Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag fattar verkligen inte frågan .. du använder ordet stategi så många ggr att jag inte ens orkar läsa hela inlägget.
Kan du utveckla din fråga i en annan formulering och utesluta ordet strategi?
Till att börja med så försök inte ens att maximera någonting eller åka med ett jävla tempo på allmän väg, det har sagts förrut och det kan aldrig sägas för många ggr, tidtagning och brassa helvetetempo i trafik eller på allmän väg är bara korkat.
Ska du däremot förhålla dig till bana med enkelriktad trafik och vill pressa ner dina varvtider så börja med några grundläggande punkter. Rätt spårval är A och O för att kunna ha ett bra tempo. Allt handlar om att utnyttja ytan maximalt så att man kan ha en högre hastighet. Allteftersom du nött några varv och börjar sätta jämna tider så kan man ju börja finslipa sin teknik. Hitta riktmärken på banan att bromsa efter och prova sig fram, flytta fram dem längre och längre för varje varv för att kunna utnytja nån sekunds fullgas extra. Jag flyttar fram mina bromspunkter lite allteftersom på dagar på banan, ända tills man känner att nu kan jag inte bromsa senare. Hamnar man för långt fram får man oftast fel spårval och tappar tempo ändå så lagom är bäst.
ok, ska försöka, men det är faktiskt andra förare jag träffat (tex i waxholm) som använt just det ordet för att beskriva hur de gör för att dels njuta av sin egen personliga hojning men framförallt maximera sin hojning med hastigheten. därv valet av sporthoj naturligtvis.
i och med detta har jag märkt att en del om inte helt enkelt många förare använder sig utav en viss...metod för att göra just det jag skrev i raderna innan och det är min fråga i all sin enkelhet också; hur gör ni?
så...när DU hojjar, har du redan en metod i skallen redo eller sätter du dig bara på hojjen och drar iväg, rakt upp och ner? eller kommer saker falla på sin plats allteftersom jag får mer erfarenhet osv?
Jag säger som såhär (utöver det jag skrev ovan). Gå ut och nöt ett par hundra varv och försök hitta ett tempo. Ett jämnt tempo. Inte att åka snabbt på vissa partier utan att ha samma tempo genom hela banan, att ha en sorts upprepning varv efter varv. Alltid samma växel vid just den punkten, alltid påbörja nedlägg vid den, alltid påbörja bromsningen vid det där strecket, eller stenen vid sidan av banan.
Upprepning skapar tempo. Iaf för mig, sen kommer det naturligt.
Vet inte om jag gör mig förstådd eller ens om din fråga var seriös men det är iaf mitt svar.
Min erfarenhet efter både rr och mx är att för att bli snabb handlar de om att ha ett jämnt tempo utan att varken hetsgasa eller hetsbromsa. Kolla på de snabbaste förarna och de ser ut som de bara sveper igenom banan lugnt och metodiskt medans i sjävla verkar går det läskigt snabbt.
När man som jag och många andra på det här forumet är förare av tung sporthoj kan man med fördel lägga upp ett mål om att utarbeta en, eller varför inte flera strategier för sin körning, allt beroende på resans mål, omfattning och syfte. Själv, är jag, precis som trådskaparen, nybörjare. Jag har kommit till insikt efter ett antal hundra mil på min sporthoj att en väl utarbetad strategi skulle få mig att utvecklas som förare, med avseende på både mognadsgrad och skicklighet.
Därför ser jag också gärna att förare med erfarenhet delar med sig. Även de som inte kör med strategier. Det kanske är någon som har slutat att köra med strategier, isåfall, varför? Mina erfarenheter (även om de må vara ringa), säger mig som sagt att det skulle fördelaktigt med en genomtänkt strategi när man skall ut och köra. Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja, eller hur omfattande strategin skall vara. Så, ni erfarna knuttar, dela gärna med er av den visdom ni besitter![]()
att ge fan i att hetsa är väl a och o? jag blir aldrig så ifrånåkt som jag blir när jag hänger mig i gasen på rakorna och nitar allt jag är värd i kurvorna. Skit i att tokgasa helt enkelt. Försök se till att ha "rätt" hastighet in i böjarna och ös på ut. Inte bromsa satan in och krypa ut. Kör man också lite långsammare rakt fram är det lättare att hitta vilken kurvhastighet som är lämplig.
Annars är min strategi att försöka åka så fort som omgivningen tillåter.
Ditt nick gör dessvärre att trovärdigheten i ditt inlägg sjunker drastiskt![]()
Jag brukar säga som såhär. Hinner jag till by X innan klockan är xx:xx så är jag jäävligt bra![]()
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |