Stora cykeltråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns en många olika serier. 900, 920, 930, 950 osv. Vad är skillnaden mellan dessa i sig? Vad står 9x0 för?
Siffran nio i 9x0 betyder att det är 29"-hjul. Om Scotten istället heter 7x0 är det 27,5".

X kan vara lite olika beroende på vilken modell det gäller. Men det brukar vara så att lägre siffra innebär bättre komponenter och högre pris. Exempelvis så skulle 970 kunna vara en cykel med aluminiumram och Deore-växlar medan 910 skulle vara kolfiberram och XTR-växlar.


Dom tar upp elcyklar och att dom skapar otrygghet också:

Lustigt att dom själva anser att dom själva är ett problem, och att fordonets toppfart i sig är ett problem. 25kmh är för fort alltså, lustigt, jag snittade 26 på 33km före jobbet i morse, med vinterdäck och allt :rofl
Vad det gäller elcyklarna så tror jag mer det beror på vilka som väljer att elcykla än på cyklarna i sig när det gäller vilka faror de utgör.

Toppfarten är väl inget problem. Det är bara det att de som väljer elcykel tror att det innebär att man måste hålla 25kmh hela tiden - överallt.

För övrigt är jag grymt sugen på att elkonvertera min ena cykel nu. Jag har kommit fram till att cykelpendla till jobbet för mig är mest bara slitsamt och inte ger någon vidare motion när jag cyklar sträckan fem dagar i rad (ca 12km enkel resa och 120 höjdmeter). Och då har jag aldrig energi över för att ge mig ut och nöjescykla i skogen någon kväll eller helg. Min nuvarande hypotes är att elpendla till jobbet och sedan ge sig ut på ett par grisigt jobbiga motionspass i skogen varje vecka skulle vara något jag skulle må bättre av.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad det gäller elcyklarna så tror jag mer det beror på vilka som väljer att elcykla än på cyklarna i sig när det gäller vilka faror de utgör.

Toppfarten är väl inget problem. Det är bara det att de som väljer elcykel tror att det innebär att man måste hålla 25kmh hela tiden - överallt.

För övrigt är jag grymt sugen på att elkonvertera min ena cykel nu. Jag har kommit fram till att cykelpendla till jobbet för mig är mest bara slitsamt och inte ger någon vidare motion när jag cyklar sträckan fem dagar i rad (ca 12km enkel resa och 120 höjdmeter). Och då har jag aldrig energi över för att ge mig ut och nöjescykla i skogen någon kväll eller helg. Min nuvarande hypotes är att elpendla till jobbet och sedan ge sig ut på ett par grisigt jobbiga motionspass i skogen varje vecka skulle vara något jag skulle må bättre av.
Visst är det så, det är inte alla cyklister som är experter på att anpassa hastigheten heller, antingen pendlingstränar dom och vill inte få en dålig tid eller så vill dom hålla farten uppe för att det är jobbigt att accelerera, men elcyklister toppar ligan där, andra får flytta på sig för att dom ska fram, gärna tränga sig längst fram vid alla rödljus också, för att bli ifråncyklade av oss andra efter 100m, vid varje rödljus, varje dag :huvet I många fall går det ju så läskigt fort att dom måste hålla sig precis mitt i cykelbanan också :dummer

Jag har 61-62km ToR mitt jobb, lite beroende på vägval, och jag cyklar alltid, men visst blir det på bekostnad av dom där härliga racerrundorna. Å andra sidan, med fru, barn och hus så blir det inte så mycket tid över till dom där rundorna ändå, så jag ser det som att jag får in träningsmilen i vardagstransporterna istället. Men visst finns det dagar när jag saknar dom 7km jag hade till kontoret en gång i tiden, och man kunde hinna med några underbara 10-milor efter jobbet några dagar i veckan :kär
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ja för fasen, köp! Det kommer vara brist på hojar till i höst, antagligen ännu längre.
900 är bäst utrustad och ju högre desto enklare komponenter. Men även de enklaste har bra komponenter. Min senaste mtb är en Scott Voltage FR 710, med ganska så fina komponenter, men jag insåg att vad ska jag med så fina fjädringskomponenter, jag kommer aldrig skruva på de... ?
Sen jag började cykla mtb 2010 så har jag haft 10 mtb och ingen har haft mindre än 130mm fjädring, så det är ju inte så konstigt att jag inte stör mig på eventuella effektförluster där tramptagen komprimerar fjädringen. Men, jag cyklar ytterst sällan stående. I uppförsbackar så är det låg växel, hög sadel och sittandes som gäller. Med Hardtail kan man säkert stå upp och bryta, men på FS (full suspension) så försvinner mycket energi om man ska stå upp i uppförsbackar.

Appropå Flottsbro så har de hoppleder. Kolla instagramkontona för Alma Wiggberg och Max Fredriksson, de har lagt upp rätt mycket därifrån.

Grymt! Tack för infon. Bra att höra lite "verklighet". Har joinat lite lokala FB-grupper också.

Jag har förstått fulldämpat = mer trampa. Och att man då helst ska sitta i sadeln. Det är lite nytt. Jag har definitivt inga köttiga benmuskler som kontorsråtta... men men, man får väl gå eller ta det chill i början.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Visst är det så, det är inte alla cyklister som är experter på att anpassa hastigheten heller, antingen pendlingstränar dom och vill inte få en dålig tid eller så vill dom hålla farten uppe för att det är jobbigt att accelerera, men elcyklister toppar ligan där, andra får flytta på sig för att dom ska fram, gärna tränga sig längst fram vid alla rödljus också, för att bli ifråncyklade av oss andra efter 100m, vid varje rödljus, varje dag :huvet I många fall går det ju så läskigt fort att dom måste hålla sig precis mitt i cykelbanan också :dummer

Jag har 61-62km ToR mitt jobb, lite beroende på vägval, och jag cyklar alltid, men visst blir det på bekostnad av dom där härliga racerrundorna. Å andra sidan, med fru, barn och hus så blir det inte så mycket tid över till dom där rundorna ändå, så jag ser det som att jag får in träningsmilen i vardagstransporterna istället. Men visst finns det dagar när jag saknar dom 7km jag hade till kontoret en gång i tiden, och man kunde hinna med några underbara 10-milor efter jobbet några dagar i veckan :kär
Återigen så är det alltså fordonet som skapar problem, inte personen i sadeln? :va ;)

Jag tror att somliga människor bryr sig mindre och det är de som märks. De kan vara iklädda åtsittande Lycra eller framföra en elcykel men det är fortfarande människor som inte bryr sig om att visa hänsyn.
Jag cyklar för att jag gillar det. Det ger träning men jag försöker anpassa mig efter omständigheterna.
Precis som att köra SportHoj på IoM när det gäller anpassa hastigheten, det kan gå lite snabbare men ibland måste jag sakta ner, men det är mitt ansvar. Fri fart! :love::love::love:
Jag kan ta en bandag för att träna men att göra det på landsvägen är dumt även om jag kan hålla högre hastighet på ön.
Men Lycraklädda kan träna för tävling på landsväg utan att de tycker det är besvärligt! :huvet
Samma sort som skär mörka kurvor för "det brukar inte komma möte" och blir arg på dig när du möter denne.:huvet
Anpassning är inte medelsvenskens starkaste gren. :fakta
Du flyttar dig när jag kommer! :död

Nu har inte jag möjlighet att cykla hela vägen så det blir att ta cykeln på tåget. Men det blir 2 mil om dagen i normala fall. Mer om jag har någon anledning eller bara känner för en omväg....
Nu har jag tillbringat tid i Malmö på senare tid med möjlighet att cykla hela vägen varje dag! :tummenupp Men det är så nära så hemfärden på eftermiddagen måste bli lite längre.
Tokholmarna kör med hjälm eller hövding medans Malmöiterna kör med toppluva. Nu är det inte väder för veklingar så trängseln är inte stor. En morgon cyklade jag som i ett moln! Imorse blåste cykeln omkull när jag stannade för att dra åt regnhuvan!
Men gemensamt är att i stort sett inga använder ringklockan.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Grymt! Tack för infon. Bra att höra lite "verklighet". Har joinat lite lokala FB-grupper också.

Jag har förstått fulldämpat = mer trampa. Och att man då helst ska sitta i sadeln. Det är lite nytt. Jag har definitivt inga köttiga benmuskler som kontorsråtta... men men, man får väl gå eller ta det chill i början.
Grejen med moderna kvalitets-mtb ( i min värld 20k och uppåt för en heldämpad) är att idag har de såpass bra utväxling att det ska vara ganska så brant innan man behöver ställa sig upp eller kliva av. Och dropperstolpe gör ju att du alltid kan ha sadeln i optimal position.
Men cykla med andra, jag kör ofta själv och då pressar jag inte mig själv, så är ganska svag/långsam med tanke på hur mycket jag cyklat. ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Återigen så är det alltså fordonet som skapar problem, inte personen i sadeln? :va ;)
Nejdå, jag skrev elcyklister, inte elcyklar :tungan Och det är säkert så att dom hade betett som som idioter även med en vanlig cykel, men då hade dom aldrig orkat cykla så läskigt fort, eller ens kommit ut på en cykel till att börja med. Jag tror att det är fler kollektivtrafikare med elcykel än vanliga cyklister som skaffar elcykel, alltså är vanan av att cykla mindre.
Men gemensamt är att i stort sett inga använder ringklockan.
Ja, ofta är det ju ganska bortkastat, eftersom alla har lurar och går försjunkna i sina mobiler :huvet Eller möjligen om två går i bredd och pratar, då byter dom bara plats och går ivägen i alla fall.
Men cykla med andra, jag kör ofta själv och då pressar jag inte mig själv, så är ganska svag/långsam med tanke på hur mycket jag cyklat. ;)
Det är inte så dumt att vara flera om olyckan är framme heller.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nejdå, jag skrev elcyklister, inte elcyklar :tungan Och det är säkert så att dom hade betett som som idioter även med en vanlig cykel, men då hade dom aldrig orkat cykla så läskigt fort, eller ens kommit ut på en cykel till att börja med. Jag tror att det är fler kollektivtrafikare med elcykel än vanliga cyklister som skaffar elcykel, alltså är vanan av att cykla mindre.

Ja, ofta är det ju ganska bortkastat, eftersom alla har lurar och går försjunkna i sina mobiler :huvet Eller möjligen om två går i bredd och pratar, då byter dom bara plats och går ivägen i alla fall.

Det är inte så dumt att vara flera om olyckan är framme heller.
Vad är en vanlig cyklist? Vi som cyklar utan att klä oss speciellt? De som pendlar?
Många med multiväxlat och iklädda Lycra vågar definitivt cykla läskigt fort. OCH bete sig som idioter! :fakta

Det är aldrig bortkastat att använda ringklockan. Hör de inte så gör det ingen skada. Jag tror att många inte vågar avvika. Lite som att våga prata med okända utan alkohol. Om någon står ivägen säger man vanligtvis inget inget utan tittar argt för att sedan tränga sig förbi.
-Ursäkta, skulle jag kunna få komma förbi! Hörs sällan...

Är jag ensam om att använda ringklockan sticker jag ut men om fler använder den skulle det öka säkerheten och bli trevligare i trafiken.
För jag vet många som klagar på cyklister som inte använder ringklockan, både fotgängare och andra cyklister, och vill att jag som cyklist ska tala om när jag kommer. Återigen så är det anpassning, jag får ta i beräkning att de är ivägen.

