Strategi vs maximera hastighet

Till att börja med så försök inte ens att maximera någonting eller åka med ett jävla tempo på allmän väg, det har sagts förrut och det kan aldrig sägas för många ggr, tidtagning och brassa helvetetempo i trafik eller på allmän väg är bara korkat.

Ska du däremot förhålla dig till bana med enkelriktad trafik och vill pressa ner dina varvtider så börja med några grundläggande punkter. Rätt spårval är A och O för att kunna ha ett bra tempo. Allt handlar om att utnyttja ytan maximalt så att man kan ha en högre hastighet. Allteftersom du nött några varv och börjar sätta jämna tider så kan man ju börja finslipa sin teknik. Hitta riktmärken på banan att bromsa efter och prova sig fram, flytta fram dem längre och längre för varje varv för att kunna utnytja nån sekunds fullgas extra. Jag flyttar fram mina bromspunkter lite allteftersom på dagar på banan, ända tills man känner att nu kan jag inte bromsa senare. Hamnar man för långt fram får man oftast fel spårval och tappar tempo ändå så lagom är bäst.

Mja, inte mer än att jag har en ung uppfattning om vart jag ska, sen är planen bara att köra så fort jag kan/orkar...:D

Full gas spar tid!:tummenupp

Jag fattar verkligen inte frågan .. du använder ordet stategi så många ggr att jag inte ens orkar läsa hela inlägget.

Kan du utveckla din fråga i en annan formulering och utesluta ordet strategi?

ok, ska försöka, men det är faktiskt andra förare jag träffat (tex i waxholm) som använt just det ordet för att beskriva hur de gör för att dels njuta av sin egen personliga hojning men framförallt maximera sin hojning med hastigheten. därv valet av sporthoj naturligtvis.

i och med detta har jag märkt att en del om inte helt enkelt många förare använder sig utav en viss...metod för att göra just det jag skrev i raderna innan och det är min fråga i all sin enkelhet också; hur gör ni?

så...när DU hojjar, har du redan en metod i skallen redo eller sätter du dig bara på hojjen och drar iväg, rakt upp och ner? eller kommer saker falla på sin plats allteftersom jag får mer erfarenhet osv?

Till att börja med så försök inte ens att maximera någonting eller åka med ett jävla tempo på allmän väg, det har sagts förrut och det kan aldrig sägas för många ggr, tidtagning och brassa helvetetempo i trafik eller på allmän väg är bara korkat.

Ska du däremot förhålla dig till bana med enkelriktad trafik och vill pressa ner dina varvtider så börja med några grundläggande punkter. Rätt spårval är A och O för att kunna ha ett bra tempo. Allt handlar om att utnyttja ytan maximalt så att man kan ha en högre hastighet. Allteftersom du nött några varv och börjar sätta jämna tider så kan man ju börja finslipa sin teknik. Hitta riktmärken på banan att bromsa efter och prova sig fram, flytta fram dem längre och längre för varje varv för att kunna utnytja nån sekunds fullgas extra. Jag flyttar fram mina bromspunkter lite allteftersom på dagar på banan, ända tills man känner att nu kan jag inte bromsa senare. Hamnar man för långt fram får man oftast fel spårval och tappar tempo ändå så lagom är bäst.

ok, nu känner jag att en viss typ av 'strategi' är på gång här och är det en vedertagen strategi eller sånt som kommer med tex erfarenhet och kurser osv? jämför man ofta varandras strategier för att lära sig något nytt eller håller man benhårt till sin egen? tex inom krigskonsten är det ju belagt att napoleon höll benhårt till sin egen strategi och det var ju också därför han blev så framgångsrik som härförare (som ett exempel).

Last edited:
En klart bra strategi är att utgå ifrån att det kommer att dyka upp oväntade hinder på vägbanan men undvika att köra in i dom:tummenupp

ok, ska försöka, men det är faktiskt andra förare jag träffat (tex i waxholm) som använt just det ordet för att beskriva hur de gör för att dels njuta av sin egen personliga hojning men framförallt maximera sin hojning med hastigheten. därv valet av sporthoj naturligtvis.

i och med detta har jag märkt att en del om inte helt enkelt många förare använder sig utav en viss...metod för att göra just det jag skrev i raderna innan och det är min fråga i all sin enkelhet också; hur gör ni?

så...när DU hojjar, har du redan en metod i skallen redo eller sätter du dig bara på hojjen och drar iväg, rakt upp och ner? eller kommer saker falla på sin plats allteftersom jag får mer erfarenhet osv?

