Stora cykeltråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
På ett vis är det väl bra att fler cyklar istället för att dom tar bilen, eller kollektivtrafik nu i pandemitider, men det gör ju också att fler stolpskott som inte kan cykla ger sig ut i trafiken. Det är ju högst ovanligt att man möter någon på rätt sida i kurvor eller korsningar :mad: Och det är ju inte direkt så att dom snabbt flyttar på sig, dom håller sitt spår, alternativt glider förbi med låst bakhjul eller snudd på vobblar omkull :dummer Har man riktig tur som sitter dom och fipplar med mobilen också, med lurar på, så att dom verkligen är helt avskärmade från omvärlden :dummer

Alla verkar dessutom tro att cykelbanor är enkelriktade, trots vägmarkeringar som visar på motsatsen, och att dom själva cyklar samma väg hem från jobbet, fast åt andra hållet då. Så man behöver ju inte titta upp om man ska köra om någon, och även om man tittar upp och ser mötet så behöver det ju inte betyda att man ska avbryta omkörningen. Och INGEN kan ju vara snabbare och vilja cykla om just dom, så att sicksacka över hela cykelbanan kan ju aldrig vara ett problem.

Och det lustiga är att det är mer eller mindre samma beteende oavsett kläder och cykel, memils eller kärringar med damsnurra, det som sticker ut lite är elcyklister som tvångsmässigt alltid ska fram i maxfart :huvet

Och sen undrar folk varför folk hatar cyklister? Och jag, som faktiskt håller mig på rätt sida, visar hänsyn och anpassar hastigheten, aldrig kör om med möte osv, får ju ta skit för det dom andra gör :huvet
Jupp. Andra cyklister är nästan den största faran när man är ute och cyklar. Jag tror till och med att jag tidigare i den här tråden ondgjort mig över de som ska vara ute och cykla trots att de inte har koll på såna nymodigheter som högertrafik.

Många cyklister har dålig koll på det egna fordonets bredd. Och ju smalare cykelväg desto mer utrymme verkar de behöva i sidled. Gäller i allra högsta grad även för lådcyklister och kärrcyklister, då ska de hålla minst en halvmeter från ytterkanten på cykelvägen och eventuellt mötande får så vackert lov att svänga ut på gångväg eller ner i diket om det så krävs.

Ja, vissa elcyklister verkar vara ett litet eget släkte. Full fart genom kurvor, korsningar och över cykelöverfarter. Det brukar även sammanfalla med att de har sadeln för lågt och är ute och vinglar utan hjälm.

Sedan har jag inte förstått varför man varje dag möter folk som är ute och cyklar med dubbdäck på mitt i sommaren. Personligen så byter jag till sommardäck på cykeln så fort det bara går och har sommardäcken på tills första snön faller.

Jag bor bredvid en nedförsbacke på en lite större genomfartsled. Nästan varje fredag- och lördagnatt ser man något stolpskott som kommer utan lyse mitt i gatan. Det finns även de som är såpass "duktiga" att de utan en hand på styret kan sitta och knappa på telefonen när de susar fram genom mörkret.

Farsgubben brukar säga ungefär så här:
För att köra bil så krävs det att man har körkort, vilket i sin tur ställer vissa krav på kunskaper, synskärpa och allmänt hälsotillstånd. Och man behöver en bil som ska vara försäkrad, skattad och besiktad så att den är trafiksäker med mera.

Det enda som krävs för att cykla är en cykel.



PS Rullskidåkare kan vara lite speciella också. DS
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena! Jag fick fälgarna av min svåger men behöver de inte. Vad kan jag sälja de för? 26". Jag har ingen aning om hur dyra de en gång varit eller vad det kostar att sätta på drev/skivor.
e4e09b267f972c440e8122665df31632.jpg
11715a7728525958b27566768a6b415b.jpg
285cdf154a03b53d1c9fff9d400b9c54.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tjena! Jag fick fälgarna av min svåger men behöver de inte. Vad kan jag sälja de för? 26". Jag har ingen aning om hur dyra de en gång varit eller vad det kostar att sätta på drev/skivor.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
En 5-hunka kanske? Cykelbranschen har gått helt bananas på senare år, det kommer nya standarder och dimensioner hela tiden, så hjulen passar inte på dagens cyklar.. "Ingen" cyklar med 26 tum och qr i skogen längre, de som finns kvar är förpassade till vinterpendling och rulla-till-krogen-cyklar. ;)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Avid verkar ha DOT-vätska, varför vill du ha det istf mineralolja? Är det bättre? (jag har ingen aning, har bara vajer på mina cyklar :))
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar att önskemålet om bromsvätska hänger ihop med vad som sitter i andra änden på slangen vad nu det är? Nåt säger mig att det inte handlar om trampcykel...

Jag kan inte hjälpa i vilket fall som helst, men GuW är väl i cykelbranschen och borde ju veta om nåt handtag har andra krav på vätska.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu behöver jag hjälp av cykelmaffian. Jag är på jakt efter en bromspump för vänster hand som är avsedd för bromsvätska och inte mineralolja.

Tänk https://www.bikeinn.com/bike/shimano-xt-m8100-left-eu/137280794/p . Prisbild <500kr.
När jag handlade för några år sedan gick det att hitta Hayes pumpar betydligt billigare men lyckas inte just nu.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag gissar att önskemålet om bromsvätska hänger ihop med vad som sitter i andra änden på slangen vad nu det är? Nåt säger mig att det inte handlar om trampcykel...

Jag kan inte hjälpa i vilket fall som helst, men GuW är väl i cykelbranschen och borde ju veta om nåt handtag har andra krav på vätska.
Precis.... Har provat Shimanos prylar som är oljefyllda för att ersätta den usla Magurapumpen till kopplingen på KTM. Shimanos väger mindre, kostar mindre och har betydligt bättre inställningsmöjligheter.

Tänkte prova samma sak för stuntbroms därav kravet på bromsvätska.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis.... Har provat Shimanos prylar som är oljefyllda för att ersätta den usla Magurapumpen till kopplingen på KTM. Shimanos väger mindre, kostar mindre och har betydligt bättre inställningsmöjligheter.

Tänkte prova samma sak för stuntbroms därav kravet på bromsvätska.

Fast mineralolja tror jag inte skadar tätningar gjorda för bromsvätska?

Menar alltså att det kanske skulle funka med vilken kombination som helst ifall du byter till mineralolja. Det är iofs inget jag kan garantera.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå stolpskott på cykel. För några veckor sedan kom en lirare ikapp mig vid ett rödljus, och sen låg han ca 1dm bakom någon kilometer, i 5cm modd och snöglopp, längs en väg med gott om korsningar och annan trafik, utom i en kurva, där cykelbanan går i ytterspår, där var han uppe i jämnhöjd med mig på innern, mitt i bilvägen, MOT trafiken. Jag ledsnade, så i en lång uppförsbacke höll jag till höger och saktade in, långsamt och fint. Då slänger han sig förbi och skriker "JÄVLA IDIOT" :dummer Sen orkade han inte trampa så fort, så jag drog om med gott tempo, och han hängde på. Jag skulle inte åt samma håll som pendlarstråket, så jag svängde av på en annan cykelbana, med ett rödljus längre fram, och han hängde på. Men jag skulle vända, så i en kurva tog jag av in på en mindre väg, och när han svoschar förbi hör jag ett "men va fan?!". Troligen hade han tänkt hugga mig i rödljuset och skälla ut mig för att jag inte ville ha någon helt okänd människa så nära bakom mig i halka, och så hann han inte med när jag svängde åt ett annat håll :huvet Han kanske låg för nära..?

I måndags kom jag i en backe ner in i en tunnel, och precis utanför tunneln försvann cykeln under mig, det var blankis med 1cm snö på. Jag slog i backen ganska oförberedd och slog med hjulen in i kanten vid tunnelväggen, så det tog tvärstopp. Jag fick styret i bröstkorgen och tappade luften och efter en kullerbytta blev jag stående på knäna i fosterställning och kippade efter andan. Ett par kom fram och frågade hur jag mådde och ställde undan min cykel medan jag kröp upp på trottoaren, tack för det! Jag fick en rejält öm höft, ömt knä med skrubbsår, stel nacke, rejält ont vänster handled och ont i bröstet, inkl svårt att andas. Dessutom spräckte och böjde jag bromsskivan!

Jag tyckte inte att det var så farligt, och sjukhusen har bättre saker för sig än hypokondriker, så jag höll mig hemma och tog det lugnt, men i fredags kväll blev jag ivägtjatad av regeringen, och efter 4h på närakuten så konstaterade dom, efter röntgen, att handleden var hel men massivt stukad, men att jag hade knäckt ett revben. Så nu får jag hålla mig till ytlig hyperventilering ett tag :hihi
 
  • Hjärta
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Rimligaste tråden och huvudområdet för min fråga iaf. Jag behöver en ny pulsklocka för min nuvarande Polar V800 har fått rätt usel batteritid, framförallt i lite kallare väder. Jag är medveten om att batterier blir sämre när de är kalla men 40 min är för dåligt.
Polar vill att jag skickar in klockan till dem och sen ge ett prisförslag för att byta och om jag inte gillar det måste man då pröjsa 250 spänn för att de skall skicka tillbaka den, de indikerar att det kommer kosta minst 1800 att byta batteri, inte jättesugen på det och vill av den här anledningen inte ha en Polar.

Mitt användande är som "cykeldator" och som pulsklocka när jag jagar fjäder ("spelar" badminton). Jag försöker springa lite ibland också men det går sådär oftast. Så, GPS för att hålla koll på hastighet/sträcka och gå att köra utan GPS för att få bättre batteritid när man tränar inomhus.

Vad ska jag ha? Kikat på Garmin Forerunner 745 och 945 (tror jag det var), men har egentligen ingen aning. Jag hade en kadenssensor till V800 men det är inte något krav egentligen.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Precis.... Har provat Shimanos prylar som är oljefyllda för att ersätta den usla Magurapumpen till kopplingen på KTM. Shimanos väger mindre, kostar mindre och har betydligt bättre inställningsmöjligheter.

Tänkte prova samma sak för stuntbroms därav kravet på bromsvätska.
Tjo boris. Dessa är Lite dyrare. Hope har schyssta grejer deras tech3 bromshandtag. Byggda som motorcykel miniatyr bromspump. Likadan luftnings process. Inget behov av extra märkes luftningskit. Samt finns reservdelar till nästan allt. Samt olika färger. Har inte fått tillfälle att äga ett par själv. Vet dock att jag läst att dom har lite mer modulering jämförelse med andra typ shimano som är lite mer på/av i känslan. Om det spelar nån roll för dig. Dom är dock ganska små ocjså. Länk: https://www.hibike.com/hope-tech-3-...cee5174c520cf5bbc9487a919f136986#var_51847998
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rimligaste tråden och huvudområdet för min fråga iaf. Jag behöver en ny pulsklocka för min nuvarande Polar V800 har fått rätt usel batteritid, framförallt i lite kallare väder. Jag är medveten om att batterier blir sämre när de är kalla men 40 min är för dåligt.
Polar vill att jag skickar in klockan till dem och sen ge ett prisförslag för att byta och om jag inte gillar det måste man då pröjsa 250 spänn för att de skall skicka tillbaka den, de indikerar att det kommer kosta minst 1800 att byta batteri, inte jättesugen på det och vill av den här anledningen inte ha en Polar.

Mitt användande är som "cykeldator" och som pulsklocka när jag jagar fjäder ("spelar" badminton). Jag försöker springa lite ibland också men det går sådär oftast. Så, GPS för att hålla koll på hastighet/sträcka och gå att köra utan GPS för att få bättre batteritid när man tränar inomhus.

