Stoppljuset från helvetet

Näe, inte riktigt lika illa, dom är ännu sämre i storstäderna.

Kan man inte bokstavera till adressen så att dom kan knappa in den på GPS'en är det lika bra att man kör själv...

Apropå vådliga chaufförer så är det inte säkert i norrland heller. Jag åkte en gång buss upptill Skellefteå med Tapanis. Sssatan.... :gnissla
 
Nu e de så att trafikljusen funkar precis som dom ska

Det var ju värst vilken koll du har. Så nu vet du att alla ljus fungerar som de ska. Inga ljus som kan gå sönder kanske...? Elektronik som kan sluta fungera så att de inte slår om för vare sig mc, bilar eller monstertruckar?
 
Nu e de så att trafikljusen funkar precis som dom ska, det är bara de att alla har ju alu-ramar som kör sporthoj och då blir det problem.

Ja skiter i vilket men så e de!

En del trafikljus känner av sporthojar utan problem, andra inte.
 
kan va så men de borde ju inte sitta så rackarns långtborta från själva trafiljuset.

Det sitter dels slingor en bra bit ifrån ljuset för att detektera annalkande fordon, dels slingor invid ljuset som detekterar fordon som stannat vid ljuset. Hur långt innan slingorna ligger beror bla på hastighetsbegränsningen på sträckan.

/J
 
Eller köper du en såndär laserpekare från staterna som har grön stråle och alldeles för hög ljusstyrka för att vara laglig i sverige.

Lys på den släkta gröna lyktan och den lyser upp som att jesus är i farten.

Man får INTE använda den för att skapa trafik kaos bara för att det är roligt!

:rolleyes:
 
De flesta bevakade korsningar i sverige har både ljuskännsliga och dessa "linjer i vägen" som ni säger.. Dom känner av tryckskillnad och om det är mycket metall på vissa,, det finns lite olika,, men men,, blinka med helljuset en eller två gånger snabbt innan du kommer fram så slår dom om... :tummenupp Annars ska du INTE sikta på linjerna utan mitt på rektangeln eller rutan som "linjerna" omger,, så fixar de sig...
 
De flesta bevakade korsningar i sverige har både ljuskännsliga och dessa "linjer i vägen" som ni säger.. Dom känner av tryckskillnad och om det är mycket metall på vissa,, det finns lite olika,, men men,, blinka med helljuset en eller två gånger snabbt innan du kommer fram så slår dom om... :tummenupp Annars ska du INTE sikta på linjerna utan mitt på rektangeln eller rutan som "linjerna" omger,, så fixar de sig...

Det finns inga "ljuskännsliga" eller tryckkännande sensor vid rödljus.

/J
 
Brukar ju oftast hända på natten. På de lysen som man vet inte brukar slå om så agerar jag som att det blinkar gult (kolla först och sen köra). Givetvis ser man först så man inte har en bil bakom sig först.
 
Det finns inga "ljuskännsliga" eller tryckkännande sensor vid rödljus.

/J

I så fall har de bytt ut dem. Fanns flera i Växjö när jag bodde där -96. På nätterna slog de ofelbart om direkt efter att man blinkat med helljus. Det gick att vara en bra bit bort så det var inga slingor i marken som gjorde att de slog om.
 
Så gott som alla rödljus i Sverige styrs av magnetsslingor, ska passagelingor. De är nedfrästa i asfalten. Det sitter två typer av slingor innan rödljuset: Dels en eller flera passagedetektorer som ligger fösrt en bit innan tillfarten. Den "väcker" rödljuset. Sedan sitter det en sk långloop som är ca 20 meter med både närbaro och passagefunktion. Denna långloop har sedan längst fram en extra känslig slinga i form av linjer på diagonalen. Denna slinga går över hela körfältet och är extra känslig och ska känna även cyklister och motorcyklister. Det är bla därför det är obra om en bil parkerer inom 10 m fren korsningen eftersom den sista slingen går över hela körfältet, rödljuset triggas då hela tiden. Den häga känsligheten hos den sista slingan gör också att den till skillnad från de andra oftast måste ligga grunt, den måste alltså oftast fräsas om den vid omläggning av ny asfalt. Så den är lätt för oss hojåkare att se. När vi kommer på hojarna så blir vi ofta inte detekterade av den första passageslingan samt långloopen. Allt hänger då på att vi ställer oss mitt på den extra känsliga och sista slingen efter långloopen.

Det finns forskning med video- samt radarkontrollerade rödljus, men det är mig veterligen ytterst ovanligt i sverige. Jag tror inte att jag sett ngn.

Att ha ljusdetektion skulle ju vara ytterligt komplicerat med tanke på solreflexer och motljus på dagen, tillfälligt uppmonterade ljuspunkter på natten från tex ett vägarbete etc.

Slingorna jag beskrev ovan styrs sedan av ett intelligent styrsystem som klarar av att känna skillnad på tex en långtradare och en personbil. Så att omslagstiden inte gör att halva lastbilen kör mot rött osv.

Jag kan inte så mycket om det där, men har ingenjörskollegor som jag frågat ibland.

/J

I så fall har de bytt ut dem. Fanns flera i Växjö när jag bodde där -96. På nätterna slog de ofelbart om direkt efter att man blinkat med helljus. Det gick att vara en bra bit bort så det var inga slingor i marken som gjorde att de slog om.

Långloopen ligger en bra bit ifrån rödljuset. Den ska ju bla förhindra att lastbilar slipper tvärbromsa och riskera lastförskjutning mm. Men det finns säkert ngn vägingenjör här som kan motbevisa mig om du har rätt. Jag har haft fel förr ;)

/J
 
Last edited:
Många rödljus funkar inte för mig.
Brukar titta så inga bilar kmr oså köra, inte mkt o göra igentligen.
 
Eller köper du en såndär laserpekare från staterna som har grön stråle och alldeles för hög ljusstyrka för att vara laglig i sverige.

Lys på den släkta gröna lyktan och den lyser upp som att jesus är i farten.

Man får INTE använda den för att skapa trafik kaos bara för att det är roligt!

:rolleyes:

Ha, en sån har jag. Ska prova nån dag..
 
Så gott som alla rödljus i Sverige styrs av magnetsslingor, ska passagelingor. De är nedfrästa i asfalten. Det sitter två typer av slingor innan rödljuset: Dels en eller flera passagedetektorer som ligger fösrt en bit innan tillfarten. Den "väcker" rödljuset. Sedan sitter det en sk långloop som är ca 20 meter med både närbaro och passagefunktion. Denna långloop har sedan längst fram en extra känslig slinga i form av linjer på diagonalen. Denna slinga går över hela körfältet och är extra känslig och ska känna även cyklister och motorcyklister. Det är bla därför det är obra om en bil parkerer inom 10 m fren korsningen eftersom den sista slingen går över hela körfältet, rödljuset triggas då hela tiden. Den häga känsligheten hos den sista slingan gör också att den till skillnad från de andra oftast måste ligga grunt, den måste alltså oftast fräsas om den vid omläggning av ny asfalt. Så den är lätt för oss hojåkare att se. När vi kommer på hojarna så blir vi ofta inte detekterade av den första passageslingan samt långloopen. Allt hänger då på att vi ställer oss mitt på den extra känsliga och sista slingen efter långloopen.

Det finns forskning med video- samt radarkontrollerade rödljus, men det är mig veterligen ytterst ovanligt i sverige. Jag tror inte att jag sett ngn.

Att ha ljusdetektion skulle ju vara ytterligt komplicerat med tanke på solreflexer och motljus på dagen, tillfälligt uppmonterade ljuspunkter på natten från tex ett vägarbete etc.

Slingorna jag beskrev ovan styrs sedan av ett intelligent styrsystem som klarar av att känna skillnad på tex en långtradare och en personbil. Så att omslagstiden inte gör att halva lastbilen kör mot rött osv.

Jag kan inte så mycket om det där, men har ingenjörskollegor som jag frågat ibland.

/J



Långloopen ligger en bra bit ifrån rödljuset. Den ska ju bla förhindra att lastbilar slipper tvärbromsa och riskera lastförskjutning mm. Men det finns säkert ngn vägingenjör här som kan motbevisa mig om du har rätt. Jag har haft fel förr ;)

/J

Det är skillnad på "så gott som alla" och "alla". Jag tror inte på någon långloop i växjöfallet eftersom de alltid slog om direkt efter att man blinkat med helljuset. Det slog aldrig fel. Men som sagt, detta var 1996...

Kanske nån från Växjö kan svara på detta? Det gällde rödljusen nånstans nere vid Liedbergsgatan/Vintervägen.
 
Last edited:
Att gå mot röd gubbe vid ett övergångställe är inget som står med i de nyare lagböckernas trafiklag pga att polisen inte hinner med o bry sig om såna trafikbrott längre utan det är utlagt som en förordning för kommunerna att sköta/handha istället o att se till att det efterlevs borde rimligtvis vara ngn kommun-anställds ansvar, det var iaf vad en mc-polis som kom åkande förbi när jag gick mot rött sa till mig efter det att han skällt lite också.
 
Det där är en lustig myt som bara vägrar dö... Jag hörde den för första gången för 15år sen...

de roliga är ju att de finns ett trafik ljus som ja brukar blinka på.. å när jag blinkar på ett visst avstång så slår de om å inte så slår de inte om förns man kommit fram... så de finns väll en del saker som gör att #myten# lever vidare.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top