Stora Mellanösterntråden

Dumma Israel som hela tiden ska starta konflikter genom att skjuta tillbaka och försvara sig!
Jamen jag säger det, det är en evighetsmaskin. Det tar aldrig slut, det är som ett evighetstuggummi som smaken aldrig går ur på, och man bara måste fortsätta ... "för att det är så härligt!"

Om jag vore USA eller Kina eller bara en tung dåre med mycket krut och bly, skulle jag åka dit och avsluta kriget åt dom. Omvärlden tjänar förmodligen skitmycket pengar på deras käbbel, med en vapenindustri som ingen verkar vilja tala om. Denna del av sandlådan är en riktig vapenmässa för många andra länder.

Det är svårt att avgöra vem som började konflikten. Det ekonomiska sinnet hos judarna framkom rätt tydligt hos Judas när han fick en slant för att tjalla på Jesus. Sen dess har de dåligt rykte i regionen.

Är det en vedertagen teori eller har du gjort den själv?
Tror att det var ett litet försök att vara rolig... :)

Anspelandes på judarnas rykte i den kristna världen, den kom sig dels av Judas men också av att judarna var de enda som fick befatta sig med ränta och därmed stod för det tidiga "bankväsendet" och kapitalackumulering under medeltiden. Det var först under tidiga 1800-talet som de styrande insåg hur det faktiskt fungerar med investeringar, avkastning osv och därmed grunden för industrialismens framväxt.

Är det en vedertagen teori eller har du gjort den själv?
Både och. Han var jude, sålde ut sin kompis och har blivit symbol för förräderi, men orden var mina egna.

Det jag egentligen vill ha sagt är att de har hållit på och tjafsat om gamla oförrätter som ingen av de nu levande varit ens i närheten av att vara del av och vem som gjorde nåt häromdagen är egentligen irrelevant.

Tror att det var ett litet försök att vara rolig... :)

Anspelandes på judarnas rykte i den kristna världen, den kom sig dels av Judas men också av att judarna var de enda som fick befatta sig med ränta och därmed stod för det tidiga "bankväsendet" och kapitalackumulering under medeltiden. Det var först under tidiga 1800-talet som de styrande insåg hur det faktiskt fungerar med investeringar, avkastning osv och därmed grunden för industrialismens framväxt.
Vi kanske skulle anammat en gammaltestamentlig ordning med revision/skuldavskrivning/reset vart 7e år.

Utförd av gräshoppor, grodor eller i svårare fall ärkeänglar…
Snarare ”låneregler” för gemene man.
Tror bibeln avhandlar ämnet pengar på över 2000 ställen, medan kärlek nämns en tiondel så ofta. Siffror jag hört men inte kan verifiera. Exempel på girighet saknas inte i vare sig nya eller gamla testamentet. Sen minns vi väl lätt de exempel som passar våra egna syften, jag iaf.

Snarare ”låneregler” för gemene man.
Tror bibeln avhandlar ämnet pengar på över 2000 ställen, medan kärlek nämns en tiondel så ofta. Siffror jag hört men inte kan verifiera. Exempel på girighet saknas inte i vare sig nya eller gamla testamentet. Sen minns vi väl lätt de exempel som passar våra egna syften, jag iaf.

Förvånar mig inte då pengar väl varit huvudsyftet till att religioner skapats.

Det är väl uppenbart? Gudarna är väl skapade i huvudet på folket men sekterna(kyrkorna) är skapade av girighet. Folk som ville tjäna pengar på att prata istället för att arbeta på något åker.
Nej jag tycker inte det är uppenbart, låter nästan religiöst med en sådan uppenbarelse.

Jag har alltid trott att det är för att få makt och möjligen i förlängningen pengar.

Förvånar mig inte då pengar väl varit huvudsyftet till att religioner skapats.
Tror inte jag. Det ligger nog i vårt DNA att söka och försöka förstå var vi kommer ifrån, varför vi finns och hur det kan komma sig att vi kan leva här. Att religion sen är ett användbart verktyg som åsiktsparaply är självklart. Det gäller att vara den som har tolkningsföreträde. Finns det följare och frivillighet finns det strax någon som vill slå mynt av dessa/denna.
Under pandemin fick vi se en rörelse växa fram som i allt uppfyller dessa kriterier, offerkult, överstepräster, fanatiska följare och what not.

Tror inte jag. Det ligger nog i vårt DNA att söka och försöka förstå var vi kommer ifrån, varför vi finns och hur det kan komma sig att vi kan leva här. Att religion sen är ett användbart verktyg som åsiktsparaply är självklart. Det gäller att vara den som har tolkningsföreträde. Finns det följare och frivillighet finns det strax någon som vill slå mynt av dessa/denna.
Under pandemin fick vi se en rörelse växa fram som i allt uppfyller dessa kriterier, offerkult, överstepräster, fanatiska följare och what not.

Det var inte gudar jag syftade på utan kyrkor och andra sekter.

Hörde en intressant sak på nyheterna idag från Gaza.
En "Svenska" från Uppsala kunde inte ta sig från Gaza, ved hon nu gjorde där.
Men, hennes problem var att det inte fanns mensskydd att få tag på. OK, besvärligt såklart.
Men...... Om hon gick till någon av de få toaletter som fanns för att fixa med sakerna riskerade hon att bli våldtagen på vägen och eller sexuellt trakasserad på annat sätt.
Så detta fredliga folk som är mitt uppe i ett krig de själva drog igång igen för ett år sedan har tid att trakassera och våldta sina egna kvinnor.
Någon amerikansk presidentkandidat på 70-talet föreslog att mellanöstern skulle asfalteras över, han hade nog en bra ide.

Hörde en intressant sak på nyheterna idag från Gaza.
En "Svenska" från Uppsala kunde inte ta sig från Gaza, ved hon nu gjorde där.
Men, hennes problem var att det inte fanns mensskydd att få tag på. OK, besvärligt såklart.
Men...... Om hon gick till någon av de få toaletter som fanns för att fixa med sakerna riskerade hon att bli våldtagen på vägen och eller sexuellt trakasserad på annat sätt.
Så detta fredliga folk som är mitt uppe i ett krig de själva drog igång igen för ett år sedan har tid att trakassera och våldta sina egna kvinnor.
Någon amerikansk presidentkandidat på 70-talet föreslog att mellanöstern skulle asfalteras över, han hade nog en bra ide.
Det här är människor som FP mfl tog hit i miljontals. 😚

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage