Stoppad av farbror blå

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/korkort_fakta/korkortfakta2.htm

"Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid."
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/korkort_fakta/korkortfakta2.htm

"Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid."
Är väl inte så konstigt då nytt förarprov krävs vid prövotid vs att bara få tbx?. Själv ser jag det som hårdare iaf.

Edit: Men ser din poäng.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du kommer troligen inte att höra något mer men om det mot förmodan går till åtal är du antagligen rökt.
Bra att du inte skrev på när det är så lösa grunder :tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag misstänker att polisen använt sig av en såkallade pilotkamera som automatiskt räknar ut din medelhastighet mellan 2 fasta punkter.


Enkel matte med andra ord. Dom har sträckan du kört och hur lång tid det tog att färdas den alltså kan dom fastställa din medelhastighet och även bönfölls dig.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Skulle bli förvånad om detta ens gick till rättegång, åklagaren bör lägga ner fallet.

1.Dom har ingen giltig mätning på din hastighet
2.Dom uppskattar att du kört i ca 130km/h vid ett tillfälle
3.Det enda som kan fastställas på filmen är att du håller 90 km/h när dom ligger efter dig.

Håll fast vid din historia och neka till det brott du anklagas för.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Neka in i det sista!
Allt annat är idioti.
Dom kommer förmodligen att lägga ner fallet.
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Kolla med trafikjuristen.se

Kan vara värt att kontakta om lappen ligger i farozonen!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Film? Då borde de ju ha rätt bra på fötterna men jag tycker tveksamma bötfällningsmetoder ska bekämpas så långt som möjligt. Pilotbilen som nämns i ett annat inlägg är ju en fars och förhoppningsvis snart utbytt mot mer tillförlitliga metoder. Med den metoden behövs bara lite kreativ angivelse av mätpunkter så kan de bevisa vilken hastighet som helst. Det har jag åkt dit på och orkade dessvärre inte kämpa emot. Film borde rimligtvis kunna ge mer rättvisande resultat, (vilket många kanske inte önskar). Inte säker på att polis gillar det heller då det inskränker deras möjligheter till "improvisation"...

Jag tycker också att omkörning ska gå så kvickt och säkert som möjligt men lagen medger inte det. Det där är ju en smula motsägelsefullt men den egna säkerheten får nog gå före lag i det fallet.

Stå på dig om det inte är solklart!
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Neka!

Säg att du gjorde en säker omkörning i en rimlig hastighet och sänkte sedan farten till gällande hastighetsbestämmelser.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Omkörning momentärt över gällande hastighet är aldrig ok enligt lag.

Finns två olika händelser som ses på olika sätt av farbror blå.

1. Om du kommer i 95 på 90väg och kommer ikapp någon som kör 90 och kör om denne i 120 kan du nästan lita på att bötesblocket tas fram.

2. Om du kommer i 90 på 90väg och kommer ifatt någon som kör 80 och du kör om denne i 120 i omkörningstillfället så är det inte så många poliser som skulle bry sig. De flesta (som jag pratat med) anser det vara trafiksäkrare än att köra om i 90.

Not sent from an iProduct...
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hört talas om polispilot ( traffipax ) som mäter snittfart mellan två valfria punkter?
Det var väl det du råkade ut för och då kan det vara svårt att neka om man inte är helt säker på sin sak.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Finns två olika händelser som ses på olika sätt av farbror blå.

1. Om du kommer i 95 på 90väg och kommer ikapp någon som kör 90 och kör om denne i 120 kan du nästan lita på att bötesblocket tas fram.

2. Om du kommer i 90 på 90väg och kommer ifatt någon som kör 80 och du kör om denne i 120 i omkörningstillfället så är det inte så många poliser som skulle bry sig. De flesta (som jag pratat med) anser det vara trafiksäkrare än att köra om i 90.

Not sent from an iProduct...

Mjo, men det är ju att en enskild polis via eget val kan välja att släppa det eller ge en varning i dessa lägen istället för böter. Dock är det som Nash skriver aldrig ok enligt lag att överskrida hastigheten. Kan man inte göra omkörningen säkert i laglig hastighet ska man inte påbörja omkörningen alls (enligt lagen).
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Se till att få tag på filmen, då kan du själv eller med vår hjälp räkna på hastigheten i filmen (om man har några riktmärken)

Polisen kan ju faktiskt hantera pilot utrustningen felaktigt och då få en snabbare hastighet!
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Förstår inte riktigt problemet? Förstår man inte att det finns risk att få böter eller i värre fall, bli av med körkortet vid hastighetsöverträdelser? :fakta Snattar du och blir tagen så får du straff därefter, ger du nån på käften och blir gripen får du straff därefter.

Kalkylerad risk kallas det :fakta

När jag blev av med körkortet för en massa år sedan så var det bara att skratta och vara glad, det var ju inte första gången de hade något att påtala om min hastighet med första gången de hade bevis. Men jag lärde mig något, det är jääävligt jobbigt att åka kommunalt till matbutik, jobb, fritidsintressen (framförallt fordonsrelaterade) osv.
Nu är du förmodligen för ung för att förstå eftersom du säkert är van att åka kommunalt till skolan, men förhoppningsvis om ett par år när du blir av med körkortet igen (om du inte lärde dig nåt denna gång) så kommer du kunna se tillbaks på denna tråd och tänka, jaja nu vet jag bättre :D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha låt det gå till rättegång, alltså har dom videosträckmätt dig så åker du dit.

I ditt fall så kanske det är så att dom trott dom trodde att dom skulle
dubbas till riddare för att nypt dig, men åklagare och så är inte
polisen utan dömmer från bevis som polis lägger fram.

Dom har inget emot att nypa snuten i potatisnäsan om dom
sitter och kör fanatsier
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Haha låt det gå till rättegång, alltså har dom videosträckmätt dig så åker du dit.

Jamen TS har ju redan skrivit att det inte finns någon mätning på honom. :fakta
Åtminstone inte på den film som presenterades för TS.

De står inte min hastighet utan bara deras , dom har bara film och stod på vägkanten , dom menar att dom körde i 150 för att komma fram till mig men dom var ju långt bak så klart dom måste gasa , men väl bakom mig kör jag i 90 ,dom påstår att ja körde i 130 men inget som står på nån "laser" el liknande , dock hade dom "räknat" ut det på nåt konstigt sätt , känns ändå som domaren tror mer på dom :/

Om domstolen dömer TS på sådana godtyckliga grunder har nog alla trafikanter anledning att se upp i framtiden, oavsett om man kör för fort eller inte.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top