Strömförbrukning LED, Xenonlyse

I en Mazda 2 satte jag godkända Osram H4-LED. Utmärkta enl bilprovningen.
I en Kia satte jag likadana fast de inte är godkända i den bilmodellen ännu, också riktigt bra ljus och nog ännu skarpare avlänkning.
Enda nackdelen är att en del vägskyltar blir väldigt ljusa.
 
Kruxet med LED-konvertering med för starka lampor är att man har ingen automatisk höjdreglering vilket gör att det kommer blända som f-n om man har mycket last baktill. Jag gissar det är därför som Osrams godkända LED är förhållandevis svaga.

Är det nån som vet vad det här handlar om? (låst artikel)
 
Kruxet med LED-konvertering med för starka lampor är att man har ingen automatisk höjdreglering vilket gör att det kommer blända som f-n om man har mycket last baktill. Jag gissar det är därför som Osrams godkända LED är förhållandevis svaga.

Är det nån som vet vad det här handlar om? (låst artikel)
Utan att ha gått in på det juridiska fallet så kan jag förstå problematiken.
Men problemet i det stora hela beror knappast på de relativt få som byter ut Halogen till LED eller Xenon.
Med undantag för lata, slösinnade idioter som inte kollar att ljusbilden faktiskt blir OK.
Dock samma klåpare som byter trasiga Halogen lampor utan att kolla om de satt i lamporna korrekt.
De verkar nöjda bara det lyser ut ur lamphuset, även om det bara är månen som blir belyst…

Det verkar vara en modern trend inom bilindustrin att man justerar ljusbilden så högt som möjligt på nya bilar.
”Mer ljus långt fram” s a s.
Och minsta gupp, och eller i kombination med last där bak bländar till frekvent mot mötande.

För att inte tala om skarpa heltäckande ljuslister över hela framsidan, utöver halvljusen.
Det blir kraftiga totala ljus mot mötande, speciellt vanliga på SUV modeller som dessutom är lite högre från början.
Bilar med lägre profil drabbas extra av detta förfarande inom bilindustrin.
 
Jag är i Luleå just nu och lämnat frugan och flickan på tåget och ska skjuta luftgevärstävling på ett tag så jag har lite dö tid.

Ser att jula har dessa Philips ett tvåpack kunde kanske vara nåt en till KLR:en och den andra till GSX:en

Är de dessa billiga Philips ni kör med?
Vem vann luftgevärstävlingen?
 
Jag har använt LED på flera bilar och motorcyklar.
Seat Leon (x2), Seat Ibiza, Triumph Sprint RS, Kawasaki GPZ500.
Har fungerat över förväntan!
På Seat Leon var det perfekt ljus, faktiskt var det inte många bilar i trafiken jag upplevde bättre ljus på, bara de dyraste och med känt kraftiga ljus var bättre.
Och då valde jag bort de kraftigaste LED alternativen, just för att inte skylta allt för mycket med eftermonterade överstarka lampor.

Jag testade några olika fabrikat innan jag köpte alla lampor jag behövde.
Här är mina iakttagelser och analyser:

1) KÖP KVALITET!!!
Hur ljuspunkten är placerad på ”stickan” som ska in i lamphuset är A och O.
Ack så lite avvikelse gör att ljussymetrin blir bara sådär, eller t.o.m. helt katastrofalt dålig!
Med starkare ljus så blir defekterna i ljusbilden mycket tydligare än för vanlig Halogen.
Med kvalitet så kontrolleras dessutom värmen för att skona dioderna från överhettning.

2) Välj inte starkaste lamporna, dels för att det inte behövs, dels för att låta det se så original ut som möjligt.

3) Välj bort vitaste färgton, alltså vilket värmetal lampan ger, för att inte skylta med konverterade lampor i onödan.
För vitt (kallt) ljus är dessutom jobbigare för ögonen i gränsen på marken mellan ljus och mörker.

4) LED Lamporna i sin helhet ska få plats, helst gömmas bort helt så att de inte syns ens på baksidan heller.
Får man plats med drivdon innanför bakkåpan så är det perfekt.

5) Värmeutveckling.
Inga problem säger jag, i alla fall inte med kvalitet LED där elektroniken känner av lagom temp för dioderna.
I lamphuset är det inte heller några problem. Alls.
För Halogen ger ju ifrån sig ännu mer värme!
Utanför med eventuella kylflänsar eller drivdon?
Varför skulle det vara ett problem där, där finns inget som påverkas, och mesta av värmen ligger vid ljuspunkten på ”stickan” i lamphuset.
Dock så ska man tänka på att om kylfänsar med ev fläkt sitter inkapslade innanför bakkåpan så minskar kylkapaciteten.
Åter igen, välj därför kvalitet LED.

6) Påverkan på laddregulator etc vid lägre förbrukad effekt?
Inga problem, folk kör ju utan halvljus, dvs ingen förbrukning alls.
En starkare LED modell drar förresten lite mer effekt än än en klenare, och ligger närmre Halogen, om man nu tycker att det känns lugnande.

7) Tänk på att om man får monterat starka vita nya halvljus så kan de gamla positionsljusen se väldigt märkligt gula ut jämförelsevis.
Då är det lämpligt att byta även dessa till moderna LED alternativ.
OBS! Var modesta här, håll håll gärna ner effekten på dem, det behåller intrycket av original bättre, och det blir mindre iögonfallande att man bytt till kraftiga LED. Tänk på färgtonen och ljusstyrkan.

Summering:
Köp KVALITET
Undvik starkaste ljuseffekterna
Välj varmare färgton
Välj modell som passar fysiskt bra i lamphuset


Jag fastnade för fabrikat Luxtar från Xenonkungen.
Deras köpevillkor var förresten toppen, jag kunde returnera lamporna direkt om de inte funkade i lamphuset eller om jag inte var nöjd med dem av andra orsaker.
Bara man återbördade dem i oskadat skick.
De modeller jag köpte till bilarna är ersatta av nya versioner, men de för hojarna finns kvar.
Q1 heter modellen, och ser i princip ut som vanlig Halogen på baksidan med kontakten och allt (lite tjockare dock).
Q1 har förmodligen inte lika lång livslängd som andra LED från Luxtar då den inte har kylflänsar eller kylfläkt.
Men effekten är något lägre, så den behöver å andra sidan inte lika mycket kylning heller.

Q1 vlade jag till hoj för att det inte gick att gömma kylflänsar eller drivdon på hojarna.

På GPZ500 så var det trångt att få plats med den tjockare baksidan med kontakten då det satt ett ramrör till toppkåpan lite i vägen, men till slut gick det att få lampan i rätt position.
Den ska förmodligen aldrig bytas igen, så man slipper mer tidskrävande försök att pilla dit den 🙂
Ljusbilden på halvljuset blev toppen, rätt symmetri, och ljuset blev så där lagom starkt som man kan önska.
Helljuset blev bra, men har en lite svagare punkt mitt i ljusflödet.
Något i reflektorns symmetri lirar inte helt idealiskt, vilket inte märks alls på klena Halogen, men märks på bra LED.
Det spelar dock ingen roll i sin helhet, för vid den punkten når halvljuset fortfarande fram, och det är ändå inte där du vill ha fokusen på helljuset.
Postionsljus och bakljus/bromsljus byttas också för helhetsintrycket.

