Stora cykeltråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur hade ni gjort?

Har idag en Trek 3700 från 2009 eller något sådant, en basic ingångsnivå mtb.
Har funkat bra hittills till mitt ambitionslösa cyklande.
Nu har jag dock trappat upp cyklandet en aning, har även anmält mig och tränar inför min första tävling i augusti. 8 mil blandad terrängkörning med något enstaka trail-parti.

Känner att cykeln är något på gränsen särskilt när man börjar pusha lite mer på grus.
Eftersom jag tycker det är kul att greja och modda och ha något eget så funderar jag på om det är mer värt att lägga några tusen på lite vassare delar. framförallt känner jag att en bättre justerbar gaffel samt ett lite bredare och högre styre hade suttit fint.

Är det värt det eller skall man vänta och spara ihop lite mer deg till en helt ny cykel?
Kort sagt antagligen ett stort "nej, det är inte värt det".

Jag stod inför ett liknande val 2014. Då ägde jag en Scott Scale 70 2012 och var sugen på att uppgradera växelgrupp (inkl vevparti) och gaffel åtminstone. Då hade den redan hydrauliska skivbromsar, SLX/Deore växelkomponenter och en Rockshox XC-gaffel (den cykeln kostade mig någonstans 8000-8500 ny). Men jag räknade ut att bara gå upp något litet steg i klass på växlarna och gaffeln skulle landa på närmare 4000-5000kr. Och sedan räknade jag ut att om jag istället tog pengarna från en försäljning av den cykeln, plussade på den beräknade uppgraderinskostnaden och la till ett par tusenlappar på det så skulle det bli en sprillans ny cykel som var häftigare. Så det fick bli det senare alternativet. Jag längtar aldrig tillbaka till Scotten.

Det är klart, skulle du få tag på en billig gaffel begagnad (några hundralappar ungefär) så kanske det är ett roligt projekt som är värt det. Vissa saker för 26" MTB kan man hitta riktigt billigt på begagnatmarknaden just nu. Men skulle det börja handla om en tusenlapp, eller kanske till och med flera stycken, så är det absolut inte värt det. Och har du väl uppgraderat gaffeln så kanske du börjar känna att något annat inte räcker till, och då kostar det en slant att uppgradera det, sedan någon till sak, och någon till, och någon till...

Om infon jag hittar stämmer så har din nuvarande cykel 26"-hjul, gaffel med 63mm fjädringsväg, V-bromsar och 3x7 Acera växlar. De specarna liknar min första Scott som jag köpte år 2000. Och var inte ens särskilt häftigt redan då.

En cykel som är mycket prisvärd i mina ögon är Radon ZR Team 29 7.0 som kostar ca €850. För det priset får man luftgaffel från Rockshox (med koniskt styrrör och remote så den kan låsas från styret), 29"-hjul från Mavic, hydrauliska skivbromsar från Shimano, Shimano Deore 3x10 växelgrupp (XT bak) och Deore vevparti med Hollowtech vevlager. Det är en bra grundnivå för en modern MTB som man planerar att cykla med där det inte är asfalterat. Ska man köpa en liknande utrustad cykel från Scott, Trek, Specialized eller något annat stort märke handlar det om minst 10000 svenska pesetas, om inte närmare 12000.

Canyons Grand Canyon AL 5.9 är liknande utrustad och har liknande prislapp, här.

Så, spara slantarna tills du har råd att köpa ny cykel. Även om det kanske känns lite avlägset att gneta ihop alla slantarna och att det är ett stort steg att köpa en cykel som kostar nästan det dubbla mot för vad din Trek 3700 kostade när du köpte den så betvivlar jag att du kommer ångra dig när du väl har gjort det. :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag instämmer, kräng och leta deal på en 29a med luftgaffel, postordertyskar ger bra pang för pengen (även om Canyon dras med både leveransproblem, och inte helt sällan strul med baknaven på billigare hjulen).

Scott/Trek med Nishiki som bubblare om man kan tänka sig 27,5 är enklare val på hemmaplan, ibland kan man hitta deals...
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Om du har nån polare som är bra på cyklar rekommenderar jag absolut att köpa en cykel som tävlats 1 säsong .

Dom flesta som är duktiga har någon form av sponsring som brukar innebära att dom får köpa nytt för strax över hälften . Kostar ungefär så begagnade i slutet på säsongen . Dessa är normalt pedantiskt skötta .

Du får då en mkt bättre cykel för samma pengar som du skulle köpa ny för .

Jag betalade 20 för min som körts en halv säsong , då med helt ny ram på garanti .
Rekommenderat utpris ca 43 ....

M
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Igår hände det jag har väntat på, smälld av en bilist på träningen. Jag ligger i 35-40 på en rak och fin 60-väg, så långt till höger man kan komma, när en bil klipper mitt styre med backspegeln :näsblod Eller egentligen träffade den min hand på styret. En jävla smäll blev det iaf :mad: Bilen börjar vingla över större delen av vägen och bromsar, men sen drar den glatt vidare :mad: Med tanke på att backspegeln borde ha träffat höften först så gissar jag att det var ett sånt där grottmongo som ser oss cyklister som ett stort hot och skulle "skrämmas lite" eller "tillrättavisa mig", och hade avståndsbedömning som en full get.

Jag höll mig visserligen på hjulen, men jag var riktigt jävla förbannad, och för statistikens skull ringde jag polisen när jag väl kom hem, men efter 1h i telefonkö fick jag veta att mordförsök med bil räknas som trafiknotering, och då får man ringa växeln på arbetstid istället :huvet :dummer :4skrika
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Igår hände det jag har väntat på, smälld av en bilist på träningen. Jag ligger i 35-40 på en rak och fin 60-väg, så långt till höger man kan komma, när en bil klipper mitt styre med backspegeln :näsblod Eller egentligen träffade den min hand på styret. En jävla smäll blev det iaf :mad: Bilen börjar vingla över större delen av vägen och bromsar, men sen drar den glatt vidare :mad: Med tanke på att backspegeln borde ha träffat höften först så gissar jag att det var ett sånt där grottmongo som ser oss cyklister som ett stort hot och skulle "skrämmas lite" eller "tillrättavisa mig", och hade avståndsbedömning som en full get.

Jag höll mig visserligen på hjulen, men jag var riktigt jävla förbannad, och för statistikens skull ringde jag polisen när jag väl kom hem, men efter 1h i telefonkö fick jag veta att mordförsök med bil räknas som trafiknotering, och då får man ringa växeln på arbetstid istället :huvet :dummer :4skrika

Idioter finns det uppenbarligen gott om- hade du sinnesnärvaro att se reg nr?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Igår hände det jag har väntat på, smälld av en bilist på träningen. Jag ligger i 35-40 på en rak och fin 60-väg, så långt till höger man kan komma, när en bil klipper mitt styre med backspegeln :näsblod Eller egentligen träffade den min hand på styret. En jävla smäll blev det iaf :mad: Bilen börjar vingla över större delen av vägen och bromsar, men sen drar den glatt vidare :mad: Med tanke på att backspegeln borde ha träffat höften först så gissar jag att det var ett sånt där grottmongo som ser oss cyklister som ett stort hot och skulle "skrämmas lite" eller "tillrättavisa mig", och hade avståndsbedömning som en full get.

Jag höll mig visserligen på hjulen, men jag var riktigt jävla förbannad, och för statistikens skull ringde jag polisen när jag väl kom hem, men efter 1h i telefonkö fick jag veta att mordförsök med bil räknas som trafiknotering, och då får man ringa växeln på arbetstid istället :huvet :dummer :4skrika

Fy fan... att dessutom läsa om 1h telefonkö till polisen och sen nonchalant be ombedd att ringa dagen efter för "så små saker". Va skönt och tryggt det känns...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Med tanke på att backspegeln borde ha träffat höften först så gissar jag att det var ett sånt där grottmongo som ser oss cyklister som ett stort hot och skulle "skrämmas lite" eller "tillrättavisa mig", och hade avståndsbedömning som en full get.
Eller så var det någon som bara skulle kolla mobilen lite snabbt. Den pep ju just och det kunde ju vara någon som lagt upp en toksöt bild på en kattunge på Facebook. Och sånt måste ju gillas å det snaraste. Dessutom är det ju så tråkigt att köra bil, och vägen var ju ändå så rak, så att ta bort blicken från asfalten ett par sekunder kunde väl inte skada.

Det är alltid lika spännande när man cyklar längs en väg och hör ett motorfordon närma sig bakifrån. Man har aldrig någon aning om vart föraren av det har sin uppmärksamhet just för tillfället.

Cykla i skogen istället. Där slipper man bilister som ska leka med mobiltelefonen. Och gör man en marksyning är det med största sannolikhet självförvållat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På den tiden jag cyklade överallt så blev jag påkörd två gånger samma vecka.
Ena gången av en buss, andra gången av en taxi.
Jag klarade mig bra båda gångerna, men andra gången fick vevarmen en rejäl törn så att pedalgängorna gav sig, det blev en insatsgänga i veven när jag kom på jobbet.

Numera bor jag efter en europaväg, vilket gör att man inte är så sugen på att cykla på kanten.

Jag körde EU-moppe ett tag, men när en timmerbil swishade förbi med någon decimeter tillgodo och en kvist stack ut snett framåt som en lans som passerade någon decimeter ovanför huvudet, för att i nästa gupp skaka ner några decimeter insåg jag att det var förenat med livsfara att befinna sig på vägrenen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Idioter finns det uppenbarligen gott om- hade du sinnesnärvaro att se reg nr?
Nix, skitig regplåt och svettiga ögon, så tyvärr hann jag aldrig se det, jag lade energin på att inte mumsa asfalt istället :gnissla Men det känns ändå sak samma, utan ägaransvar, som jag for the record inte gillar, så är det ju bara att säga att någon okänd körde :(

Fy fan... att dessutom läsa om 1h telefonkö till polisen och sen nonchalant be ombedd att ringa dagen efter för "så små saker". Va skönt och tryggt det känns...
Ja, och jag har verkligen inte tid att sitta timtals i telefonkö på dagarna, så det lär rinna ut i sanden :huvet

Eller så var det någon som bara skulle kolla mobilen lite snabbt. Den pep ju just och det kunde ju vara någon som lagt upp en toksöt bild på en kattunge på Facebook. Och sånt måste ju gillas å det snaraste. Dessutom är det ju så tråkigt att köra bil, och vägen var ju ändå så rak, så att ta bort blicken från asfalten ett par sekunder kunde väl inte skada.

Det är alltid lika spännande när man cyklar längs en väg och hör ett motorfordon närma sig bakifrån. Man har aldrig någon aning om vart föraren av det har sin uppmärksamhet just för tillfället.

Cykla i skogen istället. Där slipper man bilister som ska leka med mobiltelefonen. Och gör man en marksyning är det med största sannolikhet självförvållat.
Jo, fast jag borde ha synts flera hundra meter, och även i 72kmh, på 60-väg, så borde människan ha sett mig i 15-20s.

Skogenscykling har jag redan betat av, landsväg är roligare, det går lixom fortare där, och man kan bara koppla av och låta kroppen jobba :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Igår hände det jag har väntat på, smälld av en bilist på träningen. Jag ligger i 35-40 på en rak och fin 60-väg, så långt till höger man kan komma, när en bil klipper mitt styre med backspegeln :näsblod Eller egentligen träffade den min hand på styret. En jävla smäll blev det iaf :mad: Bilen börjar vingla över större delen av vägen och bromsar, men sen drar den glatt vidare :mad: Med tanke på att backspegeln borde ha träffat höften först så gissar jag att det var ett sånt där grottmongo som ser oss cyklister som ett stort hot och skulle "skrämmas lite" eller "tillrättavisa mig", och hade avståndsbedömning som en full get.

Jag höll mig visserligen på hjulen, men jag var riktigt jävla förbannad, och för statistikens skull ringde jag polisen när jag väl kom hem, men efter 1h i telefonkö fick jag veta att mordförsök med bil räknas som trafiknotering, och då får man ringa växeln på arbetstid istället :huvet :dummer :4skrika
Det är kanske nån sporthojare från denna tråd som du stött på?
http://www.sporthoj.com/forum/showt...tar-folk-i-spandex-spexiellt-om-det-%E4r-gult
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Måste göra lite smygreklam och visa min söta lilla Kona :D
Har varit ett lyft, antingen ute i skogen eller glider runt i stan lite småslappt 8utöver lite jobbpendling)
Ser man till att man har tryck under pedalerna och trampar så bränner det gott :D

 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Hoppas som sagt .....
Körde på 3:19 , faktiskt helnöjd .
Har inte känt mig i form .

M

3:29 tyvärr :huvet
Blir bättre nästa år bara jag inte blir sjuk i vinter direkt jag tar i lite :död
Hoppas jag haft min skitvinter nu i och med förra .
Hoppas på 3:15 2016 :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon som har tips på bra plattformspedaler för mtb som inte kostar en förmögenhet? Igår blev mitt andra par Shimano PD-MX80 (Saint) på två år till skrot.

Det är jättebra pedaler som jag verkligen gillar greppet och känslan i. Men tyvärr så verkar något vara lite fel om de bara håller i ett år. I det första paret skar lagret ihop på höger pedal och i det andra paret så gick axeln i höger pedal av. Shimano säljer nya axlar, men har ingen aning om priset på de i Sverige och de lär väl vara av samma kvalitet.

Så, några tips på liknande pedaler (men med bättre hållbarhet) till ungefär samma pris?
misery.jpg
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Någon som har tips på bra plattformspedaler för mtb som inte kostar en förmögenhet? Igår blev mitt andra par Shimano PD-MX80 (Saint) på två år till skrot.

Det är jättebra pedaler som jag verkligen gillar greppet och känslan i. Men tyvärr så verkar något vara lite fel om de bara håller i ett år. I det första paret skar lagret ihop på höger pedal och i det andra paret så gick axeln i höger pedal av. Shimano säljer nya axlar, men har ingen aning om priset på de i Sverige och de lär väl vara av samma kvalitet.

Så, några tips på liknande pedaler (men med bättre hållbarhet) till ungefär samma pris?
View attachment 432744

Shimano Nordic tillhandahåller inte dessa som reservdel tyvärr. Du kan beställa dem från utlandet och byta.. Saint är rätt bra grejer.. Du kör hårt.. Specialized Bennies pedaler nästa gång kanske? :smasha
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som har tips på bra plattformspedaler för mtb som inte kostar en förmögenhet? Igår blev mitt andra par Shimano PD-MX80 (Saint) på två år till skrot.

Det är jättebra pedaler som jag verkligen gillar greppet och känslan i. Men tyvärr så verkar något vara lite fel om de bara håller i ett år. I det första paret skar lagret ihop på höger pedal och i det andra paret så gick axeln i höger pedal av. Shimano säljer nya axlar, men har ingen aning om priset på de i Sverige och de lär väl vara av samma kvalitet.

Så, några tips på liknande pedaler (men med bättre hållbarhet) till ungefär samma pris?
View attachment 432744

Du kör utan clips? Varför det?

Ta det inte som kritik, du verkar ju insatt osv så jag är uppriktigt nyfiken, jag kanske har nåt att lära. :va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Shimano Nordic tillhandahåller inte dessa som reservdel tyvärr. Du kan beställa dem från utlandet och byta.. Saint är rätt bra grejer.. Du kör hårt.. Specialized Bennies pedaler nästa gång kanske? :smasha
Ja, Saint är fin skit. Synd bara att de inte håller. Men jag är mest glad för att senaste paret inte kastade in handduken när jag bombade nerför en skogbilväg några minuter tidigare. När jag plockade isär det senaste paret som gick sönder så visade det sig att de är trasiga bortom vad som går att reparera. Förutom att axeln hade gått av så sitter även den inre hylsan som är en del av lagringen fast i pedalkroppen så den inte går att få ut (och den i sin tur håller fast resten av axeln, kona+låsmutter och fyra lagerkulor innanför).

Specialized Bennies kollade jag lite på och de verkar bra. Men kostar en hel del. Crank Brothers Stamp får verkligen snålvattnet att rinna, glidlagrade med bussningar som man smörjer via ett hål vid axelns ända. Men kostar en hel del mer (vet inte svenska priset, kring 1500kr kanske).

Det blev ett par Exustar E-PB525, för det var ett par halvbilliga pedaler som fanns hemma hos min lokala cykelbutik. De är lättare än Saint, fast de verkar billigare byggda och skruvarna ger nog inte lika bra klös under sulorna som Saint skulle jag tro.

pedall.jpg


Du kör utan clips? Varför det?

Ta det inte som kritik, du verkar ju insatt osv så jag är uppriktigt nyfiken, jag kanske har nåt att lära. :va
Av födsel och ohejdad vana? För att det inte går att lära en gammal hund att sitta? Att jag vill undvika mindre graciösa vurpor när det tar plötsligt stopp ute i skogen och jag vill sätta ner en fot men är för trött för att komma ihåg att klicka ur? För att jag hittills varit för snål för att lägga ut slantarna det kostar med pedaler, skor och klossar? Samtliga av ovanstående alternativ?

Emellanåt känns det dock som att det skulle vara trevligt att sitta fast på pedalerna. Som när man studsar nerför en backe och fötterna befinner sig mer i luften än på pedalerna. Eller när man är på väg uppför och skulle vilja ha ut det där lilla extra. En vacker dag så dyker det väl upp någon rea på XXL på trevliga SPD-pedaler och skor som man inte kan motstå.

Så det finns inget spännande man kan lära sig av mitt val av pedaler. I allmänhet finns det bara ett par fördelar med plattformspedaler över clipless. Som att det är lättare att få ut foten för att parera eller stödja sig på om det håller på att gå åt skogen och vissa tekniker (som bunnyhop) kan det vara en fördel att lära sig att göra på pedaler där man inte sitter fast på cykeln. I övrigt så är clipless bättre.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Igår hände det jag har väntat på, smälld av en bilist på träningen. Jag ligger i 35-40 på en rak och fin 60-väg, så långt till höger man kan komma, när en bil klipper mitt styre med backspegeln :näsblod Eller egentligen träffade den min hand på styret. En jävla smäll blev det iaf :mad: Bilen börjar vingla över större delen av vägen och bromsar, men sen drar den glatt vidare :mad: Med tanke på att backspegeln borde ha träffat höften först så gissar jag att det var ett sånt där grottmongo som ser oss cyklister som ett stort hot och skulle "skrämmas lite" eller "tillrättavisa mig", och hade avståndsbedömning som en full get.

Jag höll mig visserligen på hjulen, men jag var riktigt jävla förbannad, och för statistikens skull ringde jag polisen när jag väl kom hem, men efter 1h i telefonkö fick jag veta att mordförsök med bil räknas som trafiknotering, och då får man ringa växeln på arbetstid istället :huvet :dummer :4skrika

Det där är helt j@vla otroligt!
När jag råkar ut för det (vilket är hyfsat ofta) brukar jag fundera på om det verkligen är värt konsekvenserna av att ha kört ihjäl någon bara för att statuera exempel?
Folk e faan inte kloka! :dummer :4skrika :huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top