Strategi vs maximera hastighet

En tanke som slår mig är att du i första hand inte skall tänka på sex när du är ute och kör. Du har själv skrivit i en annan tråd att man vid just tanke på sex tappar fokus och det är det sista man bör göra när man kör hoj.

Kanske är värt att fundera över :tummenupp

jag har under helgen, använt mig utav olika strategier och i nödsituationer, av antistrategier. ska samla på mig mer kunskap innan jag delar med mig utav dem. under tiden är en 'säker' strategi, att alltid ha hjälmen på sig i farter över 2km/h, men den strategin går mer korrekt, under namnet säkerhetsstrategier (så kallad safety strategies som nasa varit med och utvecklat).

En tanke som slår mig är att du i första hand inte skall tänka på sex när du är ute och kör. Du har själv skrivit i en annan tråd att man vid just tanke på sex tappar fokus och det är det sista man bör göra när man kör hoj.

Kanske är värt att fundera över :tummenupp

bäste broder, det är sant.

en av de viktigaste 'ingredienserna'vid användandet av strategier och antistrategier, är att ha fokus. det kan man säga är som att ha ett stabilt förhållande. inget kan rucka på ett förhållande som är stabilt, tex lättklädda damer i filmer eller förslag på perversioner av alla de slag.

för saken är den, att tappar du fokus, så upphävs din strategi omdelbart (på en gång m.a.o) och du har inte kontroll över dig själv, din hojj och omgivningen. kontroll är en av de andra 'ingredienserna' som är viktiga. och jag pratar om ingredienser som metafor och inte bokstavligt talat naturligtvis. en pepparstek är ingenting utan sin peppar osv.

Last edited:
en pepparstek är ingenting utan sin peppar osv.

Bra liknelse där, nu fattar t.o.m. jag!
Det är som att en motorcykel är ingenting utan sin motor.

Jag börjar se ett mönster här.

Följande orsaker kan påverka framförande av motorcykel på ett negativt sätt
- mjäll
- avsaknad av strategi
- sexuella tankar som förflyttar blod från hjärnan till de nedre regionerna

Sens moral
Den bästa av strategier är att kontinuerligt tvätta håret med mjällschampo samt att i princip före hojåkat vara sexuellt uttömd. På så sätt minskar riskerna att tappa fokus och du kan med stor säkerhetsmarginal framföra ditt fordon på ett betryggande sätt.

Sens moral
Den bästa av strategier är att kontinuerligt tvätta håret med mjällschampo samt att i princip före hojåkat vara sexuellt uttömd. På så sätt minskar riskerna att tappa fokus och du kan med stor säkerhetsmarginal framföra ditt fordon på ett betryggande sätt.

ehuru jag låter de lärde här på sh uttala sig om detta du kommit fram till, är min isåfall den enda synpunkt att det vid en antistrategi, kan sätta allt på sin spets och därmed inte ha en roll längre.

Bettskena
Tror du att reflexväst på mötande förare kan påverka fokus med en negativ inverkan på vilka strategier du än må ha i åtanke.

Jag tänker såhär:

Det börjar skymma något och man är ute och finåker.
Rätt vad det är så får man möte med en förare iförd reflexväst.
Reflexvästen gör att du blir något bländad och istället för att ha fokus på vägen blir distraherad av den fluoreserande utstyrseln och följdaktligen kör i diket.

Kan man i detta fall säga att västen har orsakat en olycka fastän västbärarens avsikt var att den skulle hjälpa till att undvika en olycka.

Svårt det där?

Bettskena
Tror du att reflexväst på mötande förare kan påverka fokus med en negativ inverkan på vilka strategier du än må ha i åtanke.

Jag tänker såhär:

Det börjar skymma något och man är ute och finåker.
Rätt vad det är så får man möte med en förare iförd reflexväst.
Reflexvästen gör att du blir något bländad och istället för att ha fokus på vägen blir distraherad av den fluoreserande utstyrseln och följdaktligen kör i diket.

Kan man i detta fall säga att västen har orsakat en olycka fastän västbärarens avsikt var att den skulle hjälpa till att undvika en olycka.

Svårt det där?

en relevant och berättigad fråga, i tider som dessa då 1. många förare har reflexväst och 2. det mörknar snabbt pga tiden på året samt 3. trendigt med reflexväst.

som jag ser det, efter att först ha teoretiserat över denna fråga och senare (dvs i detta nu) praktiserat på en pragmatikers sätt kommit fram till följande (detta ska dock inte tas som en absolut sanning utan bara min egen sanning):

det finns en falang inom vetenskapen som (kortfattat) går ut på att olyckor inte inträffar.

- lille johan har råkat ut för en olycka när han åkte skridskor. nej säger falangen, han snörde på sig skridskorna.

- mona råkade ut för en bilolycka. nej återigen säger falangen. hon satte sig i bilen och åkte iväg.

etc etc. orsak och verkan hör ihop och är ingen slump.

i det fallet du beskriver pizzabagarn, är min slutsats att mannen med västen, så fort han satte på sig västen, ska 'veta' att det kan ge upphov til olyckor.

det VIKTIGA dock i allt praktiskt vi gör, är för vem eller vilka det gäller.

det kanske bara är viktigt att väst-föraren slipper ifrån olyckor och strunta i hur det går med andra, på så sätt har han (de facto), sluppit en olycka tack vare västen men samtidigt åstadkommit en olycka åt en helt annan person än sig själv.

good? bad? hey, i'm the guy with the gun, som en gammal nobelpristagare en gång utrryckte om vem som har rätt eller fel.

Jag börjar ana att tråden går mot fånerier, men det är klart att man inte bara kan sätta sig och köra helt planlöst. Nån form av struktur måste ju körningen ha, annars lär man sig inget. Köra samma väg (bulten, någon?) flera gånger om är bra, för då kan man få nån form av rytm i körningen. Åka på en växel, åka hela sträckan utan att bromsa, osv. Har du ingen möjlighet att tokbromsa kan du inte tokgasa heller och du får ett jämnare "flow". Try it, you might like it. Det man ofta gör i slutet av långa högfartssträckor är att bromsa för mycket. Kan man hitta kurvhastigheten "nerifrån" finns det en god chans att man åker fortare till slut.

Då jag under helgen insamlat erfarenhet gällande framförande av tung sporthoj och såhär i efterhand idkat analys i en och flera variabler av detsamma torde jag under inte alltför orimlig utsträckning kunna presentera följande tankar (analysen är dock strikt teoretisk, men hämtad från praktiken):

För att tillgodogöra sig teorins innebörd krävs att man har erfarenhet av likvärdig praktik.

Jag har i efterhands-analysen använt mig av en stringent Maclaurinutveckling.

Följande observationer är gjorda enligt gällande praxis:

Då det under aktivt framförande på en aktiv väg, kan koncentrationen (y) på nyss nämnda aktivitet uppgå till ett approximativt värde av 90-95%(efter subtraktion av ev brus).
Vid distraktionen (x)=0% under under färden fungerar strategin (z) fullt ut.

Sats: z=1*(y-x)

Då det uppkommer ett distraktionsmoment, (0%<x<100%) fungerar strategin sämre, och i de extremfall där x>y, får man z<0, vilket per automatik leder till negativ koncentration => negativ strategi.(Detta är dock icke att förväxla med antistrategi, som avhandlas separat)

I de fall där negativ koncentration inträffar, är sannolikheten för fortsatt framförande av tung sporthoj väldigt låg, då man i det avseendet endast kan förlita sig på gyrokrafterna och passivitet från en förare med negativ koncentration.

Jag börjar ana att tråden går mot fånerier, men det är klart att man inte bara kan sätta sig och köra helt planlöst. Nån form av struktur måste ju körningen ha, annars lär man sig inget. Köra samma väg (bulten, någon?) flera gånger om är bra, för då kan man få nån form av rytm i körningen. Åka på en växel, åka hela sträckan utan att bromsa, osv. Har du ingen möjlighet att tokbromsa kan du inte tokgasa heller och du får ett jämnare "flow". Try it, you might like it. Det man ofta gör i slutet av långa högfartssträckor är att bromsa för mycket. Kan man hitta kurvhastigheten "nerifrån" finns det en god chans att man åker fortare till slut.

fånerier ter sig bara för den som vill.

där tror jag du däremot säger någonting som inte är fånerier, att ha en struktur och inte bara köra planlöst, har jag förstått är en bra strategi och använder den numera i alla sammanhang med min hojning. de som har hävdat tvärtom, bör läsa detta och bäva inför faktum.

'try it, you might like it' är också en vidareutveckling av 'trial and error'- principen i mitt tycke och borde således göra en till bättre förare generellt.

Då jag under helgen insamlat erfarenhet gällande framförande av tung sporthoj och såhär i efterhand idkat analys i en och flera variabler av detsamma torde jag under inte alltför orimlig utsträckning kunna presentera följande tankar (analysen är dock strikt teoretisk, men hämtad från praktiken):

För att tillgodogöra sig teorins innebörd krävs att man har erfarenhet av likvärdig praktik.

Jag har i efterhands-analysen använt mig av en stringent Maclaurinutveckling.

Följande observationer är gjorda enligt gällande praxis:

Då det under aktivt framförande på en aktiv väg, kan koncentrationen (y) på nyss nämnda aktivitet uppgå till ett approximativt värde av 90-95%(efter subtraktion av ev brus).
Vid distraktionen (x)=0% under under färden fungerar strategin (z) fullt ut.

Sats: z=1*(y-x)

Då det uppkommer ett distraktionsmoment, (0%<x<100%) fungerar strategin sämre, och i de extremfall där x>y, får man z<0, vilket per automatik leder till negativ koncentration => negativ strategi.(Detta är dock icke att förväxla med antistrategi, som avhandlas separat)

I de fall där negativ koncentration inträffar, är sannolikheten för fortsatt framförande av tung sporthoj väldigt låg, då man i det avseendet endast kan förlita sig på gyrokrafterna och passivitet från en förare med negativ koncentration.

det är en intressant teoretisk analys du kommer med, jag hävdar dock att fortsatt analysering av dina fakta krävs för att göra analysen mer praktiskt och därmed också mer lättillgänglig men framförallt mer lättförståelig till sh medlemmar.

det praktiska är i praktiken bara prakiskt om analysen kan göras där man övergivit teorin helt och hållet. sålunda har du en del kvar att arbeta med innan vi alla här kan ta del av de resultat som utkommer från de data du har.

Last edited:
Nu har jag bestämt mig. Det här är inte kul.
Suzukilover hade en viss finess, det saknas i den här tråden.

/J

jag tycker också det är tråkigt att man gick ifällan och blev lurad att skriva.
Någon har väl kul men det får man bjuda på.

Last edited:
bettskena o wallbangaren tycker säkert dom är hysteriska men jag har oxå svårt att se det roliga med den här typen av torrt ordbajsande.

Tänkte citera Rolf från serien //Rena Rama Rolf//
"du förstår inte själv vad du begriper"

Jag försökte skriva laborationsrapporter som liknar era uttalanden om vissa sk fenomen. Det slutade med att läraren hängde sig.

att överhuvudtaget isåfall skriva att ni 'inte tror på denna tråd' etc etc, ger ju isåfall bara mer bränsle just åt denna tråd, det enklaste, samtidigt som det är den bästa lösningen, är att inte skriva överhuvudtaget, men om ni själva är ärliga med era inlägg eller inte, vet bara ni. jag har däremot fått en hel del värdefulla råd och tips. tack.

