Stormvarning

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är inget jag skulle rekommendera. Men hade det teoretisk sett varit möjligt
att köra mc nu, när stormen är som hårdast? :crash

Eller hade man obönhörligen blåst omkull?

Jag körde faktiskt hojen genom Jönköping förra året och hamnade i en plötslig storm med riktiga byvindar. När jag passerade en tvärgata slog det en så hård vind att jag såg en tant blåsa omkull med sin trampcykel. Sekunden efter öppnade sig himlen och det började hagla utav bara helvete.

Då gav jag upp och körde in och satte mig i ett parkeringshus. Hård sidvind och halt hagel var inte mitt drömväder direkt..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Båge och sånt väder:näsblod - har för mig att en mckille som dog av ett fallande träd var en sporthojsmedlem - det var några år sen och nedåt landet.

Göteborg hade ju värsta dräparstormen mellan 21 och 01 - nu är det typ vanlig storm.
Snö,blixtar,t.o.m stadselnätet dippade runt,enligt nån tidning hade nått vittne sett en hare blåsa omkull.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det blåser rätt bra nu på morgonen också.
Det blir till att ta det försiktigt på vägen till jobbet så man inte dundrar in i något.
Det är vitt på vägen och ser halt ut.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Själv har jag vart ute till havs i orkanvindar med 42 m/s i byarna.. Fick i uppdrag att ta mig ut på helikopterplattan och spänna fast helikoptern extra.. Det var spännande..
Vågorna var hyffsat stora. Tog ett tag att städa upp ombord när vindarna lagt sig..
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Båge och sånt väder:näsblod - har för mig att en mckille som dog av ett fallande träd var en sporthojsmedlem - det var några år sen och nedåt landet.

Göteborg hade ju värsta dräparstormen mellan 21 och 01 - nu är det typ vanlig storm.
Snö,blixtar,t.o.m stadselnätet dippade runt,enligt nån tidning hade nått vittne sett en hare blåsa omkull.
Ja, det var några år sedan. Han fick ett träd över bilen utanför Sturup. Inge bra alls. :(
Det är visserligen en nedklassning men det tar i bra fortfarande. Vill inte ens tänka på hur det var på Filippinerna när stormen slog till där. I jämförelse är detta vårvindar friska.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Olyckligt för min del eftersom det är labbar som inte kan missas i antågande.
Tvärstopp för tågen.
Får hoppas det inte är någon tjomme som ställt sig på tvären så bussen blir stående.
Då är jag phakked :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Häruppe var det lite vindbyar, men inget utöver det vanliga...
De hade däremot bytt alla nya tåg mot de gamla som faktiskt är bygda för att köras utomhus i lite väder, och alla tåg var försenade. Men försenade är de i princip alltid ändå.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hyffsat mycket vatten i Båstad hamn också!
Det brukar var en och en halv meter till vattenytan från träbryggan!

IMG_1157.jpg

IMG_1158.jpg
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Var nere och kollade vid Fria Bad. Strandvägen översvämmad och tre bilar parkerade med vatten halvvägs upp på dörrarna. Hur tänkte de egentligen igår? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant. Vore det inte så mörkt ute hade man nog kunnat se höjningen med blotta ögat. Det är väl en bra bit kvar till nivån förra hösten när det blev så stora skador.

Trodde inte att det skulle bli sådana översvämningar den här stormen. Blir det här ett återkommande inslag går man nog höja vallarna mot havet längst kusterna om man nu vill skydda infrastrukturen som finns där från översvämningsskador.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Trodde inte att det skulle bli sådana översvämningar den här stormen. Blir det här ett återkommande inslag går man nog höja vallarna mot havet längst kusterna om man nu vill skydda infrastrukturen som finns där från översvämningsskador.

Nej men hade jag bott där nere hade jag nog tänkt nåt i stil med: "Hmm det har svämmat över förr. Kanske lika bra att ställa bilen på lite högre mark".
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Var nere och kollade vid Fria Bad. Strandvägen översvämmad och tre bilar parkerade med vatten halvvägs upp på dörrarna. Hur tänkte de egentligen igår? :va

Såg också bilarna i fråga. Vid förra stormen där vägen översvämmades stod det ett par bilar som också blev förstörda. För att inte tala i garagen där ett par exklusivare bilar översvämmades. Bör nog ha inträffat igen. Vattennivån är nog lika hög idag som då skulle jag tro. Gröningen är helt också översvämmad och man har förlängt vallen närmast Norra Hamnen mot tågtunneln. Finns en grävskopa på plats såg jag. Man dränerar nog marken så att vattnet ska rinna från tunneln där. Såg att man varit på gräsmattan.

http://hd.se/multimedia/dynamic/00924/Annika_924385v530x800.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej men hade jag bott där nere hade jag nog tänkt nåt i stil med: "Hmm det har svämmat över förr. Kanske lika bra att ställa bilen på lite högre mark".

Jag håller med dig. Hade aldrig parkerat en bil på den biten av strandvägen i samband med stormbyar oavsett om vägen riskerar att översvämmas eller ej. Med det sagt är det inte helt enkelt att få tag i parkeringsplats i området. Folk kan nog mer eller mindre bli tvingade att ställa bilen där nere. Sedan är det säkert så att folk är ont anande om den här typen av stormar.

Stiger vattennivån så att tågtunneln översvämmas då ligger nog garagen där mina fordon finns parkerade i riskzonen. En dag kanske det blir en realitet.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top