Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Intressant läsa inläggen här.
Och på andra siter !
https://www.amazon.co.uk/Stamos-Power-Aluminium-Welder-Stroke/product-reviews/B00UVQXXCA
Min slutsats blir:
Störst chans för mig att få det fungera till ett vettigt pris är enklast möjliga svetsmaskin.
Dvs en TIG enbart för stål.

enrosabil skriver


Lärorikt exempel. Tydligen "Lätt" svetsa ihop två aluminumplåtbitar på 5x5cm.
Men är det lite större AL-bitar där värmen kan sprida sig, så räcker inte 150A AC

Det är tydligen med svetsar som med stegar
De små räcker till små uppgifter.
De små räcker inte alltid.

Du kan få prova min Tig och avgöra själv, 430A (men den poppar säkringar vid drygt 300A). Sen Amazon länken... om det inte var helt uppenbart så är det en kines igen skulle jag tro.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På tal om svetsande så spenderades eftermiddagen med att träna på riktigt vettiga saker.....som att svetsa samman burkar.... :D
0,3mm tjock aluminium i botten, 25 Amp, AC med mycket negativ balans, inget pulsande :crash
Får inte till det riktigt hela vägen runt om. Tror det är läskresten i burken som strular till det. Det kommer upp skit på vissa ställen som inte går att arbeta bort. Men det ska gå.... :mattias

Burk.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På tal om svetsande så spenderades eftermiddagen med att träna på riktigt vettiga saker.....som att svetsa samman burkar.... :D
0,3mm tjock aluminium i botten, 25 Amp, AC med mycket negativ balans, inget pulsande :crash
Får inte till det riktigt hela vägen runt om. Tror det är läskresten i burken som strular till det. Det kommer upp skit på vissa ställen som inte går att arbeta bort. Men det ska gå.... :mattias

View attachment 440722

Jag bränner fortfarande igenom på 1mm stål/rostfritt ibland så att få till det såpass bra på 0.3m alu är fan inte fy skam om du frågar mig :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
På tal om svetsande så spenderades eftermiddagen med att träna på riktigt vettiga saker.....som att svetsa samman burkar.... :D
0,3mm tjock aluminium i botten, 25 Amp, AC med mycket negativ balans, inget pulsande :crash
Får inte till det riktigt hela vägen runt om. Tror det är läskresten i burken som strular till det. Det kommer upp skit på vissa ställen som inte går att arbeta bort. Men det ska gå.... :mattias

View attachment 440722

Tjusigt, vad är det för maskin och kör du med pedal? Wolfram (färg,diameter & slipning)?

Tänk på att många Youtube-filmer på liknande övningar är amerikaner och botten i en sån burk är minst en 10-del tjockare så dom har lite räkmacka redan från början.

Önskar att jag kunde sy ihop pilsnerburkar på samma sätt. Tänkte ta hem min tig till hemmagaraget idag och då jävlar skall det övas på aluminium.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tjusigt, vad är det för maskin och kör du med pedal? Wolfram (färg,diameter & slipning)?

Tänk på att många Youtube-filmer på liknande övningar är amerikaner och botten i en sån burk är minst en 10-del tjockare så dom har lite räkmacka redan från början.

Önskar att jag kunde sy ihop pilsnerburkar på samma sätt. Tänkte ta hem min tig till hemmagaraget idag och då jävlar skall det övas på aluminium.
Ingen pedal
EWM Triton 220 AC/DC
Någon grön/turquoise variant av wolfram i 1,6 mm. Den var bruten på hälften redan och hade ingen färgmärkning. Men det brukar vara turquoise i alu lådan där de ligger.
Ingen slipning på alu elektroder. Platt spets som första användning värms upp på skräpbit så den bildar en rund yta.
25 amp (kollegan gjorde det på 42 amp, men han har TIGat i 15 år också)
AC frekvensen ställd på ca. 180
AC balansen ställd på -25
Inget pulsande

Rengör burkarna ordentligt, även på insidan. Jag gjorde inte det och läsk/socker i botten kommer upp i smältan direkt.
När du skall punkta så börja på tillsatsen. Låt den smälta ut. Startar du på burken bränner du igenom direkt.
Sen få upp smältan och håll dig i den. Gör inget om du får upp värmen i smältan, blir enklare då. Men så fort du är på burken så bränner du igenom.

Sen var det faktiskt riktigt bra träning att göra det.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ingen pedal
EWM Triton 220 AC/DC
Någon grön/turquoise variant av wolfram i 1,6 mm. Den var bruten på hälften redan och hade ingen färgmärkning. Men det brukar vara turquoise i alu lådan där de ligger.
Ingen slipning på alu elektroder. Platt spets som första användning värms upp på skräpbit så den bildar en rund yta.
25 amp (kollegan gjorde det på 42 amp, men han har TIGat i 15 år också)
AC frekvensen ställd på ca. 180
AC balansen ställd på -25
Inget pulsande

Rengör burkarna ordentligt, även på insidan. Jag gjorde inte det och läsk/socker i botten kommer upp i smältan direkt.
När du skall punkta så börja på tillsatsen. Låt den smälta ut. Startar du på burken bränner du igenom direkt.
Sen få upp smältan och håll dig i den. Gör inget om du får upp värmen i smältan, blir enklare då. Men så fort du är på burken så bränner du igenom.

Sen var det faktiskt riktigt bra träning att göra det.

Tack, börja på tillsatsen var ju slugt, där har vi nåt jag inte fattat innan....

Hämtade hem min maskin idag och var tvungen att prova på lite rostfritt. Skall ge mig på några aluminiumplåtar imorgon och förhoppningsvis några pilsnerburkar efter nyår.

Det blir svårt att skylla på hårdvaran framöver, dock inte helt bärbar. https://butik.svetsmaskinservice.se/product/origo-tig-4300iw-ac-dc-ta24-ac-dc
 

Eddcas

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2018
Ort
luleå
Hoj
1987, yamaha fj 1200
Hej,
Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med den här fråga,
Kan man svetsa en stålrör på en aluminium chassi?
 

Eddcas

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2018
Ort
luleå
Hoj
1987, yamaha fj 1200
Vet inte om någon har redan frågat men ändå måste göra det, får man svetsa en stålrör på en aluminium chassi?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej,
Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med den här fråga,
Kan man svetsa en stålrör på en aluminium chassi?

De gånger man industriellt måste svetsa alu till stål så använder man sprängfogade svetsstycken. En sorts sprängsvetsad bimetall. Men i hojbyggeriet är det -som redan skrivits- vanligast med skruvförband mellan alu och stål.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bah, jag har ett ohyggligt banalt problem, men ändå irriterande. Jag har ledsnat på att fjutta eld på gasolen med en vanlig tändare, jag vill ha en skåltändare, men var får man tag på såna egentligen, helst i Stockholmstrakten? Ja, Verktygsboden har, men att pynta en hundring i frakt för något som kostar 27kr känns inte helt rätt :huvet Jula, Classe, Biltema, Bauhaus mfl verkar inte ha.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top