Stora Grill-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Brorsan har något original, hemleverans, han sov så gubben åkte till macken o tog en kaffe o köpte en grillbok åt han så när bror ringde i halv panik när han insett att försovit sig kom gubben tillbaka med boken som en kul grej :)

Jag föredrar gasol ändå, kanske t.o.m. el men inte gjort slag i saken.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag lite mellanöstern-inspirerade köttfärsbiffar.
Till det bulgur med stekta grönsaker, tzatziki och fetaostsallad.
Riktigt jefla gött! :)
Shirazen var bättre till maten än för sig själv.20210501_175634.jpg
20210501_180743.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ni som kör kol, vad köper ni för kol?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Den billigaste på valfri matvarukedja ? Någon som gör annat får gärna dela med sig av sin erfarenhet..

Förresten, jag kör nästan uteslutande med briketter + något som kan ryka (vedbit?) och väldigt sällan kol.
Jag vill ha lite större bitar än fliset man får i vanliga påsar. Det kräver lite sortering men kör man lite småbitar för att tända och få upp tempen i början blandat med större bitar så kan man helgrilla ganska stora stycken utan att behöva fylla på kol halvvägs.

Jag stödjer min lokala kolmila för att de ska kunna fortsätta sin verksamhet. Annars kör jag detta som ett mycket billigt och bra vardagskol. Oftast är det mycket bra med stora bitar men någon gång har det varit mest smått så känn lite på påsen innan ni köper.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kol får bli det som råkar finnas.
Bricketter blir alltid Weber, så mycket bättre glöd längre än de billigare.
Röklåda med egna äppelflis eller köpta spån på gasolgrillen. Ibland strör jag spån direkt på flametamersena.
Samma på bricketterna, spån på glöden ger god rök.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Igår åkte gamla gasolgrillen i skrotcontainern på tippen.
10 års hyfsat god tjänst tack vara löpande underhåll.
Nu blir det återgång till kolgrill.
Har en Landmann i stugan som funkar men jag är inte nöjd med temperaturen jag får upp i den.
Så nu blir det nog en Weber. Men, vilken eller finns det bättre?
Den jag är mest sugen på är en Performer DeLux GBS med gasolstart av bricketterna.
Är det värt det lite högre priset jämfört med Premium?
Men så finns ju Master Touch, men jag tror inte jag kommer att köra några långkörningar så den är kanske onödig.
Eller ska jag krossa fruns spargris och köpa en pelletsgrill?
Eller helt enkelt gå tillbaka till gasol igen? Har sett ett par intressanta sådana också, En Weber Genesis II 310 och en Cello Carbon 4XS?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Igår åkte gamla gasolgrillen i skrotcontainern på tippen.
10 års hyfsat god tjänst tack vara löpande underhåll.
Nu blir det återgång till kolgrill.
Har en Landmann i stugan som funkar men jag är inte nöjd med temperaturen jag får upp i den.
Så nu blir det nog en Weber. Men, vilken eller finns det bättre?
Den jag är mest sugen på är en Performer DeLux GBS med gasolstart av bricketterna.
Är det värt det lite högre priset jämfört med Premium?
Men så finns ju Master Touch, men jag tror inte jag kommer att köra några långkörningar så den är kanske onödig.
Eller ska jag krossa fruns spargris och köpa en pelletsgrill?
Eller helt enkelt gå tillbaka till gasol igen? Har sett ett par intressanta sådana också, En Weber Genesis II 310 och en Cello Carbon 4XS?
Pelletsgrillen verkar ju vara en bra idé men inte särskilt väl genomförd. Kanske nästa generation?
Jag har en klotgrill med gasolstart och den funkar men jag använder ändå skorstenständare. Om man vill ha ett lager kol över hela grillen så funkar det bra att tända med gas och släcka med locket om och om igen men jag vill nästan alltid ha en indirekt zon och kanske ha kolen i en korg en bit upp från kolgallret och då ger det ingen större fördel. Inte värt pengarna för mig men det är individuellt.

Jag köpte precis en gammal Summit Platinum till sommarstugan där det tydligen ska vara gas. Grill, nya brännare och flavorizer bars kostade totalt 2700kr så det var ju ett rätt prisvärt alternativ. Ser ut som kriget men den håller nog längre än en budgetgrill nu när den får nya vitala organ. Har inte testat den än men den är garanterat bra att laga mat på.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Gårdagens bbq!
Iberico ribs, lax, blomkål och tomatsalsa. Blomkålen kunde fått gå lite till men det andra blev klart så den fick vara lite crunchy.
 

