Stoppad av patrullbil

Detta är fortfarande Sverige... (är lika i Norge oxo om jag inte misstar mig grovt)

Du är OSKYLDIG till dess att det BEVISATS att du inte är det... Dvs, inga videobevis? No worry... Ord mot ord i rätten? GLÖM DET! - Det finns inte en människa som i rullande fart kan bedömma en annans fart inom toleransområdena vi talar om... ÄVEN om de är 2 st!

Talar vi annat än hastigheter så gäller natruligtvis inte ovanstående men i detta fall är det solklart.

ninja-mannen(c) skrev:
Dersom politiet har målt deg i 146 i 80-sonen skulle du ha mistet lappen, fått bot og havnet i fengsel. Du kan vel konkludere med at de ikke har noen bevis siden de lot deg kjøre videre

Heia!
Hva kult me en norrman her.
Kosligt!

Ja de är ju stenhårda i Norge på fortkörning!
Jag håller med Ninja Mannen. DU behöver nog inte oroa dig.

- Jag säger bara det.. neka & vägra skriva på...
- har blivit stoppa flera gånger på dom mest konstiga ställen, där
- dom blå sagt att jag kört för fort!.. Jag har t om blivit stoppat när
- jag skulle backa ut från en Parkeringsplats med meningen: det där gick lite
- fort VAAAA!! så man börjar ju undra..

112 skrev:
Det står säkert i mina domstolspapper vad han hette men det här hände för flera år sedan. Hur somhelst han var liten och satt, hade mörkt skägg och allmänt otrevlig. Han hotade mig också flera ggr med tingsrätten, vilket även hans chef ringde mig och gjorde ett par ggr men jag gav inte upp.
Han var helt galen att köra och höll på att köra på mig bakifrån. Han sade också att han legat ca 1.5km bakom mig och klockat mig mellan två snökäppar längs vägkanten.... :kocko Nej han var bara för mycket!!! Ett rötägg men han fick tillbaka i tingsrätten :banana

HHmmm om det är den polis jag tror det är så är han numera nån slags chef på trafikpolisen i Umeå. Enligt ryktet var han för galen för att vara ute på vägarna och är numera satt bakom ett skrivbord där han inte kan ställa till så mycket. Detta är som sagt bara ett rykte! ingenting jag vet säkert men av vad jag hört om honom är det inte otroligt! :D

Blev av me kortet GBG för ca 4 månader sen efter en provkörning av en Buell i farter på 200+.

2 st poliser i en Saab 9000 civilare. Grejen är juh den att jag visste att jag kört "vädigt mycke" för fort. Sätter mig i bilen och då säger dom att dem har en snitthastigeht på 122 (90 väg) mätt me pilot.

Då frågar den ena om jag vill erkänna på plats. Inte en chans tänkte jag. Då börjar dom dra att dom har en mätning på 180 + och att om jag inte erkänner så kommer dom hävda på den högre hastigheten i rätten + vårdslöshet i trafik, dyra rättegångs kostnader osv.

Så jag skrev på..utan att ha tittat på videon (pilot) Otroligt korkat vet jag nu.

:3freak

Hur är det med rättegångar i Sverige egentligen? Kan man alltså åka på att betala kostnader för dem om man vägrar erkänna fortkörning?

PacMan skrev:
Hur är det med rättegångar i Sverige egentligen? Kan man alltså åka på att betala kostnader för dem om man vägrar erkänna fortkörning?

Nej inte under några omständigheter som jag känner till!

låt bli gasen i Finland...

Jag och min svåger åkte fast för MC-polisen utanför Uleåborg i somras. Vi var på väg norrut och hade väl liiiite svårt att hålla 80 och 100 km/h. Mc-polisen talade raskt om för oss att vi hade "överkört"...och det var väl egentligen det enda han lyckades få fram på svenska...nåväl...man försökte ju förklara att man måste väl ändå få gasa på när man ska köra om...annars blir man ju en trafikfara :-) ...men han verkade inte förstå särskilt mycket...eller ville kanske inte...hur som helst...han lyckades i alla fall meddela oss att det var en kvinnlig polis i bil på väg till platsen för brottet som kunde svenska... så det var bara för oss att fortsätta och se dum ut när alla bilister vi passerat glatt vinkade till oss när dom i laglydigt tempo körde förbi...

Under tiden vi väntade på "hon-som-kunde-svenska" la jag märke till att MC-polisen febrilt och med mer och mer svettig panna tryckte på ALLA knappar på "piloten"...aha...en strimma av hopp tändes...kanske apparaten inte fungerat...hoppas...hoppas

Efter 20 min dök hon upp och då fick man lära sig hur det fungerar i grannlandet i öst: Oavsett hur mycket vi än propsade på att få se någon utskrift eller videofilm på vårt "överkört" var det totalt ointressant. I Finland är polismannens lag verkligen lagen med stort L. Att ens tro att man skulle ha nån chans i en domstol förstod vi var lika troligt som att Mora tar SM-guld i år... :-) (ursäkta Morabor) Vi hade under 1800 meter haft en medelhastighet på 110,6 km/h på 80-väg...och MC-polisens febrila knappande hade för avsikt att få fram topphastigheten...tack o lov fick han aldrig fram den...så vi skrev på böteslappen och lunkade, med betoning på lunkade, vidare norrut.

Så...ta det lugnt i Finland... :tuttar

bissmark skrev:
Svaret på det blev att då står ord mot ord och att det kan bli dyrt att förlora i en ev rättegång. Bli av med både körkort och få betala rättegången var ju inget jag var intresserad av. Det var ju trots allt så att jag hade kört för fort.
Det var bara att skriva på och se glad ut.
Med tanke på ALLA de gånger man kört för fort och brutit mot diverse trafikregler känns det inte så farligt att få en bot...
Värre hade det varit om man blivit av med lappen!

Tvärfel det där med att du skulle åka på att pynta rättegångskostnaden ! Kan ALDRIG ske när det är Staten som väcker åtal mot dig ! Dessutom, det eventuella straff rätten dömer ut efter att du nekat vid vägkanten kan ALDRIG bli "värre" än det som Länsman delat ut på stället. Alltså: Blåneka till allt, alltid ! Inget att förlora...

bissmark skrev:
det kan bli dyrt att förlora i en ev rättegång. Bli av med både körkort och få betala rättegången var ju inget jag var intresserad av.

I en rättegång mot staten betalar du inte ett rött öre, inte ens om du förlorar. Det är bara dumt att skriva på när polisen stoppat dig - det är BARA polisen/staten som tjänar på att du skriver på ett papper på plats, speciellt när du är uppjagad, stressad och allmänt förvirrad.

Snake skrev:
Ett litet tips: Svenska kronofogdemyndigheten har inget samarbetsavtal ( om dom inte ingått avtal alldeles nyligt ) med sin Norska motsvarighet så om du är skriven i Sverige och får böter i Norge så kan dom ej driva in böterna om du struntar i att betala. Allt enligt min gode vän som är jurist....
Åkte dit i Finland förra sommaren fast med bil 87 på 60 väg. Dom fulingarna åkte civilt i motsatt körriktning med radar.
Dom bötfällde mig med 150 euro.
Jag hade hört att myndigheterna inte hade nått samarbete med varandra så jag sket i att betala och fick påminnelser ett par månader efter och då stod det att om indrivning kunde ske så blir det gratis semmester med randig solbränna nästa gång jag kommer till Suomi så om man åker över dit igen så gäller det att inte hamna i nån kontroll.... :rofl

KTM640Y2K skrev:
Att köra fort i Norge och åka dit är inte kul :kocko

Läs och begrunda.

http://www.bushmenriders.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=13
Man blir fan mörkrädd...

Jag ringde iaf upp politiadvokaten som skrivit mitt föreläggande för att fråga varför dom ökat boten med 500 kr.
Det var för att jag nekat utan giltlig grund då får man betala saksbehandling.
Förklarade fint för honom att jag trodde Norge var ungefär som Sverige att man hade rätt att bli prövad i domstol om man ansåg men blivit felaktigt dömd.
Han berättade att han hade svensk sambo och visste att det var annorlunda i Sverige.
Efter att vi snackat lite om väder o vind sa han att om jag skulle erkänna kunde jag stryka 6500 och skriva tillbaka 6000 innan jag skickade in det.

Det var nu ca två månader sedan så en strimma hopp om att dom bara 'glömt' bort mig börjar tändas.
Men det går väl säkert bara trögt i maskineriet som vanligt.

ace748 skrev:
Man blir fan mörkrädd...

Jag ringde iaf upp politiadvokaten som skrivit mitt föreläggande för att fråga varför dom ökat boten med 500 kr.
Det var för att jag nekat utan giltlig grund då får man betala saksbehandling.
Förklarade fint för honom att jag trodde Norge var ungefär som Sverige att man hade rätt att bli prövad i domstol om man ansåg men blivit felaktigt dömd.
Han berättade att han hade svensk sambo och visste att det var annorlunda i Sverige.
Efter att vi snackat lite om väder o vind sa han att om jag skulle erkänna kunde jag stryka 6500 och skriva tillbaka 6000 innan jag skickade in det.

Det var nu ca två månader sedan så en strimma hopp om att dom bara 'glömt' bort mig börjar tändas.
Men det går väl säkert bara trögt i maskineriet som vanligt.

Det tog 8 mnd från att mitt brott (fortkörning) begicks tills det togs upp i tingsrätten. Det tog sammanlagt 15mnd från brottet tills en delgivningsman kom och hämtade kortet hemma hos mig. Så dom har nog inte glömt av dig, har antagligen bara andra saker att göra!
Detta var iof Sverige men det lär ju vara likadant i ditt fall ändå.

Your next! :mad: tyvärr kanske man ska lägga till! :gnissla

Hoppas allt går bra och att mina landsmän inte är för hårda!

Espen skrev:
Your next! :mad: tyvärr kanske man ska lägga till! :gnissla

Hoppas allt går bra och att mina landsmän inte är för hårda!

Efter vad KTM640Y2K skrev är jag glad att jag 'bara' blev tagen i 33km/h över.

Back