Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det var som sagt tio år sen jag hade nöjet att elda upp fronius maskiner.. berätta gärna vad ewm maskinerna går under för alias, håller med dig där att dom gör dom stabilaste maskinerna. För närvarande iaf, har hört att kemppi gått ner i kvalitet på komponenter. Kanske du vet mer om som är i branschen?

EWMs "lågpris" märke är tydligen Teamwelder. Tyskbyggda, verkar vara samma skit men kanske lite nerbantade funktioner eller inte allra senaste. Nån direkt prispressare mot Kinesisk skit handlar det ju inte direkt om men något billigare än EWM.

Verkar handla om att sälja sina mskiner direkt över webben och då måste man kanske göra det under annat namn för att inte reta skiten ur sina återförsäljare. Kan ju vara ett tips om nån verkligen vill köpa riktiga grejer och mot allt sunt förnuft ändå inte vill köpa ESAB. teamwelder.com
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Köper du inverterbaserad svets, skapligt nytt och relativt kända märken så märker du inte skillnaden. En fas passerar 0 Volt med 50Hz och det är just där och då ingen power alls och för en svets så suger det. På en trefas så ligger dom tre faserna förskjutna och då finns det alltid effekt, då en fas är på väg ner så är en annan på väg upp (tror att det är minst 0,83 eller nåt sånt).

På en inverter så smackar man dit en massa kapacitans, drosslar PFC och annat mumbo-jumbo så det finns lagrad effekt och du kommer garanterat aldrig att märka nån skillnad. Sen så behöver du 1-fas med 16A för att det inte skall bli löjligt och din maximala svetsström ligger då på runt 200A eller strax däröver under korta burstar.

Med en Kemppi MinArc behöver du inte alls oroa dig för att den inte skulle svetsa jämnt pga 1-fas. Jag är förvisso part i målet men jämför med ESAB Caddy C200i om du letar liten dedikerad MIG/MAG, är tycke och smak som skiljer, båda funkar.

Tack!!! Grymt bra och informativt svar!

Har ESABen också den typ av automatiska inställningar som Kemppin?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack!!! Grymt bra och informativt svar!

Har ESABen också den typ av automatiska inställningar som Kemppin?

Vet inte riktigt hur Kemppis automatiska funkar, kanske nån kan upplysa om?

Esab CaddyMig C200i har Qset. Det betyder i princip att man ställer in några basinställningar (materialtjocklek, skyddsgas och material (svartstål, rostfritt, aluminium).

Sen drar man en inställningssvets som man förslagsvis drar i en provbit. Det spottar på som fan och efter 3-4 sekunder så har den kalibrerat sig, rent magiskt. Detta gäller om jag inte minns fel vid kortbågssvetsning. Detta finns på C200, inte på den mindre C160.

Finns även på multiprocessmaskinen Esab Rebel (som är en betydligt dyrare maskin) men heter då Smartmig eller Smig. På Kemppin har jag för mig att deras automatik finns både på 200 och den mindre 170 men vet som sagt inte riktigt hur den funkar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vet inte riktigt hur Kemppis automatiska funkar, kanske nån kan upplysa om?

Esab CaddyMig C200i har Qset. Det betyder i princip att man ställer in några basinställningar (materialtjocklek, skyddsgas och material (svartstål, rostfritt, aluminium).

Sen drar man en inställningssvets som man förslagsvis drar i en provbit. Det spottar på som fan och efter 3-4 sekunder så har den kalibrerat sig, rent magiskt. Detta gäller om jag inte minns fel vid kortbågssvetsning. Detta finns på C200, inte på den mindre C160.

Finns även på multiprocessmaskinen Esab Rebel (som är en betydligt dyrare maskin) men heter då Smartmig eller Smig. På Kemppin har jag för mig att deras automatik finns både på 200 och den mindre 170 men vet som sagt inte riktigt hur den funkar.

