StorbildsTV LCD - åsikter

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Som hemmabioälskare och frekvent TV-tittare har jag nu bestämt mig för att, inom en inte allt för avlägsen framtid, slå till på en storbildstv. Jag har övervägt projektor(och brukar ha en hemma) men har jag trots allt bestämt mig för en platt tv.

Jag lutar nu åt att slå till på denna:
http://www.testvinnare.se/index.php...s=1765&brandName=Samsung&productName=LE40R51B
Samsung LE40R51B

I sin prisklass verkar den oerhört prisvärd enligt alla de tester jag lyckats ta del av på nätet.... Den har HD-stöd och ska f.ö. vara just där som den är som bäst..
"High definition is where it's at on the Samsung, though. We tested HD video from a computer at 720p and Sony's HDR-HC1 camcorder at 1080i (which the Samsung scaled down). Images were so detailed that it was almost unnatural, and you could go right up to the screen without seeing any pixellation."
http://www.cnet.co.uk/misc/print/0,39030763,39193146,00.htm

Nu till min fråga:
- Kan du hitta en bättre TV i prisklassen < 23000kr (det är alltså mitt absoluta tak)?!

Vad är minimum i bildstorlek? Jag köpte en viewpia 37" på www.dustinhome.se som jag är ruggigt nöjd med. Lite halvkass svärta kanske, men det är väl ett av problemen med LCD. Var inne på samsungen också, men jag tyckte inte att det var värt så många tusen extra för några tum större.

Bara så alla vet så kommer jag snika fett på den här tråden, jag ska också köpa platt-tv och fattar ingenting.
Någon som vill reda ut följande till att börja med:
HD eller inte? Skillnad på HDTV och HD-klar?

LCD eller plasma, kontrastskillnad?

Fanns även något mått för antal meters avstånd och hur stor skärm som är lämpligt, hur är det med? Lutar åt 37".

Markus skrev:

Här är en hyffsad guide!
http://www.testvinnare.se/index.php?function=guide&categoryId=38&sessionId=1450954&key=

Markus skrev:

Som jag har förstått kan man lite simpelt säga att lcd generellt sett har högre upplösning än plasma. Därför blir de oxå rätt dyra. Ska du ha en tv upp till typ 37-40 tum så är LCD att föredra men ska du ha ännu större så blir Plasma ett bättre val.

HDTV är helt enkelt väldigt högupplöst TV men eftersom vi inte kommer få HDTV på ett gäng år blir det inte intressant annat än om du tittar från dator eller filmar själv med en högupplöst DV-kamera...

Bra sida! :tummenupp

Det jag funderade på kring HD är att någon sade att man kan antingen ha en skärm som inte klarar HD, en skärm som klarar HD men gör om signalen så att det ändå inte blir bättre och det tredje och bästa alternativet skulle vara att man helt enkelt får HD-kvalitet. Det är skillnaden mellan de två sistnämnda som jag inte upplever som kristallklart redovisade, eller ens halvklart, i annonsering.

Angående LCD så säger de flesta att det är bättre men samma kille som yrade om HD sa att kontrastskillnaderna aldrig blir lika stora.

Hur stor skärm som är lämpligt, ingen som hade koll på den där "regeln"? (Typ: "1m avstånd per 10 tum minst" eller nåt)

korvgubbe skrev:
prata med sandstream han jobbar ju med sånt.
Det jag har hört så ska du inte ha LCD över 30" det tar för lång tid att uppdatera så bilden släpar. Sen är LCD`vinkelkänsligt. dvs det blir ¨dålig bild om du inte tittar rakt frammifrån. ex. svart blir lilaaktigt. Nä satsa på en bra Plasma om du ska ha så stor. eller så gör du som jag siktar på vid nästa byte. en liten (30") lcd att ha till slötittande på tv. sen en Proj till film. tittade på en HD-upplöst film i en ganska bra proj. SAAATAN vilken bild. Plasma har inte en chans i prestanda.
projen var pjtx200 från Hitatchi :drool

korvgubbe skrev:
HDTV är helt enkelt väldigt högupplöst TV men eftersom vi inte kommer få HDTV på ett gäng år blir det inte intressant annat än om du tittar från dator eller filmar själv med en högupplöst DV-kamera...

