Stora Mellanösterntråden

Här är lite mera:
Extra skoj är ju att USA inte flyttade runt sitt materiel till olika baser så Iran inte visste var de var och därför inte kunde skjuta dem på marken. Istället så använde de samm abas i 4 veckor.
Det är så inkompetent att man baxnar. USAF har dessutom som regel att de *ska* flytta runt till olika baser under sån här omständigheter. Och det var ju absolut ingen som helst fråga om att Iran hade räckvidden efter att ha bombat UKs bas Diego Garcia 4000km bort.
Men USA har ju länge krigat mot så inkonsekvetna fiender att de har kunnat tappa bollen hur mycket som helst och fortfarande inte behövt betala så mycket för det. Iran, trots att de inte är världens mest moderna eller utvecklade land, har ändå lite militära resurser i jämförelse med en afghansk getherde med ak-brakare.

Extra skoj är ju att USA inte flyttade runt sitt materiel till olika baser så Iran inte visste var de var och därför inte kunde skjuta dem på marken. Istället så använde de samm abas i 4 veckor.
Det är så inkompetent att man baxnar. USAF har dessutom som regel att de *ska* flytta runt till olika baser under sån här omständigheter. Och det var ju absolut ingen som helst fråga om att Iran hade räckvidden efter att ha bombat UKs bas Diego Garcia 4000km bort.
Men USA har ju länge krigat mot så inkonsekvetna fiender att de har kunnat tappa bollen hur mycket som helst och fortfarande inte behövt betala så mycket för det. Iran, trots att de inte är världens mest moderna eller utvecklade land, har ändå lite militära resurser i jämförelse med en afghansk getherde med ak-brakare.
Ifall jag inte missminner mig så har de cirkulerat runt kinesiska satelitbilder på basen sista veckan. Så att träffa något stort mål lär inte ha varit allt för svårt.

Det blir intressant att se vad Zelensky får ut av sin tradingtrip till Mellanöstern.

Troligen ingenting i närtid för Trump och resten av USA tror ju att de redan är världsbäst och inte behöver hjälp från nåt fattigt europeiskt land.

Om någon månad när USA har fått sig lite humble pie kanske dom börjar ändra sig.

Notera tex hur USA skickar 10000 soldater ungefär som att det skulle vara mycket mot 1 miljon iranska soldater.

Troligen ingenting i närtid för Trump och resten av USA tror ju att de redan är världsbäst och inte behöver hjälp från nåt fattigt europeiskt land.

Om någon månad när USA har fått sig lite humble pie kanske dom börjar ändra sig.

Notera tex hur USA skickar 10000 soldater ungefär som att det skulle vara mycket mot 1 miljon iranska soldater.
Det är ju Saudiarabien som är ute och shoppar, inte USA. Det väl iofs inte omöjligt att USA blir griniga för att de inte köper halvfunktionella överprisade system med leveranstider på 10+ år från amerikanska bolag.

Det är byteshandel med Saudiarabien låter det som.

Ifall ni missat så har Iran redan haft regimskifte och man kan inte göra så mycket bättre än så...
Så 1 månad in i 3-dagars kriget så är huvuduppdraget slutfört liksom. Inget att se eller oroa sig över längre med andra ord (y)

1774837624000.png

Ifall ni missat så har Iran redan haft regimskifte och man kan inte göra så mycket bättre än så...
Så 1 månad in i 3-dagars kriget så är huvuduppdraget slutfört liksom. Inget att se eller oroa sig över längre med andra ord (y)

View attachment 527198

Dom dog ju tidigt men Trump fortsatte bara.

Nu har Trump försökt hitta fram till en taco men Iran verkar inte vilja låta honom komma undan så lätt ostraffat.

Dom får ju nu dubbelt så mycket betalt för sin olja så dom har väl många skäl att dra ut på kriget ytterligare ett tag.

Är det inte definitionsmässigt läge att kalla nuvarande situation för tredje världskriget?
Flera stormakter är inblandade och strider förekommer på flera kontinenter. Stormakterna stödjer olika delar i respektive konflikt, möjligen att USA främst supportar Ryssland (ekonomiskt) och Israel och inte Ukraina (stridande part i Europa).
Kina sitter än så länge främst och väntar på att USA ska få brist på bomber och granater innan de hanterar Taiwan, men i nuvarande takt ser det inte ut att dröja.

