Stoppad av farbror blå

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
En liten fundering bara.
Tidigare i tråden har du mer eller mindre erkänt fortkörning, avslöjar du dig inte om du lägger upp bevisen här?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
En liten fundering bara.
Tidigare i tråden har du mer eller mindre erkänt fortkörning, avslöjar du dig inte om du lägger upp bevisen här?

Filmen kanske inte bevisar något. Det är ju det vi är nyfikna på att se. :rolleyes:
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
En liten fundering bara.
Tidigare i tråden har du mer eller mindre erkänt fortkörning, avslöjar du dig inte om du lägger upp bevisen här?

Polisen har ju redan filmen så det blir ingen skillnad. Frågan är hur man tolkar filmen, om den verkligen är bevis på alldelses för snabb körning eller om polisen är ute och cyklar i detta fall.

Min erfarenhet är att poliser normalt är mycket jyssta när man har blivit stoppad för fortkörning och att hastigheten skrivs ner så att man slipper bli av med kortet men med all rätt får kännbara böter som en liten varning.

Med ett undantag. Jag blev stoppad innan Uppsala efter att ha råkat köra ifatt en MC-polis i Warp Speed. Han blev skogstokig och krävde bl.a. att jag skulle rulla hojen decimeter för decimeter medans han mätte mönsterdjupet med skjutmått :confused: På en fläck hittade han ett djup som var någon 10-del för litet. Jag kommenterade det med att däcket på hans hoj var mycket sämre genom att det såg ut att vara 10 år gammalt. Jag fick då veta att jag inte ens fick köra en meter till med hojen och att den måste bärgas hem...

Rätt vad det var dånade en piketbuss in på parkeringen och det vällde ut en hög med poliser. Vad har hänt här frågad de? Jag berättade att jag hade råkat ut för en rabiat kollega som gick åt sidan och såg sur ut. Han sa inte ett knäpp under tiden vi diskuterade MC-körning, en av dem körde på bana och var mycket trevlig. När det trevliga samtalet var slut och de drog med en glad hälsning kom den första polisen fram igen och sa att - du får köra hem men bara RAKA VÄGEN HEM! Han sa också att jag fick rabatt på böter för dåligt däck och miniskylt och något mer smått. Jag talade om att jag inte behövde ha någon rabatt utan att det bara var att skriva ut böter. Reglarna sa att det tyvärr blev rabatt sa han...

Så stack han och jag fortsatte, inte tillbaka hem utan vidare mot Uppsala för nya äventyr med sikte på Gysinge så småningom. Vem möter jag där om inte samma MC-polis :) Han såg bara om möjligt ännu surare ut än vanligt men valde att inte starta upp farsen en gång till. Han hade fått lyssna till när jag i detalj berättade för kollegerna om fjanterit med skjutmåttet och att han var otroligt nära att bli påkörd av en vilt tutande lastbil när han stoppade mig och började gapa och och skrika innan han kom av vägen ordentligt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Min erfarenhet är att poliser normalt är mycket jyssta när man har blivit stoppad för fortkörning och att hastigheten skrivs ner så att man slipper bli av med kortet men med all rätt får kännbara böter som en liten varning.

Polisen är bara schysta om de inte har en korrekt mätning.

Skriver dom ner en uppmätt hastighet så har de begått tjänstefel och det är de sällan sugna på :gnissla
 

Raderad medlem 61114

Guest
Polisens regler säger ju att de måste skriva ner hastigheten något för att ta hänsyn till en eventuell felmarginal! Blev av med kortet för fortkörning med bil för ca 2 år sedan och han förklarade tydligt hur han kom fram till mina 45km/h för fort :fakta

Mig mätte dom upp med "trip trac" eller va fan det hette.... Dom låg bakom mig och använda 2 referenspunkter och tiden det tog där emellan, minus 3-4 km/h. blää!!! Fick åka spårvagn till jobbet i 2 månader.. tur man precis hade flyttat in till stan och bytt jobb som också låg i stan.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Polisen är bara schysta om de inte har en korrekt mätning.

Skriver dom ner en uppmätt hastighet så har de begått tjänstefel och det är de sällan sugna på :gnissla

Du har fel, helt!, hah däremot om TS har lite rätt så är jag villig och stressa
sönder polismannen och åklagaren till den grad att dom hamnar på mental
sjukhus resten av sina liv- jag är rätt bra på sånt...

Efter jag lutat mig mot en hög polischef vid hans skrivbord
och frågat han om hans pappa knullade han som liten är inget sig likt...

Han sitter resten av sitt liv i isoleringscell, gjort sånt innan och jag
har brukar ha rätt :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du har fel, helt!,

http://www.kuriren.nu/arkiv/2010/06/23/%C4lvsbyn/5428387/Polis-skrev-ner-hastigheten.aspx


[h=1]Polis "skrev ner" hastigheten[/h] Luleå. En polis i Norrbotten åtalas för urkundsförfalskning sedan han, enligt stämningsansökan, ändrat i protokollet för att få det att se ut som en bilist körde tio kilometer i timmen för fort istället för tolv som var fallet.

Det hela skedde vid en fartkontroll i Älvsbyns kommun i januari i år.
Polismannen och hans kollega mätte med laser en bilists hastighet till 62 kilometer i timmen på en 50-väg. Men i protokollet skrev polismannen 60 kilometer i timmen och utfärdade en ordningsbot .
Åklagare Pär G Lindell vid riksenheten för polismål i Göteborg åtalar nu polismannen för urkundsförfalskning och påpekar att det kan finnas anledning för tingsrätten att hämta in ett yttrande från polisens personalansvarsnämnd innan dom faller.

..jasså..
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
var e filmen? sitter ju här med popcorn o allt....
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Sitter själv här o läser tråden, efter själv vara körkortslös sedan drygt en vecka tillbaka. Körde 128 på 90 väg i Örebro, civilare stoppade mig, hade följt mig i en km hade mig på film också, jag sa att jag ville fundera på detta, begärde rådrum och fick till svar " Finns ingen betänketid på detta, ditt körkort är omhändertaget här och nu, är det så att du inte skriver på och erkänner så möts vi i tinget i Örebro och det enda vi skall avhandla där är enbart bötesbeloppet" och oerfaren som man är av att bli stoppad så skrev man på, då jag tänkte att det enda jag gör är att dra ut på det hela.

Nu blev det 4000 kr böter och 2 månader, men då körkort behövs i tjänsten och efter yrkande och intyg samt samtal med Transportstyrelsen och rent tidigare "brottsregister" så kommer det förmodligen bli en månad förhoppningsivs.

Kanske dumt ändå att skriva på och erkänna på plats, vilket är min medborgliga rätt att inte skriva på direkt, inser jag efter oavsett så lär "spärrtiden" ticka ner från när man blev stoppad oavsett tingsrätt etc, tror det är en "skrämselpropaganda" man säger så som får de flesta skriva på och erkänna direkt, jag gjorde ju det.


Tar det hela med ro ändå, vet att jag körde för fort men slarv missa där det blev 90, från att komma 110 motorväg, till 90 som blir 110 igen.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Sitter själv här o läser tråden, efter själv vara körkortslös sedan drygt en vecka tillbaka. Körde 128 på 90 väg i Örebro, civilare stoppade mig, hade följt mig i en km hade mig på film också, jag sa att jag ville fundera på detta, begärde rådrum och fick till svar " Finns ingen betänketid på detta, ditt körkort är omhändertaget här och nu, är det så att du inte skriver på och erkänner så möts vi i tinget i Örebro och det enda vi skall avhandla där är enbart bötesbeloppet" och oerfaren som man är av att bli stoppad så skrev man på, då jag tänkte att det enda jag gör är att dra ut på det hela.

Nu blev det 4000 kr böter och 2 månader, men då körkort behövs i tjänsten och efter yrkande och intyg samt samtal med Transportstyrelsen och rent tidigare "brottsregister" så kommer det förmodligen bli en månad förhoppningsivs.

Kanske dumt ändå att skriva på och erkänna på plats, vilket är min medborgliga rätt att inte skriva på direkt, inser jag efter oavsett så lär "spärrtiden" ticka ner från när man blev stoppad oavsett tingsrätt etc, tror det är en "skrämselpropaganda" man säger så som får de flesta skriva på och erkänna direkt, jag gjorde ju det.


Tar det hela med ro ändå, vet att jag körde för fort men slarv missa där det blev 90, från att komma 110 motorväg, till 90 som blir 110 igen.

Du visste att det gick för fort och att allt fanns på film så då är ju egentligen hela saken redan ur världen.Däremot har du fortfarande full rätt att neka om du så vill där ärendet i så fall går till domstol vilket denna polis förmodligen borde få mer utbildning i när hans polisiära roll inte är att agera både polis, jury och domare samtidigt.Men varför man skulle neka om bevisen är glasklara och även finns på film i detta fortkörningsfall mitt framför näsan på den utpekade är ju bara till att förlöjliga det hela.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du visste att det gick för fort och att allt fanns på film så då är ju egentligen hela saken redan ur världen.Däremot har du fortfarande full rätt att neka om du så vill där ärendet i så fall går till domstol vilket denna polis förmodligen borde få mer utbildning i när hans polisiära roll inte är att agera både polis, jury och domare samtidigt.Men varför man skulle neka om bevisen är glasklara och även finns på film i detta fortkörningsfall mitt framför näsan på den utpekade är ju bara till att förlöjliga det hela.

Det gör nog de flesta? Inget jag sa eller erkände direkt, eller att polismannen frågade mig om jag kört för fort, utan polismannens konstaterande till mig. Han konstaterade det. Som sagt så är jag även "oerfaren" beträffade sådant här, bevis kan ju också, "krångla" med teknik idag så att inget håller i tinget, förlöjliga är det inte av vederbörande, däremot ett rättighet man har, sen att jag visste att jag körde för fort för 110 var jag fullt medveten om, men en miss av mig när det blev 90 och jag fortsatte i "fartsyndarhastighet" för 110.
 

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
2000 Yamaha R6
Nu är filmen i min hand och efter att ha kollat på den med ljud så här man att de kanske går lite fortare än 90 ^^ Men fan ska försöka få upp filmen här och behöver all hjälp jag kan få med vad ja kan gå på och hur ja kan komma undan detta om det går ,Ska försöka få upp filmen :)
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top