Då jag under helgen insamlat erfarenhet gällande framförande av tung sporthoj och såhär i efterhand idkat analys i en och flera variabler av detsamma torde jag under inte alltför orimlig utsträckning kunna presentera följande tankar (analysen är dock strikt teoretisk, men hämtad från praktiken):
För att tillgodogöra sig teorins innebörd krävs att man har erfarenhet av likvärdig praktik.
Jag har i efterhands-analysen använt mig av en stringent Maclaurinutveckling.
Följande observationer är gjorda enligt gällande praxis:
Då det under aktivt framförande på en aktiv väg, kan koncentrationen

på nyss nämnda aktivitet uppgå till ett approximativt värde av 90-95%(efter subtraktion av ev brus).
Vid distraktionen (x)=0% under under färden fungerar strategin (z) fullt ut.
Sats: z=1*(y-x)
Då det uppkommer ett distraktionsmoment, (0%<x<100%) fungerar strategin sämre, och i de extremfall där x>y, får man z<0, vilket per automatik leder till negativ koncentration => negativ strategi.(Detta är dock icke att förväxla med antistrategi, som avhandlas separat)
I de fall där negativ koncentration inträffar, är sannolikheten för fortsatt framförande av tung sporthoj väldigt låg, då man i det avseendet endast kan förlita sig på gyrokrafterna och passivitet från en förare med negativ koncentration.