Stoppad av farbror blå

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Böteslista...
50 km/h eller lägre hastighetsbegränsning

Över tillåten hastighet Belopp
1–10 km/h 2 000 kr
11–15 km/h 2 400 kr
16–20 km/h 2 800 kr
21–25 km/h 3 200 kr
26–30 km/h 3 600 kr
Över 30 km/h 4 000 kr

Högre än 50 km/h hastighetsbegränsning
Över tillåten hastighet Belopp
1–10 km/h 1 500 kr
11–15 km/h 2 000 kr
16–20 km/h 2 400 kr
21–25 km/h 2 800 kr
26–30 km/h 3 200 kr
31–35 km/h 3 600 kr
Över 35 km/h 4 000 kr

En notering.

Sedan man sänkt hastigheterna i städerna till 40 km/h i allt högre utsträckning kan man dra in 400- 500 kr mer i böter i och med de tätare stegen än vid 50+ som hastighetsbegränsning.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
När man får såkallade varningar, eller alltså samlar på sig flera "små" hastighetsöverträdelser hur lång tid tar det innan de rensas eller nollas?
Bötesbrott ligger kvar i 5 år efter böterns utfärdande. Fängelsestraff syns i 10 år efter avtjänat straff.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bötesbrott ligger kvar i 5 år efter böterns utfärdande. Fängelsestraff syns i 10 år efter avtjänat straff.

Varningar ligger kvar i 2 år. Det är i alla fall den tidsperiod som trafikverket pratar om.
Kör man mer än 30 för fort så ryker lappen som praxis.
Åker man dit för 3 lindriga fortkörningar inom 2 års tid (dvs max 20 över) så ryker lappen.
Har man kört mellan 20 och 30 för fort så är praxis att dom tar kortet efter 2 gånger.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Bötesbrott ligger kvar i 5 år efter böterns utfärdande. Fängelsestraff syns i 10 år efter avtjänat straff.

Tack, någon som vet om man får säg 1 böter om året med +10kmh för fort. Hur många "krävs" innan man blir av med kortet? Någon som har erfarenhet av detta?

EDIT: Svaret kom mellan, tack Steffo_B
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bötesbrott ligger kvar i 5 år efter böterns utfärdande. Fängelsestraff syns i 10 år efter avtjänat straff.

Det man ska tänka på där är att fortkörning inte är ett brott. Det är en förseelse och registreras därmed inte i belastningsregistret. Men har man gjort sig skyldig till något värre än en fortkörning så att det är ett brott så ligger det som sagt kvarr i 5 år om det är ett bötesbrott.
 

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Det man ska tänka på där är att fortkörning inte är ett brott. Det är en förseelse och registreras därmed inte i belastningsregistret. Men har man gjort sig skyldig till något värre än en fortkörning så att det är ett brott så ligger det som sagt kvarr i 5 år om det är ett bötesbrott.
Det viktiga att klargöra i sammanhanget är att det är påföljden som spelar roll, inte brottet i sig :)
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Det man ska tänka på där är att fortkörning inte är ett brott. Det är en förseelse och registreras därmed inte i belastningsregistret. Men har man gjort sig skyldig till något värre än en fortkörning så att det är ett brott så ligger det som sagt kvarr i 5 år om det är ett bötesbrott.
Lag (1998:620) om belastningsregister

(Träder i kraft 2016-01-01 00:00:00)

3 § Registret ska innehålla uppgifter om den som

1. genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott,
2. har ålagts förvandlingsstraff för böter,
3. etc.

Stoppad för fortkörning -> Strafföreläggande -> Belastningsregistret.
Nog måste det väl fungera så?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lag (1998:620) om belastningsregister

(Träder i kraft 2016-01-01 00:00:00)

3 § Registret ska innehålla uppgifter om den som

1. genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott,
2. har ålagts förvandlingsstraff för böter,
3. etc.

Stoppad för fortkörning -> Strafföreläggande -> Belastningsregistret.
Nog måste det väl fungera så?

Enligt den polis som för ett antal år sedan stoppade mig i en fartkontroll där jag hade momsat hastigheten lite väl mycket (jag fick låna ut körkortet i 2 månader) så var det så att eftersom en fortkörning bara är en förseelse så hamnar det inte i belastningsregistret. Det verkar också stämma eftersom jag har ett jobb där jag emellanåt hamnar på uppdrag där jag måste kunna uppvisa blankt utdrag ut belastningregistret och inget dykt upp i något utdrag jag gjort.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
jaja men varför startar man en tråd o sen bara skiter i att berätta hur det gick.
är det bara jag som irriterar mej på sånt

Det gick väl inte som han tänkt sig, och då sjunker viljan att posta dramatiskt.
...så mycket att snubben inte postat ett skvatt sedan dess - men säljer däremot ett helt knippe med hjälmar här inne på köp/säljsidan i detta nu.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Njae. Fortkörning är ett brott. Det finns med i belastningsregistret också. Se nedan, direkt från hästens mun.

https://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Sen är det så att alla arbetsgivare i helaste Sverige inte bryr sig om just det brottet.

Tja. Enligt texten som du länkar till så verkar det ju vara så. I så fall så har dom automatik som filtrerar bort det ur utdraget så att fortkörningar inte alls kommer med i utdraget.

Tomt utdrag innebär nämligen att man får ett kuvert som inte innehåller något papper alls. Dvs man måste öppna kuvertet tillsammans med den uppdragsgivare som skall ha utdraget. Vanligen får man göra det tillsammans med någon från säkerhetsavdelningen. Och mitt kuvert har varit just tomt trots att jag faktiskt kört för fort och fastnat i kontroller.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
En ordningsbot som undertecknas vid vägkanten är en lagakraft vunnen dom och den registreras i belastningsregistret ja. Körkortsindragningen är ingen straffrättslig åtgärd utan det är Transportstyrelsens sätt att säga att du, mot bakgrund av domen, inte är en lämplig bilförare.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top