CHROLO
Does not play well with other bikers...
ace748 skrev:Var på väg hem, efter att ha varit o hälsat på en polare.
Kör på en av de stora ringlederna i Oslo (tvåfilig).
Plötsligt ser jag en polisbil i horisonten, den kommer i hög hastighet i vänsterfilen.
Jag slår genast av på farten o lägger mig bakom en bil i högerfilen.
Hade väl en viss misstanke om att det var mig de var efter, mycket riktigt så viker polisbilen in och lägger sig bakom mig.
Jag kör nu i gott o väl under hastighetsgränsen. Han ligger sedan där i ca 100 meter innan han slår på blåljusen o vinkar in mig.
Ut kommer konstapeln o ber om att få se mitt körkort, eftersom jag är helt säker på att jag inte kört mer än 36 km/h för fort (gränsen för att mista kk i Norge)
ger jag honom kortet.
Han frågar om jag är beroende av kk och jag svarar givetvis ja, för att göra det jag gillar köra hoj. (Det sista sa jag inte)
Då frågar han varför jag kör så fort om jag behöver mitt kk, då svarar jag att jag något luddigt, var ganska nervös, att jag tyckte inte det hade gått så fort.
Jaså du, säger konstapeln och fortsätter vi har mätt dig i en medelhastighet på 113 km/h med en topphastighet på 146 km/h (80 väg).
Ganska säker på att dom siffrorna inte stämmer svarar jag att det låter mycket.
Blir ombedd att stiga in i polisbilen, där dom givetvis säger att de kan erbjuda mig ett förenklat förelägg (vet inte helt vad det heter i Sverige men vanlig böter alltså.)
på saftiga 6 000:- !!! (Maxbelopp i Norge)
Jag fasthåller att jag fortfarande tycker att dom hastigheterna de uppger är mycket över det jag kan ha tänkats kört i.
Vi har det på video så det är inget att diskutera svarar den ena då. Ser på skjärmen ifram att de har mätt mig över 827 meter (ca 20 sekunder om jag inte minns fel) och 113 medelhastighet
och 146 topphastighet.
Konstapeln sitter redan o skriver i ett bötesblock, då frågar jag om jag kan få se videon på mig. Visst svarar han och börjar knappa på datorn (pilotvaddenuheter).
Ser att han blir lite svettig och sedan återgår han till att skriva böter, jag frågar varför han inte visade videon, efter att jag frågar ytterligare en gång erkänner han att jag inte finns på videon.
Då säger jag fortfarande trevlig och lite nervös att han nog inte behöver skriva mer för jag tror inte jag vill skriva på detta eftersom jag betvivlar riktigheten på mätningen.
Nu märker jag klar irritaton hos konstaplarna, mycket riktigt börjar de nu hota med att det kommer hamna på mitt rullblad, att det kommer bli mycket dyrare om jag inte skriver på nu etc.
Svarar att jag är villig att ta den chansen.
Ska han jävlas ska vi nog kunna jävlas tänker konstaplarna och det blir flygande besiktning.
Det enda jag åker på är att jag inte har regbeviset med mig. 500:- fick jag för det.
Sur för att de inte hittat mer börjar den ena konstapeln anmärka på slitagefördelningen på mina däck, du borde ge dig ut på lite mer kurviga vägar du har ju bara slitit däcken i mitten säger han lite spydigt.
Ja säger jag o skrattar lite (ska väl du skita i tänker jag).
De tackar för sig jag önskar dem en fortsatt trevlig kväll.
Det här blev lite långt, eloge till de som orkat läsa alltihop.
Frågan är vad gör jag nu, jag hävdar (ärligt) att dom har uppmätt en för hög hastighet på mig.
6000 är inget som man har lust att bara punga ut om man inte tycker det har gått sjysst till.
Vad är chanserna iom att dom tydligen inte har fått någon video utan bara några siffror, räcker det med deras vittnesmål för att fälla mig?
Inte en aning om hur det funkar i Norge, men en polismc har oftast en genomsnittshastighetsmätare utan video. Mc polisen är alltid ensam om att göra mätningen.