Storebror ser dig

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Trafikverket har nu fört upp MC som en separat trafikgrupp. Vad det innebär återstår att se.

Nu börjar mätningar av MC-hastighet!

Nu börjar mätningar av MC-hastighet!
2012-05-21

Denna vecka startar Trafikverket sina hastighetsmätningar. För första gången kommer motorcyklar att ingå som en av trafikantgrupperna. Mätningarna sker genom slang och pågår till 28 september.
Trafikverket har under en rad år mätt hastighet för personbil och tung trafik. Nu inkluderas också motorcyklar vilket SMC tycker är bra. Varje trafikantgrupp ska kunna särredovisas. Man mäter medelhastighet, andel över hastighetsgräns och andel över hastighetsgränser mer än 5km/h. På vissa platser kompletteras slangarna med videokameror för att säkerställa mätresultatet.

De tidigare hastighetsmätningar som gjordes av MC skedde på 24 platser där motorcyklar och bilars hastighet mättes. Samtliga vägar ingick i det utpekade MC-vägnätet. Både motorcyklister och bilister körde för fort i dessa mätningar. Andelen var högre bland motorcyklister. Topphastigheterna gjordes oftast av bilarna. Dessa mätningar gjordes enbart på 50- och 70-vägar, nu kommer mätningarna att ske på alla typer av vägar.

Slutrapport kommer i mitten av december, något SMC ser fram emot. Trafikverket kommer också att mäta flödet av MC, det vill säga på vilka vägar MC-trafiken sker.

Tidigare hastighetsmätningar hittar du på denna sida.

Som om det skulle vara ett problem för majoriteten på detta forum som helt frivilligt överlämnar rättigheterna till all tänkbar privat och intim information till ett bolag som nu är noterat på NASDAQ? Den informationen är dessutom till salu till precis vem som helst.

Snacka om att storebror har möjlighet att se dig i förhållande till det där som enbart handlar om helt anonyma siffror. :rofl

Hoppas det inte leder till en massa knepiga lagar och förbud i slutänden.. :-/

Om man kör på slangen över dessa mätsystem, hamnar man i 'Enhjulingskategorin' då?

intressant med "fartmätningar" på kära gamla 257an :crash

Jag som alltid trott att dom där bara registrerade antalet fordon... :gnissla

Om man kör på slangen över dessa mätsystem, hamnar man i 'Enhjulingskategorin' då?

:rofl

Jag föreslår då att de (som mot förmodan) skulle köra över hastighetsbegränsningen, bromsar ner vid dessa mätningar, så vi kan fortsätta vårt härliga nöja, utan massa nya regler och fartgupp och allt de hittar på.....inte för att jag tror någon här inne skulle köra för fort....

Det är lugnt, har ni sett en kortege gynekologstolar komma glidande? De kommer att jämna ut statistiken så att tvåhjulingsgruppen inte ser så tokig ut. Tänk på att sporthojar bara utgör 10% av Sveriges totala MC-bestånd, i just detta fallet gynnar statistiken oss.

Annars får man ju ta och hitta någar såndär och köra förbi dem med en gruppkörning i alldeles lagligt tempo lite då och då. :D

Som om det skulle vara ett problem för majoriteten på detta forum som helt frivilligt överlämnar rättigheterna till all tänkbar privat och intim information till ett bolag som nu är noterat på NASDAQ? Den informationen är dessutom till salu till precis vem som helst.

Snacka om att storebror har möjlighet att se dig i förhållande till det där som enbart handlar om helt anonyma siffror. :rofl

Jag kan förstå hur du känner min lilla rädda paranoida fågelunge:krama

:rofl:rofl:rofl Vilka underbara förslag som dyker upp direkt, slanga över, tumme upp för korteger och snittfarter på bulten (hoppas de lägger ut en mätning i vardera ände), så jäkla kul:lol

Jag blir dock lite fundersam, var tänker de mäta? tex. rätt lätt att vinkla statistiken om man mäter tex bulten, då kommer ju hojarna vara det värsta buset på vägarna.....men mäter man på en 30 väg i bostadsområde tror jag bilarna åker på stämpeln (har en tro att hojåkare kan välja "rätt" tillfälle).
Vad är syftet, är det bara statistik de vill ha, eller tänker de göra åtgärder? Har någon bilist hos trafikverket blivit omkörd av en hoj en gång för mycket, och vill visa att hojåkar är riktiga drägg allihopa?
Allt går ju bevisa med lite statistik och oerhört lätt att vinkla, så varför göra det egentligen.....

By the way....kul statistik de kan hitta på bulten, vadå "olycksdrabbad mc-väg", de lär bli förvånade att det inte sker fler olyckor istället:D

Jag har egentligen inte den blekaste aning men ska ge mig på att gissa att den mäter luftflödet(?) i änden på slangen och på så vis "räknar ut" vad det var för typ av fordon samt hastighet (då det är 2 slangar).

För ca 15 - 20 år sedan var denna mätutrustning betydligt mer använd än idag.Då syntes den titt som tätt på flertalet sträckor.Mäter hastighet och trafikintensiteten samt vilken sorts fordon som passerar.Fanns ju en och annan som påstod att de lyckades slita av dessa kablar med en kraftig inbromsning med låsta hjul.Huruvida detta stämmer har jag ingen aning om.

För mig som är lite korkad hur fungerar sådana där slangar egentligen? :va
Det är någon form av kontaktkablar som ger signal när de pressas ihop. När jag var barn stod vi hoppade på en sån där för att höra hur det klickade i boxen som satt bredvid vägen. En sån installation kunde i princip bara räkna antalet axlar som passerade under mätperioden.

Numera lägger man ut flera sån kablar efter varandra med med bestämda avstånd och kopplar dem till en dator. Då kan man räkna ut axelantalet, axelavstånden och hastigheten på fordonet.
Det brukar ligga en mätbox i diket eller sittande på en stolpe i närheten som kablarna är anslutna till.

Last edited:
Mätkablarna läggs väl ut i de absolut bästa nedläggskurvorna för att snabbast ge trafikverket de resultat de ändå är ute efter..:crash

Jag som alltid trott att dom där bara registrerade antalet fordon... :gnissla
Är det "bara" en slang så räknar de antal överkörningar.
Är det två slangar så kan man räkna ut en massa saker.

Länk Hastighetsberäkning på sidan 16 :tummenupp

(Sedan skulle de även komplettera utrustningen med videokamera för att ytterligare säkerställa datat)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti