storebror ser dig snart

tassen skrev:
C.A. ville veta något om DDR. Jag vet inte varför han jämför videoövervakning av huliganer med DDR under stalin kommunismen

Därför att vi talar om övervakning av befolkningen?

Skulle du säga att DDR kännetecknades av övervakning eller avsaknad av övervakning?

Vilken sorts samhälle föredrar du? Det gamla DDR eller det nya, sammanslagna Tyskland?

Att folk är så förbannat pigga på att ge upp sina rättigheter är inget annat än helt skrämmande.

t-rex skrev:
Därför att vi talar om övervakning av befolkningen?

Skulle du säga att DDR kännetecknades av övervakning eller avsaknad av övervakning?

Vilken sorts samhälle föredrar du? Det gamla DDR eller det nya, sammanslagna Tyskland?

Att folk är så förbannat pigga på att ge upp sina rättigheter är inget annat än helt skrämmande.
1. DDR var inte övervakat, det var total kontrollerat.
2. Delat Tyskland hade varit bättre, fråga de på över 20 procent som numera är arbetslösa och totalt utslagna, finns ingen livsglädje kvar.
De rika blev rikare o de fattiga fattigare...de sistnämnda föredrar det gamla tyskland.
Personligen.....tycker EU är ett stort misslyckande, de som roffar åt sig struntar i vad eller vilka som går under. DDR och forna öststaterna var bra att de upplöstes.
Men dessa stater blev bara en lekplats för affärsmarknaden, den inhemska befolkningen fick det sämre vad gäller livs situationen.

Men du, vi säger så här då, bara mellan dig å mig, en hemlis....

Jag kanske äger ett företag som sysslar med tillverkning och försäljning av övervaknings utrustning. Kanske jag i det fallet är ganska partisk.
OK, säg att jag är FÖR ett övervakat samhälle, så att vi får koll på våra kriminella element, skydda de som sköter sig och samtidigt får en bra insikt på hur folk tänker ideologiskt ??? Vad säger du om det.??

Jag personligt skiter i vad ni tycker, jag kammar hem ca 12 miloner Dollar i veckan å sitter redan på en skattefri ö i karibien å mår gott.....

Du vill ha igång en debatt , go for it ""

Fortfarande, vad är problemet med offentlig övervakning ?? de som gnäller är de som vill ställa till en massa skit som jag å många någotsånär skötsamma människor vill slipa bli drabbade av.

Jag har inga problem med övervakningen i samband med demonstrationer, idrotts evenamang, politiska möten osv.

tassen skrev:
...så att vi får koll på våra kriminella element,

Jag tycker att vi håller oss kvar i DDR-liknelserna. De hade bra koll på sina kriminella element!

tassen skrev:
skydda de som sköter sig och

Jo, de som skötte sig i DDR hade ett höjdarliv. Fritt och kul och så. Mycket tunnelgrävning och så så att de höll sig i form.

tassen skrev:
samtidigt får en bra insikt på hur folk tänker ideologiskt ??? Vad säger du om det.??

Åfyfanochhelvete. Där blev det inte roligt längre.

Jag kan förstå folk som, utan att tänka sig för, tycker att det är en god idé att sätta upp kameror lite överallt för att komma till rätta med buset. Det innebär inte att jag håller med dem.

Men att "får en bra insikt på hur folk tänker ideologiskt ???" ?!? Vem är "folk". Vem är "vi" som skall ha denna information. Vad skall "vi" göra med den? Den meningen gör mig riktigt mörkrädd. Du beskriver en polisstat.

tassen skrev:
...

Fortfarande, vad är problemet med offentlig övervakning ?? de som gnäller är de som vill ställa till en massa skit som jag å många någotsånär skötsamma människor vill slipa bli drabbade av.

Jag har inga problem med övervakningen i samband med demonstrationer, idrotts evenamang, politiska möten osv.

Som sagt, du är välkommen att ge upp dina fri- och rättigheter. Håll tassarna borta från mina.

Edit; Att kvota sådär mycket är svårare än det ser ut. Jag kanske hade behövt en övervakare för att få det "rätt".

Last edited:
Edit; Att kvota sådär mycket är svårare än det ser ut. Jag kanske hade behövt en övervakare för att få det "rätt".[/QUOTE]

Du är duktig på att kvota.

Visst blir det alltid intressant när man rycker en mening ur sitt sammanhang.

Nu ska jag bli lite värre....Tänk att jag är en som äger en privat bevakningsfirma, godkänd av staten, åxå. Har nu tillgång till informationsmaterialet jag fångat på video upptagningar i samband med "Reclaim the streets", Göteborgs kravallerna, fotbollsvåldet i landet, vilka som kör som svin å har åsikter om både polisen och mig på Sporthoj....
har erfarenhet av hur det kan användas sedan min tid i forna öst. Mina kompisar har lite taskigt med pengar och vill nu ha ett gott leverne. Jag säljer nu informationen till dom mot att jag får 20% av allt dom kan kassera in mot att informationen "försvinner".......

tassen skrev:
C.A. ville veta något om DDR. Jag vet inte varför han jämför videoövervakning av huliganer med DDR under stalin kommunismen

Och jag vet inte varför du lägger ord i min mun. Jag har inte jämfört huliganövervakning som enskild företeelse med DDR, för att vara helt exakt har jag faktiskt inte nämnt huliganer överhuvudtaget. Utan övervakningsidén i sin helhet och det som presenterades på hemsidan.

Du skriver vidare att DDR inte var övervakat utan "totalkontrollerat", och ändå gick inte min poäng fram?

Det är möjligt att du eller jag missuppfattar/är otydliga för jag fattar inte riktigt vad du menar med att jämförelsen "är så fel den kan bli", DDR är ju ett skolexempel på stenhårt övervakad stat och det verkar du ju skriva under på. :va

tassen skrev:
...

....

Vilken del känner du inte blev rätt behandlad? Den där du förespråkar åsiktsregistrering?

Edit; Jag begriper inte din argumentation. Varenda rad du skrivit hittils är argument mot övervakning. Jag fattar ingenting. Nu skall jag ut och köra hoj.

tassen skrev:
Edit; Att kvota sådär mycket är svårare än det ser ut. Jag kanske hade behövt en övervakare för att få det "rätt".

Du är duktig på att kvota.

Nu ska jag bli lite värre....Tänk att jag är en som äger en privat bevakningsfirma, godkänd av staten, åxå. Har nu tillgång till informationsmaterialet jag fångat på video upptagningar i samband med "Reclaim the streets", Göteborgs kravallerna, fotbollsvåldet i landet, vilka som kör som svin å har åsikter om både polisen och mig på Sporthoj....
har erfarenhet av hur det kan användas sedan min tid i forna öst. Mina kompisar har lite taskigt med pengar och vill nu ha ett gott leverne. Jag säljer nu informationen till dom mot att jag får 20% av allt dom kan kassera in mot att informationen "försvinner".......

Vad är det du sysslar med egentligen? Argumenterar mot dig själv?

Jag har tappat tråden fullständigt.....

Chris Ash skrev:
Vad är det du sysslar med egentligen? Argumenterar mot dig själv?

Jag har tappat tråden fullständigt.....

Så blir det när enskillda meningar rycks ur sitt sammanhang. Det sistnämnda inlägget var en hypotes , inget som har med min åsikt att göra. Men skrämmande hur det kan bli om info hamnar i händer där det inte ska vara.

Tycker du att DDR å dess stalintid är att jämföra med fast övervakning av Fotbollsmatcher eller Huligan kravaller, det var det jag frågade.

Å det var det jag tyckte var ok att övervaka. sen spårade det ut lite eller....

veta vem som kollartråden

Nu ser jag att Kia kollar tråden, läskigt va.

Lustigt, vi talade om just det här idag. Jag mår illa när jag tänker på att alla SMS jag skickar och tar emot sparas av min telefonoperatör i åratal. Det får mig att vilja sluta använda mobiltelefon.
Det var en bra krönika uppe i nån annan tråd som handlade om samma sak: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,568037,00.html
Tassen, skulle du vilja att din dator var helt öppen för alla? Nu kanske du inte har något viktigt eller personligt matrial i den men lite nakenbilder på frugan eller något ex kanske man kan hitta? Det är lite lustigt när folk använder tex DC++ och delar ut C:. Mycket ointressant men det finns säkert sånt som verkligen inte borde delas ut av nån ovan datoranvändare.

Victor skrev:
Lustigt, vi talade om just det här idag. Jag mår illa när jag tänker på att alla SMS jag skickar och tar emot sparas av min telefonoperatör i åratal. Det får mig att vilja sluta använda mobiltelefon.
Det var en bra krönika uppe i nån annan tråd som handlade om samma sak: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,568037,00.html
Tassen, skulle du vilja att din dator var helt öppen för alla? Nu kanske du inte har något viktigt eller personligt matrial i den men lite nakenbilder på frugan eller något ex kanske man kan hitta? Det är lite lustigt när folk använder tex DC++ och delar ut C:. Mycket ointressant men det finns säkert sånt som verkligen inte borde delas ut av nån ovan datoranvändare.

1. att dela ut material är frivilligt
2. borde inte personen ifråga få skylla sig själv?... eget ansvar liksom

jag har inget emot att på offentliga platser bli filmad. ser ingen anledning att INTE övervaka demonstrationer, fotbollsmatcher osv.

ser heller inget fel i att ha denna diskussionen, men jag verkligen hatar när folk överdriver saker - som den där grymt idiotiska och irriterande "kröniskan".

som att utala sig nåt liknande "varför ha en så låg fartgräns på motorvägen som 110? varför inte tvinga ner oss till 30 direkt?"
dumförklarar sig själv nåt så otroligt och bara förstör hela diskutionen...

Werzion skrev:
ser heller inget fel i att ha denna diskussionen, men jag verkligen hatar när folk överdriver saker - som den där grymt idiotiska och irriterande "kröniskan".

som att utala sig nåt liknande "varför ha en så låg fartgräns på motorvägen som 110? varför inte tvinga ner oss till 30 direkt?"
dumförklarar sig själv nåt så otroligt och bara förstör hela diskutionen...

Nåja, smärre överdrifter används ju jämt och ständigt men grundpoängen är att "folk", vilka myndighetspersoner det nu än är, ska ge fan i mitt privatliv innan jag har begått några brott.
Att det är okej för vissa får väl stå för dom. Skulle nån fråga mig om jag ville att mina SMS ska sparas i årtal skulle jag nog vara mycket skeptisk. Jag vill inte att nån ska ha tillgång till mina sexSMS till mitt ex eller något annat. Risken för att en obehörig eller en inte helt tillförlitlig person kommer över information är väldigt stor.
Efter mordet på Anna Lindh slog över hundra poliser som inte hade det minsta med mordet att göra sökningar i deras register och i sjukhusets. Hur många som lämnade info till press och andra (kan ha varit vilka som helst som fick uppgifter om den första påtänkta gärningsmannen. Han som var oskyldig om ni minns).
Edit: Krönika

men att ha övervakning över demonstrationer, huliganer/fotbollsmatcher osv. är ju en sak.

sen mobilövervakning (eller om man ska plocka in dom överdriva sakerna: övervakning i ditt hem/motsvarande/osv.) ses ju mer som individuell övervakning som (jag personligen) inte ser som nödvändigt eller authoriserad (stavning?) men samtidigt inget som gör mig nåt (självklart med undantag för (självklara) saker så som, mitt egna hem osv. men vad jag gör i en affär eller i stadsparken, på en (hockey/fotbolls)arena, osv. ser jag inget fel att det spelas in, och vid behov av undersökning (t.ex. vid vandalisering eller stöld).

ett automatiskt system skulle vara klockrent, dator/valfri teknik spelar in, och nåt dygn senare rensar hårddisken/hårddiskarna - för visst vill jag helst att människor håller sig så långt borta från detta som nödvändigt/möjligt - men samtidigt får "dom" (tm? hehe) gärna läsa mina SMS och lyssna på mina samtal, när jag själv knappt noterar nåt intressant i dom eller nåt av värde, varför skulle nån då ha en anledning att leta ut mina sms/samtal och lyssna igenom dom :tungan

tassen skrev:
samtidigt får en bra insikt på hur folk tänker ideologiskt ??? Vad säger du om det.??

Skämt? Om inte, kom hit så jag får kasta 1984 på dig.

Om du inte har något att dölja varför är du då emot övervakning?
Om du inte har något att dölja varför skickar du inte all post utan kuvert?
Om du inte har något att dölja varför låser du dörren om dig på toaletten?
osv tills det blir löjligt. Men vem drar gränsen för vad som är löjligt eller ok?

Egentligen tycker jag det kan vara befogat att sätta upp en kamera i en affär, banken, stora misshandlartorget och läskiga parken. Men lagringen av teletrafik, datatrafik mm som t ex Bodström vill ha känns jäkligt olustig. Vem vaktar den som vaktar?

Vill vi ha ett land där man i frihetens namn övervakar allt du gör......
Om vi nu tar de länder osm har infört undantagslagar för att skydda sig mot terrorbrott som exempel så blir man snabbt mörkrädd, ex så innebär amerikanernas patriot act (heter den väl) att många nya former av elektronisk övervakning blir laglig ex:

*Alla ICA kort övervakas och samkörs med ett register över varor som kan kombineras för att framställa bomber
*Ditt bibliotekskort övervakas så du inte lånar böcker och lär dig kemi så att du kan tillverka bomber (eller du kanske rent utav lånar koranen och blir muslimsk fundementalist)
*Din telefon avlystnas även utan åklagarbeslut bara för att din kompis har avikande politisk åsikt

Visst man får säkert fast någon potensiell bombmann genom att övervaka ICA/biblioteks kort men hur ofta kommer det att missbrukas?

Sen så är det lite märkligt att man i terrorbeskyddets namn gör detta för vilka terrorister handlar terrorprylar med kort och pratar hemligheter i telefonen eller surfar på www.jihadbombusa.com utan anonymisering?

Borsiin JR skrev:
...vilka terrorister handlar terrorprylar med kort och pratar hemligheter i telefonen...

Man tog ju tre "svenska" terrorister nyligen genom avlyssning, säkert har man tagit många fler genom bl.a. avlyssning, är det så förvånande?

Markus skrev:
Man tog ju tre "svenska" terrorister nyligen genom avlyssning, säkert har man tagit många fler genom bl.a. avlyssning, är det så förvånande?

Ja det är förvånande, om du själv vore terrorist skulle du då inte ringa med ett oreggat kontantkort som du byter ofta, surfa via proxys och handla med kontanter?

Sen kan man undra vad det var för terrorister man fick fast om man nu fick fast dem genom att övervaka deras mobiler eller fasta telefoner, antingen är de väldigt klantiga hobbyterrorister eller så tror de att polisen inte har resurser.....

Markus skrev:

Det där minns jag lite vagt. Men var det inte både "svenska" "terrorister" de tog?
Hade de dömts än, och vad blev de dömda för?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8