Stora cykeltråden

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag kör cykelbyxa cykeltröja cykelskor när jag cyklar på gymets träningscykel. ”Tröjan har lång dragkedja. En fördel jämfört med T-shirt :fakta
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, så kan man sammanfatta det. Och du är inte ensam om åsikten... :(

Underlätta för cyklister och ta bort Mc-parkeringar? :va
Öka trafiksäkerheten för bilister med vajerräcken som, bevisligen, dödar motorcyklister? :va

Jag ser inte problemet! :huvet
För kan man inte se problem så kan man heller inte se lösningar... :(

Man måste inte underlätta för cyklister genom att ta bort Mc-parkeringar och ersätta dessa med cykelparkeringar. :7peta
Man måste inte öka trafiksäkerheten för bilister med vajerräcken när det finns räcken som inte dödar motorcyklister. :7peta

Nu är jag partisk som motorcyklist förståss… :rodnar

Jag gillar att cykla och skulle hellre cykla än ta bilen men 6 mil enkel resa är lite mer än jag klarar varje dag. :(

Vad gäller klädsel så får man för min del klä sig hur man vill! Men inte bete sig hur man vill i trafiken!
Oavsett om man klädd för att tävla i Tour de France eller Isle of Man TT men att köra som om det vore tävling bland oss andra trafikanter gör mig förbannad! Oavsett fordon ogillar jag vårdslöshet!

Varning! Innehåller bilder på motorcyklister som är klädda som tävlande på Isle of Man!
https://www.filmarkivet.se/movies/veckorevy-1950-09-04/

Jag vet inte riktigt hur du läste den där kommentaren men vilka mc-parkeringar togs bort när de tillät cyklister att köra mot en annars enkelriktad gata?
Om det inte finns något vettigt ställe att ställa en cykel på ja, då kanske det är rimligt att minska ner på mängden bil- och motorcykelparkeringar för att tillföra cykelparkering, om det är många som cyklar. Ja det tycker jag. Att ta bort alla mc-parkeringar, nej det tycker jag inte är bra men att samtidigt göra som de gjorde i sthlm och bara tillåta "gästparkering" på mc-platser, det är direkt korkat.

Vad jag har sett så finns det inte några vajerräcken inne i Sthlm och jag tycker vidare att de vägar de gjort om till 2+1 (där jag mest sett vajerräcken) så har de också blivit direkt usla att cykla på. Jag och farsan cyklade till Härnösand när jag var typ 15 och då var E4 norr om Uppsala inte motorväg utan en bred rackarns väg. Den cyklade vi på bitvis utan några problem alls.
Nej jag tycker inte vajerräcken är bra och det var inte det jag menade med "jag ser inte problemet att man gör det lättare att cykla i stan".

Liknelsen med skinnställ på mc-förare är att det skall alltid tas upp att det finns de som cyklar i cykelkläder och att det är en del av problemet. Den förekommer här på forumet rätt ofta för helvete om någon skulle få för sig att cykla på en väg som många gillar att åka hoj på då borde det skjutas av lite.

Du skriver att "om man inte ser problem så ser man heller inte lösningar". Kan problemet vara att det är så helvetes svårt att cykla i stan att man måste göra något åt det? Att öka mängden människor som cyklar kommer minska trängseln tom mer än om man ersätter dem med motorcyklar.
Jag cyklar inte heller mycket till jobbet numera eftersom jag sitter som konsult där det oftast inte funkar och att det inte funkar med lämning på dagis heller men tidigare så körde jag omvägar för att få 3-4 mil till jobbet istället för de 5-6km det var kortaste vägen. Praktiskt sätt att avklara träningen för dagen.

Som jag skrev tidigare, jag är inte alltid hjälpt av de cykelbanor som byggs i sthlm, t.ex.
är den längs med Sveavägen helt underkänd och jag cyklar hellre på vägen.

Så, blev mitt inlägg lite tydligare?

/R
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte riktigt hur du läste den där kommentaren men vilka mc-parkeringar togs bort när de tillät cyklister att köra mot en annars enkelriktad gata?
Om det inte finns något vettigt ställe att ställa en cykel på ja, då kanske det är rimligt att minska ner på mängden bil- och motorcykelparkeringar för att tillföra cykelparkering, om det är många som cyklar. Ja det tycker jag. Att ta bort alla mc-parkeringar, nej det tycker jag inte är bra men att samtidigt göra som de gjorde i sthlm och bara tillåta "gästparkering" på mc-platser, det är direkt korkat.

Vad jag har sett så finns det inte några vajerräcken inne i Sthlm och jag tycker vidare att de vägar de gjort om till 2+1 (där jag mest sett vajerräcken) så har de också blivit direkt usla att cykla på. Jag och farsan cyklade till Härnösand när jag var typ 15 och då var E4 norr om Uppsala inte motorväg utan en bred rackarns väg. Den cyklade vi på bitvis utan några problem alls.
Nej jag tycker inte vajerräcken är bra och det var inte det jag menade med "jag ser inte problemet att man gör det lättare att cykla i stan".

Liknelsen med skinnställ på mc-förare är att det skall alltid tas upp att det finns de som cyklar i cykelkläder och att det är en del av problemet. Den förekommer här på forumet rätt ofta för helvete om någon skulle få för sig att cykla på en väg som många gillar att åka hoj på då borde det skjutas av lite.

Du skriver att "om man inte ser problem så ser man heller inte lösningar". Kan problemet vara att det är så helvetes svårt att cykla i stan att man måste göra något åt det? Att öka mängden människor som cyklar kommer minska trängseln tom mer än om man ersätter dem med motorcyklar.
Jag cyklar inte heller mycket till jobbet numera eftersom jag sitter som konsult där det oftast inte funkar och att det inte funkar med lämning på dagis heller men tidigare så körde jag omvägar för att få 3-4 mil till jobbet istället för de 5-6km det var kortaste vägen. Praktiskt sätt att avklara träningen för dagen.

Som jag skrev tidigare, jag är inte alltid hjälpt av de cykelbanor som byggs i sthlm, t.ex.
är den längs med Sveavägen helt underkänd och jag cyklar hellre på vägen.

Så, blev mitt inlägg lite tydligare?

/R

Tydligare vet jag inte, men det var en massa text. :)

Det är bra att man gör det lättare att cykla men om den lilla staden bara ska vara för cyklister blir det inte bra tycker jag. Även vi som inte bor nära måste kunna använda staden.

Cykeln är helt klart en del av lösningen för en bättre miljö i staden men bara en del.
Och eftersom jag gillar att cykla så gör jag det även i andra städer där lösningarna inte är cyklister mot enkelriktat eller borttagna Mc-parkeringar.

Vad gäller klädseln hos andra trafikanter så har den inte så stor betydelse för mig.
Däremot hur man beter sig i trafiken. :tungan

Och tyvärr så är de flesta av de cyklister som beter sig illa i trafiken klädda på ett visst sätt i ett visst, åtsittande, material. :fakta

För min del får man vara klädd för Tour de France bara man tar hänsyn till andra när man färdas i trafiken. :7peta
För min del får man vara klädd för Isle of Man TT bara man tar hänsyn till andra när man färdas i trafiken. :7peta

Men man måste inte ta åt sig bara för man är klädd på ett sätt som många retar sig på. :tungan
Jag cyklar i kläder jag gillar och försöker vara vänlig i trafiken. :)

Jag kör SportHoj i kläder som jag gillar och försöker vara vänlig i trafiken. :)

Men det är lätt att bekräfta den negativa bilden en del kan ha mot SportHojsförare!

Om fler förökte :krama istället för att :smasha så skulle trafiken också vara vänligare.

Nu lyckas jag inte alltid. :rodnar
Och, som alla vet, hur man än gör finns det alltid någon som tycker man borde gjort på ett annat sätt. :crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite långsammare och inget behov av tajta kläder här men lite annorlunda perspektiv på cyklingen nu i mars.

+ 6 grader och solsken i onsdags. På två timmar var det enda mänskliga liv jag såg en skoteråkare. Gillar cyklingen den här tiden på året, bara jag och fåglarna, ingen trafik, ingen lera att tvätta bort.
 

Bifogat

  • Surly2.png
    Surly2.png
    1.4 MB · Visningar: 44
  • Surly.png
    Surly.png
    1.9 MB · Visningar: 45

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite långsammare och inget behov av tajta kläder här men lite annorlunda perspektiv på cyklingen nu i mars.

+ 6 grader och solsken i onsdags. På två timmar var det enda mänskliga liv jag såg en skoteråkare. Gillar cyklingen den här tiden på året, bara jag och fåglarna, ingen trafik, ingen lera att tvätta bort.

Fina bilder! :tummenupp

Vårvinter är härligt men trots att jag är både hängiven cyklist och motorcyklist hade jag föredragit skidor... :rodnar
Och jag är ingen hängiven skidåkare... :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fina bilder! :tummenupp

Vårvinter är härligt men trots att jag är både hängiven cyklist och motorcyklist hade jag föredragit skidor... :rodnar
Och jag är ingen hängiven skidåkare... :(

