Stor o köra hoj, Går det?

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
PiT skrev:
Jag hade tänkt att köpa mig en Kawa Ninja sexa i sommar. Men jag har aldrig kört någon sporthoj förut så hur är det att vara nästan 2 meter och väga över 100 kg o köra?
Någon som har en erfarenhet?


Hej på dig!
Om det är tävla du ska så spelar det ingen roll om du väljer 600 el 1000. Det är mycket man ska ha koll på innan varvtiderna börjar sjunka.
Ska du börja med 1000cc så välj en twin, de är lite snällare..

mvh
/J
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
PiT skrev:
Tack grabbar många vettiga svar. Jag får ta o prova mig fram då, inge mer me det. Skulle dra o kolla på lite mc affärer ida men alla hade julstängt.
Nån öppen i sthlm området nu?


Köp min AT o kör hela vintern, sälj den till sommarn o fixa en sporthoj :tummenupp

Jag väntar på ett pm.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
PiT skrev:
Jag hade tänkt att köpa mig en Kawa Ninja sexa i sommar. Men jag har aldrig kört någon sporthoj förut så hur är det att vara nästan 2 meter och väga över 100 kg o köra?
Någon som har en erfarenhet?

Suzuki TL1000S eller TL1000R sitter du bra på.
Jag är 2m och 90kg och jag sitter kanonbra på min hoj :tummenupp
 

bergets

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2022
Hoj
ingen
Jag lånar den här sedan länge döda tråden :) - jag hade behövt ha lite råd.
Jag är själv strax över 2m och väger 106kg

Jag ska i år få tummen ur och ta min behörighet.
och jag funderar på att köpa två stycken motorcyklar. en Yamaha Dragster 1100 (eller motsvarande) (Den måste ju passa tänker jag?)

och så kollar jag lite efter en Touring / offroad (Jag tänker ju att denna kan vara bra att övningsköra med?)
Det behöver inte vara något fancy, gärna under 30 000kr
Vad tror vi om Kawasaki KLR 650 - 2004?


Tack på förhand
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag lånar den här sedan länge döda tråden :) - jag hade behövt ha lite råd.
Jag är själv strax över 2m och väger 106kg

Jag ska i år få tummen ur och ta min behörighet.
och jag funderar på att köpa två stycken motorcyklar. en Yamaha Dragster 1100 (eller motsvarande) (Den måste ju passa tänker jag?)

och så kollar jag lite efter en Touring / offroad (Jag tänker ju att denna kan vara bra att övningsköra med?)
Det behöver inte vara något fancy, gärna under 30 000kr
Vad tror vi om Kawasaki KLR 650 - 2004?

Tack på förhand
KLR 650 är en utmärkt instegshoj. Men den landar i A2-klassen. Dragstaren är… ja, tråkig. Utom när man glider på 50-70-vägar. Alternativ i din prisklass kan vara en äldre V-Strom 650 eller 1000, eln äldre Triumph Tiger, eller en äldre BMW GS 1150. Billiga, bra, lättmanövrerade, låg värdeminskning. Köp en nu så får du förmodligen tillbaka pengarna i sommar om du säljer då.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Dragstar 1100 är ju en roligare hoj än en V-strom 650 i alla fall. Ingen av de är däremot särskilt väl lämpade för längre personer. De ser båda större ut än vad de upplevs när man faktiskt kör de. I fallet V-strom hjälper möjligtvis en högre sadel något. Yamahan är för trång överallt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag hade tänkt att köpa mig en Kawa Ninja sexa i sommar. Men jag har aldrig kört någon sporthoj förut så hur är det att vara nästan 2 meter och väga över 100 kg o köra?
Någon som har en erfarenhet?
Som att bil är bättre
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Som att bil är bättre
Är du medveten om att du svarat på ett nästan 20 år gammalt inlägg? ?

Men vi kan ju fortsätta på ämnet, Holländarna är ju ett av världens mest storväxta folk och dom är ganska stora på 50cc racing också ?

E5DgRe2XoAUHAAT.jpg

Hittar tyvärr inte på videon men för några år sedan såg jag ett klipp på en karl som var en bit över 2m och han hade mage också. Men han räjsade 50cc utan större problem, hade väl lite sämre acceleration ut ur kurvorna än dom små förarna så han vann väl inga tävlingar men sen körde han nog bara för nöjes skull.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Nja, då är nog Dragstar mer lämpad storleksmässigt.


En bra sida för att få ett hum om relativ storlek och körställning. Den säger förvisso inte allt men ger en stabil grund. Ett tips är att inte bara låsa sig fast vid mått och vinklar utan titta för all del även på de faktiska bilderna. Inget kul att i princip sitta med styret i magen t ex.

Fördelen med glidare är ju generellt att det ofta är mycket enkelt att göra hojen både rymligare och oftast snyggare på en och samma gång genom framflyttade fotpinnar och sedan ett dragbar-styre till det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Från mannen med 3 stycken GSF1200 i garaget - köp en snorbillig Bandit att övningsköra och köra upp med. Fotpinnarna sitter lågt och styret medelhögt. Tröttnar du på den - sälj och köp annat. Mer UJM (universal japanese motorcycle) än denna finns inte. Luft och buller ger dig 120 hästar på bakhjulet med traktorvrid.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Om någon är 2 meter istället för genomsnittliga 1,80, är det benen som är längre eller överkroppen? Måste ju ha betydelse för hur man sitter på hojen.
 

bergets

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2022
Hoj
ingen
Om någon är 2 meter istället för genomsnittliga 1,80, är det benen som är längre eller överkroppen? Måste ju ha betydelse för hur man sitter på hojen.
Det varierar från person till person
jag är nog rätt så normal vad det gäller över/underkropp.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Om någon är 2 meter istället för genomsnittliga 1,80, är det benen som är längre eller överkroppen? Måste ju ha betydelse för hur man sitter på hojen.
Jag är 1.80 men varje gång jag provar kläder inser jag att jag fått ben och armar från nån som är 2 meter lång. Han som fick mina måste också se jäkligt lustig ut.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Stackars...
När jag började övningsköra på Prickens Trafikskola i Bagarmossen så hade de bara en Suzuki 80 kubikare från 1968. Hemma i garaget hade jag en Zundapp KS 125 från -73. Stor kontrast. Suzukin var asful och töntig men va fan skulle jag göra. Läraren var bra. Två kompisar hade valt samma körskola och kört samma hoj.
Jag var visserligen bara 186 då och vägde 68 kilo. Körkortet hägrade så det var bara att bita ihop. Man gjorde så på den tiden.

image.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om någon är 2 meter istället för genomsnittliga 1,80, är det benen som är längre eller överkroppen? Måste ju ha betydelse för hur man sitter på hojen.
Är du på riktigt? Hur många människor har du sett hittills? Ja ja här får du i alla fall svar på dina frågor.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Är du på riktigt? Hur många människor har du sett hittills? Ja ja här får du i alla fall svar på dina frågor.
Jag har en bekant som är 2 meter och jag är 1,82, men vi är lika långa när vi sitter vid ett bord. Han har alltså långa ben i förhållande till kroppen. Nu kör han inte mc, men det kan ju ha betydelse hur centimetrarna är fördelade för en hojåkare. Det var så jag tänkte.
 
Last edited:

bergets

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2022
Hoj
ingen
Men om vi går upp lite i pris då? 60-80k cirkus?
Jag har kollat lite på BMW GS 1200 men vad jag läst mig till så är de lite nyare (2013) en rätt stor uppgradering jämnt med de äldre och då sticker de i pris.

har även sett någon Harley Davidson V-Rod för strax över 80k

Hur ska man tänka ang Miltal - jag är rätt insatt i bilar - men förstår att man inte kan räkna lika med mc.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top