Det lustiga när cyklister klagar på de som kör om är att de själva säger att de inte använder ringklockan! :hihi
Lite grann som en majoritet av trafikanterna klagar på att andra använder blinkers för dåligt. :crash

Om fotgängare går i bredd och pratar så hör de min ringklocka. Om jag inte väntar tills jag är framme innan jag plingar ska det mycket till för att de fortfarande är ivägen. Det kan till och med bli lite leenden när de upptäcker vad de gör, förutsatt att jag plingar i tid.

Har jag bara inte inställningen Jag ska fram, du ska flytta dig utan flyter med i rytmen blir det lättare...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag är lite kluven till ringklockan. Om jag kan passera utan "problem" så använder jag inte klockan, men jag saktar in om det känns lite trångt. Jag har varit med om pedestrian rage pga klockan, antagligen för att jag cyklar på en sånn där äcklig krullstyrad sak och har, hemska tanke, kläder som är bra att cykla i. Samtidigt har min fru blivit utskälld för att hon använde klocka och hon cyklade då på en skeppshult och klädd i typ jeans och tröja, hon hade iofs hjälm.

/R
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är lite kluven till ringklockan. Om jag kan passera utan "problem" så använder jag inte klockan, men jag saktar in om det känns lite trångt. Jag har varit med om pedestrian rage pga klockan, antagligen för att jag cyklar på en sånn där äcklig krullstyrad sak och har, hemska tanke, kläder som är bra att cykla i. Samtidigt har min fru blivit utskälld för att hon använde klocka och hon cyklade då på en skeppshult och klädd i typ jeans och tröja, hon hade iofs hjälm.

/R
-Jamen jag går redan åt sidan!

Visst kan det irritera några men det beror nog bara på att de flesta inte använder ringklockan förrän de absolut måste. Och då blir det aggressivt.
Men då svarar jag vänligt -Förlåt, jag ville bara tala om att jag kom. Och då blir det svårt att fortsätta vara arg.
Dessutom, när fotgängare går åt sidan får de höra ett ovanligt ord i Sverige idag! Tackar! :hej
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hur går det med trampandet för er? :)

Har varit på Flottsbro och Bergs gård och diverse olika ställen! Är nog mer svag för Flottsbro i med det är lite aktion, hoppa och man rullar mer än trampa. Men trails har sin charm också!

Ska bli fint väder nästa och mycket ledighet för mig, så tänkte passa på och komma ut extra mycket och cykla!

Ni i stockholm, vad för fler ställen än Flottsbro finns med enkel väg till topp, alternativt linbana av något slag? :martialar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur går det med trampandet för er? :)

Har varit på Flottsbro och Bergs gård och diverse olika ställen! Är nog mer svag för Flottsbro i med det är lite aktion, hoppa och man rullar mer än trampa. Men trails har sin charm också!

Ska bli fint väder nästa och mycket ledighet för mig, så tänkte passa på och komma ut extra mycket och cykla!

Ni i stockholm, vad för fler ställen än Flottsbro finns med enkel väg till topp, alternativt linbana av något slag? :martialar
Hammarbybacken har väg hela vägen upp, man blir rätt mör i benen på slutet dock :hihi
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Går inte bra här.
Köpte en racer och tog mig en liten provtur på drygt 11 mil och råkade få inflammation i hälsenorna för två veckor sen. Testade med en liten lugn skogstur på montenbiken på ca3.5 mil förra helgen men de gjorde för jävla ont i hälsenorna.... får nog vila denna helgen jävla trist när man bara vill ut o cykla men inte kan.....
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Nu jävlar känns hälsenorna ok. Tog mig en liten tur över brudfjället och håverud idag (den var lika rolig på cykel som mc) . Blev drygt 8 mil o känner inget I dom ännu. Så nu hoppas jag att de ska torka upp lite i skogen så man kan damma av montenbiken med ?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Nu jävlar känns hälsenorna ok. Tog mig en liten tur över brudfjället och håverud idag (den var lika rolig på cykel som mc) . Blev drygt 8 mil o känner inget I dom ännu. Så nu hoppas jag att de ska torka upp lite i skogen så man kan damma av montenbiken med ?