Dottern är på skidskola tisdagar och torsdagar och då passar jag själv på att åka medans jag väntar. Därmed vill jag hellre göra annat under andra dagar.
Men det går nästan snabbare med skidor, åtminstone om jag jämför med skidåkning i dragna spår så det är väl inte helt rättvis jämförelse.
Nu är det så hårt att man antagligen kan åka skateskidor på sjön och älven och är det nog garanterat snabbare än cykeln, hur länge man då orkar skejta.
Och dessutom är spåren för smala för skate inne i skogen.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Maskinlagrade hjul har inget på en cykel att göra, det går som sagt inte att serva, inte justera och har betydligt kortare livslängd än vanliga kulor och konor. Det är ju bara ett säljknep, "underhållsfria nav", dvs fritt översatt "omöjliga att underhålla" :huvet

Ja för när lagerbanorna går i navhylsan är ju hela navet/hjulet skrot och det blir byte av hjul istället för att dunka ut maskinlagret och pressa in ett nytt.. :7peta

Shimano använder gammaldags för att det ska gå att kvista in på random LBS i världen och greja kulor.. Oftast är det lagerbanorna på axeln och/eller i navhylsan som är skrot så.. Ridå..

Klagarn herrn även på att det inte finns någon reparationssats till startmotorn på knarren istället för att köpa en ny startmotor månne? :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Funderar på en såndär elcykel.. dock inte ute efter någon mtb eller räser utan snarare en bekväm laid back herrcykel, typ.

Hittat denna men vet inte så noga, Shimano steps mittmotor, 50 nelson med tillräckligt med batteri, 10 petad deore med singelklinga så det är väl iofs enkelt o bra, hydrauliska bromsar brukar duga oavsett sort så länge det är dot*-bromsvätska. Framgaffeln ser dock väldigt kinagenerisk av sig själv ut men tänker att med ett par damasker kanske den står sig, kanske.

Detta hopplock kostar 17000 pengar med rabatt, tror iofs inte Biltema är värdigt trots mellanskillnaden men ska man ha en med ett cykelmärke på börjar det för farao på 25', för skräp...

Vill ju bara ut o cruisa när man ska ta sig här o där.

1158141_default.jpg


Kool eller kjol?

31ADHUgA4yL._AC_SY400_.jpg


sweet_jumps_dffldn.gif
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Funderar på en såndär elcykel..
Spontant, den gaffeln klarar du dig alla gånger utan... Bälgar som skydd, jovars men det garanterat billiga innanmätet då?

Geometrin på de där kinesiska franskbröden är lite sisådär har jag fått för mig också, men det är inte självupplevt utan bara åsiktseufori.

EDIT: Jag är direkt misstänksam mot hojar med dämpargaffel som inte har genomgående stolpe typ aheadset och speciellt där gaffelbenen har samma eller smalare diameter än den ynkliga 18-mm-pinnen som styret sitter i....
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vaf-n!

;)

Du har en poäng, diametern har jag inte så mkt misstro till och då har jag haft Specialized fs med brain och även kört cykelvasan med cyklocross om än hellre än bra. Men aheadset var inget jag övervägt, f-n måste man bygga eget för att komma rimligt undan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns en HAYNES för amatörer som jag om cyklar.
Hittade mitt exemplar på ett antikvariat.
Haynes
CYKELBOKEN
Allt on hur du underhåller din cykel
5e upplagan omfattar SHIMANO, SRAM och CAMPAGNOLO
av Fred Milson
Ett klart lyft för mig !
I varje fall ! När jag monterade nytt stift på vänster sida med gummiklubba och motstöd med planka mot betongpelare
efter det gamla vänsterstiftet börjat glappa mot fyrkantaxeln på vevaxeln.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju hemarbete som gäller numer, men för att hålla igång rutinerna så cyklar jag några mil varje morgon, jag har ju 6 mil ToR med cykeln till jobbet annars. Häromkring bygger dom ju helst stora fina cykelbanor där marken är billig för att kunna säga att dom minsann bygger X antal km bred(dvs godkänd) cykelbana varje år, inte där det behövs. På just en sån kommer jag ikapp en kvinna som cyklar på den väl målade gångbanan (gångbana till vänster, tvåfilig cykelbana, kantsten, bilväg). Så jag rullar upp bredvid henne och hälsar glatt, sen utspelar sig följande konversation:
Jag: Hej, ursäkta men, varför cyklar du på gångbanan, och inte här på cykelbanan?
Hon: Dom kör så jävla fort där ute!!!!
J: Jo, men bilarna håller sig på bilvägen, och det är ju bara 40-väg. Man ska ju ändå cykla på rätt ställe.
Här rullade jag vidare, jag kände att diskussionen var över, så jag hörde inte allt hon sa.
H: ....DOM SOM HAR PENGAR...SVORDOMAR...
H: HALLÅ!?!? ....SVORDOMAR... HALLÅ!?!?! ...MEN FÖR HELVETE DÅ HALLÅ??!?!?!
Här hade verkligen mitt intresse för fortsatta diskussioner ebbat ut, trots hennes fortsatta kontaktförsök, så jag avlägsnade mig skyndsamt för att slippa fastna med henne i trafikljuset framöver. Det känns skönt att alla är så lugna och sansade i trafiken :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här är det fortfarande dubbdäck och vintercykling. Jag brukar köra racern den hör tiden på året för att skogen är oframkomlig men med fatbiken fungerar skogen fortfarande även om det går lite tungt i snön på sina ställen.

Med racern har jag oundvikligt en bit cykling på E4 med 2+1-väg och det är jag glad att slippa.

https://www.youtube.com/watch?v=Xopcqsnv1xQ
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns en HAYNES för amatörer som jag om cyklar.
Hittade mitt exemplar på ett antikvariat.
Haynes
CYKELBOKEN
Allt on hur du underhåller din cykel
5e upplagan omfattar SHIMANO, SRAM och CAMPAGNOLO
av Fred Milson
För den som skruvar trampcykel finns det en hel del matnyttig information på ParkTools hemsida.

Dessutom så brukar komponenttillverkarna själva vara ganska bra på att lägga upp information på sina sidor.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Nu har säsongen börjat komma igång på allvar för min del. Måste bara hitta någon (pålitligt) cykelverkstad som kan ta sig en titt på växlarna, de vill fortfarande inte lira riktigt ordentligt.

Hittade det här också, på tok för ballt för att inte testa. Hur lär det inte reta med(mot)cyklister med rosa kedja!
Hoppas det fungerar också.

https://youtu.be/baFptVFbkgk?t=23
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har säsongen börjat komma igång på allvar för min del. Måste bara hitta någon (pålitligt) cykelverkstad som kan ta sig en titt på växlarna, de vill fortfarande inte lira riktigt ordentligt.
Cykelverkstäder är väl värre än hästhandlare? :rolleyes:

Har du fräscha vajrar och höljen? Är trissorna fräscha? Är kassett och kedja fräscha? I så fall är det ju bara att växla ner en växel (dvs upp på större drev = spänd vajer), och sen justera så att kedjan precis hoppar upp. Sen kan man få idka lite fingerspitzgefül för att den både ska hoppa ner och upp enkelt också, men det är kvartsvarv som gäller.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Cykelverkstäder är väl värre än hästhandlare? :rolleyes:

Har du fräscha vajrar och höljen? Är trissorna fräscha? Är kassett och kedja fräscha? I så fall är det ju bara att växla ner en växel (dvs upp på större drev = spänd vajer), och sen justera så att kedjan precis hoppar upp. Sen kan man få idka lite fingerspitzgefül för att den både ska hoppa ner och upp enkelt också, men det är kvartsvarv som gäller.

Cykeln är i princip precis inkörd och jag har testat pilla med den flertalet gånger och tror jag får till det. Efter jag ställt in den växlar den mjukt, fint och jämnt utan att skrapa någonstans. Men den växlar konstigt på vissa växlar, ibland.
Mina teorier är att
A: Någonting blev lite snett när jag gick omkull förra säsongen, oklart vad.
B: Ser ut som kassetten "vickar" på axeln så undrar om det saknas något schims eller liknande.
C: Lite av båda delar.

Rasslar något kopiöst också, men jag är inte tillräckligt vass på hur det "ska" vara för att veta om det är onormalt mycket. Allt ser ut att linjera när jag ställer in den dock.

Shimano 105 5800 för övrigt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Cykeln är i princip precis inkörd och jag har testat pilla med den flertalet gånger och tror jag får till det. Efter jag ställt in den växlar den mjukt, fint och jämnt utan att skrapa någonstans. Men den växlar konstigt på vissa växlar, ibland.
Mina teorier är att
A: Någonting blev lite snett när jag gick omkull förra säsongen, oklart vad.
B: Ser ut som kassetten "vickar" på axeln så undrar om det saknas något schims eller liknande.
C: Lite av båda delar.

Rasslar något kopiöst också, men jag är inte tillräckligt vass på hur det "ska" vara för att veta om det är onormalt mycket. Allt ser ut att linjera när jag ställer in den dock.

Shimano 105 5800 för övrigt.
Om du är inne på andra säsongen så är väl åtminstone kedja och kassett slut sen länge? För mig håller dom runt 300 mil (105 på pendlarcrossen och Ultegra på racern), så det blir några per år :)

Fast det är klart, på crossen satt det någon slags budgetkedja av hampa och lödtenn, då var det lögn i helvete att få till växlarna, trots att allt var nytt. Jag ledsnade och satte på en 105a, och då funkade allt som det skulle.

Ofta ska det ju vara ett schims innanför kassetten, men det beror ju på body och kassett också. Bottnar låsmuttern i gängen eller i kassetten? Är växelörat rakt så brukar det ju vara lugnt, växlar tål en hel del.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top