör bli väldigt milt i förhållande till om det varit ett mord. Folk dör helt enkelt, vi kan inte låsa in alla i hermetiskt tillslutna kammare bara för att förhindra det.

Tänk er själva, ni är ute och gasar på favvisvägen en varm helgdag och plötsligt vinglar ett barn ut från en skogstomt vid vägkanten, ni kör över och döda detta barn, skulle ni vilja ha 20 år i fängelse då? Jag skulle inte, och tycker inte det är rätt att andra ska få det heller.

Silwer skrev:
Personligen tycker jag att man får stå för vad man gör, att hävda att man inte menade eller tänkte duger inte.

Nu säger jag inte att denna snubbe inte gör det, men det tycks ju vara en åsikt att man inte rår för vad man gör i tråden.

agree. Det verkar vara ett starkt fokus på grabben som körde och medkänsla för hur han mår osv. Skänker någon en tanke på hur anhöriga drabbas?

Hur grabben mår är för mej helt ointressant, han kan gott ruttna vad mej beträffar.

Chris Ash skrev:
Alla gör väl misstag eller beter sig dumt? Och just detta är av den typen som en övervägande majoritet av folket på just detta forum skulle kunna göra. Att sedan misstag ibland medför att oskyldiga dör är tragiskt, men vi har ju detta med uppsåt. Dödar man någon på detta sätt tycker jag straffet bör bli väldigt milt i förhållande till om det varit ett mord. Folk dör helt enkelt, vi kan inte låsa in alla i hermetiskt tillslutna kammare bara för att förhindra det.

Tänk er själva, ni är ute och gasar på favvisvägen en varm helgdag och plötsligt vinglar ett barn ut från en skogstomt vid vägkanten, ni kör över och döda detta barn, skulle ni vilja ha 20 år i fängelse då? Jag skulle inte, och tycker inte det är rätt att andra ska få det heller.

Ditt resonemang är generellt och beskriver en (gissningsvis) landsväg medans den här händelsen inträffade på 30 sträcka. Viss skillnad föreligger anser jag.

Jag håller inte med dej förutom möjligen i det sista rörande tillslutna kammare men nog tycker jag att straffet bör vara ordentligt kännbart.

Chris Ash skrev:

:tummenupp

Chris Ash skrev:

Tänkte precis skriva nåt liknande.
Man behöver inte gasa som en idiot i tron om att det är ballt men sen behöver man heller inte bara cykla rätt ut i gatan.

Ang barnet som vinglar till så hade det blivit misshandel på föräldrarna då det är deras ansvar.

Olyckor händer, så är det. Ibland dör folk och ibland inte.

Sen fanns det säkerligen skäl till att han släpptes får ni väl fan ta o fatta!

Blip skrev:
Ditt resonemang är generellt och beskriver en (gissningsvis) landsväg medans den här händelsen inträffade på 30 sträcka. Viss skillnad föreligger anser jag.

Jag håller inte med dej förutom möjligen i det sista rörande tillslutna kammare men nog tycker jag att straffet bör vara ordentligt kännbart.

Killen kommer nog känna det i resten av sitt liv - det är straff nog. Han har pajjat sitt eget liv oxå.

Man kan inte bara gå rätt ut bara för att det är 30sträcka.

Chris Ash skrev:

Du menar att det inte är skillnad på om en unge springer ut ur skogen och blir ihjälkörd jämnfört med att köra i 100+ km/h på 30-sträcka inne i stan? Är inte 30-skyltens uppgift att hålla nere hastigheten för att en större risk förekommer?

Haru sniffat lim eller? :näsblod

Silwer skrev:
Men för fan ingen snackar väl om 20 års fängelse, det får du inte i Sverige.

Är det inte? Tyckerdet framgår rätt klart att vissa efterfrågar just så långa straff för denna typ av brott...

Första gången ordet anhörig skrivs i tråden:
Blip skrev:
Skänker någon en tanke på hur anhöriga drabbas?

Säger en del om folks förvridna tankegångar om att förövaren är det näst största offret här.

Silwer skrev:
Men för fan ingen snackar väl om 20 års fängelse, det får du inte i Sverige.

Nä, det är det ingen som gör heller så varför gör du det då? :confused:

Markus skrev:
Första gången ordet anhörig skrivs i tråden:

Säger en del om folks förvridna tankegångar om att förövaren är det näst största offret här.

Grejjen är ju att han inte ville döda dem direkt.

19åringar fattar helt enkelt inte trafikregler än som man ska och så är det.

Zee skrev:
Du menar att det inte är skillnad på om en unge springer ut ur skogen och blir ihjälkörd jämnfört med att köra i 100+ km/h på 30-sträcka inne i stan? Är inte 30-skyltens uppgift att hålla nere hastigheten för att en större risk förekommer?

Haru sniffat lim eller? :näsblod

I det här fallet kan jag inte se annat än att han döms för vårdslöshet i trafik samt vållande till annans död... medan jag har svårt att tänka mig att det skulle ses som något av detta om man kör på någon som plötsligt dyker upp på, låt säga, 70:väg...

Så skillnaden är rätt stor. "Vållande till annans död" skulle nog inte kunna gälla om man kör på 70väg och någon plötsligt hoppar ut på vägen eftersom man knappast kan anses varit oaktsam....

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul