Stormvarning

Än mer ologiskt är att det fortfarande byggs i de zonerna, sen gnälls det för att källaren är full i vatten:3freak

Stod i något reportage om en käring som tyckte det var kommunens fel, som inte byggt högre kajer.

Det går utmärkt att skriva in en lägsta sockelhöjd i de lokala reglerna för bygglov.
Varför det inte görs är obegripligt.
Vi har haft ganska ordentliga översvämningar i trakterna, där nybyggda hus tagit stor skada.
Det mesta hade undvikits med ett trappsteg extra till ytterdörren.
Men folk köper färdiga huspaket anpassade för att vara billiga.

Varför godkänner försäkringsbolag fortfarande att folk bor vid översvämningszoner? :va

Eller varför ger dom inte skyhöga premier i dessa områden?

I dagens tider av stigande havsnivåer så väntar jag bara på att försäkringsbolagen ska börja vägra att försäkra bostäder i områden som tex Skanör. Eller åtminstone ge dessa områden rejält höga premier.

I dagens tider av stigande havsnivåer så väntar jag bara på att försäkringsbolagen ska börja vägra att försäkra bostäder i områden som tex Skanör. Eller åtminstone ge dessa områden rejält höga premier.

Om den här typen av översvämningar blir återkommande inslag årligen lär nog premierna gå upp i berörda områden.

Precis som att 22-åringar med nytaget körkort och R1 har andra premier än vad lågriskgrupper har.

Back