Stort motor problem gsx750 R

Emil W

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
KTM 620 SC KTM 525 EXC SM
Hej. Nu ber jag verkligen om hjälp.
Igår när vi var ute med jobbet (bilprovningen) på en MC runda fick jag stora problem med min cykel. Har haft den inne på Claessons motor i bromölla för att byta motor då den gamla fått vevlager ras har den nya motorn bara strulat. Motorn kommer från en 99:a och enligt Claessons vara en av de bättre maskinerna. Men under hela vår MC tur fick jag springa igång cykeln. Startmotorn gick runt som vanligt men inte en tendens till att ens tända.
Men fick man upp bra fart på den när man sprang så starta den. Är motorn kall är det inga problem. Men efter ca 6 mils körning händer det som inte får hända. Jag kör om en hjullastare och mit på rakan bara låser sig bakhjulet. får sladd på cykeln av vägen och den slår i ett broräcke. Jag han hoppa av den innan så jag rulla några varv på vägen men klara mig hyfsat. Men när jag idag körde in med hojen till Claessons säger de att det inte kan hända att hjulet skulle låsa sig. Motorn starta idag och gick hyfsat bra. Dock är det skrot av hela cykeln och jag får prysa allt själv.

Undrar bara om någon har någon idé om vad som kan ha hänt.
Själv tror jag på att den kan ha Värme nypt. motor tempen låg ju på ca 120 grader för elfläkten ville inte heller funka... vilket den gjorde när jag lämna in den...

Snälla hjälp mig med funderingar. kanske någon som varit med om liknande....
Claessons säger att jag själv bromsa så att den fick sladd... Vem vilken idiot bromsar på en raksträcka???? :(

Emil W skrev:
Hej. Nu ber jag verkligen om hjälp.
Igår när vi var ute med jobbet (bilprovningen) på en MC runda fick jag stora problem med min cykel. Har haft den inne på Claessons motor i bromölla för att byta motor då den gamla fått vevlager ras har den nya motorn bara strulat. Motorn kommer från en 99:a och enligt Claessons vara en av de bättre maskinerna. Men under hela vår MC tur fick jag springa igång cykeln. Startmotorn gick runt som vanligt men inte en tendens till att ens tända.
Men fick man upp bra fart på den när man sprang så starta den. Är motorn kall är det inga problem. Men efter ca 6 mils körning händer det som inte får hända. Jag kör om en hjullastare och mit på rakan bara låser sig bakhjulet. får sladd på cykeln av vägen och den slår i ett broräcke. Jag han hoppa av den innan så jag rulla några varv på vägen men klara mig hyfsat. Men när jag idag körde in med hojen till Claessons säger de att det inte kan hända att hjulet skulle låsa sig. Motorn starta idag och gick hyfsat bra. Dock är det skrot av hela cykeln och jag får prysa allt själv.

Undrar bara om någon har någon idé om vad som kan ha hänt.
Själv tror jag på att den kan ha Värme nypt. motor tempen låg ju på ca 120 grader för elfläkten ville inte heller funka... vilket den gjorde när jag lämna in den...

Snälla hjälp mig med funderingar. kanske någon som varit med om liknande....
Claessons säger att jag själv bromsa så att den fick sladd... Vem vilken idiot bromsar på en raksträcka???? :(

Var det din polare som körde upp idag? fan så synd på hojen. Hoppas det ordnar sig. Hör av dig om du behöver skruv hjälp.

om du har bromsat så vet du väl det själv
annars försöker firman rövk***** dig...

Om motorn har värmenypt finns det bevis på cylinderfodren och kolvarna. Kör den inte mer förrän du har inspekterat det. Var även uppmärksam på vad som finns i oljetråget, det kan vara en avsliten kugg från ett drev eller trasiga lamellbitar. Om kamkedjan har hoppat några kuggar kan det slå tvärtstopp. Kamkedjesträckarna är pissiga på de gamla 750'orna. Gör först ett kompressionsprov på den och sen en leak-down test.

Om min motortemp hade varit 120 grader när jag är ute och kör så hade jag inte varit ute och kört...

Jag skulle vilja påstå att du blivit blåst...kanske inte medvetet, förnmodligen inte medvetet men nånting verkar ju fel med motorn...

Klart det går att kolla upp den. nu ville ju Claessons ha tillbaka den och de är ju Partiska i detta så de kan ju säga vad de vill. Skulle vilja att någon annan titta på den. Något konstigt är det med motorn och något har hänt men de dumma jävlarna tror inte mig.

Jag har läst flygmotorlära i 3 år och där har vi lärt oss att det finns en hel del grejer som kan hända med en motor som gör att det blir tvät stopp. Som att t.ex en cylinder går för fet så att den fyllar cylindern med soppa som tillslut inte går att komprimera. vilket gör att det blir tvät stopp. Kan det vara nått sånt som hänt?

Kan man kräva att försäkringsbolaget gör en utredning av det?

tack för svaren

Emil W skrev:
Som att t.ex en cylinder går för fet så att den fyllar cylindern med soppa som tillslut inte går att komprimera. vilket gör att det blir tvät stopp. Kan det vara nått sånt som hänt?

Ja om soppaslagen var direkt ansluten till cylindern, Eftersom detta hände under drift så tror jag inte en sekund på det. Det är en 99:a motor och då kan man utgå från att det är insprut, därav så är jag ganska övertygad om att cylindern inte blir så full, tror inte det kan hända men förgasar varianten heller. Det du beskriver med soppa som inte kan komprimeras har hänt mig men då på 2 taktare som har flödad över och med bilmotorer som gjort det samma, i båda fallen så har motorerna varit avstängda och soppa har runnit igenom förgasarna. Med insprut har jag aldrig varit med om det.

Tror ditt problem är värme relaterat.

Hoppas det reder sig för dig.

//Gm

Gildemeister skrev:
Ja om soppaslagen var direkt ansluten till cylindern, Eftersom detta hände under drift så tror jag inte en sekund på det. Det är en 99:a motor och då kan man utgå från att det är insprut, därav så är jag ganska övertygad om att cylindern inte blir så full, tror inte det kan hända men förgasar varianten heller. Det du beskriver med soppa som inte kan komprimeras har hänt mig men då på 2 taktare som har flödad över och med bilmotorer som gjort det samma, i båda fallen så har motorerna varit avstängda och soppa har runnit igenom förgasarna. Med insprut har jag aldrig varit med om det.

//Gm

En sak till kanske som jag borde ha skrivigt .. det är att Claessons byggt om motorn så att den har förgasare istället för insprut. Vilken jag är lite fundersam över om det verkligen är så bra. Kamtider och Kamaxlar och vintiler är ju anpassat för sprut. och inte förgasare. Nått galet har hänt.....

Är inte lätt att bevisa ... Claessons är ju så pass stora i det i stort sett skiter i om de får EN missnöjd kund...... :(

Emil W skrev:
En sak till kanske som jag borde ha skrivigt .. det är att Claessons byggt om motorn så att den har förgasare istället för insprut. Vilken jag är lite fundersam över om det verkligen är så bra. Kamtider och Kamaxlar och vintiler är ju anpassat för sprut. och inte förgasare. Nått galet har hänt.....

Är inte lätt att bevisa ... Claessons är ju så pass stora i det i stort sett skiter i om de får EN missnöjd kund...... :(

Hört fler som har fått problem med gången när man har tagit en insprutare och satt förgare på, saken är den att det skiljer mellan insugets form från förgasare till insprut, på själva toppen och även på insugningsröret. Kolla på bilden jag la upp för ett tag sedan just på det.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=84707

Visst går det att anpassa och få motorn att gå bra men jag tror att det inte är bara att smacka på förgasare sen är det klart. Man bör kolla bränsleblandningar och även tändning så det verkligen lirar. Sedan skulle man nog ta givarna från den gamla motorn.

Men åter igen. 120 grader är ju inte direkt lovande för en motor.

Gm

Motor tempen bara rusa iväg. Varningslampan tändes dock inte heller.

Jag hade cykeln på jobbet i torsdags när jag hämta den och kolla lambdavärde med 4 gasmätaren. hade ett lamnda värde på 065 på tomgång och ca 042 på 2500vrav... tycker att det är lite i fetaste laget. Den gick även illa som fan mellan 2000 -6000 varv.. inget ork och bara bluddrade....

men de flesat här tippar på värmen... Så ska det inte kunna hända om allt funkar som det ska.... för mycket soppa borde ju kalla avgaser och kyla mer än vad snål blandning gör?!?

Förgasare eller sprut, spelar ingen roll så länge blandningen är okej. Det har väldigt lite med kamtider, ventiler och insugets utforming att göra. Men om du har Lamda-värden på 0.65 ända ner till 0.42 är blandningen HELT felaktig. Sikta på 0.85 på tomgång och 1.0 vid körning i 70 - 90 km/h och runt 0.8 vid full gas.

En helt glanspolerat insug är mindre lämpligt för förgasare - och det tror jag väldigt lite på att du har, dvs spegelpolerat insug.

Hur luktar oljan efter en lång körning? Bensin? Isf lämna in hojen och slå näven i bänken och säg - FIXA!

Emil W skrev:

Claessons i Bromölla = :dummer

Dem kan man fan inte lita på.

Tycker det verkar vara klara attitydproblem hos de där bromöllalirarna.... :kocko fan du kunde ju ha omkommit och de skyller på att du bromsade???? Under en omkörning? :kulspruta :machinegu

Stå på dig! Till 99% är det något som pajat pga värmen och då ska det gå på firmans garanti. Slutsnackat!!!

Har precis lagt 10000kr på en motor och sen 3000kr på montering av den. Och precis innan dess så servade jag den gamla motorn och då sa de att den kanske skulle hålla 200 mil till.. jag hann precis komma hem innan den stanna... Så den service var ju till att slänga i luften 3900kr för det.

Så 16900kr har de blåst mig på och de känner inte det minsta ansvar. Förjävligt. Borde gå till varenda tidning som finns o skriva hur de behandlar folk....

Tack för alla svar. Men de på Claessons vägrar att tro mig....

Skriv ut den här sidan och visa hur snabbt en firmas dåliga rykte kan spridas på ett sånt här forum, så kanske det händer grejer. :)

Tror inte de bryr sig det minsta om sitt ryckte.... Men arbetar man på bilprovning träffar man många MC åkare. Och om man berätta för de hur de är på Claessons sprider det sig snabbt.....

Gildemeister skrev:

//Gm

Ville bara säga:
Min Gixxer 96:a fyllde samtliga cylindrar med soppa under en natt
p.g.a en trasig bränslekran/pump och när jag skulle starta den på morgonen small det bara till och allt dog..
så ett varningens ord... om det verkar som om det är slut på ström i batteriet
och motorn går väldans tungt runt, så kika för guds skull i oljefönstret och kolla om ni kan se någon nivå.. så den inte är fylld med bensin
När jag tömde maskinen på olja/bensin forsade det ut ca 9 liter oljeblandad bensin

// En som inte sätter sin fot på Claessons

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...