Stora Svetstråden!

Hur svetsar man bäst i cromolybden och rostfritt? Jag har en hylsa som jag måste förlänga och hade ett lämpligt rostfrirör med perfekt diameter och jag tänkte att rostfritt borde passa bättre ihop än svart.

Jag tror iofs att det håller oavsett vilken svets och tråd jag väljer men det är inte första gången jag får bygga specialverktyg och troligen inte sista heller så jag insåg att jag borde ta rätt på vilken metod som faktiskt är bäst.
Spontant tänker jag att I skarven så blir det ju oundvikligen en blandning av de två, spelar det verkligen någon roll vilket av tillsatsmaterialen man använder då? :va man ska kanske undvika att blanda in ett tredje material, men om du nu har för avsikt att svetsa ihop crommolybden och rostfritt och det finns en tillsatspinne specifikt ämnad för vardera så tänker jag att det inte borde spela någon roll vilket tillsatsmaterial du använder. Själva övergången i skarven blir ju alltid crommoly/rostfritt hur du än vrider och vänder på det. Antingen kör du rostfri pinne som funkar bäst med det rostfria men som ska mixas med crommoly-röret på andra sidan, eller så kör du crommolytillsatspinne som funkar bäst med det röret men som oavsett ska blandas med det rostfria på andra sidan... Eller? :va
 
Last edited:
Förr brukade man alltid svetslöda krommolyrör med bronslod när man byggde ramar.
Värmde med gassvetsen. Enkelt att lära sig. Ser ut som en svets, men annan färg.
Enligt ESAB är hårdlödning lämpligt för att sammanfoga två material.
Numera har hårdlödning med TIG blivit ganska vanligt.
Youtube sök på tig brazing silicon bronze. Råkade göra det när jag tog fel pinne, blev bra.
Ett alternativ om det är instick i ett rör är kapillärlödning med silverlod. Silverlod flyter in lättare än mässing.
 
Last edited:
Spontant tänker jag att I skarven så blir det ju oundvikligen en blandning av de två, spelar det verkligen någon roll vilket av tillsatsmaterialen man använder då? :va man ska kanske undvika att blanda in ett tredje material, men om du nu har för avsikt att svetsa ihop crommolybden och rostfritt och det finns en tillsatspinne specifikt ämnad för vardera så tänker jag att det inte borde spela någon roll vilket tillsatsmaterial du använder. Själva övergången i skarven blir ju alltid crommoly/rostfritt hur du än vrider och vänder på det. Antingen kör du rostfri pinne som funkar bäst med det rostfria men som ska mixas med crommoly-röret på andra sidan, eller så kör du crommolytillsatspinne som funkar bäst med det röret men som oavsett ska blandas med det rostfria på andra sidan... Eller? :va

Jag tänker huvudsakligen på hur det påverkar härdningen. Jag vill ju inte ha en spröd skarv som spricker när jag sen använder hylsan.

Ett alternativ kan ju vara att ta mässinglod och löda ihop delarna.
 
Vad tänker ni om ESAB | Rogue ES 150i https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mma-svetsar/invertersvets-012863/ till hobbybruk? Går att köpa den för 3999,- just nu.

Svetsar väldigt sällan men har lust att ha en MMA svets för diverse mindre bil och MC reparationer. Läser i kommentarer att ESAB | Rogue ES 150i ska vara lätt att svetsa med/tända. Är nybörjare men har svetsat lite MIG och provat lite MMA för typ en livstid sedan. Kommer ihåg att MMA´n på skolbänken gärna brände fast, men tänker att maskinerna är bättre nu?
 
Vad tänker ni om ESAB | Rogue ES 150i https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mma-svetsar/invertersvets-012863/ till hobbybruk? Går att köpa den för 3999,- just nu.

Svetsar väldigt sällan men har lust att ha en MMA svets för diverse mindre bil och MC reparationer. Läser i kommentarer att ESAB | Rogue ES 150i ska vara lätt att svetsa med/tända. Är nybörjare men har svetsat lite MIG och provat lite MMA för typ en livstid sedan. Kommer ihåg att MMA´n på skolbänken gärna brände fast, men tänker att maskinerna är bättre nu?
Att MMA bränner fast beror väldigt mycket på vilken pinne du använder. DUABs svetsguide ör bra. https://duab.se/guide-valja-ratt-svetspinne

Skall du bara svetsa hyfsat grova konstruktioner (från ca 3mm gods) så är MMA en bra svets o man slipper gasflaskan
Men säger du bil o mc så skulle jag inte välja MMA, där är MIG att föredra, godstjockleken i de flesta svetsar samt svårigheten att träffa rätt med en pinne gör att MMA (i mitt tycke) är oanvändbar
 
