Stoppljuset från helvetet

Det håller jag med. Jag vill bara höra ngn beskriva hur detekteringen ser ut i de rödljus som isf triggar på en ljusblink.

Jag fann detta dokument. http://www.vv.se/filer/publikationer/D13 Trafiksignaler.pdf
På sid 11 gås detektorsystemen igenom. Det verkar som sagt vara slingdetektorer som är standard: "I de flesta svenska trafiksignalanläggningar används detektorer av slingtyp".

Utöver detta så nämns det dock att det finns andra system. Tex videodetektering. Dessa ska dock monteras på 10 meters höjd på bom över vägbanan innan rödljuset (det måste vara ute på motorvägspåfarter eller likande det kan gå att använda :va ) . IR-detektering nämns även, det ska dock tydligen vara problematisk på vintern. Det finns även en princip med radar/mikrovågsdetektering.

Ingen nämns om ljuskänsliga detektorer. Även om man förstås skulle kunna hävda ett mycket litet tillskott till IR-strålning vid helljus, den lampan har ju några watt mer och är riktad lite mer uppåt.

/J
=Sad Glad;3067159] Det är skillnad på "så gott som alla" och "alla".QUOTE]
 
Har jag fel men räcker det inte i sådana fall med en supermagnet?
Billigare och lättare att få tag i, det lär ju vara samma sak ändå.

Yess! Surfat runt på det där. Dom färdiga lösningar som finns är bara en liten låda med en neodymmagnet i. Dragkraften verkade vara runt 40-50 lbs, vilket skulle motsvara en cirkulär magnet med diametern 30 mm och kanske höjden 5mm...
 
Med såna magneter så får man nog problem att komma från stoppljusen.

Skulle vara praktiskt på min HD. Då är det bara att vittja magneten under hojen efter varje körning, istället för att behöva köpa nya muttrar och skruvar som vibreret loss :hihi
/J
 
Det finns ljudkänsliga rödljus här i stockholmstrakten, om man tutar tre gånger när man kör fram mot dom så slår dom om till grönt inom 5 minuter efter man har tutat. Men det gäller att tuta exakt rätt kombination annars kan man bli stående tills det kommer nån som tutar exakt rätt.
 
I så fall har de bytt ut dem. Fanns flera i Växjö när jag bodde där -96. På nätterna slog de ofelbart om direkt efter att man blinkat med helljus. Det gick att vara en bra bit bort så det var inga slingor i marken som gjorde att de slog om.

:hihi :hihi

FEL! FEL! FEL! Detta är en myt! Det har aldrig funnits några ljussensor styrda trafikljus installerade i sverige för drift. Detektionen av fordon görs med slingor och de kan ligga så långt som 200-250m bort från själva korsningen. Jobbar på det företag som levererar majoriteten av de apparater som styr själva trafikljusen så du kan vara rätt så säker på att det jag säger är korrekt.
 
I Ankeborg, däer jag bor (ligger två mil söder om Nangijala) är rödljusen videodetekterade.
Kungen av Långtbortistan sitter och tittar på en skärm efter vem det är som kommer och vill passera.
Vill han släppa förbi personen i fråga, så ringer han till Harry Potter som trollar om till grönt ljus.
Men det har aldrig hänt.
 
Mena! orka bry sig om det är rött om det inte är nå mkt trafik i närheten. Är det rött och inga bilar så är det ju bara att köra!
 
I Ankeborg, däer jag bor (ligger två mil söder om Nangijala) är rödljusen videodetekterade.
Kungen av Långtbortistan sitter och tittar på en skärm efter vem det är som kommer och vill passera.
Vill han släppa förbi personen i fråga, så ringer han till Harry Potter som trollar om till grönt ljus.
Men det har aldrig hänt.


Hahahahaha
:lol :lol :lol :lol :lol :lol :lol :lol

:corn :corn :corn :corn
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top