jag har tagit upp någonting jag själv stött på men också i fråga om att jag är nybörjare (kortet togs förra säsongen) och vill veta mer. de flesta av er därute har säkert mer erfarenhet och därmed mer kunskap än vad jag har, därav denna tråd. det är inte svårare än så. kanske kan det vara sättet JAG skriver på, som inte är i häraden 'bilar, bärs och rakade brudar' som varken förstås eller skadar era egon. vad vet jag. men det är sån JAG är iallafall. sen kanske ni egentligen mer är intresserade av trådar som handlar om 'snygga pattar', 'ligga' samt 'wow gixxers nya är grejjt :yoparty ' men då föreslår jag att ni också håller till på de trådarna och inte upptar min tid med era inlägg om denna tråd bla.

fånerier m.m är någonting ni själva isåfall sysslar med och vet säkert om det också.

att överhuvudtaget isåfall skriva att ni 'inte tror på denna tråd' etc etc, ger ju isåfall bara mer bränsle just åt denna tråd, det enklaste, samtidigt som det är den bästa lösningen, är att inte skriva överhuvudtaget, men om ni själva är ärliga med era inlägg eller inte, vet bara ni. jag har däremot fått en hel del värdefulla råd och tips. tack.

jag har tagit upp någonting jag själv stött på men också i fråga om att jag är nybörjare (kortet togs förra säsongen) och vill veta mer. de flesta av er därute har säkert mer erfarenhet och därmed mer kunskap än vad jag har, därav denna tråd. det är inte svårare än så. kanske kan det vara sättet JAG skriver på, som inte är i häraden 'bilar, bärs och rakade brudar' som varken förstås eller skadar era egon. vad vet jag. men det är sån JAG är iallafall. sen kanske ni egentligen mer är intresserade av trådar som handlar om 'snygga pattar', 'ligga' samt 'wow gixxers nya är grejjt :yoparty ' men då föreslår jag att ni också håller till på de trådarna och inte upptar min tid med era inlägg om denna tråd bla.

fånerier m.m är någonting ni själva isåfall sysslar med och vet säkert om det också.

Men ge dig nu! Med dom inlägg plus det du själv skrivit som man hittar i era(Din, Pizzamannens & Wallb.) gästböcker är del fullständigt uppenbart att detta är ett flaimbait!

Var det någon som ropade :D

Ärligt talat så tror jag att Bettskena är seriös men med en annorlunda twist. Han har fått mycket matnyttig information i denna tråd. Sen att jag inte är som andra människor får inte belastas honom.

Det fina i kråksången är ju ändå att de inlägg som är av seriös art kommer någon till godo, även Bettskena.

Tjing tjong :)

Var det någon som ropade :D

Ärligt talat så tror jag att Bettskena är seriös men med en annorlunda twist. Han har fått mycket matnyttig information i denna tråd. Sen att jag inte är som andra människor får inte belastas honom.

Det fina i kråksången är ju ändå att de inlägg som är av seriös art kommer någon till godo, även Bettskena.

Tjing tjong :)

tack, du har faktiskt en poäng där. jag är seriös med min frågeställning, men kanske skriver det på ett annat sätt DU (och då menar jag inte dig pizzabagarn) är van vid, sen att jag har humor också, både i mitt skrivande men också i frågeställningen, är också en del av sättet jag skriver på. jag väljer själv hur jag vill formulera mig, ingen annan. är du van vid tre (3) ord åt gången, så får isåfall du och din brist på det skrivna språket, stå för det och inte heller för den delen, propsa på mig ett och annat. håll dig till trådens fråga. har du problem (liksom andra här på sh), så skicka mig ett pm, snarare än att i tex denna tråd komma med en åsikt som går ut på att förlöjliga mig eller på annats sätt, misskreditera mig. fast kanske ser du dig själv som någon slags åsikts/moralisk/humorpolis som ska hålla ordning och reda här på sh? alternativt att det ska göras på ett visst sätt här på sh (och nåde dig om du gör på ett annorlunda sätt? (återigen, inte om pizzabagarn jag adresserar detta utan till personen innan pizzabagarns inlägg).

och jag har fått bra mycket info/kunskap om de saker jag frågar om.

skärp till dig. vintern är ändå här snart och du kommer behöva all din glädje för att vara en glad skit i och under mörkret som då kommer råda.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025