På Sprint RS som har dubbla framlampor så var det mer att tänka på.
Som @Comeback skrivit så är det onödigt mycket spänning fall fram till lamporna, vilket ger svagt Halogen ännu svagare ljus än vad de skulle kunna ge.
Men LED funkar lika bra vid 11-12V som vid 13-14V, så LED är en smidig lösning här. Bara Plug&Play så att säga.
Men för just Sprint RS så visade det sig att höger och vänster lamphus har reflektorer som inte är tillräckliga i sin design.
Detta märks inte spontant med klena Halogen, men med starka LED så visade det sig att ljussymetrin hade defekter.
Vänster halvljus ”blödde” starka ljusstrålar snett utåt mot mötande trafik.
Jag fick helt enkelt koppla bort vänster halvljus och bara använda höger sida.
Dock så lyser höger halvljus så bra att man får en fullgod ”modern” ljusbild och styrka.
Båda sidornas helljus kan dock användas samtidigt.
Jag fick bytt ut även positionsljuset och baklampa/bromsljus för att få ett mer enhetlig modernt ljus på hela hojen (mindre iögonfallande att man bytt till LED).
Blev lite knepigt med bakljuset dock, då det även skulle betjäna regskylten.
Kunde inte använda röda LED av den anledningen.
Resultatet blev ett bromsljus som inte lika distinkt skiljer sig från endast bakljuset. Men åtminstone OK. Alternativet hade varit att uppfinna en konstruktion för belysning av regskylten, men den tiden eller lusten hade jag inte till det.
Intressant att du också har Goda erfarenheter av Xenonkungens produkter !
Jag är ju helt nöjd med Xenondrivarna 60W Helljus och 40W Halvljus och Xenonlamporna 50-70W Helljus och 40W halvljus från Xenonkungen. Och valde avsiktligt så lågt värmetal som möjligt, 4300K för inte sticka ut och minska bländning från vägskyltar.
 
Utan att ha gått in på det juridiska fallet så kan jag förstå problematiken.
Men problemet i det stora hela beror knappast på de relativt få som byter ut Halogen till LED eller Xenon.
Med undantag för lata, slösinnade idioter som inte kollar att ljusbilden faktiskt blir OK.
Dock samma klåpare som byter trasiga Halogen lampor utan att kolla om de satt i lamporna korrekt.
De verkar nöjda bara det lyser ut ur lamphuset, även om det bara är månen som blir belyst…

Det verkar vara en modern trend inom bilindustrin att man justerar ljusbilden så högt som möjligt på nya bilar.
”Mer ljus långt fram” s a s.
Och minsta gupp, och eller i kombination med last där bak bländar till frekvent mot mötande.

För att inte tala om skarpa heltäckande ljuslister över hela framsidan, utöver halvljusen.
Det blir kraftiga totala ljus mot mötande, speciellt vanliga på SUV modeller som dessutom är lite högre från början.
Bilar med lägre profil drabbas extra av detta förfarande inom bilindustrin.
Jag tex. Skulle byta högra halvljuslampan på en Volvo S80 ca 1995. Det var totalt hopplöst med mina korta armar och kort hals att se lampsockeln långt in under plåten i fronten. Jag gav upp när lampan satt på plats, fick vara nöjd så. Och detta är ju typiskt för många moderna bilar. Lämnade in VW Caddy för byte av en trasig bakåt lampa innan besiktning. VW killen fick skruva loss hela lamphållarinstallaget för att byta lampan. Strålkastar lampa gick dock att byta för mig på Caddyn, lätt både se och nå lampsockeln i motsatts till på Volvo S80.
 
Intressant att du också har Goda erfarenheter av Xenonkungens produkter !
Jag är ju helt nöjd med Xenondrivarna 60W Helljus och 40W Halvljus och Xenonlamporna 50-70W Helljus och 40W halvljus från Xenonkungen. Och valde avsiktligt så lågt värmetal som möjligt, 4300K för inte sticka ut och minska bländning från vägskyltar.
Mycket bra kundservice som sagt, pratade med dem i telefon också. :tummenupp
Xenon var aldrig intressant ur mitt perspektiv, då drivdonen till dem verkade ännu klumpigare.
Och så var det tydligare rekommendationer att Xenon skulle ha ljusautomatik (oklart för mig varför), och framförallt LEDs jämnhet över tid och dess livslängd, samt ingen fördröjning vid helljusblink :)
 
Jag tex. Skulle byta högra halvljuslampan på en Volvo S80 ca 1995. Det var totalt hopplöst med mina korta armar och kort hals att se lampsockeln långt in under plåten i fronten. Jag gav upp när lampan satt på plats, fick vara nöjd så. Och detta är ju typiskt för många moderna bilar. Lämnade in VW Caddy för byte av en trasig bakåt lampa innan besiktning. VW killen fick skruva loss hela lamphållarinstallaget för att byta lampan. Strålkastar lampa gick dock att byta för mig på Caddyn, lätt både se och nå lampsockeln i motsatts till på Volvo S80.
Ja såklart, det finns halvt hopplösa konstruktioner som ger en extra dimension på det.
Men tyvärr så är det ju till slut någon som måste se till så att lamporna sitter rätt och ljuset hamnar där det ska, framförallt inte bländar andra.
Kanske inte görs fullt ut då man byter lampor vid vägkanten, det förstår jag :)
 
Var inne en sväng på Jula och tänkte kolla på lamporna i verkligheten men dom var packade i några larmade påsar så jag struntade i alla köpa just nu, tänkte att jag ska kolla hur det ser ut på KLR:en och frugan är nere där hojen är stationerad så hon får fota hur det ser ut bakom kåpan. Ska kolla vidare om det får bli Philips från jula eller Xenonkungens lamporna.

Då det gäller luftgevärsskyttet så vann jag tävlingen, nu var knte konkurrensen så hård utan jag kom även. På sista plats😉 Sköt dock helt okej för att vara mig 571,3 p på en 60 skotts serie.
 
Här är en bra video som förklarar bra det man ska tänka på, åtminstone i mitt tycke.

Reflektortyp, design på LED-lampor, projektorljus, ljusbild och hur lampan måste sitta.

Obs! Ingen rekommendation, utan bara intressanta faktorer.

 
Kruxet med LED-konvertering med för starka lampor är att man har ingen automatisk höjdreglering vilket gör att det kommer blända som f-n om man har mycket last baktill. Jag gissar det är därför som Osrams godkända LED är förhållandevis svaga.

Är det nån som vet vad det här handlar om? (låst artikel)
Anmärkningsvärt är att Halogen H4 55/60 W är konstruerad för exakt samma ljusflöde som moderna 35W Xenon och moderna "20" W LED. Skillnaden är att det var inget krav på ljusflöde vid Registreringsbesiktning och biltillverkarna kunde därför dimensionera kopplingsledningarna i bilar efter principen tunnast möjliga som inte brinner med påföljd att jag hade tex på Sprint RS 11,4 Volt på lampstiften. Och givetvis lägre ljus än om lampan matats med dimensionerande spänning.
Vad dimensionerande spänning nu är 12,0 ? 12,7 ? 13,0 ? 13,5 ? Volt Den som söker finner.
Testspänningen för "12 Volts" lampor är 13,2 Volt
1744716692781.png
från https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R037r7e.pdf
hittade länken till standarden här
efter sökt
 
Last edited:
Anmärkningsvärt är att Halogen H4 55/60 W är konstruerad för exakt samma ljusflöde som moderna 35W Xenon och moderna "20" W LED. Skillnaden är att det var inget krav på ljusflöde vid Registreringsbesiktning och biltillverkarna kunde därför dimensionera kopplingsledningarna i bilar efter principen tunnast möjliga som inte brinner med påföljd att jag hade tex på Sprint RS 11,4 Volt på lampstiften. Och givetvis lägre ljus än om lampan matats med dimensionerande spänning.
Vad dimensionerande spänning nu är 12,0 ? 12,7 ? 13,0 ? 13,5 ? Volt Den som söker finner.
Testspänningen för "12 Volts" lampor är 13,2 Volt
View attachment 513378
från https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R037r7e.pdf
hittade länken till standarden här
efter sökt
Verkar närmast standard att man har mer än en volts spänningsfall ut till halv/helljus. Jag brukar lösa det med matning via eget relä
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Verkar närmast standard att man har mer än en volts spänningsfall ut till halv/helljus. Jag brukar lösa det med matning via eget relä
Jag gjorde så också, egna reläer till hel och halvljus på Sprint RS och 2,5 mm2 kopplingsledningar från batteri. Och resultatet med ca 14,0 Volt på lampstiften gav ju bättre ljus än original ca 11,4 Volt , tom med bättre än dimensionerande 13,2 Volt.
Ser man på "tabellen" i inlägg #51 ska ½-ljuset på H4 lampa vara 1000 lumen (vid 13,2 Volt)
Jag hade på Sprint RS 11,4 Volt dvs 86 % av dimensionerande 13,2 Volt. Idet här diagrammet
1744749218643.png
ger 86% av spänningen ca 60% Lumen, halvljuslampan på Sprints RS gav alltså ca 600 Lumen vid 11,4 Volt. Efter reläer och 2,5mm2 kopplingsledningar blev det 14,0 Volt, 14,0/13,2=106% Volt ger ca 118 % Lumens dvs 1180 Lumen med 100% = 1000 Lumen vid 13,2 Volt. Jag lyckades också på Sprint RS använda båda strålkastarna till Halvljus så totalt ca 2360 Lumen med reläer på Sprint Rs mot tidigare ca 600 Lumen. Utan att med inställt ljus mötande blinkade irreterade. Och det var en baggis ställa in ljuset på Sprint RS. Bara stanna och använd en 10mm Led-nyckel och sänk ljuset 1 varv vid blink på både vänster och höger strålkastare. Vilket jag fick göra vid första nattkörningen med Sprint RS efter den fick reläer.
 
Last edited:
Hittade denna lampa hos Xenonkungen https://www.xenonkungen.com/se/article.php?art=205997061

Enlig specen ska den ta 58W så den borde ju ge både ljus och belasta regulatorn som en H4 lampa.
Oj! Det var inte lite ljus den producerar…

”Luxtar introducerar stolt HERO H4, den senaste innovationen inom LED-belysning. Denna lampa är resultatet av den senaste LED-tekniken kombinerat med feedback från professionella användare och installatörer. Den erbjuder en imponerande ljusstyrka på 4400 Lumen, vilket är ungefär fyra gånger starkare än den halogenlampa den är avsedd att ersätta. Detta säkerställer optimal sikt för både föraren och medtrafikanter.”

Optimal sikt även för medtrafikanter?
Ja med det ljusflödet så behöver inte medtrafikanterna ha på sina egna ljus.
:hihi

Luxtar ger bra ljus i verkligheten, inte bara på pappret.
Så det ska bli intressant med återkoppling 😉
 
Hittade denna lampa hos Xenonkungen https://www.xenonkungen.com/se/article.php?art=205997061

Enlig specen ska den ta 58W så den borde ju ge både ljus och belasta regulatorn som en H4 lampa.
Fungerar den som Xenonkungens Xenonljus och du har lika underdimensionerade kopplingsledningar på hojen som det är på Sprint RS kommer den dra mer Ström än Halogen. Är spänningen lägre än "dimensionerande" spänning vid lampan så ökar strömmen tills Ström x Spänning = Erfoderlig effekt för att driva "Led-drivdonet". Innan jag satte Xenonljusen i GSX1300R testade jag lampor och Xenondrivare hemma matade med ström från ett 0 - 30 Volt 0 - 10 A Labbaggregat och såg att med lägre spänning, ja då ökade strömmen till Xenondrivaren. För få samma effekt till drivaren. Resultatet blev att jag valde till GSX1300R två nya 2,5 mm2 kopplingsledningar från batteriet avsäkrade med 20A i Plusledning vid batteriet till ett dubbel relä framme ovanpå höger luftintag till motorn och Xenondrivarna längst fram ovanpå höger luftintag till motorn. Testerna av halvljusets H7 lampa gjordes i en Biltema 7” fjärrstrålkastare Artnr. 42-330 och resultatet blev att Biltema H7 55W Halogen vid 13,5 Volt på lampstiften gav ca 6400 Lux i mitten 4 meter framför strålkastaren och med Xenonkungens H7 35-40 W Xenonlampa och Xenonkungens 40W drivdon blev det ca 19800 Lux i mitten 4 meter framför strålkastaren.
Biltemas 55W Halogenlampa drog 58,7 Watt vid 13,5 Volt, Xenonkungen 40W Xenondrivare drog 46,2 Watt.
Du har ju ett 0 - 30 Volt 0 - 10 A Labbaggregat så det är ju lätt testa LED H4 lampan hemma
och se hur mycket ström den drar vid 11 Volt, 12 Volt, 13 Volt och 14 Volt ! Jag är Nyfiken !
 