Måste väl t om vara roligare på trampcykel än motorburet?

Var några år sedan jag körde över Brudfjället senast, men vill minnas att vägen är FÖR kurvig för att det där riktigt sköna flytet skall infinna sig med en mc. Dessutom dålig asfalt, blinda kurvor och husvagnar överallt. Motard eller en lättare grushoj kanske fungerar bra iofs.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Måste väl t om vara roligare på trampcykel än motorburet?

Var några år sedan jag körde över Brudfjället senast, men vill minnas att vägen är FÖR kurvig för att det där riktigt sköna flytet skall infinna sig med en mc. Dessutom dålig asfalt, blinda kurvor och husvagnar överallt. Motard eller en lättare grushoj kanske fungerar bra iofs.
Ja med motard är brudfjället oslagbart. Ja faktiskt roligare med cykel än med hdn iaf. ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Idag hände det! Jag köpte min drömcykel från mitten av 90-talet. En Cannondale Super V 3000. Saglade över en sådan som 18-19 åring, men inte hade jag 35000 kr att handla cykel för då.

Köptes dessutom från första ägaren, och cykeln är i stort sett orörd. Sadel och sadelstolpe är bytt. Men tom däcken är original. Cykeln har körts i stan av en yngre kille, sedan blivit lämnad i garaget, tror inte den sett mer än en grusväg och stoppsladdar.

Så nu ska jag ge mig på att renovera den till originalskick så gott det går. Problemet med Cannondale är att de hittar på egna lösningar till mycket, så till exempel dämpningen blir en utmaning att få bra igen. Men det löser sig, jag har skruvat massor med cykel.

Full-gung, massor med Deore XT komponenter, snordyra Coda-vevarmar, Coda framnav med titanändar, och en kålfiber-sving av äkta knäckebröd! 1995 var detta så hett det kunde bli i MTB-svängen.

Ska bli riktigt kul att renovera den här hojen! Känns som jag är 18 igen!
 

Bifogat

  • 94FE52E6-AC6E-44CE-BE19-4B3DEE3849A3.jpeg
    94FE52E6-AC6E-44CE-BE19-4B3DEE3849A3.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 19
  • 07D54816-FFA5-4BD4-A226-EDEA8334047D.jpeg
    07D54816-FFA5-4BD4-A226-EDEA8334047D.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 17
  • 5292F749-637E-4B9D-91A9-D97012D4771E.jpeg
    5292F749-637E-4B9D-91A9-D97012D4771E.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 12
  • 972B7D5F-F1C2-4A18-86A2-1B0CD2FF26AE.jpeg
    972B7D5F-F1C2-4A18-86A2-1B0CD2FF26AE.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 14
  • 6673C53D-6BDE-4FB4-9D11-6285E11547FB.jpeg
    6673C53D-6BDE-4FB4-9D11-6285E11547FB.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 18

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Får vi se den uppe på regnbågen sen då?
:tummenupp
Ja klart, om jag känner att svingen är stabil nog! Jag måste ju testa den på riktigt. Fått isär nästan allt nu, otroligt nog håller gaffeln luft fortfarande och bakdämparen verkar ha lite dämpning kvar.

I övrigt är det mest rengöring och byte av slitdelar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
-Jamen jag går redan åt sidan!

Visst kan det irritera några men det beror nog bara på att de flesta inte använder ringklockan förrän de absolut måste. Och då blir det aggressivt.
Men då svarar jag vänligt -Förlåt, jag ville bara tala om att jag kom. Och då blir det svårt att fortsätta vara arg.
Dessutom, när fotgängare går åt sidan får de höra ett ovanligt ord i Sverige idag! Tackar! :hej
Har aldrig förstått ringklockan. Jag säger ett högt ”PLING!!” bara. Det funkar jättebra och jag möts oftare av ett leende.

Fast jag cyklar sällan i trafiken numera, tycker cykel är ett tradigt fortskaffningsmedel, för dålig ROI helt enkelt. Men som lek och motion är cykel fantastiskt!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top