Är det inte definitionsmässigt läge att kalla nuvarande situation för tredje världskriget?
Flera stormakter är inblandade och strider förekommer på flera kontinenter. Stormakterna stödjer olika delar i respektive konflikt, möjligen att USA främst supportar Ryssland (ekonomiskt) och Israel och inte Ukraina (stridande part i Europa).
Kina sitter än så länge främst och väntar på att USA ska få brist på bomber och granater innan de hanterar Taiwan, men i nuvarande takt ser det inte ut att dröja.
Inte helt lätt att överblicka...
Ryssland delar info med Iran om Amerikanska mål men får ändå sälja sin olja, tom till Kuba.
Iran bombar i Libanon fast det borde vara en allierad.
Israel bombar också i Libanon och fortsätter bomba civil infrastruktur överallt där dom kommer åt.
Kina kommer snart drabbas av oljebrist pga stoppet i sundet (såg jag någonstans).
Detta kommer inte drabba Kina i så stor grad som omgivande länder dit Kina delar med sig av olja från sundet.
Fredspresidenten säger sig vilja ta oljan från Iran samma som Venezuela för det är "hans grej".
Fredspresidenten säger sig vilja ha äran att ta Kuba samtidigt som han släpper igenom ryska tankers dit.
Zelensky säljer anti-drone vapen/kunskap till halva mellanöstern samtidigt som dom nog behövs hemma.
Ukraina bombar flitigt ryska oljedepåer och infrastruktur och lite spiller över på Finland.
Kan Finland åberopa arikel 5 mot Ukraina nu?
Fredspresidenten fortsätter tjata om Grönland.

I världens fäjsbook-profil står det "It's complicated"...

Det är väl inte mer världskrig nu än med alla proxykrig under kalla kriget?
Det som talat emot att det är ett världskrig är väl att det fortfarande bara krigas på två platser.

Det som talat emot att det är ett världskrig är väl att det fortfarande bara krigas på två platser.
Då räknar du "mellanöstern" (inkl Cypern och Turkiet) som en plats?

Proxykrigen har naturligtvis inte stormakterna som officiella deltagare.
Två platser? Europa och Asien, eller hur menar du? Hur många länder är inblandade/drabbade?

Min fundering kom av att jag försökte hitta en avgränsning för när folk i allmänhet ansåg sig vara en del av andra världskriget.

Två platser? Europa och Asien, eller hur menar du? Hur många länder är inblandade/drabbade?

Min fundering kom av att jag försökte hitta en avgränsning för när folk i allmänhet ansåg sig vara en del av andra världskriget.
Det var mer renodlat på den tiden.
"Vi förklarar krig mot." eller "Vi går med på X sida.".
Nu är det mest "militära specialoperationer" överallt. :3freak

Det var mer renodlat på den tiden.
"Vi förklarar krig mot." eller "Vi går med på X sida.".
Nu är det mest "militära specialoperationer" överallt. :3freak
Ja, men alla kallade det inte för världskrig även om de var med.

Att inte kalla det krig när man attackerar ett annat land kan vara för att slippa följa en massa regler som olika stater satt upp internt. Man kanske har en kongress som hade sagt nej av en eller annan anledning.

Ja, men alla kallade det inte för världskrig även om de var med.

Att inte kalla det krig när man attackerar ett annat land kan vara för att slippa följa en massa regler som olika stater satt upp internt. Man kanske har en kongress som hade sagt nej av en eller annan anledning.
Sant. 👍

Ja, men jag antar att "reglerna" gäller även för "specialoperationer".
Och då finns det knappt en enda "regel" för folkmord eller Geneve konventionen som inte redan brutits.

Vietnam och Korea hade det.
Det en krigszon i Ukraina, en i Iran.
Världskrig tycker iaf jag behöver ha aktiva krigzoner på fler ställen.
Det är väldigt varierande. I Asien anses starten varit tidigare än i Europa exempelvis. Om jag inte blandar ihop de två krigen nu.

Sedan kan det här helt klart explodera till världskrig. Speciellt om Kina genomför sin planerade invasion av Taiwan, och om de lyckas få Afrika inblandat med.

Last edited:
Vietnam och Korea hade det.

Det en krigszon i Ukraina, en i Iran.
Världskrig tycker iaf jag behöver ha aktiva krigzoner på fler ställen.

Det är väldigt varierande. I Asien anses starten varit tidigare än i Europa exempelvis. Om jag inte blandar ihop de två krigen nu.

Sedan kan det här helt klart explodera till världskrig. Speciellt om Kina genomför sin planerade invasion av Taiwan, och om de lyckas få Afrika inblandat med.
Så du räknar inte de iranska träffarna i andra länder eller Ukrainas sprängningar av oljedepåer i Ryssland som delar av kriget?

En av de två drönarna som kraschade i Kouvola i Finland i går hade sprängladdningar fästa vid sig, uppger finsk polis.
Drönaren som var ukrainsk oskadliggjordes genom en kontrollerade sprängning strax innan midnatt i går kväll.
– Gränsbevakningen fortsätter utreda den territoriella kränkningen. Bland annat genomförs sökningar i sjöarna nära nedslagsplatserna för att hitta fler delar av drönarna, säger Ilja Iljin vid Kustbevakningen.
Ukraina bad tidigare i dag om ursäkt och uppger att de inte har siktat på Finland

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back