Bifogat

  • 7CC08E75-E0FB-47B8-BEFB-9EF6CA4BEC64.jpeg
    7CC08E75-E0FB-47B8-BEFB-9EF6CA4BEC64.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 16

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Igår åkte grillen fram för andra gången i år. Picanha, sous vidad i 2h, 57 grader, avslutad på grillen. Den blev magisk! Jag provade också att slänga på gjutjärnsstekjärnet för att steka lite sparris vilket fungerade fint och var kul, så nu ska jag fixa något specifikt för grillen (det blev ju så jäkla sotigt ?).
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med all picanha och annan lyx är det lätt att glömma att korv kan vara j-vligt gott!
Tjock cabanos, smal jalapenos-chorizo och vanliga grillkorvar.
Till det knåpade frun ihop hemgjorda korvbröd och som avslutning en liten kladdis med grädde. :love:
20210530_201635.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad gör man med en av världens tråkigaste styckdetaljer?
Man marinerar lätt, trär upp den på spett, Napoleon-grillar och lägger den på tallrik med ris, sallad och kallrörd jordnötssås! :love:
Till det mitt "vardags-husvin" Org De Rac CabSauv-shiraz-merlot.
20210601_182847.jpg

20210601_184600.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Igår grillades citron-, lime-, vitlök- och svartpeppar-marinerade frysta räkor.
Till det aioli och nybakt bröd.
1,5kg gick åt i ett nafs.
Gruvligt gott om man har en grillplatta! :love:
Sköljes med fördel ned med en ekad chardonnay. :)
20210606_184925.jpg

20210606_185632.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Med all picanha och annan lyx är det lätt att glömma att korv kan vara j-vligt gott!
Tjock cabanos, smal jalapenos-chorizo och vanliga grillkorvar.
Till det knåpade frun ihop hemgjorda korvbröd och som avslutning en liten kladdis med grädde. :love:
View attachment 461219
Brorsan är professionell kock (eller snarare var, han omskolade sig för ett par år sedan), hans favoritkäk när han lagar mat åt bara sig själv och verkligen vill unna sig det bästa han vet är kokt med bröd :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blivit med pelletsgrill. Fan det bästa sen människan lärde sig laga mat.
Smidig som gasol, smakar som kol. What’s not go like? Kanske priset då..
Pelletskostnad inte mer än kolgrillens kolförbrukning i reda pengar.
Slår igång på morgonen, drar på jobb, kan justera temperatur och rökmängd från app. Kommer hem, skär upp och avnjuter en kalas-perfekt bit kött för flera familjer.

Traeger Ironwood 885 är det i mitt fall. Hela konceptet är kanon med mängder av recept direkt i appen.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Blivit med pelletsgrill. Fan det bästa sen människan lärde sig laga mat.
Smidig som gasol, smakar som kol. What’s not go like? Kanske priset då..
Pelletskostnad inte mer än kolgrillens kolförbrukning i reda pengar.
Slår igång på morgonen, drar på jobb, kan justera temperatur och rökmängd från app. Kommer hem, skär upp och avnjuter en kalas-perfekt bit kött för flera familjer.

Traeger Ironwood 885 är det i mitt fall. Hela konceptet är kanon med mängder av recept direkt i appen.
Vill ha. Synd att sen kostar 18k och att jag vill ha andra saker... Också... :p
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bara för er som funderar, spana in meat church på dumtuben, han gör massa grejer med Traeger. Börja med bringa? (Brisket), snart står man där och kör nötribs som om det inte fanns en morgondag!

 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Blivit med pelletsgrill. Fan det bästa sen människan lärde sig laga mat.
Smidig som gasol, smakar som kol. What’s not go like? Kanske priset då..
Pelletskostnad inte mer än kolgrillens kolförbrukning i reda pengar.
Slår igång på morgonen, drar på jobb, kan justera temperatur och rökmängd från app. Kommer hem, skär upp och avnjuter en kalas-perfekt bit kött för flera familjer.

Traeger Ironwood 885 är det i mitt fall. Hela konceptet är kanon med mängder av recept direkt i appen.
Intressant..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top