Stoppad av patrullbil

Ett par tips:

Ni kan aldrig få ett högre straff än det som bedöms från polisenmannen ute på vägen! Om polismannen har uppmätt 25km/h för fort kan ni aldrig dömas för 30 km/h för fort i tingsrätten!

Dessutom, när tingsrätten dömer mellan privatperson och staten, behöver du aldrig betala rättegångskostnaderna! Man har enligt lag rätt att få sin sak prövad i domstol!

Den enda anledningen till att skriva under på plats - är som jag ser det:

* Jag har kört över 30-gränsen, men polisen är "snäll" och säger 29km/h för fort.

* Jag vet att jag kört för fort, och polisen är trevlig. Om han däremot är otrevlig, då drar jag det gärna så långt jag kan. :7peta

Lycka till där i Norge, ace748! Jag vet inte hur reglerna är där, men lycka till i alla fall!

John skrev:
Dessutom, när tingsrätten dömer mellan privatperson och staten, behöver du aldrig betala rättegångskostnaderna! Man har enligt lag rätt att få sin sak prövad i domstol!
Vet du at de er sånn her i Norge :tomten Jag vet inte men man kan ju håppas :tungan

ace748: Du må holde oss oppdatert hvis det skjer noe. Vi krysser fingre for deg :tummenupp

Har du inte skrivit på något så är det grönt! Är du smart så anmäler du att du tappat ditt körkort, då kan du ju hävda att du inte ens blivit stoppad!

En eloge till dig för att din "långa" text var lättläst genom att du lagt in radbrytningar! Till skillnad från många andra "roman" skrivare......

Cornholio skrev:
Själv åkte jag på Nok 3500 för 120 på 100-väg utanför Oslo, den enda motorvägen de har fö. Polisen sa med ett leende på läpparna att jag hade otur eftersom de precis hade höjt bötesbeloppen... tack för den! Bara att skriva på, sedan tog det ett år innan jag fick påminnelse och var tvungen att betala.. Sjuka böter i det landet.
Ett litet tips: Svenska kronofogdemyndigheten har inget samarbetsavtal ( om dom inte ingått avtal alldeles nyligt ) med sin Norska motsvarighet så om du är skriven i Sverige och får böter i Norge så kan dom ej driva in böterna om du struntar i att betala. Allt enligt min gode vän som är jurist....

Liten uppdatering efter att ha fått föreläggande hem (dom kan vara snabba bara dom vill).

Har varit i kontakt med en jurist samt läst manualen för "Politiets trafikktjeneste".

I Norge betalar man i 9 fall av 10 saksomkostningarna även mot staten.
Enda gången man slipper undan det är om man lever under existensminimum eller i vissa fall om man vinner målet.

Eftersom det satt två poliser i bilen så menade juristen att det vore som att kasta pengar i sjön att neka.
Även om det bara varit en polis så hade det varit mycket svårt att övertyga åklagaren om att det är din story som är sann.

Tydligen så gäller inte talesättet - Man är oskyldig tills det motsatta är bevisat - i alla lägen.

Fick dessutom 500:- extra för "saksomkostningar" så årets utlandsresa försvann med beskjed. Det är väl f*n att man inte ska kunna hålla hastighetsbegränsningarna! :huvet

För den som är intresserad så ligger "Politiets trafikktjeneste manual" här:
http://www.politi.no/publikasjoner/GP-4027.doc

Verkar lite konstigt.
Borde väl inte spela så stor roll hur många dom är i bilen om mätningen inte är korrekt?

//Tobbe

Mer norge historia!

För ca 3 år sedan var jag på resa med bil i norge, körde förbi kamera i ca 140kmh då den flashade till. Helvet tänkte jag nu är det kört :rolleyes:
I vanliga fall brukar det i norge leda till fängelse +körkort +feta böter.

Sagt och gjort 2 mån senare fick jag en kallelse för förhör oss lokala polisen.
Gick dit iallfall.

- *konstapeln* Jasså det är du som kör för fort ?!

- *jag* nej för faan det var inte jag det måste ha varit ole som hade bilen.

- *konstapeln* Har du sett bildbeviset ? man ser ju att det är du på bilden

- *jag* mycket konstig! får jag se !!

Bilden hade så fullständigt värdelös kvalitet att man lika gärna skulle kunna säga att kalleanka eller en hund har kört bilen. Nu visste jag att jag hade klarat mig. Åklagaren i norge kan dra det till åtal om han anser bevisningen håller i domstol. Med en så väredlös bild visste jag att det var lungt.
Värre har det gått för andra i norge. åkt på fängelsestraff! +böter o kort.

112 skrev:

J-a norrbaggar..
Efter att ha läst på länken ovan ser jag överhuvudtaget ingen anledning att ta den planerade semestern i Norge.. Du kan ju hamna bakom galler för ingenting!! :kocko
F d östtyska poliser verkar ha bytt arbetsgivare.. :jisses
Är inte lättirriterad men detta gör att jag faktiskt börjar dela Björn Rosengrens yttrande om Norge som den "sista sovjetstaten". :jisses

Fattar inte riktigt hur dom skulle kunna ta reda på din max hast. utan att ligga bakom eller skjuta med laser.
Snitthastigheten är ju inga problem. Dom kan stå still gömda. När någon svishar förbi startar dom klockan. Sedan pratar dom lite om vädret och om underkläderna dom köpt till sina fruar. Därefter drar dom ikapp dig gärnet och stannar klockan när de kommit ikapp dig. Då kan man börja svamla något om att det var någon annan som körde fordonet en viss sträcka men då blir dom bara sura.

Been there - done that. Dock prutade jag ner hastigheten mot erkännande på plats och klarade kortet :)

Inte för att jag vet hur det är i Norge men här hemma i sverige är det den s.k prövningen i tingsrätten vid såna här mål rena skämtet enligt mina erfarenheter iaf!

Jag blev tagen i höstas av en känd "tokig" polis här i Umeå för att ha snittat 106 km/h på 90 väg. Grejen var dock den att jag såg polisbilen parkerad på motsatt vägbana innan jag körde ut på 90 vägen och förstod att han skulle följa efter mig så jag höll mig omkring 90 på mätaren. efter att jag kört in på en avtagsväg ser jag polisbilen komma i en j-vla fart bakom mig och slår på blåljusen när jag kommer nära. Jag stannar direkt och tänker att ha ska väl bara skälla på mig för att hojen lever om för mycket eller nåt... Men han hävdar då att jag kört för fort och att han klockat mig till 106 och att jag ska böta 1200 spänn. Jag nekar flera ggr men ändå skriver han ut bötesföreläggande som jag vägrar skriva under.

Nästan ett halvår senare kommer delgivelse från tingsrätten med polisrapport fylld av en massa felaktigheter osv. Jag skriver ihop ett brev till notarien där jag påpekar de fel som finns i rapporten (rena lögner) plus att jag läst genom polisens föreskrifter för polispilot mätning och påpekar också fel han gjort enligt denna. Var efter det säker på att de skulle lägga ner målet. Men jag fick efter nån månad till kallelse till tingsrättsförhandling.

I tingsrätten berättar jag lugnt och stilla om hur jag upplevt allt och påpekar alla fel som fanns i den s.k "förundersökningen" den unga ivriga åklagaren målar upp en helt annan bild av situationen och polismannen som kallats som vittne håller med han om allt. När jag förhör polismannen erkänner han på många punkter att åklagarens version inte stämde, dock vägrade han svara när frågorna vart alltför besvärliga. Ids inte gå in på alla detaljer för då blir det en roman av det här :) dock kändes det lite tröttsamt att argumentera för min sak då 3 av 4 nämdemän i det närmaste sov vara bara en äldre herre som lyssnade intresserat och antecknade.

Får domen 2 veckor senare som består av 2 a4 sidor text. I stort sett verkar dom trott på allt jag sagt men i slutet står det att även om polismannen inte kommer ihåg hur situationen sett ut och hur mätningen utförts så hade han en såpass tydlig avslutningspunkt som en vägkorsning och att polismannen har 40 års erfarenhet av trafikövervakning osv så döms jag till 1200 spänn i böter!

Där ser man att man är totalt rättslös mot en polis i den s.k prövningen!

Exakt så jag känner det är i mitt fall också, men eftersom jag kommer bli betalningsskylfig till rättegångskostnaderna så lägger jag ner det nu.
Tragisk att det ska kunna gå till så men men...

HELT OTROLIGT!!!
Jag råkade ut för exakt samma grej när jag passerade norr om Umeå!!!
Det måste ha varit samma vettvilling. Jag blev också kallad till tinget i Ume men efter det att jag berättat min version så började åklagaren ge sig på polismannen till den milda grad att han reste sig upp helröd i ansiktet och tuggandes på sina kindknotor, han kom inte ihåg någonting om den aktuella händelsen men därefter började han fantisera om både det ena och det andra....Han måste ha varit mytoman...Hursomhelst skrek han bara rakt ut i rättssalen "nu skiter jag i det här, jag har inte tid att vara här" sedan gick han bara!! :kocko Naturligtvis klarade jag mig.

Last edited:
Hehe det finns flera tokiga poliser här iaf 3 st. :)

du kommer inte ihåg vad han hette?

Måste tyvarr hålla med!. kom inte hit tills Norge på semester bøterna ar tokiga och polisen tomhjarnad. Jag tar mina semestrar hos er.......

Helt klart skrämmande hur det kan få gå till... Nästan så man tappar all tilltro till både det svenska och norska rättsväsendet. Ren idioti.

Snake skrev:
Ett litet tips: Svenska kronofogdemyndigheten har inget samarbetsavtal ( om dom inte ingått avtal alldeles nyligt ) med sin Norska motsvarighet så om du är skriven i Sverige och får böter i Norge så kan dom ej driva in böterna om du struntar i att betala. Allt enligt min gode vän som är jurist....
Jag blev plåtad utanför Oslo för ca 5-6 år sedan och 3 månader senare tog den lokala polisen i Sverige kontakt med mig och visade då bilden från plåtpolisen. Det var ingen tvekan om vem som satt bakom ratten, Dem hade velat skita i det men norrmännen hade legat på dem 3 gånger om detta så dem kände sig tvungna att utreda det. Jag skrev på men betalade inte till Norge utan väntade 2 månader tills det kom krav från svenska kronofogden. Det hade då blivit 400:- billigare pg.a dem inte kunde driva in påminnelseavgiften.

Kreuger skrev:
Efter att ha läst den här tråden har man fått många till anledningar till att ge fan i att stanna å prata med poliser... Börjar det blinka blått är det bara att växla ner å gasa istället. :D

Den tanken har slagit mig också... men man vill ju inte uppmana nån till att göra så... det är ju en sak var och en får avgöra på plats...

Min farsa torskade för fortkörning i Norge med en Ninja 12R. Dom drog hans kort, men han hävdade att dom mätt fel. Han drog allt till rätten. Det blev en hel del skriverier i tidningarna. I rätten fick han rätt och polismannen fick sparken för att han ljugit. Hahahahaha.

Det står säkert i mina domstolspapper vad han hette men det här hände för flera år sedan. Hur somhelst han var liten och satt, hade mörkt skägg och allmänt otrevlig. Han hotade mig också flera ggr med tingsrätten, vilket även hans chef ringde mig och gjorde ett par ggr men jag gav inte upp.
Han var helt galen att köra och höll på att köra på mig bakifrån. Han sade också att han legat ca 1.5km bakom mig och klockat mig mellan två snökäppar längs vägkanten.... :kocko Nej han var bara för mycket!!! Ett rötägg men han fick tillbaka i tingsrätten :banana

Back