Ok! ESABen ligger betydligt bättre till i pris, så kanske ska spana på den istället. Vissa verkar mena att ESAB gått ner sig lite jämfört med tidigare, och att Kemppi svetsar något jämnare, men i mitt/vårt fall lär det nog ändå inte vara aggregatet som gör skillnaden på svetskvaliteten.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ok! ESABen ligger betydligt bättre till i pris, så kanske ska spana på den istället. Vissa verkar mena att ESAB gått ner sig lite jämfört med tidigare, och att Kemppi svetsar något jämnare, men i mitt/vårt fall lär det nog ändå inte vara aggregatet som gör skillnaden på svetskvaliteten.

Då jag jobbar på ESAB så har jag svårt att bemöta det med bibehållen trovärdighet. Det finns alltid dom som föredrar det ena eller andra märket. Det är säkert skillnader, vad som är bra och dåligt låter jag andra avgöra. Det är relativt subjektivt med då det är extremt erfarna svetsare som provsvetsar under utveckling. Det som är perfekt för en leverantör är det troligtvis inte för en annan. Men att den skulle gå ojämnt, det gör den inte. Det ligger helt otroligt mycket utvecklingstid i svetsegenskaper.

Skall man säga nåt negativt om dom (både Kemppin och ESAB) så är det det pyttiga matarverket men det funkar. Jag har svetsat en del med CaddyMig och det är ingen dålig maskin alls. Har inte svetsat med MinArc öht men vet att det är en bra maskin. CaddyMig C200 är tydligen erkänt bra att mig-löda med om det är nåt man har nytta av, skulle tro att det är ett ytterst smalt område.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Då jag jobbar på ESAB så har jag svårt att bemöta det med bibehållen trovärdighet. Det finns alltid dom som föredrar det ena eller andra märket. Det är säkert skillnader, vad som är bra och dåligt låter jag andra avgöra. Det är relativt subjektivt med då det är extremt erfarna svetsare som provsvetsar under utveckling. Det som är perfekt för en leverantör är det troligtvis inte för en annan. Men att den skulle gå ojämnt, det gör den inte. Det ligger helt otroligt mycket utvecklingstid i svetsegenskaper.

Skall man säga nåt negativt om dom (både Kemppin och ESAB) så är det det pyttiga matarverket men det funkar. Jag har svetsat en del med CaddyMig och det är ingen dålig maskin alls. Har inte svetsat med MinArc öht men vet att det är en bra maskin. CaddyMig C200 är tydligen erkänt bra att mig-löda med om det är nåt man har nytta av, skulle tro att det är ett ytterst smalt område.
Mig-lödning är en väldigt trevlig metod, förstår inte varför den inte är vanligare. Har bara sett den användas i fordonsindustrin och på en fabrik som tillverkar fläktaggregat. Kanon för tunnplåt, väldigt starka fogar och liten deformering. I princip samma som vanlig mässing/bronslödning med gaslåga.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mig-lödning är en väldigt trevlig metod, förstår inte varför den inte är vanligare. Har bara sett den användas i fordonsindustrin och på en fabrik som tillverkar fläktaggregat. Kanon för tunnplåt, väldigt starka fogar och liten deformering. I princip samma som vanlig mässing/bronslödning med gaslåga.

Intressant. Visste inte att det var en möjlighet att mig-löda men det är såklart logiskt när man tänker på det. Är det något man skulle kunna använda för en bensintank t.ex, eller blir lödningen för grov?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Intressant. Visste inte att det var en möjlighet att mig-löda men det är såklart logiskt när man tänker på det. Är det något man skulle kunna använda för en bensintank t.ex, eller blir lödningen för grov?
Man fogar ihop sandwichelement som ska vara trycktäta i växlardelarna av fläktpaketen med den metoden, så jag ser inte hur det skulle vara ett problem med bensintankar. Aldrig provat sjäöv dock, jag är rörsvetsare i första hand och sätter aldrig min fot i tillverkningsindustrin om jag inte bygger fabrikerna
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Buy Quality and Cry Once ?
Står i valet och kvalet mellan
http://www.ebay.co.uk/itm/151377349527?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
https://www.teamwelder.com/de/WIG_Schweissgeraete/TIG_180_AC_DC_puls--290-020200-00000.html
den billiga väger 25kg och klarar sig med 230VAC + - 15%.
den dyra väger 17kg och klarar sig med 230VAC -40% +15%
dvs den dyra är lättare och flytta och eftersom den klarar så låg spänning som ner mot 150VAC också tämligen okänslig mot användning av förlängningskablar
Men ni kloka har kanske andra argument än en åsna mellan hötappar ?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Buy Quality and Cry Once ?
Står i valet och kvalet mellan
http://www.ebay.co.uk/itm/151377349527?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
https://www.teamwelder.com/de/WIG_Schweissgeraete/TIG_180_AC_DC_puls--290-020200-00000.html
den billiga väger 25kg och klarar sig med 230VAC + - 15%.
den dyra väger 17kg och klarar sig med 230VAC -40% +15%
dvs den dyra är lättare och flytta och eftersom den klarar så låg spänning som ner mot 150VAC också tämligen okänslig mot användning av förlängningskablar
Men ni kloka har kanske andra argument än en åsna mellan hötappar ?

Håll dig borta från stahlwerk. Köper du den så köper du en lott - den kan funka hyfsat, den kan även bli en rejäl huvudvärk långt framöver. Har aldrig hört något om den senare, men spontant tycker jag den verkar rätt klen. 22k + frakt+ pedal bör kunna ge dig en riktigt schysst ewm/esab/kemppi här i Sverige, kan du tänka dig lätt beg så får du säkerligen en hög tillsatsmaterial och en gastub med, samt några kronor extra till julklappar.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
https://www.premierwelding.com/jasi...MIgM-W3K3u1wIVwbUYCh1UCgBOEAYYASABEgKRJ_D_BwE Den här ska tydligen vara en kinesmaskin med bra kvalite vad jag läst .

Det är en EWM... eller inte. Citerade fel inlägg. Jaja, har varit på Jasics fabrik i Shenzen, mycket intressant. Kanske en av dom bättre kineserna? Likväl så är det design och inköp med inköps- och tillverkningsekonomi i fokus på ett helt annat sätt än dom seriösa premiumtillverkarna.

Jag hade aldrig lagt pengar på en sådan om det inte funnits nån som lokalt kan felsöka och reparera ocg troligtvis inte ändå. Och vad är det med kinesiska svetsar och antalet potentiometrar?
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Håll dig borta från stahlwerk. Köper du den så köper du en lott - den kan funka hyfsat, den kan även bli en rejäl huvudvärk långt framöver. Har aldrig hört något om den senare, men spontant tycker jag den verkar rätt klen. 22k + frakt+ pedal bör kunna ge dig en riktigt schysst ewm/esab/kemppi här i Sverige, kan du tänka dig lätt beg så får du säkerligen en hög tillsatsmaterial och en gastub med, samt några kronor extra till julklappar.

Den senare är en EWM, en PicoTig. Och 1944€ kostar den väl? Det är mycket pengar men likväl ett helt ok pris för en premium AC/DC Tig om än lite klen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Buy Quality and Cry Once ?
Står i valet och kvalet mellan
http://www.ebay.co.uk/itm/151377349527?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
https://www.teamwelder.com/de/WIG_Schweissgeraete/TIG_180_AC_DC_puls--290-020200-00000.html
den billiga väger 25kg och klarar sig med 230VAC + - 15%.
den dyra väger 17kg och klarar sig med 230VAC -40% +15%
dvs den dyra är lättare och flytta och eftersom den klarar så låg spänning som ner mot 150VAC också tämligen okänslig mot användning av förlängningskablar
Men ni kloka har kanske andra argument än en åsna mellan hötappar ?