Jag säger som såhär (utöver det jag skrev ovan). Gå ut och nöt ett par hundra varv och försök hitta ett tempo. Ett jämnt tempo. Inte att åka snabbt på vissa partier utan att ha samma tempo genom hela banan, att ha en sorts upprepning varv efter varv. Alltid samma växel vid just den punkten, alltid påbörja nedlägg vid den, alltid påbörja bromsningen vid det där strecket, eller stenen vid sidan av banan.

Upprepning skapar tempo. Iaf för mig, sen kommer det naturligt.
Vet inte om jag gör mig förstådd eller ens om din fråga var seriös men det är iaf mitt svar.

Min erfarenhet efter både rr och mx är att för att bli snabb handlar de om att ha ett jämnt tempo utan att varken hetsgasa eller hetsbromsa. Kolla på de snabbaste förarna och de ser ut som de bara sveper igenom banan lugnt och metodiskt medans i sjävla verkar går det läskigt snabbt.

Min "strateg" i trafiken är att alla är ute efter mig och vill skada mig, speciellt hårda saker bredvid vägen, dom har en förmåga att hoppa på en har jag hört.

Min strategi är att försöka få harmoni i körningen.
Jag får variera hastighet och tempo gång efter annan för att hitta harmonin.
Ofta hjälper det mig att hålla löst i styret, köra sakta och överdriva med blicken och hänget för att hitta/hitta tillbaka till harmoni.
Det rätta tempot och den rätta hastigheten för harmoni varierar kraftigt för mig beroende på dagsformen och väglag mm.

Last edited:
Jag säger som såhär (utöver det jag skrev ovan). Gå ut och nöt ett par hundra varv och försök hitta ett tempo. Ett jämnt tempo. Inte att åka snabbt på vissa partier utan att ha samma tempo genom hela banan, att ha en sorts upprepning varv efter varv. Alltid samma växel vid just den punkten, alltid påbörja nedlägg vid den, alltid påbörja bromsningen vid det där strecket, eller stenen vid sidan av banan.

Upprepning skapar tempo. Iaf för mig, sen kommer det naturligt.
Vet inte om jag gör mig förstådd eller ens om din fråga var seriös men det är iaf mitt svar.

Min erfarenhet efter både rr och mx är att för att bli snabb handlar de om att ha ett jämnt tempo utan att varken hetsgasa eller hetsbromsa. Kolla på de snabbaste förarna och de ser ut som de bara sveper igenom banan lugnt och metodiskt medans i sjävla verkar går det läskigt snabbt.

tack för ditt långa men konstruktiva svar som läses med stort intresse av mig!

(och jo, det är seriöst skrivet. tog kortet förra sommaren och har därmed inte så mycket av det många här på sh har, nämligen 'erfarenhet').

men det du beskriver här, för att göra en kort beskrivning, är 'nötning'. tycker jag det låter som och det är det vettigaste jag läst hittils.

just det där med 'ser ut som de bara sveper igenom banan lugnt och metodiskt medans i sjävla verkar går det läskigt snabbt' intresserar och tilltalar mig väldigt mycket och framförallt det jag själv vill uppnå. ju förr desto bättre och roligare. jag tänker använda mig av denna strategi helt enkelt och prova mig fram, men hojja väldigt mycket såsom du beskrev det. och har någon en annan strategi lika väl beskrivet som inlägget innan, läser jag det med största intresse.

tack!

När man som jag och många andra på det här forumet är förare av tung sporthoj kan man med fördel lägga upp ett mål om att utarbeta en, eller varför inte flera strategier för sin körning, allt beroende på resans mål, omfattning och syfte. Själv, är jag, precis som trådskaparen, nybörjare. Jag har kommit till insikt efter ett antal hundra mil på min sporthoj att en väl utarbetad strategi skulle få mig att utvecklas som förare, med avseende på både mognadsgrad och skicklighet.