Last edited:
Fungerar den som Xenonkungens Xenonljus och du har lika underdimensionerade kopplingsledningar på hojen som det är på Sprint RS kommer den dra mer Ström än Halogen. Är spänningen lägre än "dimensionerande" spänning vid lampan så ökar strömmen tills Ström x Spänning = Erfoderlig effekt för att driva "Led-drivdonet". Innan jag satte Xenonljusen i GSX1300R testade jag lampor och Xenondrivare hemma matade med ström från ett 0 - 30 Volt 0 - 10 A Labbaggregat och såg att med lägre spänning, ja då ökade strömmen till Xenondrivaren. För få samma effekt till drivaren. Resultatet blev att jag valde till GSX1300R två nya 2,5 mm2 kopplingsledningar från batteriet avsäkrade med 20A i Plusledning vid batteriet till ett dubbel relä framme ovanpå höger luftintag till motorn och Xenondrivarna längst fram ovanpå höger luftintag till motorn. Testerna av halvljusets H7 lampa gjordes i en Biltema 7” fjärrstrålkastare Artnr. 42-330 och resultatet blev att Biltema H7 55W Halogen vid 13,5 Volt på lampstiften gav ca 6400 Lux i mitten 4 meter framför strålkastaren och med Xenonkungens H7 35-40 W Xenonlampa och Xenonkungens 40W drivdon blev det ca 19800 Lux i mitten 4 meter framför strålkastaren.
Biltemas 55W Halogenlampa drog 58,7 Watt vid 13,5 Volt, Xenonkungen 40W Xenondrivare drog 46,2 Watt.
Du har ju ett 0 - 30 Volt 0 - 10 A Labbaggregat så det är ju lätt testa LED H4 lampan hemma
och se hur mycket ström den drar vid 11 Volt, 12 Volt, 13 Volt och 14 Volt ! Jag är Nyfiken !


Jag tror jag ska göra en rejälare utredningen i alla fall på KLR:en, tror jag testar mäta spänningen med multimerern och sen hänger jag på amperetången och kollar strömmen. Tänker att jag också mäter späningssfallet mellan batteri och lampan. Har man dessa fakta så borde man kunna räkna ut det mesta man behöver.

Jag har en kompis labbaggregat i mitt garage men skulle behöva ta mig samman och köpa ett eget men eventuella test blir nästa månad för den där jäkla A-traktorn ska strypas och regbesiktas och där får nog mesta av denna månads pengar till roliga projekt.
 
Jag tror jag ska göra en rejälare utredningen i alla fall på KLR:en, tror jag testar mäta spänningen med multimerern och sen hänger jag på amperetången och kollar strömmen. Tänker att jag också mäter späningssfallet mellan batteri och lampan. Har man dessa fakta så borde man kunna räkna ut det mesta man behöver.

Jag har en kompis labbaggregat i mitt garage men skulle behöva ta mig samman och köpa ett eget men eventuella test blir nästa månad för den där jäkla A-traktorn ska strypas och regbesiktas och där får nog mesta av denna månads pengar till roliga projekt.
Jag hade något minne från den här tråden och det var att du köpt det här Labbaggregatet
från Jesverty men det var ju fel. Du lånade en kompis Labbaggregat.

I vilket fall som helst när jag lyckades FEL koppla in mitt gamla dyra 0-30V 0-10A Labbaggregatetet till ett 12 Volt batteri så smälte kabelisolering på sekunder och Labbagregatet drog sin sista suck och då köpte jag ett sådant här
 
Last edited:
Nåja, du kanske kan göra det med det lånade labbagregatet: Att testa strömförbrukning till LED H4 Lampan vid olika spänningar. Jag tog mittt Jesverty 0-30V 0-10A och testade en Biltema H4 80/100 Watt Offroad MED SERIEKOPPLADE glödtrådar vid lite olika spänningar.
11 Volt, 12 Volt, 13 Volt, 14 Volt och 24 Volt. Seriekopplade glödtrådar för inte bränna av glödtrådarna direkt. Och det verkar som Jesverty Labbaggregatet klarar ge de 58 Watt som LED-H4 du länkade till skulle behöva. Avslutade vid 24 Volt, onödigt ta reda på när seriekopplade glödtrådar brinner av, 80 Wattaren hade väl brunnit först. Och det verkar som strömmen som uppges av Labbaggregatet är OK, avvikelsen mot en Tångamperemeter jag tog fram vid 24 Volt är acceptabel för mig. :)
1744999487685.png
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top