Stora cykeltråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Serva den så ska du se att den slutar hoppa mellan och börjar funka igen. Byta kedja/kassett/justera växlar kommer man långt med...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad skall man köpa för cykel om man vill ha hållbart?
Har en två-tre år gammal Trek DS som jag varit mycket nöjd med till en början, väldigt lättrampad, och allsidig. Men nu har den redan börjat hoppa mellan växlar när man lägger lite mer belastning på.
Allt för tidigt i min mening, gamla cresssenten jag hade innan makade ju med 6-7 år innan samma problem uppdagade sig. Borde ha riktig växellåda med koppling, istf de där hatiska stansade-ur-tunn-plåt dreven, tror jag.
Inte höll den för en traditionsenlig midsommarafton vurpa heller utan att saker blir krokigt och plastbitarna yr.

Krav: Utväxling så man kan trampaa på i en 40-50 knyck att man hänger med trafikrytmen, växellösa går alltså bort.
Växlarna bör hålla att tukta ett tag utan att börja hoppa och smälla.
Stabilare byggd än asfalt, staket, häckar, annat man kan tänkas cykla på. Cykeln kan få gå sönder av en vurpa jag själv inte överlever, annars bör den klara sig.

Vad bör man leta efter? :va
Hoppar den mellan växlar i tid och otid så låter det som att det kan vara en justeringsfråga (annars är det inte omöjligt att grejerna är utslitna om den gått långt på de 2-3åren). Eller att t.ex. växelföraren bak eller växelörat fick sig en smäll och blev lite sned vid den där midsommarvurpan.

Köp en cykel med 8-växlat Shimano Nexus eller liknande? Navet bör väl iofs plockas isär någon gång om året för att smörjas om man ska följa rekommendationerna från tillverkaren och vajern kan behövas justeras någon gång ibland. Annars så är det väl så underhållsfritt det kan bli. T.ex. något sånt här: https://www.canyon.com/sv/urban/urban/urban-4.html (många tillverkare har något liknande)
Och skippa skärmar och annan extrautrustning som kan gå sönder vid en vurpa.

Men tror ju inte de klarar 40-50kmh på plattmark utan att man trampar så man blir blå i ansiktet. Öht kan det nog vara svårt att hitta någon cykel som klarar kravspecen att vara snabb, underhållsfri och tålig mot misshandel.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gått långt? Nja att behöva byta växelkasetter efter kanske 50 mil känns inte acceptabelt, direkt. Problemet med vajerjustering är ju att det är såndär äcklig häxkonst som aldrig blir riktigt bra när man en gång fått bekymmer i det. :gnissla
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gått långt? Nja att behöva byta växelkasetter efter kanske 50 mil känns inte acceptabelt, direkt. Problemet med vajerjustering är ju att det är såndär äcklig häxkonst som aldrig blir riktigt bra när man en gång fått bekymmer i det. :gnissla
Jo, på 50mil ska det inte behöva vara i närheten av byte.

Det här tycker jag är en ganska bra beskrivning på hur man justerar en bakväxel:
https://www.youtube.com/watch?v=LCRSyjQpQb4


Inte många som vet! :Bugar:tummenupp
När det cyklar förbi någon med en kedja som gnisslar som kvittret från en flock småfåglar får man nästan lust att börja jaga de med en oljeflaska.

Samma sak gäller för övrigt motorcyklister som åker förbi med gnisslande/rasslande kedja. :huvet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, på 50mil ska det inte behöva vara i närheten av byte.

Det här tycker jag är en ganska bra beskrivning på hur man justerar en bakväxel:
https://www.youtube.com/watch?v=LCRSyjQpQb4



När det cyklar förbi någon med en kedja som gnisslar som kvittret från en flock småfåglar får man nästan lust att börja jaga de med en oljeflaska.

Samma sak gäller för övrigt motorcyklister som åker förbi med gnisslande/rasslande kedja. :huvet

Men det är ju en ny cykel, är den inte underhållsfri? :va

När det är normalt att lämna in hojen när man får punktering förstår man att människor inte ens klarar av att smörja kedjan... :(

Men att vara hjälpsam kan också vara provocerande.
Du tränger dig in i deras bubbla och säger dessutom, underförstått, att de inte ens klarar att smörja kedjan. :fakta

Så det gäller att inte vara framme för snabbt med oljeflaskan! :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var sagt i all välmening. Synd du tog de så:gråta
Aha, du menade så :) Jag var nog lite arg på världen i allmänhet, lite för många hade gått på med det vanliga om att jag minsann hade cyklat för fort och bla bla :krama

Men det är ju en ny cykel, är den inte underhållsfri? :va

När det är normalt att lämna in hojen när man får punktering förstår man att människor inte ens klarar av att smörja kedjan... :(
Samma folk som aldrig pumpar däcken, det gör ju cykelhandlarn när han byter däck åt dom :huvet Enda fördelen är att man hör dom på långt håll och kan hålla sig undan, eftersom dom mest navelskådar/surfar/jagar pokemons och har ohyggligt dålig koll på sin omgivning :huvet
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Raljerande i all ära (är ju det bästa jag vet :hihi), men alla har ju inte heller vare sig kunskap, intresse, eller ens en plats att skruva på. Mina första cyklar i modern tid skruvade jag med nöd och näppe ihop själv hemma i lägenheten. Sedan var det bara att hålla tummarna för att det skulle hålla ihop någorlunda. (Och att jag inte skulle få punktering då).

Förvisso är det knappast orimligt att vara av åsikten att alla borde fixa åtminstone underhåll av kedja själva. Men ärligt talat förstår jag att även det sitter långt inne för valfri individ boende i studentlägenhet, och som aldrig använt vare sig en oljekanna eller en skruvmejsel förut.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Med kedjeunderhåll är det oftast torka av med trasa, droppa på smörjmedel, torka av med trasa efter ett tag, eventuellt en omgång smörja och sedan torka torrt med trasa efter en kvart. Jag bor i lägenhet och gör detta inomhus på min landsvägscykel, som också bor i lägenheten f.ö. :)
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ja, det är hur simpelt som helst. :) Men har man inte intresset ska det mycket till att lära sig. Och så är det med det mesta. Erkänner villigt att jag själv t ex inte har en susning om hur f'n jag skulle laga trasig byxknapp på jeansen även om det antagligen är gjort på två minuter för den med kunskapen...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Aha, du menade så :) Jag var nog lite arg på världen i allmänhet, lite för många hade gått på med det vanliga om att jag minsann hade cyklat för fort och bla bla :krama


Samma folk som aldrig pumpar däcken, det gör ju cykelhandlarn när han byter däck åt dom :huvet Enda fördelen är att man hör dom på långt håll och kan hålla sig undan, eftersom dom mest navelskådar/surfar/jagar pokemons och har ohyggligt dålig koll på sin omgivning :huvet

Håller med dig men för din skull så är det bättre med :krama istället för :huvet!

Du behöver inte förminska dig själv utan bara släppa det negativa för din egen skull. :)
Jobbigt, jag vet, men för mig så gör det att jag mår så mycket bättre utan deras negativa energi!

Raljerande i all ära (är ju det bästa jag vet :hihi), men alla har ju inte heller vare sig kunskap, intresse, eller ens en plats att skruva på. Mina första cyklar i modern tid skruvade jag med nöd och näppe ihop själv hemma i lägenheten. Sedan var det bara att hålla tummarna för att det skulle hålla ihop någorlunda. (Och att jag inte skulle få punktering då).

Förvisso är det knappast orimligt att vara av åsikten att alla borde fixa åtminstone underhåll av kedja själva. Men ärligt talat förstår jag att även det sitter långt inne för valfri individ boende i studentlägenhet, och som aldrig använt vare sig en oljekanna eller en skruvmejsel förut.

Jag förstår tyvärr inte. :va

För mig är det självklart att ta reda på hur man gör istället för att ta reda hur man hittar någon att betala för att göra jobbet!
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Jag förstår tyvärr inte. :va

För mig är det självklart att ta reda på hur man gör istället för att ta reda hur man hittar någon att betala för att göra jobbet!

Tja, egentligen håller jag med i sak. Men bara gällande sådant jag faktiskt ids fixa själv. Cykelkedjor t ex. :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag förstår tyvärr inte. :va

För mig är det självklart att ta reda på hur man gör istället för att ta reda hur man hittar någon att betala för att göra jobbet!

Det är väl så det ser ut egentligen.
Borde designa och bygga en egen bättre cykel istället för att tro att man kan köpa en. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är väl så det ser ut egentligen.
Borde designa och bygga en egen bättre cykel istället för att tro att man kan köpa en. :)

Ja, så ser den nya digitala världen ut, etta eller nolla, allt eller inget, svart eller vitt. :(

I min värld behöver man inte kunna bygga en egen cykel för att kunna ta hand om den! :fakta
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, så ser den nya digitala världen ut, etta eller nolla, allt eller inget, svart eller vitt. :(

I min värld behöver man inte kunna bygga en egen cykel för att kunna ta hand om den! :fakta

Nej, men för att få en cykel med tillfredsställande tukt-mot-service ratio. :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Biltema har en landsvägscykel nu för 3900.
Bra instegsmodell. Vägde ca 10 kg drygt.
Kul fler kommer ut på vägarna. Såg tuff ut:hej
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Biltema har en landsvägscykel nu för 3900.
Bra instegsmodell. Vägde ca 10 kg drygt.
Kul fler kommer ut på vägarna. Såg tuff ut:hej

Sett den jag med. Funderar på en sådan som pendlarhoj/slit-och-släng-hoj.

Shimano, (dock instegskomponenter, vad annars), OK däck, alu-ram samt stålgaffel. Kan väl knappast vara sämre än vilken gammal 80/90-talare som helst till ändamålet.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Och mycke snyggare än 80/90 och många 00 åxå för den delen.
Såg väldigt rätt ut. Fulare racers har jag sett.
Men allt är inte utseende
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Köp vilken begagnad racer som helst för att slippa en biltema .
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top