Därför ser jag också gärna att förare med erfarenhet delar med sig. Även de som inte kör med strategier. Det kanske är någon som har slutat att köra med strategier, isåfall, varför? Mina erfarenheter (även om de må vara ringa), säger mig som sagt att det skulle fördelaktigt med en genomtänkt strategi när man skall ut och köra. Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja, eller hur omfattande strategin skall vara. Så, ni erfarna knuttar, dela gärna med er av den visdom ni besitter :tummenupp

att ge fan i att hetsa är väl a och o? jag blir aldrig så ifrånåkt som jag blir när jag hänger mig i gasen på rakorna och nitar allt jag är värd i kurvorna. Skit i att tokgasa helt enkelt. Försök se till att ha "rätt" hastighet in i böjarna och ös på ut. Inte bromsa satan in och krypa ut. Kör man också lite långsammare rakt fram är det lättare att hitta vilken kurvhastighet som är lämplig.

Annars är min strategi att försöka åka så fort som omgivningen tillåter.

När man som jag och många andra på det här forumet är förare av tung sporthoj kan man med fördel lägga upp ett mål om att utarbeta en, eller varför inte flera strategier för sin körning, allt beroende på resans mål, omfattning och syfte. Själv, är jag, precis som trådskaparen, nybörjare. Jag har kommit till insikt efter ett antal hundra mil på min sporthoj att en väl utarbetad strategi skulle få mig att utvecklas som förare, med avseende på både mognadsgrad och skicklighet.

Därför ser jag också gärna att förare med erfarenhet delar med sig. Även de som inte kör med strategier. Det kanske är någon som har slutat att köra med strategier, isåfall, varför? Mina erfarenheter (även om de må vara ringa), säger mig som sagt att det skulle fördelaktigt med en genomtänkt strategi när man skall ut och köra. Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja, eller hur omfattande strategin skall vara. Så, ni erfarna knuttar, dela gärna med er av den visdom ni besitter :tummenupp

är detta en fråga som bara nybörjare ställer sig (och för den delen i och med denna tråd, erfarna) och min tanke fortlöper vidare - det finns många tusen (1000) medlemmar på sh, men så få har uttalat sig? visserligen tycker jag att jag nu fått en bra strategi av en som vill dela med sig, men ju fler att beakta och begrunda för att slutligen komma fram till en som passar en, är bara fördelaktigt.

det kan vara enkelt och det ÄR enkelt att bortse från min fråga och frågeställningen i sig, men det är faktiskt enkelt att dela med sig och på så sätt göra några glada själar lite gladare. lite mer nöjd.

att ge fan i att hetsa är väl a och o? jag blir aldrig så ifrånåkt som jag blir när jag hänger mig i gasen på rakorna och nitar allt jag är värd i kurvorna. Skit i att tokgasa helt enkelt. Försök se till att ha "rätt" hastighet in i böjarna och ös på ut. Inte bromsa satan in och krypa ut. Kör man också lite långsammare rakt fram är det lättare att hitta vilken kurvhastighet som är lämplig.

Annars är min strategi att försöka åka så fort som omgivningen tillåter.

Ditt nick gör dessvärre att trovärdigheten i ditt inlägg sjunker drastiskt :D

Jag brukar säga som såhär. Hinner jag till by X innan klockan är xx:xx så är jag jäävligt bra :yoparty

Jag brukar säga som såhär. Hinner jag till by X innan klockan är xx:xx så är jag jäävligt bra :yoparty

hmm, jag förstår faktiskt inte ditt inlägg. på fullaste allvar. om du fått för dig att det handlar om byar och klockslag så har du misstolkat hela frågeställningen och möjligtvis också smädat en del av de som kommit med intressanta inlägg och synpunkter som därmed tagit sig tid och privatenergi för att svara på min fråga. vilket jag naturligtvis uppskattar.

Acceleration vs. Linjeförskjutning

Jag har sett att det har nämnts en hel del om linjeförskjutning i en del trådar på sistonde.

Har kollat upp vad detta är och om jag har fattat det rätt så innebär det att man, i det ögonblick man styr ut hojen för att påbörja omkörning (gärna på landet med hastigheter runt 80 km/h) accelererar alldeles för kraftigt och åker ut i tangentens riktning (läs diket). Hur gör ni erfarna förare för att tackla detta problem? Jag har aldrig accelererat så kraftigt ännu, när jag gör det för första gången så ska det definitivt vara under kontrollerade former (läs bandag, liknande).

Om man nu råkar göra detta fatala misstag att accelerera (i just ovan nämnda sammanhang) så att grov linjeförskjutning uppstår, kan man då på något vis häva detta?

Som jag har förstått kan man inte bromsa samtidigt som man svänger, så vad göra? Växla ner?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti