Stora Grill-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Röksmak får man ganska snabbt - brukar slänga i några bitar äpple- eller al-trä när jag grillar tråkig fisk (ex. lax eller sej) på Kamadon - ger smak på bara några minuter. Det som tar lång tid vid rökning är inte själva smaksättningen, det är att få upp maten till rätt temperatur (genomrökt sas)
På fisk, ja.
"Vanligt" kött tycker jag tar betydligt längre tid att få en vettig röksmak på om man inte fuskar med liquid smoke eller liknande.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På fisk, ja.
"Vanligt" kött tycker jag tar betydligt längre tid att få en vettig röksmak på om man inte fuskar med liquid smoke eller liknande.
Nja, sist jag lagade oxe så eldade jag med äppelträ. Blev riktigt rökigt trots skivat i biffar, så vaddå, ett par-tre minuter per sida?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nja, sist jag lagade oxe så eldade jag med äppelträ. Blev riktigt rökigt trots skivat i biffar, så vaddå, ett par-tre minuter per sida?
Aldrig känt något nämnvärt på så kort tid, kanske har permanent covid? :hihi

Lutar åt en Traeger till nästa säsong så får väl experimentera lite då och se om det är mina smaklökar som är kass eller om det är jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser trevligt ut!
Men hur mycket röksmak hinner du egentligen få på så kort tid?

Inte samma produkt men jag har en sån här Biltema röklåda. Röker mest fisk och den är klar på en dryg halvtimme då har spriten brunnit ut men jag brukar fylla upp ytterligare en gång och köra ett varv till för mer röksmak även om fisken iofs är klar att äta efter första omgången.

Men smakmässigt lämnar den en del att önska, röken sätter sig liksom mest bara på ytan av fisken.
Sätter man fisken därefter i kylen en dag eller två så kryper röksmaken in på djupet men då är den ju inte längre färskrökt.

 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Inte samma produkt men jag har en sån här Biltema röklåda. Röker mest fisk och den är klar på en dryg halvtimme då har spriten brunnit ut men jag brukar fylla upp ytterligare en gång och köra ett varv till för mer röksmak även om fisken iofs är klar att äta efter första omgången.

Men smakmässigt lämnar den en del att önska, röken sätter sig liksom mest bara på ytan av fisken.
Sätter man fisken därefter i kylen en dag eller två så kryper röksmaken in på djupet men då är den ju inte längre färskrökt.

Ser ändå ut att vara mycket rök för pengarna!


Jag har fått ett varuprov på en sån här men inte hunnit testa den än, någon annan i tråden som har en?
Bra eller anus?

DSC_1150.jpg

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det här var bra mycket mer high tech än jag hade väntat mig faktiskt.

3 tempgivare inne i köttet och en utanför som tar tempen i grillen, riktigt hög klass för en som gillar teknik!Screenshot_20231110-183940.jpg

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser ändå ut att vara mycket rök för pengarna!


Jag har fått ett varuprov på en sån här men inte hunnit testa den än, någon annan i tråden som har en?
Bra eller anus?

View attachment 491776

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

Just nu är det den ända jag äger men så småningom får den väl bli någon slags reserök i husvagnen eller firmabilen. Till det duger den gott.
Här hemma borde jag ha något bättre stationärt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Just nu är det den ända jag äger men så småningom får den väl bli någon slags reserök i husvagnen eller firmabilen. Till det duger den gott.
Här hemma borde jag ha något bättre stationärt.

Den här är rätt mäktig för att vara relativt portabel, iaf sett till storleken, väger ändå 27kg.
Men du får en i princip fullfjädrad pelletsgrill/rök som tar väldigt lite plats för jobbet den gör.
Gör av med extremt lite pellets också jämfört med en större maskin och jag tror den ligger på runt 6k ute i butik typ?

Behövs ingen gasol eller annat skit, bara plugga in kontakten och hälla i pellets!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det här var bra mycket mer high tech än jag hade väntat mig faktiskt.

3 tempgivare inne i köttet och en utanför som tar tempen i grillen, riktigt hög klass för en som gillar teknik!View attachment 491777

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
Den där ser fin ut.
Jag köpte en Inkbird för något år sedan, funkar utmärkt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Den där ser fin ut.
Jag köpte en Inkbird för något år sedan, funkar utmärkt.
Ska provköra Meatsticken rejält snart tänkte jag, kapsla in skiten i en vac påse och köra sous vide revben i ett dygn och avsluta på grillen.
Batteritiden ska vara uppåt 70h när den är fullt laddad så det bör inte vara några problem.

Den ska tydligen fixa att åka med köttbiten ner i en fritös också, även detta är jag sugen på att testa då jag faktiskt inte har betalat för den själv.
Hade nog aldrig vågat testa om jag själv hade lagt 1500 spänn på en, men det ska bli spännande!

Har en Weber Connect som är deras motsvarighet till den du länkade, fantastisk pryl och älskar att den går på wifi istället för blåtand, har hittills funkat felfritt i snart 2 år :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns ingen AirFryer-tråd så fick bli här...
Sidfläsk. Tärna köttsidan. Rubba med pulver av lök, vitlök, svartpeppar, rökt paprika, kummin, italiensk salladskrydda, salt och farinsocker.
För en liten aluminium-låda. Torka skinnsidan och pensla med vinäger.
Kör 30 min i 90°. Ta ut och pensla med olivolja och strö på lite salt.
Kör 40 min (min borde gått kortare) i 205°.
Blev riktigt knaprigt skinn. ?
1000003171.jpg
1000003172.jpg
1000003174.jpg
1000003175.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Finns ingen AirFryer-tråd så fick bli här...
Sidfläsk. Tärna köttsidan. Rubba med pulver av lök, vitlök, svartpeppar, rökt paprika, kummin, italiensk salladskrydda, salt och farinsocker.
För en liten aluminium-låda. Torka skinnsidan och pensla med vinäger.
Kör 30 min i 90°. Ta ut och pensla med olivolja och strö på lite salt.
Kör 40 min (min borde gått kortare) i 205°.
Blev riktigt knaprigt skinn. ?
View attachment 492027
View attachment 492028
View attachment 492029
View attachment 492030
Har också kört en hel del sida i air fryer, blir löjligt bra :tummenupp

Jag fyller på med ännu lite mer OT i denna tråden då den inte finns en specifik kött-tråd (men denna handlar ju ändå till större delen om kött så det kanske inte behövs en dedikerad tråd för kött som inte grillas).

Jag och tjejen fick ju testat en bit äkta Japansk A5 Wagyu för inte så länge sen, och det var alldeles alldeles underbart :kär Prislappen däremot var inte alls särskilt underbar, den var mer grotesk... :gnissla :näsblod Men det var verkligen en ögonöppnande upplevelse som fick mig att fundera: Finns det inte någon slags "mellanting" som är mört, saftigt och välmarmorerat men som inte kostar skjortan och som man kan unna sig lite mer regelbundet än A5?

Lokala stormarknaderna där vi bor har rätt begränsad chark, både vad gäller utbud och kvalitet... En bit färsk butiksstyckad Entrecote från den minst dåliga kostar ändå sisådär 400kr/kg, och är väldigt sällan särskilt välmarmorerad eller på annat sätt fin över huvud taget... En klump fett i mitten är väl ungefär det man brukar få, knappt något insprängt fett alls i övrigt, och oftast torrt och tråkigt även om man kör sous-vide. Det allra finaste ur deras sortiment, mittbit av oxfilé, går på ca 600kr/kg och ser även den tråkig och ickemarmorerad ut. Det måste ju finnas bättre alternativ för pengarna kan jag tycka...

Kötthallen (där vi köpte vår bit Wagyu) gav ett bra intryck sist, de levererade snabbt och smidigt och produkterna vi testade var fantastiska. Kollade runt lite på deras webshop och såg att de även har amerikansk "Wagyu" från Snake River Farms, vilket är en av USAs mest kända köttuppfödare som tagit fram en egen Wagyu/Angus-mix om jag förstått saken rätt. Detaljerna därifrån såg väldigt fina ut, men bar inte alls samma groteska prislapp som Japansk A5... Kände att det bara måste testas. Och visst, det är kanske inte direkt billigt kött. Men jämför man pris och utseende med lokala charkutbudet så torde det ändå vara värt att köpa detta som lite finare helgkött istället för en tråkig bit entrecote från citygross, verkar helt klart vara mer bang for the buck om vi säger så.

Vi köpte hem två olika detaljer för att prova, Flap Steak och Entrecotesvans. Flappen ser inte ut som någon Flap jag sett tidigare, den påminner mer om en Brisket... En vanlig flap är ju oftast avlång och tunn och grillas hel för att sedan skäras upp vid servering, den här var såpass grov att jag fick jag dela upp den i enskilda stekar och de blev ändå riktigt rejäla och tjocka bitar... Och vilken marmorering sen... :kär

pro-wM0IyCKY.jpeg
pro-QFBWSEjL.jpeg
pro-RWzcSW34.jpeg

Entrecotesvans var en ny detalj för mig, aldrig sett något liknande. Men det ser onekligen fint ut det också :kär

pro-s9FiHE5s.jpegpro-QNcVuKSI.jpeg

Testade Entrecotesvansen till middag och det var riktigt bra! Tjejens spontana kommentar var att "detta var så mycket bättre än något vi någonsin köpt på citygross!", och jag håller helt med henne. Skulle jag behöva välja mellan detta och citygross oxfilé så är det fan en ren walkover, denna detaljen kostar ungefär samma och är så många gånger bättre :kär


pro-CL37teka.jpeg
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag lite lammribs i grill-fryer-röken. ?
En marinad av vitlökspulver, lökpulver, stark paprikapulver, five-spice, salt och olivolja.
Smörjde in delarna och körde sedan 30 min i 185° med folielock.
Tog sedan av locket och körde 20 till I samma temp.
Blev lite väl färgad så får köra 35 resp 15 plus rök nästa gång.
Blev iaf riktigt saftig med ett drag av Indien pga five-spice. ?
1000003233.jpg
1000003234.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top