Nja, sanning med modifikation. Comhem kommer tex att starta HD kanaler nu i vår, Canal+ är redan igång, men då över satelit. Dessutom spelar jag i HD på mitt xbox360, men det är ju inte alla som är roade av det.

Det beror på vad man primärt ska använda tv:n till, är det bara till dvd och tv hade jag valt plasma. Bättre svärta och mjukare bild medans LCD blir väldigt "kliniskt" Men jag spelar som sagt en del, använder den även som monitor och då är LCD ett bättre val. Bara en sån grej som att riskera inbränningar gjorde att jag valde bort plasman.

Markus skrev:
Bara så alla vet så kommer jag snika fett på den här tråden, jag ska också köpa platt-tv och fattar ingenting.
Någon som vill reda ut följande till att börja med:

HD-Ready betyder egentligen bara att tv:n klarar av att ta emot en HD-signal, inte nödvändigtvis att tv:n visar upp en bild med HD-upplösning. HD-Ready kan mycket väl vara den mest idiotiska märkning ever.

Halogen skrev:
HD-Ready betyder egentligen bara att tv:n klarar av att ta emot en HD-signal, inte nödvändigtvis att tv:n visar upp en bild med HD-upplösning. HD-Ready kan mycket väl vara den mest idiotiska märkning ever.

Fel, klarar den inte av att visa bild i minst 720p får den inte kallas HD-ready. Det är även vissa minimikrav på anslutningar.

crashtestdummy skrev:
Nä satsa på en bra Plasma

"Fördelar LCD
En LCD TV är liksom plasman tunn och ljusstark. Med en LCD-TV-apparat finns inte problemen med mönsterinbränning och LCD har ofta hög upplösning, vilket gör den bättre lämpad att använda till datorn, förutsatt att de rätta ingångarna finns. De har lång livslängd och är mer energisnål än en plasma-TV. "

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/buying-advice#typ

Thermal skrev:
Fel, klarar den inte av att visa bild i minst 720p får den inte kallas HD-ready. Det är öven vissa minimikrav på anslutningar.

Jaså? Jag har fått intrycket att så länge den klarar av att ta emot (och sedan skala ner) en HD-signal så kan den märkas med HD-ready. Är det fel alltså?

Halogen skrev:
Jaså? Jag har fått intrycket att så länge den klarar av att ta emot (och sedan skala ner) en HD-signal så kan den märkas med HD-ready. Är det fel alltså?

Jag har hört samma sak som du... alltså att HD-ready inte innebär något annat än att den kan ta in signalen och sen visa den nedskalad bäst istället för att bara bli "svart"(?) som en HD-INkompatibel skärm blir..

korvgubbe skrev:
Jag har hört samma sak som du... alltså att HD-ready inte innebär något annat än att den kan ta in signalen och sen visa den nedskalad bäst istället för att bara bli "svart"(?) som en HD-INkompatibel skärm blir..

Två mot en - betyder det att vi har rätt i alla fall nu då? :va

:hihi

Halogen skrev:
Två mot en - betyder det att vi har rätt i alla fall nu då? :va

:hihi

Såg nu att det fanns två varianter:

HDTV-kompatibel:
HDTV-kompatibel innebär att en TV kan ta emot HD-signal (720p/1080i) och visa den, men inte med den högsta HD-kvaliteten. Detta kan bero på att TV:n har för låg upplösning eller att TV:n inte har någo ...

HD-ready:
High Definition TV (HDTV) innebär att en TV med 16:9 format kan ta emot signaler på minst 720p eller 1080i via någon av TVn:s ingångar, vanligtvis via komponent-ingången. ”HD-ready” är en licens som k ... Läs mer

Thermal skrev:
Inga problem. :tummenupp

http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=idx innehåller en jäkla massa info, en guldgruva om man ska köpa nytt.

Samsung-tv:n som jag funderade på fick betyget 9/10 där! :tummenupp
http://www.minhembio.com/produkt/31236

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna