storebror ser dig snart

[]
Tassen, skulle du vilja att din dator var helt öppen för alla? Nu kanske du inte har något viktigt eller personligt matrial i den men lite nakenbilder på frugan eller något ex kanske man kan hitta? Det är lite lustigt när folk använder tex DC++ och delar ut C:. Mycket ointressant men det finns säkert sånt som verkligen inte borde delas ut av nån ovan datoranvändare.[/QUOTE]

Har jag sagt något om dator övervakning ?? jag talade om övervakning av allmäna platser, :7peta

Spinky Spendrup skrev:
Skämt? Om inte, kom hit så jag får kasta 1984 på dig.

Om du inte har något att dölja varför är du då emot övervakning?
Om du inte har något att dölja varför skickar du inte all post utan kuvert?
Om du inte har något att dölja varför låser du dörren om dig på toaletten?
osv tills det blir löjligt. Men vem drar gränsen för vad som är löjligt eller ok?

Egentligen tycker jag det kan vara befogat att sätta upp en kamera i en affär, banken, stora misshandlartorget och läskiga parken. Men lagringen av teletrafik, datatrafik mm som t ex Bodström vill ha känns jäkligt olustig. Vem vaktar den som vaktar?

Vi är helt överens, men eftersom det finns de som inte orkar läsa å förstå vad som skrevs tidigare i tråden, så blev det mer ironi och vändande av tråden. Å då hängde inte alla med längre. :7peta
Å jag ha läst 1984, moment22, en hel del andra böcker åxå, jobbat i öst, mm
Så jag vet vad ett övervakat samhälle innebär för de som lever där.

Men det gick att vara ute mitt i natten utan att bli nerslagen av snorungar, gå på idrottsevenemang, osv.
Det kan man inte göra längre där heller.

Skit det samma , jag har inga problem med att det sätts upp kameror på allmän plats för övervakning och förebyggande av brott.
De som gnäller mest brukar vara de som har något att dölja.
Vill någon kolla min dataor, visst, då har någon redan gjort det. Vill dom se bilder på min ex fru i skinnställ å olla till det. Tja inget att göra åt.
Vill jag dölja något så vet jag hur jag ska göra.

Victor skrev:
Det där minns jag lite vagt. Men var det inte både "svenska" "terrorister" de tog?
Hade de dömts än, och vad blev de dömda för?

Jo de blev dömda i tingsrätten, 8-10 år nånting. På väg till håvretten. (båda parter har överklagat)

Jag är inte intresserad att säga upp min integritet eller min frihet ENS för att sätta dit en eller annan brottsling!
Nu hör det till saken att jag inte är rädd för terrorism eller kriminalitet och jag ser hellre att en skyldig går fri än att en oskyldig blir dömd. Så med stor sannolikhet är jag naiv och dum och har säkert massor att dölja men min integritet är värd det priset!
Faran med all övervakning är dessutom att gränser alltid kan flyttas, det finns alltid något nytt som kan kontrolleras och reguleras.

Jag har svinmycket att dölja, brukar dricka hembränd sprit och bryter mot alla trafikregler som finns. Igår kastade jag bort en 50öring också..

Jag behöver hjälp med att förstå en sak. De som mest högljutt kritiserar att Staten och Partiet lägger sig i och kontrollerar för mycket är de som verkar mest positiva till övervakning och då mest beredda att ge staten utökad möjligheter till detta. Missar jag något viktigt här?

Markus skrev:
:rofl

Ja, en del värdesätter rätten till att leva högre än rättigheten till t.ex. oregistrerade mobilsamtal.
Du håller ju en jämn och hög standard på dina svar men svaret hjälper mig inte. Jag undrar mest hur man kan vara emot statlig kontroll men samtidigt för att ge staten fler verktyg för att utöva kontroll. Ditt svar tar ju knappast upp det plus att du på något sätt verkar tro att jag inte uppskattar livet eller andra personers rätt att leva. Om du vu vill ha mer att håna fattar jag inte den kopplingen heller.
Om du nörvändigtvis vill utgå från "rätt till livet" så är väl kanppast våld eller terrorism särskilt vanliga dödsorsaker i Sverige? Därför borde i så fall övervakningen i så fall fokusera på rökare, folk som äter dåligt och motionerar för lite, dricker för mycket sprit, stressar för mycket o.s.v. Trots allt går ju en del av mina heliga skattekronor till att betala för vården av dessa och det vill ju inte jag.
Nu var iofs inte riskerna för terrorism det viktiga här utan, som sagt; hur kan man vara emot statlig kontroll samtidigt som man vill utöka verktygen för att utöva kontrollen? :va Å det är kanske naivt att hoppas at du skall prestera ett seriöst svar som betår av annat än citat följt av någon lustig smiley men det finns kanske någon annan än Markus som kan förklara det. Svaret får gärna vara seriöst och behöver inte vara kopplat till mina åsikter...

bonny skrev:
Jag undrar mest hur man kan vara emot statlig kontroll men samtidigt för att ge staten fler verktyg för att utöva kontroll.
.............
Nu var iofs inte riskerna för terrorism det viktiga här utan, som sagt; hur kan man vara emot statlig kontroll samtidigt som man vill utöka verktygen för att utöva kontrollen?

Personligen tycker jag staten ska syssla med så få saker som möjligt, men en av de saker de definitvt ska syssla med är att garantera medborgarnas säkerhet, det gör man på olika sätt bl.a. genom över- och bevakning och kontroll. Med det inte sagt att staten ska lägga sig allt annat inom alla andra områden, eller drar man den slutsatsen om man är som du?

Har ni som hetsar upp er mest över detta "1984 samhälle" stora eller små problem med att passera säkerhetskontrollen på Arlanda eller andra flygplatser? Det måste ju vara ett enormt intrång i era privatliv.

Markus skrev:
Personligen tycker jag staten ska syssla med så få saker som möjligt, men en av de saker de definitvt ska syssla med är att garantera medborgarnas säkerhet, det gör man på olika sätt bl.a. genom över- och bevakning och kontroll. Med det inte sagt att staten ska lägga sig allt annat inom alla andra områden, eller drar man den slutsatsen om man är som du?

En nattväktarstat alltså?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...