MIRA-fräsning och lite trick

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Här är en bild på en lite halvtypisk insugskanal på en äldre tvåventilare.
Jag har tjackat några riktigt kul stål till MIRA-fräsen (som i katalogens index var uppkallade efter Grottis! *RIP*)
Som ni ser har just detta stål öppnat upp insugskanalen rejält! (ni ser "hyllan" d.vs alu-kanten längre ned, som visar hur mycket mindre dimetern var innan).
Detta stål viker alltså i princip av direkt efter 45-gradaren (tätningsytan) och går nära nog helt parallellt med kärnlinjen i insuget.
Bilden ljuger dessutom lite, för detta var inte den enda areaökningen. Många gamla sätesringar går ju ihop till en betydligt smalare diameter innan de svänger ut mot själva alut i den gjutna kanalen. Så även denna sätesring, som väl gott och väl hade en strypning på ytterligare 1,5 mm dia. ytterligare än vad "hyllan" på bilden anger.
Anpassningen vidare in mot kanalen är inte heller så stor som det ser ut, då kanalen vidgar sig betydligt, även om detta är svårt att se på en 2-dimensionell bild.
Så när jag fräst ytterligare en bit neråt var det bara en touch med Dremeln för att fixa övergången.
 

Bifogat

  • Garagebilder 1.jpg
    Garagebilder 1.jpg
    209.3 KB · Visningar: 598
Last edited:
Vackert så man blir tårögd....

Men tar det inte en jäkla tid att avverka så mycket med miran?
Du har väl förmodligen en el-mira, själv är jag bara van den handvevade....
 
Vackert så man blir tårögd....

Men tar det inte en jäkla tid att avverka så mycket med miran?
Du har väl förmodligen en el-mira, själv är jag bara van den handvevade....

Tackar för den mekaniska insikten förståelsen och uppskattningen! :)

Ja och jo, om man har en handvevad så kan det nog ta lite tid, men denna är som du så riktigt antar, elektrisk (men går givetvis handveva oxå).
Och ja, det tar lite tid eftersom man sällan vill ta allt i ett svep, med risk för vibrationer i stålet och därmed ett ojämnt resultat osv.
 
Tackar för den mekaniska insikten förståelsen och uppskattningen! :)

Ja och jo, om man har en handvevad så kan det nog ta lite tid, men denna är som du så riktigt antar, elektrisk (men går givetvis handveva oxå).
Och ja, det tar lite tid eftersom man sällan vill ta allt i ett svep, med risk för vibrationer i stålet och därmed ett ojämnt resultat osv.

Jag lärde mig att Mira av den legendariske "Gruskalle", sveriges snabbaste rallycross PV, när jag gick skola.
Han jobbade som vaktmästare på min skola, och på rasterna låste han upp för "högre studier i volvotrimmandets konst".
Han gjorde dock undantag för mig som ville grotta ur ett par Saab V4 toppar.

Vi hade en state of the art Mira, handvevad men med en uppsjö av olika stål, vissa var handgraverade märkning på :va
Det visade sig att han hade haft ett finger med i spelet vid beställningarna...

Edit: Slänger med en bild på Gruskalles PV
ins_gubbis1f.jpg
 
Last edited:
Jag lärde mig att Mira av den legendariske "Gruskalle", sveriges snabbaste rallycross PV, när jag gick skola.
Han jobbade som vaktmästare på min skola, och på rasterna låste han upp för "högre studier i volvotrimmandets konst".
Han gjorde dock undantag för mig som ville grotta ur ett par Saab V4 toppar.

Vi hade en state of the art Mira, handvevad men med en uppsjö av olika stål, vissa var handgraverade märkning på :va
Det visade sig att han hade haft ett finger med i spelet vid beställningarna...

Fantastiskt!

Och Grus-Kalle! Vilken nostalgi!
Honom såg jag på Snickarberget i Surahammar när jag var en liten snoris! :D

För er som inte vet vem denne legendar var, så fick han sitt namn genom att i rallycrossen alltid ha ett lass grus i skuffen så att bakhjulen inte bara spann på det AGA-diffade elefantarslet!

Startsnabb som få alltså!

Men såklart ville han ju inte ha den extra vikten där, så med hjälp av en specialkonstruerad lucka som han kunde öppna direkt efter starten så for gruset ut på backen!
Smart som få - och såklart blev detta förbjudet... i landet lagom.
 
Ber om ursäkt för off-topic inlägget i Mira-fräsning och lite trick tråden.
Men...Grus-Kalle, Åke "Bryggarn" Andersson och Micke Nordström...vilken nostalgi !
Roligt att höra lite om Grus-Kalle! men lever han ? Kör fortfarande ?
/ Peter
 
Han lever tyvärr inte längre, han dog kort efter jag gick ut skolan.

Däremot träffar jag fortfarande Ture Karlsson (och hans söner) ibland på motorsportevenemang.

Ture är väl mäst känd för sina monstruösa turbo-saabar, vissa med fyrhjulsdrift...
 
Ber om ursäkt för off-topic inlägget i Mira-fräsning och lite trick tråden.
Men...Grus-Kalle, Åke "Bryggarn" Andersson och Micke Nordström...vilken nostalgi !
Roligt att höra lite om Grus-Kalle! men lever han ? Kör fortfarande ?
/ Peter

Ingen fara!
JAg är inte en sån som tjabbar om mina trådar drar iväg åt nåt håll... Iaf inte så länge det är intressant! Och i detta fall: Intressant kulturhistoria!

Från Hallsta hade vi ju Anders Norström (Noppe) och så Anders Stenström, bägge tidvis Porsche 911.
Goa tider!

Han lever tyvärr inte längre, han dog kort efter jag gick ut skolan.

Det var trist att höra.
Jag hade just tänkt fråga om du ser honom något numera... och isf skickat en uppskattande hälsning.
 
Last edited:
Det intressantaste av allt är väl egentligen, hur mycket ger denna utformning på sätet i flöde och effekt, något som testats än?
Jag väntar med spänning :tummenupp
 
Det intressantaste av allt är väl egentligen, hur mycket ger denna utformning på sätet i flöde och effekt, något som testats än?
Jag väntar med spänning :tummenupp


Nu hittade juinte Grottis på de här stålen för SKOJS skull...

;)

Men! Detta kommer testas "skarpt" på en CBR 1000 RR - 07
 
Stålen testade skarpt...och jodå, de funkade över förväntan!
Vad har då hänt med Millen?
Ja bla har jag holkat ur spjällhuset, som den minnesgode läsaren noterade hade en ansenlig hylla i sig (se tidigare bilder) efter uppfräsning till 57 mm spjäll!
(på bilden har jag inte gjort slutfinish på husets kanaler, de är numera likadana som kanalerna - matta)
Och så är förbränningsrummen klara, men samma sak där: har inte bestämt mig för ytfinish än).
Kanalerna är troligtvis klara...jag får se hur jag gör.
 

Bifogat

  • Förbränningsrum.jpg
    Förbränningsrum.jpg
    199.4 KB · Visningar: 383
  • Spjällhus.jpg
    Spjällhus.jpg
    192.1 KB · Visningar: 418
Last edited:
:va
Bilbyggare.
Kan det vara typ tidigt 80-tal, Ett projekt Opel Commodore med röramschassi och en Laborgini V12:a som skulle stoppas ner samt dåtidens bredaste bakmackor 315 monteras, om ja inte minns fel. Den skulle vara klar å ställas ut på Bilsport/Elmia.
De skrevs inget om den senare, men såg bilen i annons på blocket tidigare i år som nån typ av nostalgi ban-racer med chevamotor i.
:)


När det ändå namedroppas, är det någon som känner igen namnet gäddhultarn? :va
 
Gäddhultaren. Han har byggt massor av fina banbilar sen dess men jag kan inte hans riktiga namn. Erland.
 
Jäklar sicka stora hål det blidde. :yoparty
Kommer susa massor av luft därigenom.

Förövrigt så kommer Millen få en 04 ans gaffel och så fort bitarna kommer smackas den ihop för att visas på styva linan i bänken.

Vad räknar ni med för effektökning? Mellan tummen och pekfingret typ.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top