Vad ska jag ha? Kikat på Garmin Forerunner 745 och 945 (tror jag det var), men har egentligen ingen aning. Jag hade en kadenssensor till V800 men det är inte något krav egentligen.
Byt batteri själv? Verktygskit för att öppna en klocka hittar du på ebay och även batteri. Men iofs blir du då utan klocka ganska länge medans du väntar på leverans.

Skulle dock gissa att det skulle sluta runt 300kr totalt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Byt batteri själv? Verktygskit för att öppna en klocka hittar du på ebay och även batteri. Men iofs blir du då utan klocka ganska länge medans du väntar på leverans.

Skulle dock gissa att det skulle sluta runt 300kr totalt.
Kollat lite på det och det verkar inte helt självklart när man inte gör det så ofta, dessutom verkar det vara svårt att hitta batteri som är bra. Det är framförallt det sistnämnda. Batteriet verkar dessutom vara limmat på insidan av klockan, kanske man inte behöver göra iofs men undrar vad man ska ha för lim.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kollat lite på det och det verkar inte helt självklart när man inte gör det så ofta, dessutom verkar det vara svårt att hitta batteri som är bra. Det är framförallt det sistnämnda. Batteriet verkar dessutom vara limmat på insidan av klockan, kanske man inte behöver göra iofs men undrar vad man ska ha för lim.

Kan väl inte vara så petigt med val av lim? Det är ju en skyddad miljö och inte så mycket stötar. Smältlim skulle jag nog ta om det är limmat på insidan av locket för då går det ju lätt värma lös.

Men, jag förstår om du inte vill byta till dåliga batterier.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Rimligaste tråden och huvudområdet för min fråga iaf. Jag behöver en ny pulsklocka för min nuvarande Polar V800 har fått rätt usel batteritid, framförallt i lite kallare väder. Jag är medveten om att batterier blir sämre när de är kalla men 40 min är för dåligt.
Polar vill att jag skickar in klockan till dem och sen ge ett prisförslag för att byta och om jag inte gillar det måste man då pröjsa 250 spänn för att de skall skicka tillbaka den, de indikerar att det kommer kosta minst 1800 att byta batteri, inte jättesugen på det och vill av den här anledningen inte ha en Polar.

Mitt användande är som "cykeldator" och som pulsklocka när jag jagar fjäder ("spelar" badminton). Jag försöker springa lite ibland också men det går sådär oftast. Så, GPS för att hålla koll på hastighet/sträcka och gå att köra utan GPS för att få bättre batteritid när man tränar inomhus.

Vad ska jag ha? Kikat på Garmin Forerunner 745 och 945 (tror jag det var), men har egentligen ingen aning. Jag hade en kadenssensor till V800 men det är inte något krav egentligen.
Jag gillar Garmin, men använder klockan i första hand för löpning (förutom som.. well, smartklocka antar jag, den visar tid och notiser och är ett betalkort). Min 645 behöver jag ladda en timme kanske två gånger i veckan och jag har alltid GPS på (GPS och blåtand går att slå av, gör nog en del för batteritiden). 745/945 som du nog behöver för att cykla med har bättre batteri. 945 går att lossa och montera direkt på cykeln med lite extratillbehör, om jag inte minns alldeles fel.

Har du kollat vad https://www.dcrainmaker.com/ har att säga? Han gör rätt så utförliga tester av typ alla modeller på marknaden.

edit: 645 och andra modeller går också finfint att cykla med. Det är väl bara om man multisportar man behöver högre modellserier för att hålla ihop träningspass.
 
Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Magura gör saker för cykel med.. De kör sitt eget flôt "blueblood".. Någon slags mineralvätskta.

DOT och Mineral blandas som Öl och Diesel.. icke kompatibelt..

Hayes är dött i Eruopa.. Finns knappt några grejer.. Är du snål så åk förbi din LBS de har säkert någon Haynes nine eller Sole liggandes i skrotbingen (om den inte är nytömd)

Avid har haft lite problem med sina handtag på sistone därför foumen är överfull med säljesannonser..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top