Storleken - Allt eller obetydlig?

Större hoj = Mera skoj?


  • Antal röstningar
    0

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Svammelvarning!

Jag går i tankarna om att skaffa den hoj jag föll pladask för runt 10 år sen. För frågeställningens skull anser jag inte att de spelar nån roll vilken men jag kan väl säga att de är en enliterstwin.

De som ligger o gror i bakhuvet, som en käpp i hjulet, är om de är värt uppbytet.
De kostar ju några kronor mer att försäkra. Däck o underhåll blir ju säkerligen också något dyrare. Och denna modell råkar jag veta är generellt något törstig.
Alla är ju solklara argument för att låta bli men kärleken är ju blind :rolleyes:

Så ja ställer väl frågan i första hand till er som gått från mindre till större.
Jag inser ju själv att de såklart är jäkligt många men en del gör de nog med mer eftertanke än andra.
Jag tycker mig ha läst nånstans att vi svenskar generellt är väldans kubikfixerade. Många vill ha de största bara för att de är just störst.
De är inte den primära orsaken till varför ja vill byta upp mig även om 1000cc så klart mullrar mer än 650 :tummenupp

Hur är de - Värt varenda krona eller känns de som, lite som jag befarar, att man inte riktigt får glädje av dom extra kusarna/kubiken?
Man vill ju inte att de ska rinna ut i sanden med ett besviket axelryck..
 
Jag började med en XT660R (660cc, enstånka) förra våren när jag tog körkortet, "uppgraderade" till FZ6-N (600cc, radfyra) i mitten av förra sommaren och bytte under vintern in den mot en K1300R (1293cc, radfyra). Lite törstigare, lite dyrare i försäkring och mycket dyrare i inköp men även mycket roligare att köra. Allt handlar egentligen om ekonomi.

Problemet för mig är att jag egentligen inte har så mycket intressant att byta upp mig till från K1300R nu när jag är sugen på något annat.
 
Jag började på en litertwin och gick neråt. De flesta hojar har sin charm och sin uppgift och jag tycker inte storleken har betydelse på det sättet. Så rent storleksmässigt behöver du inte 1000 cc men är det ekonomiskt försvarbart är det klart som fan du ska köpa din drömhoj. Min drömhoj är en Aprilia Mille -02, den silverfärgade. Den ska jag ha när jag ska köpa gathoj nästa gång.
 
Nu kör jag inte gata för tillfället, men där skulle jag solklart föredra literhoj eller däromkring, de är så mycket mer vilsamma att köra med vettigt bottendrag.

På bana har jag i år bytt åt andra hållet, från 1000 till 600, och enda gången jag saknar den stora motorn är när man ligger bakom någon som är tillräckligt mycket långsammare för att vara irriterande, men inte tillräckligt mycket för att jag ska kunna göra en ren och fin omkörning. Då är det lite frustrerande att bli ifrånåkt på rakan. Annars är det både kul och utvecklande att köra mindre hoj, man kommer inte undan med "fuskande" på samma sätt...
 
Ähh, lär ju va en SP1:a. Finns väll ingen vettig person som har en VTR som drömhoj? :D
 
Klart du skall köpa en VTR! :D

Det jag kan tipsa dig om vad det gäller den cykeln är att en uppfrächning av framgaffeln och en uppsättning nya däck kan göra mycket stor skillnad.
 
Jag har en bekant som gått den andra vägen. Han började (som återfallsknutte) med en 1400-kubiks glidare, gick sen till en 600cc sporthoj och nu kör han glad och nöjd omkring på en 400cc scooter.
Eller så gör man som jag, lär sig gilla den hoj man har (...råd med).
 
Det går ALLTID gasa rakt fram! ;) Sen hur mycket pengar man tycker det är värt, det är en annan femma. Du borde la kunna prova en cykel innan du bestämmer dig? Många handlare har tusenraketer som demo-hojar
 
Personligen uppskattar jag ett brett och kraftfullt effekregister och är inte så förtjust i att ligga på maxvarv, varför jag föredrar en större motor.

Skillnaden i maxeffekt är en bonus men inget som är avgörande i mitt fall.
 
Stor hoj kan vara kul. Men det kräver mera ansvar:) jag trivdes som fisken i vattnet på 560:n och då hade jag bara kört 125 innan :va

Men tjöp :D
 
Litertwinnar, och kanske speciellt den på 1098 och storebror 1198 - är rock'n'roll på hjul. :) Gört.

/J
 
Literstwin på gatan är mysigt, det vrider på bra i mellanregistret och behöver inte tokvarvas.

Dock tuggar dom däck och iaf min Mille-R 00 är lite törstigare än mina radfyror.
 
Pratar vi sporthoj ( och liknande ) så är större bättre i min mening.. :tummenupp
 
Jag började med en XT660R (660cc, enstånka) förra våren när jag tog körkortet, "uppgraderade" till FZ6-N (600cc, radfyra) i mitten av förra sommaren och bytte under vintern in den mot en K1300R (1293cc, radfyra). Lite törstigare, lite dyrare i försäkring och mycket dyrare i inköp men även mycket roligare att köra. Allt handlar egentligen om ekonomi.

Problemet för mig är att jag egentligen inte har så mycket intressant att byta upp mig till från K1300R nu när jag är sugen på något annat.


Tjena! Jodå, du kan byta upp dig till en hayabusa :)

SJälv började mina mc-dagar med en Yamaha RD 125 i ungdomens dagar, tog upp mc-intresset igen 2006 med en ny Kawasaki er6-n för att -09 sälja den och köpa en Hayabusa från -08, dvs så gott som ny..en fin uppgradering jag inte ångrat en sekund!:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top