Last edited:
Att MMA bränner fast beror väldigt mycket på vilken pinne du använder. DUABs svetsguide ör bra. https://duab.se/guide-valja-ratt-svetspinne

Skall du bara svetsa hyfsat grova konstruktioner (från ca 3mm gods) så är MMA en bra svets o man slipper gasflaskan
Men säger du bil o mc så skulle jag inte välja MMA, där är MIG att föredra, godstjockleken i de flesta svetsar samt svårigheten att träffa rätt med en pinne gör att MMA (i mitt tycke) är oanvändbar
Tack för tips, ska läsa på lite där. Var inte särskilt händig eller intresserad av att svetsa på den tiden så det var garanterat lite skit bakom spakarna också.

Du har säkert rätt i att MIG med gas är att föredra men har lust att prova MMA samt vill helst inte ha en MIG med gas stående i mitt lilla garage. Hade förut en MIG med flusstråd och det var inte väldigt trevligt. Har sett en del på youtube och ser att många även svetsar tunnare plåt med pinne, med en form för punkt teknik. De få gångerna jag har behov för en svets så inbillar jag mig att det är smidigt med pinne och att det ska täcka mitt behov. Någon annan som prövat MMA till bil MC ting och har annan erfarenhet än Surtees?

Ser att det har kommit en nyare Esab till samma pris som verkar lockande, ES151IP. Kemppi är väl det bästa men hoppas att en billigare Esab ska göra jobbet tillräckligt bra en gång i året eller så. Recensioner på nätet verkar lovande men hade varit kul att höra om någon här har testat en liknande Esab.
 
GAS.....Vill du ha det ståendes eller vill du slippa?
Svetsar du inomhus så är MIG/MAG enklare att få bra och smidigare (personlig åsikt) TIG är ju ännu snyggare och bättre, men pilligt ibland.
Pinne/MMA kan du ju bränna vart som helst. Det går att få snyggt, men start och stopp är ju inte alltid praktiskt ifall man inte är så van.

Ifall det är bara laga prylar då och då utan att det skall se perfekt ut så helt klart en vettig MMA maskin.

T.ex.:
Eller

Lite olika prisklasser men svårslaget jämfört med allt från Alibaba/Biltema/WISH
Tycker du MMA fungerar OK att punkta tunnare plåt med? Behöver inte se perfekt ut.
 
Tycker du MMA fungerar OK att punkta tunnare plåt med? Behöver inte se perfekt ut.
Min personliga åsikt/erfarenhet är att det suger getpung när det gäller specifikt just det. Otroligt lätt att bränna igenom, så fort pinnen tänds så säger det bara "bzzt" och sen har du ett nytt hål i vad du nu försökte punkta. Generellt tycker jag att pinne lämpar sig väldigt dåligt till att svetsa tunn plåt, finns kanske de som bemästrat den tekniken men det är verkligen inte för alla.

Köp en billig migsvets istället, på begagnatmarknaden kan du få kvalitetsmaskiner med ett par år på nacken till billiga pengar. Vill du slipa hålla på med gas så kan du alltid använda flusstråd, det skvätter och slaggar lite mer men jag skulle säga att det är betydligt mycket enklare och bättre att punkta tunn plåt med det än med pinne.
 
Tack för tips, ska läsa på lite där. Var inte särskilt händig eller intresserad av att svetsa på den tiden så det var garanterat lite skit bakom spakarna också.

Du har säkert rätt i att MIG med gas är att föredra men har lust att prova MMA samt vill helst inte ha en MIG med gas stående i mitt lilla garage. Hade förut en MIG med flusstråd och det var inte väldigt trevligt. Har sett en del på youtube och ser att många även svetsar tunnare plåt med pinne, med en form för punkt teknik. De få gångerna jag har behov för en svets så inbillar jag mig att det är smidigt med pinne och att det ska täcka mitt behov. Någon annan som prövat MMA till bil MC ting och har annan erfarenhet än Surtees?

Ser att det har kommit en nyare Esab till samma pris som verkar lockande, ES151IP. Kemppi är väl det bästa men hoppas att en billigare Esab ska göra jobbet tillräckligt bra en gång i året eller så. Recensioner på nätet verkar lovande men hade varit kul att höra om någon här har testat en liknande Esab.