Av dom två, absolut Teamwelder.

Men jag hade traskat iväg till Svetsmaskinservice som säljer ESAB, Kemppi och EWM och kollat vad dom kan göra. Dom har nog en hel del hyrmaskiner med som kanske är möjliga att köpa loss för rimliga slantar?

Alternativt väntat in Esab Rebel AC och fått Tig AC/DC med HF-start, pinne och mig i samma låda.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är en EWM... eller inte. Citerade fel inlägg. Jaja, har varit på Jasics fabrik i Shenzen, mycket intressant. Kanske en av dom bättre kineserna? Likväl så är det design och inköp med inköps- och tillverkningsekonomi i fokus på ett helt annat sätt än dom seriösa premiumtillverkarna.

Jag hade aldrig lagt pengar på en sådan om det inte funnits nån som lokalt kan felsöka och reparera ocg troligtvis inte ändå. Och vad är det med kinesiska svetsar och antalet potentiometrar?
Jo du har säkert rätt sen är det tveksamt om jag skulle svetsa nån alu .Så en dc-tig av bättre kvalite är nog ett bättre val om jag får för mej att skaffa en tig
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Den senare är en EWM, en PicoTig. Och 1944€ kostar den väl? Det är mycket pengar men likväl ett helt ok pris för en premium AC/DC Tig om än lite klen.

Ok! På min picotig så står det ewm picotig, det är ewm jag köper så har aldrig brytt mig om att kika på klonmärken. 1944 är naken svets, kollar man längre ner så säljs den som paket med slangpaket, jordkabel, gasklocka och slang för 2100-2200€, + lite frakt o sånt, sen tillkommer ju alltid lite volfram, gaskåpor etc etc. Därav menar jag att det är mera pang för pengen att leta lätt begagnat. Och bara för att klargöra, den duger fint till stål i mina ögon, dock tycker jag att man oftast får elda på ganska ordentligt för att det ska hända något när man ska svetsa alu/använda ac’n, så därav vill jag gärna ha något med lite mera umpf i om det ska vara en svets med växelström.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ok! På min picotig så står det ewm picotig, det är ewm jag köper så har aldrig brytt mig om att kika på klonmärken. 1944 är naken svets, kollar man längre ner så säljs den som paket med slangpaket, jordkabel, gasklocka och slang för 2100-2200€, + lite frakt o sånt, sen tillkommer ju alltid lite volfram, gaskåpor etc etc. Därav menar jag att det är mera pang för pengen att leta lätt begagnat. Och bara för att klargöra, den duger fint till stål i mina ögon, dock tycker jag att man oftast får elda på ganska ordentligt för att det ska hända något när man ska svetsa alu/använda ac’n, så därav vill jag gärna ha något med lite mera umpf i om det ska vara en svets med växelström.

Jag sprang på Teamwelder på Essen-mässan i Düsseldorf i höstas och kände igen både kapsling och användarpaneler. Fick bekräftat av säljarn att det är EWM men av en modell äldre eller med vissa funktioner bortplockade. I detta fall en Picotig 180. Antar att den har utgått hos EWM och ersatts av 200?

Det är fortfarande Tyskbyggt, EWM-kvalite och inget uselt lågprisblaj. Naturligtvis får man mer bang på en begagnad men med en viss risk att nåt går sönder. Och hade jag kunnat svetsa aluminium så hade jag kunnat tycka nåt om hur bra eller inte den räcker till aluminium. Är det mindre bitar som inte äter värme och man eventuellt kan förvärma lite så duger det kanske ändå?

Jag har tänkt ta tag i det och lära mig svetsa aluminium var det tänkt men har aldrig tid. Satt förra veckan och brände hål i 1mm aluminiumplåtar och kände mig totalt obildbar. Är det guld wolfram som funkar bäst till alu? Har bara fått tag på grön och jag får det inte att funka bra alls.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag sprang på Teamwelder på Essen-mässan i Düsseldorf i höstas och kände igen både kapsling och användarpaneler. Fick bekräftat av säljarn att det är EWM men av en modell äldre eller med vissa funktioner bortplockade. I detta fall en Picotig 180. Antar att den har utgått hos EWM och ersatts av 200?

Det är fortfarande Tyskbyggt, EWM-kvalite och inget uselt lågprisblaj. Naturligtvis får man mer bang på en begagnad men med en viss risk att nåt går sönder. Och hade jag kunnat svetsa aluminium så hade jag kunnat tycka nåt om hur bra eller inte den räcker till aluminium. Är det mindre bitar som inte äter värme och man eventuellt kan förvärma lite så duger det kanske ändå?

Jag har tänkt ta tag i det och lära mig svetsa aluminium var det tänkt men har aldrig tid. Satt förra veckan och brände hål i 1mm aluminiumplåtar och kände mig totalt obildbar. Är det guld wolfram som funkar bäst till alu? Har bara fått tag på grön och jag får det inte att funka bra alls.

Panelen är väldigt lik min gamla pico 180 så det kan säkert stämma, jag tänker absolut inte säga emot, min ovilja att rekommendera den var helt enkelt för att jag inte kände till den, och jag vill vara säker på vad jag ger för råd till folk att slänga sina slantar på.
Picotig 180 är en bra ganska så basic maskin, och mycket prisvärd. Vi har haft sammanlagt 16 st picotig och tetrix, endast en har lämnat jordelivet på 9 år, och detta efter att den blivit duschad av ånga och smält choklad (fråga inte...) Det är även det som gör mig benägen att rekommendera dessa maskiner även begagnade, framförallt med mindre än 5 år på nacken - jag känner mig helt enkelt säker på att de kommer fortsätta funka mycket länge för en hobbysvetsare.

Den duger självklart att köra alu med, men jag minns med fasa en lånad svets med 50-60% intermittens vid ca 150a ac som jag skulle svetsa ihop en batterilåda med. Ca 700mm svetsfog tog flera timmar att lägga, på 3mm tjock plåt - värmde jag länge med låg ström så blev det för mycket pga tiden det tog, samt oxidlagret som bildades gjorde det än trögare, om jag värmde på ordentligt för att komma upp i temp fort för att sedan sänka när jag hade en smälta så var intermittensen för kass så jag hann svetsa några få cm innan den slocknade och det blev ofrivillig kafferast igen... man vill helt enkelt gärna kunna mosa på ordentligt när man ska köra alu, framförallt om man har halvdant tålamod. Volfram mässigt så föredrar jag grön, den guldfärgade har lättare för att spricka och ha sig, min teori är att den är för all-round för att riktigt vara bra på något. Detta är dock min upplevelse och ska läsas som just det, inte som kalla fakta då jag t.ex inte vet hur bra den alu svetsen mådde osv. Jämfört med en 400A kemppi jag körde några dagar tidigare så vet jag dock vilken jag helst kör igen...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant läsa inläggen här.
Och på andra siter !
https://www.amazon.co.uk/Stamos-Power-Aluminium-Welder-Stroke/product-reviews/B00UVQXXCA
Min slutsats blir:
Störst chans för mig att få det fungera till ett vettigt pris är enklast möjliga svetsmaskin.
Dvs en TIG enbart för stål.

enrosabil skriver
Den duger självklart att köra alu med, men jag minns med fasa en lånad svets med 50-60% intermittens vid ca 150a ac som jag skulle svetsa ihop en batterilåda med. Ca 700mm svetsfog tog flera timmar att lägga, på 3mm tjock plåt

Lärorikt exempel. Tydligen "Lätt" svetsa ihop två aluminumplåtbitar på 5x5cm.
Men är det lite större AL-bitar där värmen kan sprida sig, så räcker inte 150A AC

Det är tydligen med svetsar som med stegar
De små räcker till små uppgifter.
De små räcker inte alltid.
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top