För normalt hobby användande är väl MIG det enkla alternativet den funkar ju till det mesta. Jag kan säga att jag svetsade uträknade (eller nog snarare väldigt fel räknade) pipor med pinne på moppetiden. Pinnsvetsen var det enda som fanns men att svetsa 1mm tunn plåt är inget jag skulle fundera på som alternativ, 2 mm funkar och över 3 mm blir bra och jag svetsar nästan alltid pinne då det blir grövre typ 5 mm och uppåt.

Nu vet jag inte hur mycket man vill lägga på en svets och tid att lära sig svetsa men jag tycker nog att en TIG med pilittändning som man kan svetsa MMA bör vara det bästa alternativet. Jag svetsat mest TIG nu och gillar skarpt den och sen pinne på grövre, blir ibland gas men det är mest till lödning. MIG-svetsen står nu mer och samlar damm, kommer inte ihåg när jag använde den sist.

En TIG med MMA är ju inte fasligt dyra idag om man inte ska ha AC och personligen skulle jag välja det alternativet och ta smällen med att lära sig svetsa TIG.
 
Last edited:
För normalt hobby användande är väl MIG det enkla alternativet den funkar ju till det mesta. Jag kan säga att jag svetsade uträknade (eller nog snarare väldigt fel räknade) pipor med pinne på moppetiden. Pinnsvetsen var det enda som fanns men att svetsa 1mm tunn plåt är inget jag skulle fundera på som alternativ, 2 mm funkar och över 3 mm blir bra och jag svetsar nästan alltid pinne då det blir grövre typ 5 mm och uppåt.

Nu vet jag inte hur mycket man vill lägga på en svets och tid att lära sig svetsa men jag tycker nog att en TIG med pilittändning som man kan svetsa MMA bör vara det bästa alternativet. Jag svetsat mest TIG nu och gillar skarpt den och sen pinne på grövre, blir ibland gas men det är mest till lödning. MIG-svetsen står nu mer och samlar damm, kommer inte ihåg när jag använde den sist.

En TIG med MMA är ju inte fasligt dyra idag om man inte ska ha AC och personligen skulle jag välja det alternativet och ta smällen med att lära sig svetsa TIG.
Ser att man nu får köpt mindre gasflaskor utan hyra. Antar att en 5 liters flaska håller till många timmars svetsande? Har du tips på en prisvärd TIG svets med pilittändning? Gärna under 10000,- för själva svetsapparaten.
 
Ser att man nu får köpt mindre gasflaskor utan hyra. Antar att en 5 liters flaska håller till många timmars svetsande? Har du tips på en prisvärd TIG svets med pilittändning? Gärna under 10000,- för själva svetsapparaten.


Jag har denna själv med en 11 liters köpes flaska https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/schweissanlagen-wig-ac-dc-200-puls-st-sv

Bytet av den större flaskan är typ 300 kr dyrare och man får dubbel så mycket gas så det är ingen idé att ta den mindre 5 l flaskan. Man kan säkert räkna ut hur länge flaskan ska räcka men jag brukar svesta upp kanske två flaskor om året. Jag köpte även en gaspotimator som ska spara gas men den kommer aldrig att betala sig med mitt svetsade men fick med den uttag för rotgas vilket är ett måste då jag svetsar en del rostfritt till tex turbobygget och sen har jag även svetsat lite rör på jobbet.

Den har i alla fall funkat för mitt hobbysvetsade i tre år nu, har mestadels svetsat svart och rostfritt. Har dock aldrig testat pinnen för då tar jag den stora gamla 3-fas pinnsvetsen. Jag har dock bytt slangpaketet till den med mindre huvudet som jag köpt för under en tisinc på eBay från Tyskland.

Hade jag vetat det jag vet idag att jag skulle kunna lära mig att svetsa TIG hyfsat lätt hade jag nog köpt en Migatronic.
 
Ser att man nu får köpt mindre gasflaskor utan hyra. Antar att en 5 liters flaska håller till många timmars svetsande? Har du tips på en prisvärd TIG svets med pilittändning? Gärna under 10000,- för själva svetsapparaten.
Har själv en Stahlwerk - tyskdesignad? kinabyggd. Bra pris o har funkat utmärkt
företaget är ca 10 år gammalt så de borde ha hyfsade produkter, jag är i alla fall helt nöjd med min AC/DC TIG som nu är tre år gammal
 
Har själv en Stahlwerk - tyskdesignad? kinabyggd. Bra pris o har funkat utmärkt
företaget är ca 10 år gammalt så de borde ha hyfsade produkter, jag är i alla fall helt nöjd med min AC/DC TIG som nu är tre år gammal


Om man inte ska ha en AC maskin så är ju maskinerna väldigt rätt i kurs och man får ju även pinnsvest.

Vad jag läst om Stahlwerk är nån som knäckte maskinen med att svetsa typ 8 mm aluminium länge utan uppehåll.

En notering i sammanhanget....
jag har aldrig svetsat karossplåt med TIG:en, har uppfattningen att det blir mer värme o risk för att det slår sig - föredrar MIG o punkta ihop (låta svalna mellan punkterna)
Stämmer min uppfattning med dina erfarenheter????

Jag har inte heller svestat i nån kaross men har svesta lite i plåt och jag vet inte om den är sämre än MIG på att slå sig. Det jag svestat i plåt så uppleverjag inte det att TIG är sämre och man ser ju ganska ofta på TV att bilbyggarna typ Kinding använder tig då dom svestar i karosserna.

Rent ekonomiskt skulle jag tro det är dyrare då det nog går åt mer gas men den stora fördelen med TIG är ju att man själv bestämmer mängden tillsatsmaterial så man borde få mindre att slipa mot en MIG som matar det den matar.
 
"Rogue ES can TIG weld mild-steel or stainless steel via "LIVE TIG" functionality for even more versatility.” Är LIVE TIG en dålig metod för TIG? Mao att den inte är en bra apparat att TIG svetsa med? Samt att den inte klarar av aluminium?

Den klarar INTE aluminium pga att det är en DC (likström) svets, för att svetsa alu krävs en AC (växelström) svets.
LIVE TIG har jag ingen j-kla aning om vad det är, och det finns ingen lättfunnen info om det hos ESAB eller på andra sidor på nätet -
Svetsen du tittar på har en s.k. "Lift TIG" -funktion, innebär att du sätter elektroden mot arbetsstycket och sedan lyfter den för att starta ljusbågen. Själv föredrar jag att ljusbågen startas genom att hålla elektroden en bit från arbetsstycket och starta med startknapp på handtaget (eller fotpedal)

Lite annat att tänka på som inte nämnts - TIGsvetsa gör man med volframelektroder, finns flera olika typer men är inte så svårt att välja - jag kör generellt lila-märkta, är man riktigt petig så byter man till typ som passar materialet man svetsar. Men lila o flera andra funkar bra på det mesta

Volframelektroden måste slipas spetsig, det gör man inte på en vanlig bänkslip - volfram är hårt och gör spår i slipstenen - krävs en diamantslip (stahlwerk säljer prisvärda slipar, men där försvinner en tusenlapp till)

Volframelektroden får inte doppas i smältan, då blir den trubbig o förorenad o måste slipas om - jag slipade mycket i början. När man svetsar TIG så är ett stöd för underarmen/handleden nästan nödvändigt för att undvika att man doppar. Likaså att lägga upp arbetsstycket så att man kan flytta sig utefter svetssträngen utan att lyfta armen (det går på frihand men underlättar betydligt med stöd)

TIG-svetsa gör man oftast inomhus eftersom man använder gas som oxidskydd för smältan - bra ventilation o brandsäkert utrymme krävs, en svetshjälm med fläkt är bra om man inte har utsug. Detta gäller framförallt svetsning i rostfritt som är ganska ohälsosamt att andas in ångor. Järn går OK - luktar inte så j-la illa, alu är lite mer illaluktande

Fortsätt fråga om du vill
 
Last edited:
"Rogue ES can TIG weld mild-steel or stainless steel via "LIVE TIG" functionality for even more versatility.” Är LIVE TIG en dålig metod för TIG? Mao att den inte är en bra apparat att TIG svetsa med? Samt att den inte klarar av aluminium?



Nu har jag inte läst på ordentligt om den svesten men den har väl skapa eller lift off tändling och sen får man slå på och av gasen med en kran på handtaget.

Jag skulle om det är så inte köpa en sån utan i det fallet tex en Stahlwerk DC TIG.
 
Har själv en Stahlwerk
företaget är ca 10 år gammalt så de borde ha hyfsade produkter
Nej, de har inte hyffsade produkter.
De är livsfarliga redan från fabrik, elsäkerhetgrejer. Finns inga reservdelar. Svenske återförsäljaren har kursat och bytt namn några gånger och skall enligt uppgift blåst folk på pengar, osv.
Svenske återförsäljaren (ovan) för Stahlwerk har själv sagt detta om märket:
1744965563584.png

Men..... de är billiga och får man den gratis är den bättre än inget.
Det är en Kinasvets. Inte en tyskdesignad. Tyskarna har valt färgen på chassit. Det är ungefär det.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top